Stereo till två rum

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
stereoadam

Stereo till två rum

Inläggav stereoadam » 2007-10-08 19:36

Hej! Jag är rätt okunnig i hifibranschen, men vill gärna skaffa mig en anläggning med snyggt ljud. Har i princip ingen utrustning sedan tidigare.

Det jag vill göra är helt enkelt att få stereoljud i båda mina två rum - bor i en etta med stort kök, där ljud från rummet inte sprider sig in tillräckligt i köket. Har pratat med någon på hifi-klubben om detta, och han föreslog en kompakt denonförstärkare m inbyggd cd för 3500 kr plus två par högtalare (dali) som kopplas till förstärkaren med nån typ av delarsladd (ni vet säkert vad den heter). I köket räcker det med små högtalare för mig och ljudet där är inte lika viktigt.

Låter detta som en bra lösning? Någon som har ett bättre förslag? Har även förhört mig om att skaffa hemma bio-förstärkare och på den koppla stereo x 2, men detta skulle ge betydligt sämre ljud enligt killen på hifiklubben.

Har hört på annat håll att få förstärkare klarar av dubbla högtalare på samma uttag, utom på mycket låg volym. Jag vill använda anläggningen till vardagslyssning på rimliga volymer, dvs inget som stör grannarna direkt.

Vore egentligen bra om cd-spelaren också klarar dvd (video) men det är inget absolut krav.

Kan man köpa detta begagnat på något smart sätt och därmed spara några tusenlappar vore det inte alls fel. Min budget är väl max det som denon-lösningen verkar landa på, dvs ca 6500 kr.

Är skillnaden mellan denon och t ex pioneer/panasonic osv stor?

Tacksam för alla tips!

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2007-10-08 19:50

Om du vill ha med dvd så finns ju denna - http://hifiklubben.se/produkter/hemmabi ... _svart.htm

Har ingen vidare koll på dessa, men de kanske kan vara en acceptabel lösning för köket, kan ju vara nice att slippa dra kablar och ha sig - http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20205915

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-08 19:58

Nu vet inte jag hur din lägenhet ser ut, men jag tycker det verkar krångligt att dra högtalarkabel till köket, speciellt om du inte är lika krävande på hur det låter där. Köp hellre någon bra kompaktstereo att ställa där, många av dom låter faktiskt ganska hyggligt. Kolla begagnat-annonserna på tex Blocket, denna såg jag för 800:-
Bild

Löser du köket billigt så får du mer slantar över till det andra rummet. Vad du bör ta ställning till är om du vill ha en lösning som duger eller om du vill starta med 5-6000:- och bygga vidare. Ska du bygga vidare är separata enheter bäst, köp då gärna begagnat. Vill du ha något som är enkelt och händigt att köra, ngt du kan byta ut helt den dag du får större lya och/eller plånbok, köp då hellre något kompakt. Denon M33 + Argonhögtalare för knappt 4 tusen måste betraktas som prisvärt, och kan lätt uppgraderas med bättre högtalare när du känner för det.
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-08 20:06

Hej denna kanske är intressant http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... _svart.htm

förstärkare dvd/cd i ett kanske inte i din budget dock
Mvh carl

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-10-08 20:17

Du är alltså intresserad av musik som hörs i båda rummen samtidigt, till exempel för att du rör dig mellan dem? Eller ska du lyssna i ett rum i taget?
...perspektiv...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-10-08 20:19

Trådlösa hörlurar..... :wink:

:lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
stereoadam

Inläggav stereoadam » 2007-10-08 21:01

Tack för snabba och vettiga svar!

Jag är dock intresserad just av att få samma ljud samtidigt i båda rummen, går fram och tillbaka mellan dem. Trådlösa hörlurar är visserligen en idé, sådana har jag faktiskt redan, men jag vill främst ha ljud från högtalare.

NAD-spelaren som både n0p och brittgunnar tipsar om verkar rätt smart - om den har bra ljud och bild! Någon som har erfarenheter av denna? Trådlösa högtalare från Claes Ohlsson låter som en rätt smart idé egentligen, men antar att kvaliteten blir sådär. Kanske värt att kolla i alla fall.

Denon M33 plus Argonhögtalare var just vad killen på hifiklubben föreslog - plus ett par dali, lite större högtalare, som skulle vara förstahögtalare i rummet. Det jag är osäker på är hur hela systemet fungerar tillsammans. Och om man ska köpa nytt eller begagnat...

Tar gärna emot fler idéer!

EDIT: Gärna en kompakt lösning, tror inte att jag kommer bygga vidare på anläggningen utan vill ha bra ljudkvalitet i den nuvarande lägenheten, helst med möjlighet att köra också i större rum om några år. Tror ni att denon m33 klarar detta?

Användarvisningsbild
Ceder

Re: Stereo till två rum

Inläggav Ceder » 2007-10-08 21:26

stereoadam skrev:...
Det jag vill göra är helt enkelt att få stereoljud i båda mina två rum
...kompakt denonförstärkare m inbyggd cd för 3500 kr plus två par högtalare (dali) som kopplas till förstärkaren med nån typ av delarsladd...

Alltså, nu kanske jag inte riktigt greppar frågan men vad sägs om en gammal hedlig 70-tals receiver med "knappar" för speakers A resp. B? som på bilden nedan:

Bild

större bild: http://user.faktiskt.io/niclas/070128,-29.jpg

Då slipper du "delarsladden" (som jag inte har en aning om vad det är för något :)) plus har möjlighet att enkelt välja om högtalarpar "A" (vardagsrum?) eller högtalarpar "B" (kök?) skall ljuda (eller båda samtidigt)

Nu vet jag inte om denna funktion även är vanlig/finns idag, men om du har plats för en gammal reciver så tycker jag utifrån min (visserligen begränsade) erfarenhet att du inte hittar en receiver som ger mer för pengarna.

Om vi tar Pioneer (som är billiga) så kika efter modellerna med minst 20 watt som producerades 1974-1980 (SX-535 exempelvis, den på bilden) så får du enligt mig mycket ljud för under 1000-lappen. Kombinera sedan med valfri DVD och två par högtalare som passar smak/budget.

Att det sedan är mycket snyggare än allt annat som görs idag säger sig själv :wink:

EDIT: jaha, såg just detta, då sprack ju min idé :) :
stereoadam skrev:EDIT: Gärna en kompakt lösning, tror inte att jag kommer bygga vidare på anläggningen utan vill ha bra ljudkvalitet i den nuvarande lägenheten, helst med möjlighet att köra också i större rum om några år. Tror ni att denon m33 klarar detta?

(min fetning)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-08 21:32

stereoadam skrev:Denon M33 plus Argonhögtalare var just vad killen på hifiklubben föreslog - plus ett par dali, lite större högtalare, som skulle vara förstahögtalare i rummet. Det jag är osäker på är hur hela systemet fungerar tillsammans. Och om man ska köpa nytt eller begagnat...

Systemet fungerar med all säkerhet alldeles utmärkt tillsammans. Begagnat är inte fel det heller, elektronik slits inte direkt. Det är värre med vinylspelare och partyhögtalare :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-10-08 21:39

stereoadam skrev:....
Denon M33.... Och om man ska köpa nytt eller begagnat...

om du envisas med en nyare, kompakt sak så.. Denon M33 på tradera :wink:

Visserligen många dagar kvar än, men får du den för en bit under 2000 så är det väl ett bra pris :?:

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2007-10-09 16:23

stereoadam skrev:Trådlösa högtalare från Claes Ohlsson låter som en rätt smart idé egentligen, men antar att kvaliteten blir sådär. Kanske värt att kolla i alla fall.

Har inte sett högtalaren så kan inte uttala mig om kvalitén, men det finns ju trådlösa sändare/mottagare för en billig summa där som du kan koppla till valfria aktiva högtalare (pc-högtalare), nackdelen är väl att du måste ha två eluttag.

Fördelen med en pc-högtalare är att du har volymkontrollen i köket så att du lätt kan sköta volymen. Ett till plus är att det finns ett ganska stort utbud av pc-högtalare, så att du kan hitta något snyggt som passar in i just ditt kök.

trådlös sändare/mottagare - http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21954802

Användarvisningsbild
blondino

Inläggav blondino » 2007-10-10 09:07

Eftersom jag inte fått svar på en fråga som jag postat tidigare och den passar in här så kanske nån kan lufta lite ideér om denna:
http://www.consumer.philips.com/consume ... e/microone

är sugen på den själv...

Användarvisningsbild
stereoadam

Inläggav stereoadam » 2007-10-11 21:56

Har inte direkt lyckats bestämma mig ännu. Hur som helst, när jag sökte på Denon M33 på Amazon.com angav den att de flesta som tittat på den stereon till slut istället köpte en Onkyo CSV720S, oxå ett minisystem (billigare) där cd-spelaren även klarade dvd-video samt dvd-audio. Inte så illa tänker jag. Vet dock inte om den skulle klara att driva två par högtalare. Inte heller om kvaliteten är bra. Dock har den fått några positiva användarrecensioner på amazon. Någon som har nån koll på den här produkten? Samt, inte minst, om den går att få tag på i Sverige? Kan ju tänka mig att skicka hit den på något sätt oxå, men blir väl dyrt med tull från USA.

Alla tips välkomna, igen...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-10-11 22:48

Du går väl inte alltid fram och tillbaka mellan kök och vardagsrum?
I de fallen vill du troligen inte spela på båda paren högtalare. Därmed går alla alternativ med inkoppling av två par högtalare till en utgång bort.

Kvar finns två huvudalternativ:
1. En stereo med minst två högtalarutgångar eller 2 zoner.
Dvs att man kan slå på speaker A och speaker B helt oberoende av varandra. Finns både på äldre och nyare förstärkare, dock inte på alla modeller.
Alternativt kan du köra en hemmabioförstärkare som har flera zoner. De är gjorda för att man just skall kunna dra kablar till högtalare i ett annat rum samt via fjärrkontroll kunna styra ljudet i de olika rummen separat.

2. Två separata anläggningar i de olika rummen där källan (t.ex. DVD spelare) koppas till båda apparaterna antingen via kabel eller via en trådlös förlängningsgrej.
Varje rum kan då reglera sin volym separat, vilket är pratiskt om t.ex. telefonen ringer.
Valfria förstärkare eller mikroanläggningar kan användas, så länge de har minst en ingång för en extern källa. Dvs i princip allt utom det allra billigaste sakerna.

Jag skulle valt alternativ 2 eftersom det är mycket mer flexibelt om/när du flyttar till större bostad.

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2007-10-13 13:01

Kom på två alternativ till som kanske är intressanta

Audiopro Stereo one - http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/T ... x?Key=5634

Yamaha RDX-E700 - http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/T ... x?Key=4963

Återgå till Köpråd