Cambridge DAC-3

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Cambridge DAC-3

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-21 03:11

Hej, jag har fått tillfälle att köpa en sådan för 500kr. Och tänkte på direkten "men det skulle väl passa fint till min pioneer pd-s507:a?" Men min fråga är:

Är detta en bra DAC?

Jag gillar verkligen min pioneer, men är det verkligen värt att lägga pengarna på en DAC istället för att sällja och köpa nytt totalt?

Och om det inte skulle vara en uppgradering, är DAC-3 en seriös DAC? ÄR den värd sina 500kr?

Jag ska köra med optisk överföring (ända jag har på min pioneer...) och har inte tänkt någe på sådant alls, men vill inte köpa upp mig på skit helt enkelt! (Jag kommer säkert köpa den...)


mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-21 14:13

Har din pioneer legato link så är DAC-3an ett klart lyft!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-21 14:38

Yes, den har Legato-Link. Vad gör Legato Link? ;)

Är tosslink den enda optiska överföring som finns? Jag har kollat runt lite, och jag är säker på att biltemas för 39:- inte gör ett sämre jobb än SUpra 700:- kabel.. Men jag undrar om det finns olika standarder inom optisk överföring bara..

Tror inte det ska finnas men men..


Fan, jag är sååå sugen på den där Cambridgen nu! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-21 16:59

KÖÖÖP! Vad fan, 500 spänn är ju inget att snacka om...

Toslink är en standard, det finns minst en till vad jag ved för ljud, men den används bara på profs-grejjor och vissa high-end produkter. Toslink är mycket bättte än sitt rykte och är ofta klart att föredra framför koaxial kabel.

Det finns en bra genomgång av legato link i en gammal MoLt.
Legato Link är, om jag förstått det rätt (inte alls säkert), inget annat än ett avsiktligt felkontruerat filter. Istället för ett brant filter som griper in över 20kHz så har man gjort ett flackt filter som börjar redan vid typ 10kHz. Resultat är att man får med sig en massa skräp i ultaljudsområdet. Påverkan blir alltså beroende på vilken skiva som spelas, men "fylligare" diskant, "mer analog karraktär" mm är vanlig omdömmen. "Syntetisk", fnisslig" diskant är andra omdömmen... En del gillar det, men det har inget med återgivning av inspelningen att göra.

Legato link är hller inte tidskonstant. Samma signal spelas upp på olika sätt från gång till annan.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-02-21 17:16

Tidskonstant :?: :wink:

Det du syftar på, tidsinvarians, har ingalunda något med filtret att göra, utan kan härledas till arbetsprincipen för de DAC:ar som i förekommande fall implementerats. 8)

Skräpet i ultraljudsområdet är så kallade spegelband, dvs spektrats peridoiska upprepning längs frekvensaxeln, som är en följd av kvantiseringen i tidsdomänet 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-21 20:02

Det du syftar på, tidsinvarians, har ingalunda något med filtret att göra, utan kan härledas till arbetsprincipen för de DAC:ar som i förekommande fall implementerats.


Aha, jag kommer bara ihåg bilderna som publicerades i molt och där man kunde se hur det såg ut. Minns inte om det nämdes att det var DACarnas fel eller Legato link's. Testobjektet var i alla fall Pioneer PD-95. Efter den testen belv det väldigt svårt att sälja några pioneer-produkter till mig. Varken med eller utan legato link.

För mig var ovan nämda artikel lite av en tankeställare, som visade tydligt på att åtminstone vissa företag skiter totalt i musiken, bara dom får kränga sina grejjor. Jag trodde man hade viss stolthet över sitt företags produkter och en strävan att göra dom bra. Jag hade fel.

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
molle
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 2004-01-08
Ort: Sundbyberg

Inläggav molle » 2004-02-22 13:03

När jag skaffade min DAC-3:a var det den största enskilda förbättringen jag hade upplevt. Till och med i angränsande rum kunde man höra att ljudkvaliteten hade blivit högre!

Jag har kvar min DAC-3:a fortfarande, så den rekommenderas varmt, särskilt för 500 spänn.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-22 16:32

Molle vad har du för spelare till din DAC-3:A?

Vad är det som gör Pioneer så dålig då? Jag älskar deras upphängning liksom.. :)

Användarvisningsbild
molle
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 2004-01-08
Ort: Sundbyberg

Inläggav molle » 2004-02-22 20:22

När jag köpte min dac hade jag en Denon 1460, en välbyggd och ganska avancerad cd för sin tid, det var trots allt fråga om en robust 20-bitsspelare. Den inbyggda d/a-omvandlaren hade dock inte en suck jämfört med Cambridgen.

Jag har inte någon erfarenhet av din Pioneermaskin, men du borde nog kunna räkna med ett lyft med en DAC-3:a påhängd. Den står sig fortfarande mycket bra än idag, sitt pris och ålder till trots.

Något år efter att jag köpt min da-omvandlare skaffade jag även Cambridge Audio´s Discmagic och bytte ut Denonspelaren som transport. Detta medförde dock inte någon märkbar förbättring, så om din Pioneer håller god mekanisk klass bör du behålla den.

Låt oss få veta om DAC-3:an faller dig i smaken!

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Inläggav rqu » 2004-02-25 22:22

Har en Dacmagic I, den är riktigt bra, speciellt via balanserade utgången. Kopplade även in ett nätfiler då den tydligen skall må bra av det. Verkar även vara känslig för transporten, min gamla Teac P500 lät helt klart roligare än en Pioneer DVD717. Du får lätt igen din femhundring du gav för den om du säljer den.

Om man gillar att modda kan den låta ännu bättre: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25276&SearchTerms=,dacmagic

Användarvisningsbild
Aleph
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2003-10-30

Inläggav Aleph » 2004-02-26 13:38

Slart!!

Om inte du vill ha den så är jag ute efter en bra DAC!! :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-27 13:59

Jag springer förbi och köper den idag eftersom alla verkar tycka den är prisvärd för sina 500kr.. jag måste ju tillägga att 500kr är i butikt! 8O

Och om jag inte missminner så finns det en till.. fanns två sist jag var där (i helgen) och de skröt inte direkt med att dom hade dom.. så jag hoppas jag ska ha tid till att åka förbi och handla idag!

Om jag inte blir nöjd, så moddar jag den litet och om jag därefter inte blir nöjd så går den på försäljning! Såg någon för 1500kr för ett tag sedan, den var iofs klockuppgraderad.. menmen.

Som ni säger, jag har köpunderlag om jag inte vill ha den så jag köper den på direkten! :D


mvh Jocke

(ja, givetvis säger jag vart jag köper den om det finns en till.. när jag handlat)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-02-27 19:48

Dom dummarna hade sålt dom båda... de hade haft en meridian DAC för 1200kr också.. :(

Usch, jag som ringde och bad dom hålla den tills idag. Så sålde dom den igår liksom?!

Bläe och fy!



Men tack för att ni lyssnade till alla mina frågor! :D
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-02-27 21:42

Slartibartfast skrev:Dom dummarna hade sålt dom båda... de hade haft en meridian DAC för 1200kr också.. :(



Hmmm jag har en Meridian DAC (206) som står och inte används... :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster