Kabeltips

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Kabeltips

Inläggav Ix » 2007-12-10 11:16

Jag håller på att ordna upp härvan bakom TV/stereobänken och kontemplerar samtidigt över den EKK 4x1,5 som går till mina högtalare.

Har suttit och sökt och läst på forumet nu i en timme och förstått att, även om jag möljligen valt "rätt" kabel, så är inkopplingen väl taffligt utförd. Har dels snappat upp att bi-wire ibland kan göra återgivningen sämre (även om både förstärkare och högtalare fixar det, eller?) Dessutom har jag, skamligt nog, bara skalat EKK:n och skruvat fast den i förstärkare samt högtalare. Detta är vad jag förstår förkastligt?

Skulle därför vilja ha tips på ny kabel och inkopplingsmetod för nedan listad utrustning och krav.

Utrustning
Förstärkare: Cambridge Audio A500, 65W vid 8 Ohm (förberedd för bi-wire).
Högtalare: Wharfedale Diamond 8.3 (förberedda för bi-wire)

Krav
Så opåverkad signal som möjligt
Så smidig kabel som möjligt
Så enkel att köpa/tillverka som möjligt
Fruktansvärt billig (om det innebär att behålla kabeln jag har - toppen!)
2-3 m kabel till varje högtalare.

Så, välkomna med tips! :)

Hasplar ur mig en bonusfråga också:
Ska man vara orolig för kvalitetsförluster när man buntar ihop antennkabel, strömkablar, högtalarkablar etc? Vilka måste vara skärmade?

Tack!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-10 13:06

Köp bananer till EKKn och löd fast. Billigt och bra.

En annan billig och bra lösning är vanlig s.k. lampsladd.

Vill du ha nåt snyggare kan du ju köpa någon audiofil-kabel. Eller kablestrumpor till EKKn eller lampsladden och slöjda ihop nåt snyggt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-10 13:41

Max_Headroom skrev:En annan billig och bra lösning är vanlig s.k. lampsladd.

Jag tänkte, när jag såg en trasig bordslampa häromdan, att såndär "iMac"-sladd :) (silvrig ledare, genomskinlig isolering) kunde vara rätt snygg*. Men vad är det för slags ledare egentligen?

Edit: * hur ironisk var jag där egentligen hmm :mrgreen:
Senast redigerad av phloam 2007-12-10 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-10 14:13

Köp EK (med en enkardelig och solid ledare och tvinna). Det är isoleringen som gör EKK så styv. EK kostar 1,5 kr metern eller något. Köp bananer (Clas Olssons är billliga) och löd.

:-)
/K

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-12-10 14:17

Supra PLY, gärna med deras bananer som är isolerade kan sättas ihop i två 90-graderskonfigurationer. Inte en superbillig lösning men defintivt en som håller i längden. Undertecknad har haft sina i 12 år.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2007-12-10 22:33

Tack för många bra tips!
(och ursäkta för att jag la tråden i fel forumdel)

Vore schysst att bli av med styvheten, men jag läste att bl.a. herr Öhman ifrågasatte lampsladden transparens. Dock var det, om jag förstod saken rätt, bara 0,5 dB skillnad med "lågohmig" högtalare och längder över 4 meter?
Om det stämmer är det lite lockande. Men ska man ha dubbel lampsladd och krympslang runt det är man ju i princip tillbaka på samma styvhet, gissar jag.

Kör nog på tipset att bara löda på banankontakter på befintlig sladd.

Vilket föranleder en följdfråga...
Kan man, om man senast lödde i åttan och då skapade en smärre lödtennsmassaker, göra det utan att riskera missljud? :)
Hur gör man för att lyckas?

Och så kvarstår bonusfrågan: bör man tänka en extra gång innan man buntar ihop signal-, ström-, antennkablar och dylikt?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-10 22:37

Ix skrev:...
Vore schysst att bli av med styvheten, men jag läste att bl.a. herr Öhman ifrågasatte lampsladden transparens. Dock var det, om jag förstod saken rätt, bara 0,5 dB skillnad med "lågohmig" högtalare och längder över 4 meter?

...

Och så kvarstår bonusfrågan: bör man tänka en extra gång innan man buntar ihop signal-, ström-, antennkablar och dylikt?

Köp supra ply och skruva fast i terminalerna så slipper du fundera på det där med högtalarkablar och ev. påverkan i fortsättnignen :)

Dra strömkablarna på en sida, signal på den andra och högtalarkablar i mitten. ÄVen om signalkablar normalt är skärmade skadar det inte att hålla lite ordning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-12-10 22:42

Ix skrev:Tack för många bra tips!

Jag skulle påstå att du inte behöver bry dig om detta när det gäller skärmade kablar, dvs antennkablar och signalkablar. De har ju skärmen i just syftet att inte plocka upp störningar (och vice versa).

Högtalarkabel och nätspänningskabel (nätsladdställ som det heter så fint) bör du inte dra parallellt allt för långt (>meter) om du är orolig. Men hör du inget 50Hz brum i högtalarna så spelar det ingen roll.

Hör du 50Hz brum i högtalarna kan du prova att separera signalkablar och högtalarkabler från nätsladdställen som första teståtgärd, eller låta dem korsa varandra vinkelrät där de behöver komma nära varandra, så överförs (induceras) minimalt med destruktiv signal.

Edit:
Man det kan ju vara snyggast att ha lite ordning och reda bakom stereon och kanske dra liknande kablar gruppvis, och då slipper man oroa sig (även om det är i onödan).

Vh
/Tobbe

Återgå till Köpråd