Köptips för bas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersL

Köptips för bas

Inläggav AndersL » 2007-08-27 20:52

Hejsan!

Om Ni hade 1000 kr att spendera för att hitta bästa möjliga lösning för att täcka basregistret, vart skulle Ni vända er?

Eller snarare, har Ni något tips på bashögtalare för under tusenlappen?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Köptips för bas

Inläggav Haakan_W » 2007-08-27 20:53

AndersL skrev:Hejsan!

Om Ni hade 1000 kr att spendera för att hitta bästa möjliga lösning för att täcka basregistret, vart skulle Ni vända er?

Eller snarare, har Ni något tips på bashögtalare för under tusenlappen?

diy gissar jag på??

Användarvisningsbild
AndersL

Re: Köptips för bas

Inläggav AndersL » 2007-08-27 20:55

Haakan_W skrev:diy gissar jag på??

Ja tips på element går också bra :)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-27 21:00

Köp en logitech z-2300. Bra dön i den. 1300 ny.

Annars sikta på beggat.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 21:10

Täcka basregistret för 1000:- ? Inte troligt.
Subsands rekommendation är nog vad som gäller.

Räkna med åtminstone 800:- till 2000:- per element och sedan tillkommer delningsfilter pluss effektförstärkare.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-08-27 21:10

Hmm jag skulle helst vilja ha två baslådor vilket innebär 500 per styck. Kanske man kan hitta begagnade element och ett par lådor kostar inte så mycket att bygga om man inte behöver nån dyr ytfinish.

Finns väl iof lite vettiga element för cirka en femhundring per styck nya, men då spräcker man iof budgeten en del.
(tänker på nåt lite billigare och mindre från t.ex. peerless). Har dock lite för dålig koll för att vilja rekommendera nåt speciellt element.

(antog att du har förstärkare att driva basarna med)

edit: tangband kanske kan vara nåt att kolla på om man vill ha billigt, vet dock inte hur bra basarna presterar.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-27 21:31

Bild

En LA1231:a i en sluten diy låda kanske?

Kostar 895:- och lirar från 25Hz uppåt.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-27 21:38

subsand skrev:Köp en logitech z-2300. Bra dön i den. 1300 ny.

Annars sikta på beggat.

Siktade egentligen på något som bara täcker basen, men är det ett oklokt val?

Jag stirrade mig blind på ett element från mds, 12" för 500 spänn. Sajten verkar nere nu så jag kan tyvärr inte länka... men någon som vet vad jag talar om?

Läste den klistrade tråden om vad man bör ha med i en post... Jag är ute efter ett element som täcker basregistret för under 1000 kr. Som det är nu så äger jag en sådan här: http://reviews.digitaltrends.com/review670.html men hade tänkt att successivt gå över till ett "riktigt" system. I slutändan är jag intresserad av ett system med bra tryck men även finkänsligt (kanske något alla söker). Jag brukar dra på lite musik på mitt rum och sedan gå ut och lyssna (jag bor i villa på landet så har en del plats att röra mig på) därav min tanke med en rejäl bas. Jag lyssnar mestadels på rock.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 21:57

Billiga bilbasar fungerar enbart i en så liten volym som bilens kupé.
De får en sunkig tonkurva i ett bostadsrum.

Titta efter riktiga hifielement, så märker du att de kostar en hel del mer.
För naturtrogen återgivning med rätt tonal dynamik finns inga genvägar, tyvärr.

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-27 22:02

Ragnwald skrev:Billiga bilbasar fungerar enbart i en så liten volym som bilens kupé.
De får en sunkig tonkurva i ett bostadsrum.

Titta efter riktiga hifielement, så märker du att de kostar en hel del mer.
För naturtrogen återgivning med rätt tonal dynamik finns inga genvägar, tyvärr.

Var rädd för det... Så jag måste alltså skilja på det finkänsliga filmljudet och spela-så-högt-det-går högtalarna.

Om vi säger att jag "bara" är ute efter att störa grannarna, vad får jag för 1000 kr? :P (fortfarande bas)

Edit: Med sunkig tonkurva, menar du att det låter väldigt mycket i de lägsta frekvenserna? sånt som man blir trött av...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:22

Snarare att du kommer inte ner i de lägsta oktaverna, med billiga element i ett normalt bostadsrum, hur vackra nu de elementen ser ut i den prisklassen.

Därför kan det vara klokt att som nämndes tidigare, kolla på 2,1 uppsättningar för datorer. Där ger man åtminstånde inte köparen tron att Nirvana är inför dörren.

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-27 22:28

Ragnwald skrev:Snarare att du kommer inte ner i de lägsta oktaverna, med billiga element i ett normalt bostadsrum, hur vackra nu de elementen ser ut i den prisklassen.

Därför kan det vara klokt att som nämndes tidigare, kolla på 2,1 uppsättningar för datorer. Där ger man åtminstånde inte köparen tron att Nirvana är inför dörren.

Okej jag ska tänka på saken.

För övrigt vill jag ge er på Faktiskt.se en stor eloge för de snabba och framför allt bra svar ni ger, tack!

En annan fråga som iofs är off-topic men jag drar den ändå... vad ger de lägsta oktaverna i känsla? bidrar de till ett tyngre, fylligare ljud?

Edit: Var får man tag på element från tangband?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 22:35

AndersL skrev:En annan fråga som iofs är off-topic men jag drar den ändå... vad ger de lägsta oktaverna i känsla? bidrar de till ett tyngre, fylligare ljud?

Skillnaden är som mellan ståfräs och slakhäng. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-27 23:16

AndersL skrev:...

En annan fråga som iofs är off-topic men jag drar den ändå... vad ger de lägsta oktaverna i känsla? bidrar de till ett tyngre, fylligare ljud?

...

Njaä. Om den basen är "ren", dvs utan distorsion, så får du ofta en känslomässig "rysning" s a s.
Är det dessutom på mycket hög nivå så kan du börja må illa.

Du får i regel inte ngn "åsnespark" i magen som somliga är ute efter, den ligger högre upp i frekvens, 40-60hz.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-28 00:03

AndersL skrev:

på tal om tangband så gjorde ju lennart på hf.nu nån sub som tydligen mätte rätt ok och nästan var gratis...

kika lite på hf.nu efter den!

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-28 08:52

Du ska kanske bygga någon slags robusta hornhögtalare som du kan ha i trädgården :twisted: . Sök i forumet på "horn".

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-09-02 18:27

Haakan_W skrev:
AndersL skrev:

på tal om tangband så gjorde ju lennart på hf.nu nån sub som tydligen mätte rätt ok och nästan var gratis...

kika lite på hf.nu efter den!

hf.nu verkar nere...? Och, finns det något svar på min tidigare fråga eller går de inte att få tag på?

subsand skrev:Du ska kanske bygga någon slags robusta hornhögtalare som du kan ha i trädgården :twisted: . Sök i forumet på "horn".

Horn faller inte riktigt i min smak... med andra ord, de är extremt fula! Okej förlåt alla horn-älskare men så tycker jag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-02 18:34

Hur stora får lådorna vara?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-02 18:46

kan rekomendera tangbandsubbarna som lennart gjorde. Spelar ruskigt bra med rätt drivning och de soekar djypt. men som sagt det behöver en del effekt för att låta bra annars får du en ganska slö bas som inte alls hänger med i svängarna. Jag kör själv med 2st tangband subbar fast i annan design och dessa är nog bland det bässta jag har hört i den storleken :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-09-02 20:29

Jag vill ha bra ljud även för låga volymer. Jag vet jag kräver för mycket :roll:

En lagom baslåda enligt mig är väl runt 100 liter. Mycket mer och det känns som att det är i vägen.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-02 23:33

nja fast låg volym och låg effekt är inte riktigt samma sak. Den behöver många watt och framförallt bra strömstyrka för att klara av att spela starkt utan att bli slö och luddig. Du kan spela på låg volym med dom och med bra dynamik och välljud. MEn när du vrider på blir det en annan sak. Problemet med dom lådorna är att det är lågverkningsgrad på dem å¨därför blir det så att mkt effekt och strömstyrka går åt
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-02 23:51

Och dist..

AndersL

100L, okej, hur många kan du tänka dig? 2?

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2007-09-03 02:00

Men vänta nu, antingen är jag så trött att jag missat det, men har inte sett att du har en förstärkare att driva BASEN med?
Isf bör du nog öka på budgeten en del...
Eller har du tänkt använda Philipsen du länkade till, till att även driva den bas du vill ha?

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-09-03 09:32

Kaffekoppen skrev:100L, okej, hur många kan du tänka dig? 2?

Det låter helt okej :)

Larsen skrev:Men vänta nu, antingen är jag så trött att jag missat det, men har inte sett att du har en förstärkare att driva BASEN med?
Isf bör du nog öka på budgeten en del...
Eller har du tänkt använda Philipsen du länkade till, till att även driva den bas du vill ha?

Priset jag tänkte mig var enbart för basen. Egentligen ville jag bara ha lite tips om hur man kan gå tillväga för att köpa en bas så man har lite att jämföra med sen när det kommer till kritan.

Det kanske är bäst att hitta en förstärkare först...? Jag har sett att ni är rätt duktiga på att hitta saker som passar ihop.

Det knepiga med allt det här är väl att jag inom en snar framtid kommer flytta (18 år, sista året på gymnasiet och bor utanför staden), förmodligen till lägenhet. Där är det kanske inte tryck som gäller utan fina ljud om man nu ska ha något... eller hörlurar.

Jag bara tänkte... :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-03 09:43

AndersL skrev:En annan fråga som iofs är off-topic men jag drar den ändå... vad ger de lägsta oktaverna i känsla? bidrar de till ett tyngre, fylligare ljud?
Nja...

En riktig lågbas är mer som en sammetsmjuk, ostoppbar, oemotståndlig naturkraft. :)

Dessutom inser man ofta att basisten eller pedalstämman i orgeln gått ned en kvart och inte upp en kvint...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 10:04

Lågbasen definierar på ett sätt akustikens storlek på inspelningen. Det upplevda rummet blir större.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Köpråd