Hörlursförstärkare (Portabel batteridriven)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Hörlursförstärkare (Portabel batteridriven)

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-29 16:44

Lyssnar mycket på musik när jag åker buss/tåg och vid alla andra tillfällen när man är ensam. Tidigare så har jag haft en Ipod Gen 2(modell tegelsten) som funkar bra och som jag är nöjd med. Nu har jag slarvat bort US-konvertern så jag använder inte den längre.

Den har dessutom fått konkurrens med min telefon w880i. Varför då lyssna på ngt så "pjöddigt"?

Jag har alltid den med mig.
Den är platt så jag kan ha den i fickan.

Förr lyssnade jag alltid i Porta Pro till Ipoden, men när jag kopplar dessa till w880i så tycker jag det låter kass, inte tillräckligt med tryck. Så för närvarande har jag Koss Spark plug(som är ganska mögig i min värld) som har större känslighet. Vad skall man säga, det funkar.

Har snuddat vid ämnet Hörlursförstärkare flertalet gånger tidigare och ramlade över en artikel om Pa2v2 häromdagen då jag kollade efter lämplig lur till en polare. Nu tycker jag den är för tjock, har hittat "hur många som helst" och man vet ju inte hur någon låter. Den som ligger närmast till hands är denna:

Ibasso T2: http://www.ibasso.com/ShowProduct.aspx?ID=31

Sidan är ju fylld med allehanda reklamsnack och jag har inte hittat någon oberoende recension eller ngn bild där man ser innanmätet. Annars verkar den ha allt att önska förutom crossfeed (undrar om wide sound stage är ngt snarlikt? ) . Tror ni att den är tillräckligt effektfull för mina behov(se längre ned)

Någon här som har koll och vet vad man bör kika efter rent tekniskt? Ljudmässigt är det otroligt svårt att bedöma, dock handlar det om strax över 700 kr, så det är ju inga jättepengar, vore kul att testa.

Vad tror ni?

Ps. Vet att det kan tyckas knepigt att ha en liten jävla telefon och sedan skaffa en förstärkare till den, men om jag skulle skaffa en tjockare telefon så skulle det inte bli mkt bättre ljud. Ds

Ps2. Har varit sugen på att bygga själv, men hittar inget som kan tävla med denna i tjocklek? Dessutom så tror jag att det är svårt att komma ner i samma pengar och byggfinish(den ser iaf ok ut på bild) Ds2.

Ps3. På sikt skall jag skaffa ny portabel lur, troligtvis en sluten mediumstor lur, så jag kommer inte att behöva driva 600 ohms lurar. Ds3.

ALTERNATIV 2: Satsa på att skaffa högkvalitets in-ear lurar som ersätter Spark plug, men jag tycker ändå att jag vill ha lite lite till must ur w880i:n, hittar ingen spec på utgången för telefonen.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
TCM

Re: Hörlursförstärkare (Portabel batteridriven)

Inläggav TCM » 2007-11-29 18:24

Fjonkalicious skrev:
Sidan är ju fylld med allehanda reklamsnack och jag har inte hittat någon oberoende recension eller ngn bild där man ser innanmätet.

Kolla in Head-Fi (om du inte redan har det). Dom brukar ha det mesta om hörlurar, hörlursförstärkare etc.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Hörlursförstärkare (Portabel batteridriven)

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-29 19:12

TCM skrev:
Fjonkalicious skrev:
Sidan är ju fylld med allehanda reklamsnack och jag har inte hittat någon oberoende recension eller ngn bild där man ser innanmätet.

Kolla in Head-Fi (om du inte redan har det). Dom brukar ha det mesta om hörlurar, hörlursförstärkare etc.

Har letat där. Hittar inget av värde. Inte mer än att de som är kraftigare är bättre, men det kunde man ju förvänta sig. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-29 21:16

Jag tycker att du skall titta på AKG K 412 P. Antagligen löser de problemet utan amp. PA2V2 är en lite knepig pjäs. Jag rekommenderar den inte oreserverat. Hmm... Du kanske skall fundera på en spelare med mer driv i sig själv?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-30 01:59

Koffe skrev:Jag tycker att du skall titta på AKG K 412 P. Antagligen löser de problemet utan amp. PA2V2 är en lite knepig pjäs. Jag rekommenderar den inte oreserverat. Hmm... Du kanske skall funderar på en spelare med mer driv i sig själv?

Tack Koffe för dina tips. Jag kikade lite på Akg k-412p nu och det visar sig att den verkar oerhört lättdriven, både mer lättdriven än porta pro eller spark plug.

Om jag skall uppgradera mig på traditionell hörlur så vettitusan om man inte skall ha en sluten, lite irriterande att alla andra får lyssna på mitt skränande(liknelse till alla kidz som lyssnar på högtalartelefonmusik överallt).

Sen är den hopplöst ful. Nu är ju smaken som baken, men jag tycker att Portan är så förbaskat cool i sitt retroutförande, AKG ser mest billig ut.

MEN, jag är faktiskt nyfiken på att testa den ändå, man skall inte döma innan man lyssnat. Känns som 255 kr inte är så mkt i detta sammanhanget.

Annars så kanske det är dags för ett par nya pluggar, men vilka? Det är ju en hopplös djungel.

Att byta spelare, vet inte riktigt om jag vill, det är så bekvämt att alltid ha den nära till hands, brukar vira ihop mitt headset med utbytta pluggar och ha allt med mig alltid, på så vis är man aldrig utan musik. Även om det inte är så seriöst.

Ps. en polare har precis skaffat WESC:s premium lur, snygg men vet inte hur mkt hifi eller ljud det är i dom, nyfiken på om någon provar, kanske något för dig? Dessutom skall det finnas någon pro variant för nästan 2 lax med.

Tack

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-11-30 07:41

Om du går telefonvägen så är mina erfaranheter att SE:s plugg hpm-82 är något att hänga i granen. Och alltså inte i öronen.

/en john som dock börjat gilla pluggarnas isolerande förmåga

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-30 10:50

enJohn skrev:Om du går telefonvägen så är mina erfaranheter att SE:s plugg hpm-82 är något att hänga i granen. Och alltså inte i öronen.

/en john som dock börjat gilla pluggarnas isolerande förmåga

Det finns säkert väldigt många användningsområden för den pluggen, men så länge man inte stoppar dom i öronen. :lol:

Granen kan vara ett ställe, men eftersom jag är utan så blir det skrivbordslådan.

Har kikat lite på etymotic och shure pluggar, som skall vara väldigt isolerande, men dom har inte samma känslighet som akg-luren.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-12-15 14:54

Jag har nu köpt en Corda Move från Meier-Audio och jag är mycket nöjd så här långt. Det är både en portabel hörlursförstärkare och en USB-DAC (funkar som ett extern usb-ljudkort till datorn).

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-16 00:47

Tack för tipset TCM. Den portabla hörlursförstärkaridén är för närvarande lagd på hyllan. Jag tycker att själva spelaren och signalen är ganska dålig egentligen, så det kanske inte är så stor mening med det i detta fallet. Detta är ngt som jag har i fickan dagligen och det finns inte utrymme för att gå omkring med en burk alltid. Men det är inte omöjligt att jag skaffar en i framtiden, när hörlursarsenalen ser annorlunda ut.

Nu är fokus på, som Koffe sa, att skaffa en bättre lur istället. Jag har försökt att reda ut lite tekniska termer i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=20744

Även där har jag kört på pumpen och skippat att försöka förstå tekniken bakom. Det verkar som att alla mäter väldigt olika och spec:arna stämmer ändå inte. En kompis skall åka till USA över jul och jag skall be han köpa ett par plug-in lurar till mig. Det finns tre kandidater i min prisklass i följande rangordning:

Etymotic ER6i (ca 70 USD)
Westone UM1 (ca 110 USD)
Ultimate Ears Super.fi 3 Studio (ca 65 USD).

Är emellanåt lite sugen på att köpa alla tre och göra ett omfattande test. Men budgeten säger nej, och vad skall man med tre pluggar till när man hittat sin favorit?

Har även funderat på skaffa avgjutningsproppar. Har läst att svenska audiologer gör några som heter ER hörselskydd och tydlgtvis är fattningen samma för ER hörselskydd som Etymotics ER6i. Dock kostar det skjortan, 2500 spänn!!!

(funderar faktiskt på ett DIY projekt med avgjutningar, men det verkar som alla avråder till det?)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-17 16:21

Innan du lägger massvis med pengar på in-ear lurar - är du säker på att du gillar sådana? Här verkar det finnas två skolor. Jag tror att det har med örats form att göra om man gillar det eller ej. Rent personligen har jag aldrig tyckt att det varit bra. De sitter ALLTID lite fel på mej. :-)

PS. Om du gör ett test är jag dock väldigt nyfiken på vad du kommer fram till.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-17 16:33

En sak jag undrar över när det gäller in-ear (har aldrig provat!) - blir det inte liksom mer "sladdljud" när man har proppar som sluter helt tätt? Alltså ljud när man rör sig, sladden stöter emot osv.

Edit: Nåt jag skulle vilja ha är en lite fick-förstärkare som man både kan ha som hörlursförstärkare och som "slutsteg" till ett par dator/resehögtalare. Om man nu iaf måste släpa på en extra grej.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-17 17:42

phloam skrev:En sak jag undrar över när det gäller in-ear (har aldrig provat!) - blir det inte liksom mer "sladdljud" när man har proppar som sluter helt tätt? Alltså ljud när man rör sig, sladden stöter emot osv.

Jepp! Det är en av grejorna som gör att de jag provat inte har funkat för mej... Plus att man hör sina egna steg jättetydligt när man går.

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2007-12-17 18:10

Innan du lägger massvis med pengar på in-ear lurar - är du säker på att du gillar sådana? Här verkar det finnas två skolor. Jag tror att det har med örats form att göra om man gillar det eller ej. Rent personligen har jag aldrig tyckt att det varit bra. De sitter ALLTID lite fel på mej. Smile

Det där känner jag igen, har provat flera olika pluggar till öronen (olika telefonvarianter, hifi-pluggar och för den delen vanliga öronpluggar när man går på konsert och ingen hitintills är helt smärtfri. Mina öron går det helt enkelt inte att stoppa in något i utan att det gör ont inom fem minuter! Jag har aldrig fattat hur man kan sitta med pluggar i öronen i timmar men eftersom folk gör det så måste det ju vara mina öron det är fel på... :(

Återgå till Köpråd