Hejsan, jag har kollat runt lite och är rätt vilsen om att köpa rätt hemmabiosystem. Den ska kunna spela högt och med bra bas och ska kunna klara av tunga hårdrockskonserter. Men även för film. min budget ligger ungefär vid 50.000:- håller på bygga nytt hus och skall göra en liten biosalong Jag antar att ni är lite mer insatta och kanske kan hjälpa mig?
Hej och välkommen xelator!
Jag kan direkt säga att det blir lite enklare för folk att hjälpa till om du berättar vad som ska ingå i de 50 kilokronorna.
Bara högtalare? I så fall full uppsättning runt om med sub och det hela? Förstärkare också? Även dvd-spelare och kanske till och med en projektor eller tv?
På det här forumet lär folk råda dig att slå till på ett par Ino pi60 som frontar samt ett gäng Ino a2 (heter de så??) som bakhögtalare, samt förklara för dig att du inte behöver nån center. Ska du desstuom ha en förstärkare så lär du bli rekommenderad nån Denon flerkanals-reciever och dvd.
Jag är själv inte så hemma i biosvängen, och har därför inte mycket att rekommendera, men berätta som sagt vilka prylar du behöver så blir det lite lättare att hjälpa.
Jag kan med en gång säga att om jag vore du skulle jag vänta nån månad (tror jag?) och ge de kommande Larsen 6 (högtalare) en provlyssning.
Vill du ha "naturligt" starkt ljud eller bara starkt i största allmänhet?
Hur djupt ner i basregistret vill du kunna spela starkt och tycker du att basregistret, hur du nu uppfattar det, ska vara balanserat/ha jämn frekvensgång eller kan du tänka dig betona ett visst register kraftigare bara för att få upplevelsen av dån och öronbedövande muller?
Jag har inte hört piP men kan säga att pi60 funkar alldeles förjäkla bra för filmtittaden även i stereo bara. Med komplettering av a2 och basstöd blev det ännu bättre. Det har nämligen hänt ibland att förstärkaren spelat i stereo istället för surround och man har ändå förundrats över den fina ljudbilden och ljudet i övrigt. Det blir ännu lite roligare i surround givetvis.
(OBS! Detta är min högst personliga åsikt som man inte behöver ta någon som helst notis till. )
mvh
ps hoppas ingen blir upprörd över detta inlägg varesig på detta eller andra forum.
Du får ju aldrig bättre utdelning av din återgivning än ditt rum tillåter.
Eftersom du redan nu funderar på att ljudisolera rummet - vilket betyder att du tänker spela duktigt starkt - så skulle jag låta Ingvar Öhman eller Johan Lindroos ta en titt på rummet och föreslå akustiska åtgärder. Både för ljudåtergivningen och för att begränsa störning utåt.
Det är mycket väl investerade medel och du kan tex fråga wolfie på forumet om hur han upplevt insatserna.
Det är faktiskt ett bättre råd än att föreslå ett högtalarpaket för 50 lax.
Min övertygelse är att 40 papp högtalare och lite rådgivning på plats slår ut ett högtalarpaket för det dubbla i ett rum utan korrekta akustiska åtgärder.
xelator skrev:Precis, ett högtalar paket ungefär Rummet: 6M Långt 4M Brett 4M högt
Kommer nog ljudisolera rummet åxå
Besvärliga proportioner tycks det mig. Kan inte annat än hålla med Kaffekoppen. Höjd och bredd identiska och längden 1,5 ggr bredden.
LTS-högtalarna skulle nog passa dig annars tror jag! Och - som sagt - hör med någon som kan vad som är vettigt att göra för att justera rummet för att minimera den negativa inverkan rummet riskerar att ha.
Material i väggar, golv och tak spelar också roll.
Jag skulle ställa in en maffig soffa och ett par gosiga fåtöljer