Köpa DAB-radio utomlands?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

matson
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2003-06-15

Köpa DAB-radio utomlands?

Inläggav matson » 2004-01-31 00:39

Ja, finns det något som kan ställa till det eller är det "kör i vind" som vi säger i scouterna?

matson
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2003-06-15

Inläggav matson » 2004-02-08 02:19

Ingen som vet om det är likadana apparater i England eller om det är något som skiljer?

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Inläggav rqu » 2004-02-25 22:11

Har en engelsk Cambridge DAB300, bra ljud. Nackdelen med Cambridgen är att den inte fungerar med högre bitrate än 196kbps. Jag har ibland haft problem med min mottagare som slutar att fungera. När jag var på hifimässan i stockholm så berättade den trevliga damen i SR:s monter att de ibland sänder med 256kbps (när de får plats pga få kanaler sänds). Hifiklubben säljer den nya DAB500 och hävdar att 256 inte används idag av SR...

Det tråkiga med sverige är avsaknaden av program, de sänder endast P1, P4 (endast ibland), P3-Star SR-Klassiskt och SR-X. Man får alltså i stockholm inte in P2, P3 eller Radio Stockholm. Innan de börjar sända alla SR:s kanaler i DAB är en DAB-mottagare helt värdelös. Om du trots det köper en DAB-mottagare se till att den även tar emot vanliga FM-bandet. Jag klagade hos SR och fick detta svar tillbaka:

Hej!
Tack för ditt brev. Som du kanske märkt har vi förändrat utbudet från och med i måndags, och kommer fortsätta med förändringar till årsskiftet då hela SR s utbud kommer att bestå av nya kanaler som kompletterar FM-utbudet. Vi kommer alltså inte att sända vare sig P3, P4 eller P5 i DAB, men däremot 7 nya kanaler. På sikt hoppas vi självklart på att få mer utrymme så att vi även kan sända våra FM-kanaler i DAB.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster