Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre.
Är det ditt finurliga sätt att påtala att man kanske skulle våga köpa begagnat?meanmachine skrev:Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre.
Richard skrev:Denon 1507 är, på carlsson planet.se, ansedd som "den mest prisvärda apparaten som någonsin konstruerats. helt utan färgningar."
Richard skrev:Denon 1306 är, om jag inte minns fel, rekomenderad av LTS, och detta tyder ju på en utomordentligt kapabel konstruktion.
niklas skrev:Richard skrev:Denon 1507 är, på carlsson planet.se, ansedd som "den mest prisvärda apparaten som någonsin konstruerats. helt utan färgningar."
Det där citatet faller ju på sin egen orimlighet.Richard skrev:Denon 1306 är, om jag inte minns fel, rekomenderad av LTS, och detta tyder ju på en utomordentligt kapabel konstruktion.
Jaså, är den det? Märkligt att jag inte har sett att det skrivits om den i MoLT i så fall. För du är väl medlem och har hämtat informationen därifrån?
Richard skrev:niklas skrev:Richard skrev:Denon 1507 är, på carlsson planet.se, ansedd som "den mest prisvärda apparaten som någonsin konstruerats. helt utan färgningar."
Det där citatet faller ju på sin egen orimlighet.Richard skrev:Denon 1306 är, om jag inte minns fel, rekomenderad av LTS, och detta tyder ju på en utomordentligt kapabel konstruktion.
Jaså, är den det? Märkligt att jag inte har sett att det skrivits om den i MoLT i så fall. För du är väl medlem och har hämtat informationen därifrån?
jag hoppas att du inte blir upprörd nu, men det jag skriver är faktiskt sant, åtminstone om man litar på carlssonplanet.
Richard skrev:på Carlssonplanets svenska hemsida står dessa utlåtanden om dessa två produkter. Denon 1306 är dessutom rekomenderad av LTS enligt deras hemsida. Gå in på deras carlssonplanets hemsida och kolla själv.
Richard skrev:Jag har varit medlem i LTS 98-99, men är det inte just nu. Måste jag det?.
Richard skrev:Det vore trevligt om du kan kontrollera fakta innan du anklagar någon för att tala osanning, eller att inte vara medlem i LTS.
Jag ser fram emot din ursäkt.
v. h. Richard
niklas skrev:Rekommenderat å rekommenderat... Det beror väl på vilka behov man har? Eftersom den saknar bl.a pre-out är den ointressant för min del, och då spelar det mindre roll om någon har "rekommenderat" den. Såvitt jag vet är 1306 inte ens testad av LTS (=jag har inte läst nåt test om den).
Ragnwald, jag tror det är hugget som stucket mellan de alternativen. Köp den som du tycker uppfyller dina krav bäst, är mitt tips!
Richard skrev:meanmachine skrev:Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre.
Jag tycker mig ana en viss ironi från din sida i detta inlägg.![]()
![]()
Men, visst är det så att en 2500:- receiver kan spela bättre än en kombo för 50000:- . priset är ju inte en så avgörande parameter.
( tvärtom också, naturligtvis )
Om man läser high fidelity eller hifimusik blir man däremot matad med dogmen: "är det dyrare, är det bättre" detta gäller allt från traditionella komponenter till lurendrejerikablar, till chaktistenar.
Detta innebär ju inte att hifitidningarna har det minsta rätt, här, tvärtom faktiskt.se !
Ty, så här ligger det till:
Maten blir i princip så bra som kockens begåvning tillåter.
Om kocken i detta fall är ingenjören som konstruerar förstärkaren, kan det ju iallafall hända att en dålig kock, med dyra tillkrånglade ingredienser, gör en sämre förstärkare än den mycket begåvade och duktige kocken, som kan göra gudomlig konstruktioner med begränsade resurser.
V. h. Richard.
Kaffekoppen skrev:Är det ditt finurliga sätt att påtala att man kanske skulle våga köpa begagnat?meanmachine skrev:Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre.
Annars fattar jag inte hur man kan föreslå en 50k apparat till någon som efterfrågar efrarenheter av apparater i budgetklassen.
Om man inte skiter i trådskaparen förståss
Richard skrev:Det kanske beror på att du kanske inte varit medlem i LTS under alla år, eller hur?
V. H. Richard.
Ragnwald skrev:Enligt HiFi-klubbens hemsida har båda möjlighet till att använda försteget separat, stämmer det ? Har för mig att jag hört talas om annat.
meanmachine skrev:Richard skrev:meanmachine skrev:Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre.
Jag tycker mig ana en viss ironi från din sida i detta inlägg.![]()
![]()
Men, visst är det så att en 2500:- receiver kan spela bättre än en kombo för 50000:- . priset är ju inte en så avgörande parameter.
( tvärtom också, naturligtvis )
Om man läser high fidelity eller hifimusik blir man däremot matad med dogmen: "är det dyrare, är det bättre" detta gäller allt från traditionella komponenter till lurendrejerikablar, till chaktistenar.
Detta innebär ju inte att hifitidningarna har det minsta rätt, här, tvärtom faktiskt.se !
Ty, så här ligger det till:
Maten blir i princip så bra som kockens begåvning tillåter.
Om kocken i detta fall är ingenjören som konstruerar förstärkaren, kan det ju iallafall hända att en dålig kock, med dyra tillkrånglade ingredienser, gör en sämre förstärkare än den mycket begåvade och duktige kocken, som kan göra gudomlig konstruktioner med begränsade resurser.
V. h. Richard.
Håller inte.
Ragnwald skrev:Fortsätter själv i mina funderingar.
Upptäckte att phono MM-ingång finns först på AVR-2308 , men frågan är om den är värd 2300:- i merkostnad, någon som lyssnat ?
Kanske tillsammans med möjligheten till preout, kan motivera den kostnaden ? Fast 2308 är väl inte bedömd ännu som köpvärd.
Martin skrev:Jag köpte först en billigare modell ur Denons recieversortiment, tror den låg på 3200kr. 7 slutsteg men utan pre-out (bara subutgång). Felet med den var att den brusare för mycket i "förstegsdelen". Vred man volymen från "min" så började det brusa, säkert någon meter från högtalarna och mest brusade det i hörlursuttaget.
Jag bytte därför till den som kostade 4000 med pre-out och den är jag jättenöjd med.
Så se upp med brus i förstegsdelen.
i skrev: en ide kan vara att köpa den billigaste och sen ställa upp tomgångsströmmen m h a instruktioner från IÖ eller Morello.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster