mp-3 spelare med inspelningsfunktion

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

mp-3 spelare med inspelningsfunktion

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-17 23:28

hej jag har tänkt att skaffa mig en mp-3 spelara och tänkte då att det skulle vara praktiskt att välja en sådan med ispelningsfunktion. Jag hade tänkt att ha den till att banda föreläsningar med den går det att få tillräckligt bra ljudkvalitet i en vanlig eller skall jag välja en med utag för extern mikrofon?
är inte så insatt i mp3spelare så erfarenheter och råd skulle vara av stor vikt
mvh carl

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-18 10:14

Det finns en tråd, men jag minns inte vad den heter. Prova att söka.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-09-19 13:11

Problemet är att få in ljudet från föreläsaren (som ofta rör sig en del) samtidigt som du inte vill få med massor av biljud, t.ex. från åhörarna.

Bäst är om du kan ha en inspelare samt mikrofon som sätts fast på föreläsarens kläder.

Näst bäst är en bra mikrofon med stor riktverkan som kan riktas mot föreläsaren.

Att bara ha en rundupptagande mikrofon vid åhörarna blir sällan vidare bra. Det här blir normalt resultatet av att använda den inbyggda mikrofonen i spelaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-19 13:22

silvervarg skrev:Problemet är att få in ljudet från föreläsaren (som ofta rör sig en del) samtidigt som du inte vill få med massor av biljud, t.ex. från åhörarna.

Bäst är om du kan ha en inspelare samt mikrofon som sätts fast på föreläsarens kläder.

Näst bäst är en bra mikrofon med stor riktverkan som kan riktas mot föreläsaren.

Att bara ha en rundupptagande mikrofon vid åhörarna blir sällan vidare bra. Det här blir normalt resultatet av att använda den inbyggda mikrofonen i spelaren.

Om man spelar in med små mikrofoner vid/i åhörarens öron, så blir det oerhört mycket lättare att urskilja "nyttosignalen" ur stör bruset när man lyssnar i hörlurar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-22 17:30

hej var ute på el-giganten idag och såg en mp3spellare med anslutning för exstern mikrofon, då till nästa fråga var köper man bäst mikrofoner?
mvh carl

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-22 19:05

Bäst vet jag inte, men antagligen klarar du dig med en enkel mikrofon typ 24-071 på www.kjell.com.

Återgå till Köpråd