Frågor om Quad ESL-2905

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Frågor om Quad ESL-2905

Inläggav Rundberg » 2007-10-01 11:38

Hej på er!

Jag har kikat lite på Quad ESL-2905, jag vet att de äldre modellerna har ett väldigt gott rykte. Gäller samma sak de nyare modellerna?

Innan jag har möjlighet att provlyssna så skulle jag vilja veta om det är värt besväret.

Jag har också lite problem med att tolka specarna:

Maximum Power Output: 2N/m2 at 2m on-axis
Sensitivity: 1.5u Bar / Volt referred to 1m
Maximum continuous input voltage: 10V
Programme Peak (for undistorted output): 40V
Frequency Response 32Hz - 21kHz (-6dB), 28Hz - 23kHz (usable)

De frågor jag har kring deta är:
Maximum power output är specat i Newton per m2, hur översätter man det i ljudtryck i dB?
Samma sak gäller för känsligheten som är specad i mikrobar.
Tonkurvan är specad vid -6dB samt odefinierat "användbart", är inte det ganska oseriöst?

Rummet som dessa högtalare skall stå i är STORT och med högt i tak (ca 5m). Kommer dessa högtalare kunna "fylla" rummet tillsammans med basmoduler?

Väldigt tacksam för hjälp

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-10-01 13:47

ESL-2905 och ESL-63 är i princip samma högtalare, den förra har två extra baspaneler och förbättrade komponenter.
Dom gillar mycket luft bakom - helst 1,5-2 meter
Du kan ställa dom längre ifrån varandra än "vanliga" högtalare och mot sidovägg om du vill.
Quadarna är rätt tröga, tror den siffran motsvarar strax under 90 dB känslighet 1 m/1 W, 87 dB kanske...
Quad är väl bland de sista företagen man kan kalla oseriösa.
Om du har en apparat från 1955 får du fortfarande service på den hos Quad.

Om de kan fylla rummet beror på hur högt du vill spela, hur dämpat det är, vilka basmoduler du tänker använda. Min erfarenhet är att (hög)passfiltret måste vara mycket bra för att bibehålla Quadarna ljudkvalitet i andra register. Kör dom och basmodulerna för sig.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2007-10-01 15:29

Tack för svaret Zzombie!

Jag menar inte att Quad som sådana är oseriösa, utan att speca till -6dB samt "användbart" ser oseriöst ut. Varför inte speca till -3 dB som är mer vanligt i branschen?

Är det någon som kan reda ut vilket ljudtryck 2 Newton/m2 motsvarar?

MVH
/Mattias

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-01 16:04

Den undre gränsfrekvensen är angiven vid relativt måttligt ljudtryck. 86-87dB/1m är vid 2.83V på terminalerna. Maxnivån i lägre basen inträffar rätt tidigt jämfört med många andra system. -6dB används av rätt många, ännu fler anger inga toleranser alls.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2007-10-01 16:10

Det betyder alltså att basmoduler är en nödvändighet med dessa paneler?

Jag är fortfarande osäker på hur mycket ljudtryck som kan produceras.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-10-01 16:38

Det är svårt att säga något om den nivå du kommer få med Quadarna i ditt rum, det beror som sagt på hur det är inrett.
Med Quad ESL-63 brukar stänga av vid strax över 100 dB.
Om du har ett 128 W slutsteg kommer du att få ett ljudtryck på 108 dB 1 meter från högtalaren.

Vill du fläska på a la disko med första låten på Mezzanine på full patte så att möblerna dansar, är inte Quads elektrostater rätt produkt. Då är det bättre du kollar på ett par stora Tannoy-burkar eller liknande.

Låna hem ett par 2905 och kolla hur det blir i det rummet med den musik du spelar och med de nivåer du gillar...du tänker ju ända hosta upp nästan 100 lakan.

Återgå till Köpråd