Billigaste Denonreceiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Billigaste Denonreceiver

Inläggav Ragnwald » 2007-11-16 21:37

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver

Vilken av dessa billigaste Denonreceivrar ger piP rättvisa arbetsförhållanden ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 16:31

Denon 1507 är, på carlsson planet.se, ansedd som "den mest prisvärda apparaten som någonsin konstruerats. helt utan färgningar."

Denon 1306 är, om jag inte minns fel, rekomenderad av LTS, och detta tyder ju på en utomordentligt kapabel konstruktion.

Det bästa är nog att låta frågan gå till någon som testat förstärkarna, Johan lindroos och Ingvar Ö, tex.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-17 17:04

Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 17:20

meanmachine skrev:Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre. :wink:

Jag tycker mig ana en viss ironi från din sida i detta inlägg. :P :wink:

Men, visst är det så att en 2500:- receiver kan spela bättre än en kombo för 50000:- . priset är ju inte en så avgörande parameter.
( tvärtom också, naturligtvis )

Om man läser high fidelity eller hifimusik blir man däremot matad med dogmen: "är det dyrare, är det bättre" detta gäller allt från traditionella komponenter till lurendrejerikablar, till chaktistenar.

Detta innebär ju inte att hifitidningarna har det minsta rätt, här, tvärtom faktiskt.se !

Ty, så här ligger det till:

Maten blir i princip så bra som kockens begåvning tillåter.

Om kocken i detta fall är ingenjören som konstruerar förstärkaren, kan det ju iallafall hända att en dålig kock, med dyra tillkrånglade ingredienser, gör en sämre förstärkare än den mycket begåvade och duktige kocken, som kan göra gudomlig konstruktioner med begränsade resurser.

V. h. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-17 17:22

meanmachine skrev:Japp. varför ska man ha en tung manlig och dyr kombo på 50k när en denonreciver gör jobbet bättre. :wink:
Är det ditt finurliga sätt att påtala att man kanske skulle våga köpa begagnat?

Annars fattar jag inte hur man kan föreslå en 50k apparat till någon som efterfrågar efrarenheter av apparater i budgetklassen.

Om man inte skiter i trådskaparen förståss :?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-11-17 19:16

Richard skrev:Denon 1507 är, på carlsson planet.se, ansedd som "den mest prisvärda apparaten som någonsin konstruerats. helt utan färgningar."

Det där citatet faller ju på sin egen orimlighet.
Richard skrev:Denon 1306 är, om jag inte minns fel, rekomenderad av LTS, och detta tyder ju på en utomordentligt kapabel konstruktion.

Jaså, är den det? Märkligt att jag inte har sett att det skrivits om den i MoLT i så fall. För du är väl medlem och har hämtat informationen därifrån?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 19:44

niklas skrev:
Richard skrev:Denon 1507 är, på carlsson planet.se, ansedd som "den mest prisvärda apparaten som någonsin konstruerats. helt utan färgningar."

Richard skrev:Denon 1306 är, om jag inte minns fel, rekomenderad av LTS, och detta tyder ju på en utomordentligt kapabel konstruktion.

Jaså, är den det? Märkligt att jag inte har sett att det skrivits om den i MoLT i så fall. För du är väl medlem och har hämtat informationen därifrån?

jag hoppas att du inte blir upprörd nu, men det jag skriver är faktiskt sant, åtminstone om man litar på carlssonplanet.

på Carlssonplanets svenska hemsida står dessa utlåtanden om dessa två produkter. Denon 1306 är dessutom rekomenderad av LTS enligt deras hemsida. Gå in på deras carlssonplanets hemsida och kolla själv.

Jag har varit medlem i LTS 98-99, men är det inte just nu. Måste jag det?.

Det vore trevligt om du kan kontrollera fakta innan du anklagar någon för att tala osanning, eller att inte vara medlem i LTS.

Jag ser fram emot din ursäkt.

v. h. Richard

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-11-17 19:57

Richard skrev:
niklas skrev:

jag hoppas att du inte blir upprörd nu, men det jag skriver är faktiskt sant, åtminstone om man litar på carlssonplanet.

FYI är jag inte det minsta upprörd. :wink:
Richard skrev:på Carlssonplanets svenska hemsida står dessa utlåtanden om dessa två produkter. Denon 1306 är dessutom rekomenderad av LTS enligt deras hemsida. Gå in på deras carlssonplanets hemsida och kolla själv.

Det gör det säkert, men bara för att det står på internet behöver det inte vara sant. Ingenting kan vara "helt utan färgningar" eftersom det helt enkelt inte går att bevisa. "Utan hörbara färgningar", är en helt annan sak.
Richard skrev:Jag har varit medlem i LTS 98-99, men är det inte just nu. Måste jag det?.

Absolut inte, var bara nyfiken på vilka dina källor var.
Richard skrev:Det vore trevligt om du kan kontrollera fakta innan du anklagar någon för att tala osanning, eller att inte vara medlem i LTS.

Jag ser fram emot din ursäkt.

v. h. Richard

8O
Vem är det som ska kontrollera fakta egentligen? Jag har inte "anklagat" dig för varesig det ena eller det andra. Jag undrade bara var du fått informationen från. Det kunde ju faktiskt vara så att det var jag som missat nåt på världsrankingen (=LTS rekommenderat-lista)... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 20:01

Är det verkligen så att denon 1306 inte är rekomenderad av LTS, såsom det står på carlssonplanets hemsida?

V. h. Richard.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-11-17 20:10

Rekommenderat å rekommenderat... Det beror väl på vilka behov man har? Eftersom den saknar bl.a pre-out är den ointressant för min del, och då spelar det mindre roll om någon har "rekommenderat" den. Såvitt jag vet är 1306 inte ens testad av LTS (=jag har inte läst nåt test om den).

Ragnwald, jag tror det är hugget som stucket mellan de alternativen. Köp den som du tycker uppfyller dina krav bäst, är mitt tips! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 21:02

niklas skrev:Rekommenderat å rekommenderat... Det beror väl på vilka behov man har? Eftersom den saknar bl.a pre-out är den ointressant för min del, och då spelar det mindre roll om någon har "rekommenderat" den. Såvitt jag vet är 1306 inte ens testad av LTS (=jag har inte läst nåt test om den).

Ragnwald, jag tror det är hugget som stucket mellan de alternativen. Köp den som du tycker uppfyller dina krav bäst, är mitt tips! :)

Det kanske beror på att du kanske inte varit medlem i LTS under alla år, eller hur?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-17 21:23

Richard skrev:

Men, visst är det så att en 2500:- receiver kan spela bättre än en kombo för 50000:- . priset är ju inte en så avgörande parameter.

Om man läser high fidelity eller hifimusik blir man däremot matad med dogmen: "är det dyrare, är det bättre" detta gäller allt från traditionella komponenter till lurendrejerikablar, till chaktistenar.

Detta innebär ju inte att hifitidningarna har det minsta rätt, här, tvärtom faktiskt.se !

Om kocken i detta fall är ingenjören som konstruerar förstärkaren, kan det ju iallafall hända att en dålig kock, med dyra tillkrånglade ingredienser, gör en sämre förstärkare än den mycket begåvade och duktige kocken, som kan göra gudomlig konstruktioner med begränsade resurser.

V. h. Richard.

Håller inte.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-17 21:23

Kaffekoppen skrev:
Är det ditt finurliga sätt att påtala att man kanske skulle våga köpa begagnat?

Annars fattar jag inte hur man kan föreslå en 50k apparat till någon som efterfrågar efrarenheter av apparater i budgetklassen.

Om man inte skiter i trådskaparen förståss :?

Sant och du har moraliskt rätt så klart. :) Ta en whiskey! :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-11-17 21:28

Richard skrev:Det kanske beror på att du kanske inte varit medlem i LTS under alla år, eller hur?

V. H. Richard.

Nej, det har jag absolut inte. Det är en jättegammal förening, säkert äldre än jag. Dock har jag varit medlem under alla de år Denon AVR 1306 har funnits till försäljning, vilket kanske är lite intressantare i just detta fallet.

Tycker det är lite märkligt att du tjatar om vad LTS rekommenderar i var o varannan tråd när du inte har koll på det. Vad tycker du själv i sakfrågan? Kan du hjälpa Ragnwald välja receiver?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-17 22:12

Ska man lita på CP, så torde valet stå mellan 7-kanalaren 1507 och 5-kanalaren 1306 som har lite mindre dist enl spec.

Enligt HiFi-klubbens hemsida har båda möjlighet till att använda försteget separat, stämmer det ? Har för mig att jag hört talas om annat.

Det verkar som att den nyaste XX08-serien inte har den möjligheten, åtminstone enl spec.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-11-17 22:14

Ragnwald skrev:Enligt HiFi-klubbens hemsida har båda möjlighet till att använda försteget separat, stämmer det ? Har för mig att jag hört talas om annat.

Nej, det stämmer inte. Du måste upp till 190X-serien för att få pre-out för samtliga kanaler.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-17 22:19

niklas skrev:Du måste upp till 190X-serien för att få pre-out för samtliga kanaler.

Nu kan det räcka gott med 2 kanaler, men det kanske inte går det heller?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-17 23:05

Är det inte samtliga kanaler, så är det tyvärr bara pre-out för subbas.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-18 00:05

Ok, 1908 är billigaste med preout, så va det.

Men varför är den äldre 1306 dyrare än 1507 ?
0,01% mindre dist, men i övrigt talar allt för 1507.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-18 00:21

varför den billigaste?någon av mellanmodellerna är ju roligare 3808 eller nåt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-18 00:49

Säkert är det så, om man har någon nytta av alla funktioner.

I detta fallet var det tänkt att den skulle användas som ren tvåkanalförstärkare och redan den billigaste är ju begåvad med 75 välljudande watt per kanal.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-18 16:11

Fortsätter själv i mina funderingar.
Upptäckte att phono MM-ingång finns först på AVR-2308 , men frågan är om den är värd 2300:- i merkostnad, någon som lyssnat ?
Kanske tillsammans med möjligheten till preout, kan motivera den kostnaden ? Fast 2308 är väl inte bedömd ännu som köpvärd.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-19 13:41

meanmachine skrev:
Richard skrev:

V. h. Richard.

Håller inte.

Håller inte?

Det räcker inte att bara skriva så, förklara gärna varför detta resonemang inte håller ?

Om du inte förklarar detta tar jag det som att du inte KAN förklara- vilket är helt förståeligt, eftersom det inte kan förklaras.

( som ett exempel kan jag nämna NAD 3020, den legendariska integrerade förstärkaren, med mycket blygsam prislapp, som spelade skjortan av de flesta dyrare konkurrenterna. Då man öppnade locket till denna pjäs, fick man se ett skatbo av kablar, billigast möjliga komponenter, och allmänt skraltig uppbyggnad- vilket uppenbarligen inte har någon verklig betydelse, eftersom kocken begåvning( ingenjören ) som konstruerar förstärkaren är det som har betydelse, inte komponenterna som finns i apparaten.
Undantag kunde förr bla. visa sig med de olika DA-chipen i olika cd-spelare, vilket i dagens läge numera, nästan alltid, saknar betydelse. )

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-11-19 14:17

Äpplen och Päron.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-11-19 15:41

Ragnwald skrev:Fortsätter själv i mina funderingar.
Upptäckte att phono MM-ingång finns först på AVR-2308 , men frågan är om den är värd 2300:- i merkostnad, någon som lyssnat ?
Kanske tillsammans med möjligheten till preout, kan motivera den kostnaden ? Fast 2308 är väl inte bedömd ännu som köpvärd.

Inte för jag har så mycket att komma med men en ide kan vara att köpa den billigaste och sen ställa upp tomgångsströmmen m h a instruktioner från IÖ eller Morello. Om man ska döma att vad de sade i testerna av Denon-receivrarna i MoLT.

Då ryker förstås garantin...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-11-19 18:52

Jag köpte först en billigare modell ur Denons recieversortiment, tror den låg på 3200kr. 7 slutsteg men utan pre-out (bara subutgång). Felet med den var att den brusare för mycket i "förstegsdelen". Vred man volymen från "min" så började det brusa, säkert någon meter från högtalarna och mest brusade det i hörlursuttaget.

Jag bytte därför till den som kostade 4000 med pre-out och den är jag jättenöjd med.

Så se upp med brus i förstegsdelen.
MEK - MetallElementKlubben

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-19 20:31

Martin skrev:Jag köpte först en billigare modell ur Denons recieversortiment, tror den låg på 3200kr. 7 slutsteg men utan pre-out (bara subutgång). Felet med den var att den brusare för mycket i "förstegsdelen". Vred man volymen från "min" så började det brusa, säkert någon meter från högtalarna och mest brusade det i hörlursuttaget.

Jag bytte därför till den som kostade 4000 med pre-out och den är jag jättenöjd med.

Så se upp med brus i förstegsdelen.

Måste ha varit fel på ditt ex. Jag äger en 1507:a och den är knäpp tyst.
Har denon månne kvalitetsproblem?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-19 21:03

i skrev: en ide kan vara att köpa den billigaste och sen ställa upp tomgångsströmmen m h a instruktioner från IÖ eller Morello.

Just vad jag tänkt. :)

Tror jag ska låta HiFi-klubben skicka hem en 1507 till mig för avlyssning, de har ju någon form av ångervecka, så ska jag nog hinna få en uppfattning om den.

Någon som hunnit få någon uppfattning om XX08- serien, om Denons hembioreceivrarna fortfarande håller måttet (samma konstruktörsteam) ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-11-19 21:39

Rickard: det var ju skönt att höra att den modellen är bättre. Det var 1706 jag köpte först och sedan bytte till 1906.
MEK - MetallElementKlubben

norko

Inläggav norko » 2007-11-21 11:45

Jag är lite "halv-spekulant" (om man kan uttrycka sig så :) ) på 1908:an. Undra hur den står sig ljudåtergivnings-mässigt jämfört med tidigare 190X-modeller. :roll:

LTS, ge mig ett testresultat nu så jag vet om den är köpvärd eller ej! :)

Nästa

Återgå till Köpråd