tv-ljud

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
erimos

tv-ljud

Inläggav erimos » 2007-09-23 15:13

Hej

Jag tänkte hjälpa min pappa som börjar höra illa att fixa lite bättre (tydligare) ljud från teven.

Han trodde först att det inte spelade någon roll såklart och att jag vara var ute efter att göra av med hans pengar.... men en snabb demo med ett litet kompaktsystem övertygade den klentrogne.

kompaktsystemet behövs dock på annat håll i huset. Mina föräldrar har inget musik eller hifi-intresse alls så allt för påkostade lösningar är onödiga.

Det jag funderar på är att köpa ett par satellit-högtalare från tex fynda eller fyndborsen för 5-600 och driva dessa med en t-amp eller något begagnat.

Tänkte köpa något med 4-3.5 tums bas för att se till att talet blir så tydigt som möjligt. Det är ju det som är målet, att tydliggöra dialogen.

vad tror ni, är jag ute och cyklar i nattmössan på något sätt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-23 16:03

Ett par pc-högtalare i bättre klassen med inbyggd förstärkare kanske klarar tricket, t.ex
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092915
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-23 19:40

Annars är hörlurar rätt bra men då går det förstås inte kommunicera med andra i rummet....

Hemma har vi ett par lite högvärdigare dator/mediahögtalare med inbyggd förstärkning, Canton Plus Media 3. Låter rätt bra och kostade väl heller inte några orimliga summor.

Kollade priset. Attans vad det var mycket dyrare i Sverige än i Tyskland där vi köpte dem... 2500 kr/paret får man tydligen räkna med här. Har TV:n lite bättre slutsteg inbyggda gå det förstås att köpa vanliga passiva högtalare.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2007-09-23 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-23 19:44

RogerGustavsson skrev:Annars är hörlurar rätt bra men då går det förstås inte kommunicera med andra i rummet....

Trådlösa hörlurar till teven har varit farfars lösning sedan många år tillbaka. På köpet så hör han farmor mindre, som pratar konstant när hon tittar på teve :D

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-23 20:05

Alikzus skrev:
RogerGustavsson skrev:Annars är hörlurar rätt bra men då går det förstås inte kommunicera med andra i rummet....

På köpet så hör han farmor mindre, som pratar konstant när hon tittar på teve :D

:lol:
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-24 00:00

Alikzus skrev:

Trådlösa hörlurar till teven har varit farfars lösning sedan många år tillbaka. På köpet så hör han farmor mindre, som pratar konstant när hon tittar på teve :D

Vad tekniken gör för husfriden ! :D
Mundus Vult Decipi

Återgå till Köpråd