Aktiv subwoofer - vilken är bäst

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Aktiv subwoofer - vilken är bäst

Inläggav rhenrics » 2007-12-11 12:33

Funderar på att skaffa en aktiv sub, har kikat på Velodyne (servostyrda) och Audio Pros Ace Bass. Är dessa bra, ffa Audio Pro känns mest överkomlig prismässigt just nu, vad anses om denna? Subben är tänkt att användas till musiklyssning först och främst.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-11 12:40

Prova ett forum för mångfald... :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-12-11 12:44

Lust skrev:Prova ett forum för mångfald... :wink:

Nej jag är inte medlem där och har inget intresse att så bli heller. Fler förslag?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Re: Aktiv subwoofer - vilken är bäst

Inläggav meanmachine » 2007-12-11 12:49

rhenrics skrev:Funderar på att skaffa en aktiv sub, har kikat på Velodyne (servostyrda) och Audio Pros Ace Bass. Är dessa bra, ffa Audio Pro känns mest överkomlig prismässigt just nu, vad anses om denna? Subben är tänkt att användas till musiklyssning först och främst.

Du verkar skriva av en massa ilska. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-11 13:38

rhenrics skrev:Funderar på att skaffa en aktiv sub, har kikat på Velodyne (servostyrda) och Audio Pros Ace Bass. Är dessa bra, ffa Audio Pro känns mest överkomlig prismässigt just nu, vad anses om denna? Subben är tänkt att användas till musiklyssning först och främst.

Först och främst: Köp minst 2. Mycket lättare att få det att fungera ihop på med rummet då.

Bättre lösning: Skippa det där med aktiv sub. Skaffa ett delningsfilter (eller om du har hemmabioförstärkare kanske det finns inbyggt?). Dela av dina vanlig högtalare och ha ett eget slutsteg till basarna.

Audio Pros ACE Bass tycker jag verkar vara en bra lösning rent tekniskt. Köp heller 2 små än en stor och ännu hellre 2 stora.
En variant kan också vara att titta på dom alternativ som t.ex. HiFikit har. Kanske mer kostandseffektivt, i alla fall om du kan svinga lite lödkolv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-12-11 13:41

meanmachine skrev:

Du verkar skriva av en massa ilska. :wink:

Oj var ser du det någonstans? Fel tråd kanske? :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-12-11 13:43

Max_Headroom skrev:

Först och främst: Köp minst 2. Mycket lättare att få det att fungera ihop på med rummet då.

Bättre lösning: Skippa det där med aktiv sub. Skaffa ett delningsfilter (eller om du har hemmabioförstärkare kanske det finns inbyggt?). Dela av dina vanlig högtalare och ha ett eget slutsteg till basarna.

Audio Pros ACE Bass tycker jag verkar vara en bra lösning rent tekniskt. Köp heller 2 små än en stor och ännu hellre 2 stora.
En variant kan också vara att titta på dom alternativ som t.ex. HiFikit har. Kanske mer kostandseffektivt, i alla fall om du kan svinga lite lödkolv.

Tackar Max! Vill inte ha så mycket sladdar och apparater/lådor i vardagsrummet så jag tänkte ffa på en aktiv sub av den anledningen. Ace Bass verkar vara en smidig lösning. Ska kolla upp tipset om hifikit! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-11 13:53

Här finns en tråd om grupplöptidens betydelse, en bra introduktion till vad som är viktigt för att få basmoduler att spela musik:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353

Och här den intressanta tråden "Motivera två subbar istället för EN":
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&p=1395
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-11 14:17

rhenrics skrev: Vill inte ha så mycket sladdar och apparater/lådor i vardagsrummet så jag tänkte ffa på en aktiv sub av den anledningen. Ace Bass verkar vara en smidig lösning. Ska kolla upp tipset om hifikit! :)

Med två passiva lådor och ett stereosteg stående i racket blir det bara en sladd till varje låda. Med aktivt behöver du stret och signal :)
/J

Cygnus resurectum

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-12-11 19:27

Martin logan "descent i" är bäst! Jämfört med Velodyne DD15 är Descent i överlägsen till hifi. Den försvinner helt ur ljudbilden och är oerhört tajt och snabb. Bra inställningsmöjligheter så att du kan kompensera för rummet. 3 st basar som sitter 120 grader mot varandra med 3 st 250 W slutsteg (700 W peak, ett steg/bas). Basarna är servostyrda och det fungerar ypperligt. Den har en enorm kapacitet. Jag har spelat extremt högt och konerna rör sig ändå minimalt när det är extrema baspartier, en fantastisk kapacitet :P.
Distorsionen ligger som velodynes bästa = riktigt lågt :P

Kan inte annat än rekomenderas.

ps. enda nackdelen är väl priset på 37.000 kr men man får vad man betalar för.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-12-11 20:15

Kan även inflika att group delay hos descent i är mycket mindre än hos Velodynes DD18 :D :P

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-12-11 21:04

Dessutom coolare namn. 8)
Back in black!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-12-11 21:44

Callisto skrev:Martin logan "descent i" är bäst! Jämfört med Velodyne DD15 är Descent i överlägsen till hifi. Den försvinner helt ur ljudbilden och är oerhört tajt och snabb. Bra inställningsmöjligheter så att du kan kompensera för rummet. 3 st basar som sitter 120 grader mot varandra med 3 st 250 W slutsteg (700 W peak, ett steg/bas). Basarna är servostyrda och det fungerar ypperligt. Den har en enorm kapacitet. Jag har spelat extremt högt och konerna rör sig ändå minimalt när det är extrema baspartier, en fantastisk kapacitet :P.
Distorsionen ligger som velodynes bästa = riktigt lågt :P

Kan inte annat än rekomenderas.

ps. enda nackdelen är väl priset på 37.000 kr men man får vad man betalar för.

Hmm...ok liiiite över min budget bara 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-11 21:50

Varför inte satsa på en B 2-100 typ.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
bmwjanne

Inläggav bmwjanne » 2007-12-12 00:16

Jag kör med 2 st Finalsound S220.De är oerhört snabba och integrerar bra med elektrostater.

Jag körde med en sub först men tyckte att det fattades något.Nu fylls rummet (20m2) perfekt. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-12 00:45

Jättesvårt att säga vad som blir bäst.

Inte helst superenkelt att integrera snyggt med huvudhögtalarna fasmässigt.

Budget?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-12-12 00:50

Hörde Meridians aktiva högtalare på Ågrens hifi. Fullregister alltså. Det var omskakande, åtm vad gäller basen.
Sorry för OT. Vet inget om aktiva subbasar i övrigt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-13 10:41

Eftersom jag äger en Acebass 2 så kommer här litet subjektiva intryck:

1. Mycket bra delningsfilter ( 36 db/okt. ) Verkar dessutom fungera väldigt bra i verkligheten.

2. I originalskick går den inte speciellt djupt. I test i tidningen " high fidelity " ( om man nu kan lita på det ) samt även subjektiva tester från min sida, med testskivan " the calibrator" samt Denons " audio technical cd " verkar resonansfrekvensen på slaven ligga vid 35 hz, med ett högt Q, samt en mycket snabb avrullning under denna frekvens.
Eftersom man INTE saboterar acebass teknologin med att göra slaven tyngre ( för att den skulle gå djupare ) startade jag en tråd här på faktiskt om detta- något som Svante verifierade, men inte garanterade, att det skulle bli bättre.
Efter att ha limmat på 100 gr.metallbrickor på slavens baksida ligger resonansfrekvensen på 29 hz numera- subjektivet bättre i mitt rum.
Effektåligheten blev inte alltför lidande av denna modifikation som det verkar. Garantin flyger dock all världens väg.
De små aktiva elementen verkar vara filtrerade under 20 hz.

Elementen är 4 stycken 5" tangband, neodyniummagneter + 10" slav,audio pros logga, enorm toroidtrafo till det digitala slutsteget. Elementen är parallelkopplade. Plåtchassie till samtliga element. Mycket stabil låda. Litet dämpmaterial. Förstärkaren sitter inbyggd i lådan, utan skydd för det ljudtryck som uppkommer.

3. I originalutförande och i modifierat ( åtminstone subjektivt ) spelar Acebassubben mycket fint till musik- med en definierad bas.

4. I dagsläget skulle jag nog:

Köpa två subbasar, alt. bygga själv, eftersom ACEbass 2 inte går tillräckligt djupt i original, för att kallas för en äkta subbas.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-14 00:37

Hur djupt går dina frontar?
Hur stort rum skall de spelas i?
Spelar du starkt?
Hur djupt anser du skulle räcka för din del? Räcker t.ex. 30Hz (-3dB punkt).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-14 02:53

Vi mätte upp Audio Pros Ace Bass på KTH och det dominerande bidraget till ljudet var 2:a tonsdist...om jag inte minns fel...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-14 10:11

Kaffekoppen skrev:

Vi mätte upp Audio Pros Ace Bass på KTH och det dominerande bidraget till ljudet var 2:a tonsdist...om jag inte minns fel...

Var det modellen Acebass 2, eller någon annan, äldre acebass modell?

V. H. Richard.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-14 10:13

Infinitys Kappa-sub ska väl lira skapligt bra till musik? Borde väl ligga rätt bra i pris oxå nuförtiden..

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2007-12-15 13:00

En bra musiksubb ska inte märkas när den är på men saknas när den är avstängd.

En REL subb skulle jag tittat närmare på.

Återgå till Köpråd