Digitalt surround-filter

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

lfm

Digitalt surround-filter

Inläggav lfm » 2007-10-02 05:46

Finns det något sådant?

Det skall filtrera den digitala strömmen så inte D/A-omvandlare som inte har surroundstöd störs.

Det blir ett väldigt rasslande ljud bara. Inget ljud alls.

Tänker mig en liten burk med digital in och ut typ.

Men även mjukvara i dator skulle kunna funka.

Eller någon helt annan lösning som ni har på lut är välkommen.

Har problem med musik-dvd som trots att man väljer pcm-stereo spottar ur sig massa gegga så det inte går att köra ljudet digitalt. Många funkar det på, men de flesta inte.

Kan nämna att jag provat både med 16-bitars och 24-bitars D/A med samma resulat. Så jag misstänker att det är något med surroundgrejerna.

Tackar.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-10-03 00:00

Vad är det för burk som matar ut annat än ren pcm via digitalutgången när du valt att den ska göra så?

Fristående DVD-spelare kan alltid göra vanlig pcm av Dolby digital eller mpeg men inte alltid så med DTS. Alla musik-dvd har därför åtminstonde ett Dolby digital spår som kan matas ut som stereo-lpcm om nu ingen pcm-ström finns för de som inte har surround-processor/receiver. Då ska det funka med externa stereo D/A-omvandlare. Dessutom ska spelaren lämna ut en vanlig analog stereo-signal för dem som bara har typ vanlig stereoförstärkare hemma.

Är du säker på att du inte bara valt att spelaren ska välja pcm-ström om sådan finns på skivan? I så fall kommer Dolby digital/DTS/mpeg att matas ut när det inte finns någon ren pcm-ström.

Något filter som du efterlyser kan jag knappast tänka mig att det finns. Behovet borde vara = 0 då det ska funka som jag beskrev ovan.

lfm

Inläggav lfm » 2007-10-07 19:10

Tack för svaret(Glömde bort att jag frågat :? ).

Jo, det är en Centrum Xamba 300 DVD recorder.

Tänkte det kunde vara någon bugg i firmware i den, men jag har kört DVDn från dator också med samma resultat. SPDIF ut då. Det är ett RME Hammerfall ljudkort på den.

Min slutsats blev att det antingen är något på dessa köp-dvd som är fel(kanske inte troligt) eller att det har med det att göra som jag efterfrågade dvs att det finns något i digitalströmmen som borde kunna filtreras bort.

Skumt...

Har stängt av Dolby och DTS något som jag minns i spelaren. Sedan brukar det vara valbart i dvd:erna att aktivt välja också.

Finns det någon protokollanalysator typ WireShark för dataprotokoll för att kolla på digitalt audio?

Vet inte om det ut blir ADAT protokoll istället för SPDIF och att det därför skiter sig?

Sedan finns det analoga ut från DVD-recordern, men min stereo är tidigt 80-tal och har inte 2V CD ingång så nivån blir för hög. Funderat att fixa något med pottar för att dra ned nivån där. Det är kanske ett sätt, men D/A-omvandlaren är inget vidare i DVD-recordern. Det är väldigt mycket bättre ljud i den externa DA:n.

Återgå till Köpråd