USB-ljudkort...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

USB-ljudkort...

Inläggav Naqref » 2003-09-09 18:17

Behöver ett billigt USB-ljudkort (som man inte ska skämmas för att slakta lite lagom för att implementera egna delar... lite som en Borg-strategi... 8O 8) ) och undrar om någon har tips på det?

Det ska finnas ingångar och utgångar i full duplex. Noname går bra! :)

Biltema har en rimligt billigt sak (400kr tror jag) men det saknar ingångar... Creative kommer nu med sitt mp3+ som går att få tag på för runt 500kr om man anstränger sig men finns det ännu billigare lösningar som kanske klarar av lite högre upplösning (internt åtminstone) som 20/96 eller bättre?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-09-09 18:33

M-Audio har ju ett bra som har 24/96
http://www.m-audio.net/products/consume ... _page1.php

Det är ju inte allt för dyrt.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-09 22:20

Dessvärre är inget USB ljudkort i närheten av användbart, mer än till simpla mätningar....... eller något åt det hållet, men i alla fall:

Jag kör med en som heter iMic från Griffin:
http://www.griffintechnology.com/products/imic/
Bild

24 bitar internt påstår dom... Om du köper en sådan här, och moddar den, tala gärna om vad för jag skulle verkligen behöva få till en bättre version.......
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-09 22:56

Bamsefar skrev:Dessvärre är inget USB ljudkort i närheten av användbart, mer än till simpla mätningar....... eller något åt det hållet,


Det finns faktiskt ganska seriösa USB-ljudkort om man betalar lite mer. Skulle tro (har inte testat) att M-audio är rätt hyffsat. Det finns också en variant från digidesign som säljs med protools LE (tror jag snikvarianten av protools heter) som borde hålla bra ljudkvalité, men det känns kanske lite onödigt att betala för ett program om man inte sysslar med musik...

(dock har jag hört att USB kan vara lite buggigt och inte så stabilt)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-09-09 23:03

Kolla in: http://www.midimusic.se/Produktsidor/ljudkort.html
dom har enheldel mycket seriösa USB ljudkort.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-09 23:15

Alexi: det du länkade till verkade bara vara ett kort med utgångar.

Bamsefar: vad kostar det kortet?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-09 23:17

Alexi: vi pratar inte om seriösa ljudkort här utan om billiga! Med lämpliga moddar så kanske de blir seriösa (och billiga! :) )
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-09 23:50

Naqref skrev:Bamsefar: vad kostar det kortet?


Det kostar 619 kronor inkl moms:
http://web.maconline.se/produkt.asp?katnamn=USB
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-09 23:53

norman skrev:
Bamsefar skrev:Dessvärre är inget USB ljudkort i närheten av användbart, mer än till simpla mätningar....... eller något åt det hållet,


Det finns faktiskt ganska seriösa USB-ljudkort om man betalar lite mer. Skulle tro (har inte testat) att M-audio är rätt hyffsat. Det finns också en variant från digidesign som säljs med protools LE (tror jag snikvarianten av protools heter) som borde hålla bra ljudkvalité, men det känns kanske lite onödigt att betala för ett program om man inte sysslar med musik...

(dock har jag hört att USB kan vara lite buggigt och inte så stabilt)


Jodå, det finns seriösa, men man skall fortfarande komma ihåg att det finns begränsningar i USB och som sagt buggar. Sedan så vill folk inte betala 5000 sek för en verkligt vettig "burk".... Billigt skall det vara osv.

Btw. Soundblaster har ett USB-kort (ex-någonting), dock skall man vara medveten om att t.ex. 44.1 KHz omvandlas fram å tillbaka via 48 KHz av någon anledning som jag inte fått klart för mig än.....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Inläggav fonzeka » 2003-09-10 01:41

MP3+ tycker jag känns väldigt prisvärd faktiskt, det har ju alla in/ut-gångar man behöver samt att det även går att koppla bort de analoga kretsarna helt med en liten knapp på sidan.
Ljudkvalitén är väl ok med tanke på priset, har inte haft den så länge än så jag vill inte uttala mig så mycket mer :)

Eftersom jag är en extremt nyfiken person så har jag såklart kikat på insidan också, tog även ett litet kort 8O
http://user.faktiskt.io/fonzeka/mp3+.jpg
Senast redigerad av fonzeka 2003-09-13 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-10 09:28

Bamsefar skrev:Jodå, det finns seriösa, men man skall fortfarande komma ihåg att det finns begränsningar i USB och som sagt buggar. Sedan så vill folk inte betala 5000 sek för en verkligt vettig "burk".... Billigt skall det vara osv.

Btw. Soundblaster har ett USB-kort (ex-någonting), dock skall man vara medveten om att t.ex. 44.1 KHz omvandlas fram å tillbaka via 48 KHz av någon anledning som jag inte fått klart för mig än.....


Jo, det blir snabbt dyrt... och som sagt är ju inte USB så jättestabilt...
Hade varit kul om Naqref lyckas med att fixa till ett billigare alternativ, är ju inte helt dumt att kunna mäta med t.ex. en bärbar dator.

Angående Soundblasters omvandling så har jag själv varit ute för det. Funkar dåligt att spela in med 44.1 om man vill att ljudfilen skall ha exakt rätt längd (när jag höll på lite med musik så kom det i otakt på slutet om man spelade in en längre fil...). Så det bästa alternativet med såna kort är nog att köra med 48khz.

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-10 09:39

Jag har en polare här på jobbet som är tokigt fet dj och har skivbolag. Jag vet att han kör allt digitalt igenom en bärbar dator när han skall göra musik. Anars så är nog allt vinyl (jag har inte en aning om hur han jobbar) skulle iofs tor att ljudkortet är rätt så dyrt.

Fonzeka, du är en mycket sjuk man som fotar på det viset :D :D

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-10 09:45

Hittade ett M-audio transit med 24/96 för 1195 på www.musikborsen.se
Vet dock inget om det men m-audio gör ju en del seriösare ljudkort så det borde kanske vara större chans att det är bättre än t.ex. soundblaster m.m. (?) och så dyrt var det ju inte (vet dock inte vad du menar med billigt naqref? :) )

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-09-10 10:15

norman skrev:Hittade ett M-audio transit med 24/96 för 1195 på www.musikborsen.se
Vet dock inget om det men m-audio gör ju en del seriösare ljudkort så det borde kanske vara större chans att det är bättre än t.ex. soundblaster m.m. (?) och så dyrt var det ju inte (vet dock inte vad du menar med billigt naqref? :) )


Har ingen info om det kortet, fudnerar dock själv på att skaffa M-Audio Audiophile USB, som troligen kostar än mera....

Jag undersökte marknande för typ ett år sedan och då var det inte många vettiga på marknaden. Då vart valet iMic - minst dåliga kompromiss eller något sådant. Dessvärre är den inte så superbra som jag vill. Jag använder mitt USB ljudkort för att mäta med ETF alltså.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-10 11:27

USB audiophile kostar 2295 på musikbörsen.

OT
Hittade ett PCI-kort M-audio delta 410 med 4in och 8 analoga utgångar i 24/96. Perfekt om man skall testa filter i datorn upp till 4-vägs i stereo. Kostade dessutom bara 1495 (rea)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-10 12:36

Tanken var att det skulle vara rackarns billigt (typ några hundra). Men det M-audio-kortet du gav exempel på verkade ju intressant! Om man inte ska pilla då alltså. Det kanske kan vara värt. Men då är det nog lämpligt att vänta till de blir i USB2-version så att de klarar full duplex även över 48kHz samplingsfrekvens. Eller så får man ta en eldportsvariant... men de är troligen mycket dyrare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-10 14:08


Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Inläggav fonzeka » 2003-09-10 15:53

Det där USB Audiophile kör ju dec_alpha med, han har säkert lite intressanta kommentarer om det.
Men först lär han väl få fart på sitt internet igen :P
Senast redigerad av fonzeka 2003-09-23 02:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dec_alpha
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Göteborg

Inläggav dec_alpha » 2003-09-12 15:38

Hej hopp


Hinner inte skriva så mycket, har ruggit många mail jag måste kika igenom först innan jag får någon egentlig tid över, har inte haft någon internetuppkoppling sedan i fredags. 8O
Det USB-ljudkort jag har är ett M-audio DUO, detta tillfaller inte kategorin billiga USBljudkort, så om någon önskar veta något specifikt så får ni fråga.
USB 1.1 har nödvändigtvis inga större problem att hantera 96khz @ 24bit full-duplex, fungerar med M-audio´s drivrutiner (ingen hemsk Audigy 44.1=>48khz omvandling heller). Däremot så skriver de i manualen att man inte bör använda andra USB anslutna prylar samtidigt "helst" för optimal prestanda, misstänker att det rör sig om potentiella bandbredd och svarstidsproblem.
MEN, måste nog säga att jag faktiskt har endel problem med USBanslutningen, detta kan bero på flera saker och jag har inte orkat felsöka fullt ut, så antingen är det drivrutin, mitt moderkorts sätt att hantera USB, eller ljudkortet i sig. Bäst att jag tillägger att jag har problem med min DVDbrännare som också ansluts via USB (eller Firewire), så problemen skulle kunna tänkas ligga i min dator och inte nödvändigtvis ljudkort + drivrutin via USB.


Här har du/ni dock en länk till ännu ett nytt M-audio ljudkort för USB, som är lite billigare. 99.95dollar är riktpriset på det kortet, som kanske har de attribut ni önskar.

http://www.m-audio.com/products/m-audio/transit/

Användarvisningsbild
Obin
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Stockholm

Inläggav Obin » 2003-10-04 01:54

Är det inte bäst att köra Dator----->Mp3+ (eller annan usb låda som man kan köra digitalt igenom)---->DAC----->Försteg. Jag tror faktikst ljudkvaliten på denna lösning skulle vara riktigt bra om man jämför mellan ett bättre Usb- kort mot Mp3+ och en DAC i samma prisklass.

/Obi

Användarvisningsbild
dec_alpha
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Göteborg

Inläggav dec_alpha » 2003-10-04 11:27

Hur fungerar mp3+ egentligen, jag har en svag misstanke av att den som "alla?" andra Creative med Audigy chipet omsamplar ÄVEN om man skickar signalen digitalt-ut.
Om den inte omsamplar så lär den tillsammans med en bra DAC prestera ett bra ljud :D
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
Obin
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Stockholm

Inläggav Obin » 2003-10-04 17:20

dec_alpha

Jag tror inte att den omsamplar den digitala signalen faktikst.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Inläggav fonzeka » 2003-10-04 19:14

Jag har också för mig att den inte omsamplar, ska försöka undersöka det lite närmare.
Min tanke när jag köpte mp3+ var ju att koppla den till en DAC, förhoppningsvis en Actual DAC :D
#faktiskt.se@quakenet


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster