Hej! Jag är rätt okunnig i hifibranschen, men vill gärna skaffa mig en anläggning med snyggt ljud. Har i princip ingen utrustning sedan tidigare.
Det jag vill göra är helt enkelt att få stereoljud i båda mina två rum - bor i en etta med stort kök, där ljud från rummet inte sprider sig in tillräckligt i köket. Har pratat med någon på hifi-klubben om detta, och han föreslog en kompakt denonförstärkare m inbyggd cd för 3500 kr plus två par högtalare (dali) som kopplas till förstärkaren med nån typ av delarsladd (ni vet säkert vad den heter). I köket räcker det med små högtalare för mig och ljudet där är inte lika viktigt.
Låter detta som en bra lösning? Någon som har ett bättre förslag? Har även förhört mig om att skaffa hemma bio-förstärkare och på den koppla stereo x 2, men detta skulle ge betydligt sämre ljud enligt killen på hifiklubben.
Har hört på annat håll att få förstärkare klarar av dubbla högtalare på samma uttag, utom på mycket låg volym. Jag vill använda anläggningen till vardagslyssning på rimliga volymer, dvs inget som stör grannarna direkt.
Vore egentligen bra om cd-spelaren också klarar dvd (video) men det är inget absolut krav.
Kan man köpa detta begagnat på något smart sätt och därmed spara några tusenlappar vore det inte alls fel. Min budget är väl max det som denon-lösningen verkar landa på, dvs ca 6500 kr.
Är skillnaden mellan denon och t ex pioneer/panasonic osv stor?
Tacksam för alla tips!

.jpg)