Ny subwoofer eller baslåda vad ska jag ha?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Ny subwoofer eller baslåda vad ska jag ha?

Inläggav dwain1 » 2008-02-16 21:57

Hejsan nu är det dags för lite uppgradering i mitt hemmabiosystem framförallt.

Som det är nu kör jag en 8tums logitech baselement. Alltså det från z-2300 systemet. Detta elementet är stoppat i en jblbaslåda på 65w i slutsteget och det går att få ut ganska bra tryck men djupbasen blir lite lidande så jag får inte mkt under 35hz.

Det jag är ute efter är en lite större baslåda som klarar av att spela högt riktigt högt. Jag vill gärna ha bas under 30hz eller gärna ner under 25hz om möjligt. Men jag vill helst inte ge avkall på tryck. Jag är inte ute efter någon ren snabb bas utan mest en jäkla massa muller men ändå inte för slött då det ofta är musik i filmer så kan det vara kul om den inte totalt sackar efter.

Jag vet inte alls vad man borde ha för storlek på element 10 eller 12tum?

Det jag har tillgång till själv är 2 st infinity 10tums basar och nån bochman 12tums bas. Alla basar är bilbasar med andra ord så funkar det nog inte. Sen har jag ett hypex slutsteg det minsta på 75w rms.

Frågan är om man ska bygga själv eller om man ska köpa? Jag känner att det inte blir så bra när jag bygger så jag kanske ska köpa. Men kanske byggsats funkar?

Aja alla tipps är intressanta och beggat funkar bra också. Så ge alla tipps ni kan.
Prisklass? runt 3000kr
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-16 22:08

Vad lyssnar du på för musik ? Akustiskt eller studio/elektroniskt ?
Vilken typ av bas är du ute efter ? Orgeltoner eller hårdrock ?

Brösttoner kostar mindre än golvtoner. :D

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-16 22:27

ja jag lyssnar på precis allt men mkt elektroniskt. Nu ska den inte användas så mkt till musik. Då jag har sepparat hifi/hemmabio. Till hifin kör jag dubbla basmoduler med en 8a i varje. Dom är bra till musik men inget vidare till film.

Infected är populärt och ja det är nog lite bröstbas jag vill ha men ändå med hyfsat djup. Jag har dock inget behov av bas under 20hz eller för den delen 22hz heller. Men lite djupbas vore trevligt. Nu har jag inte så mycket erfarenhet av djupbas heller så det som är djupbas för mig är kanske inget som ni kallar djupbas. Jag spelar bland annat infected mushroom - avratz. och får jag all bas ur den låten så är jag nöjd då spelar det ganska djupt enligt mig.

Men som sagt jag har ingen direkt koll på det där med djupbas.

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-02-17 00:13

Bygg själv. Är det absolut bästa alternativet tycker jag.
Men hoppa över bilbasarna, dom brukar inte fungera något vidare hemma.
Låt någon snickare göra lådorna om du inte kan själv, och använd filtret i din receiver om du har en sådan. Ett begagnat kraffullt steg brukar inte kosta skjortan heller. Men 3000kr är en ganska liten budget trots allt. Är det inte bättre att satsa lite mer och få något som fungerar bra till både musik och film?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-17 00:15

All riktig ljupbas (under 30Hz) kostar mycket pengar, bas som mer känns än hörs.

Jag antar att du är ute efter bas som ljudtrycker ordentligt.

Tror inte du behöver basar som går under 30Hz och då finns det väldans mycket prisvärt att välja på. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-17 00:21

Släng upp 3400:- och du får kanonresultat lång under 30hz :)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4592

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-17 00:50

David_A: Nja eftersom jag redan har 2 st baslådor med steg som jag använder vid musiklyssning så var tanken enbart att ha en ny baslåda till film. Jag vill helst inte blanda in min hemmabio med hifin. Och visst den ska ju gärna funka till musik okej. Men prion är mkt tryck och till film.

Ragnwald: Hmm ja asså kanske 30hz räcker jag har ingen aning. Dom basmodulerna jag kör nu spelar ner till 24hz i mitt rum och det är utmärkt till musik som dom används till men kanske film inte har nytta av den där extremt djupa basen.

Kaffekoppen: Dessa verkar vara trevliga dock så är två i största laget men en sådan och lite mer power i steget. Jag har ett två-kanals steg som lämnar 2x200w som jag skulle kunna nyttja till en sådan. Eller om man köper båda. Det tål att funderas på i alla fall. Sen ska jag bara fixa transport hem till mig om jag köper dom. Det är en bit från halmstad hehe.

Vad tror ni om en st xtz bas den 12tummaren som fyndborsen säljer? Alltså 400w låter ganska okej men ger det verkligen det trycket jag söker?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-17 10:53

Jag skulle köpa båda! 3400:- är verkligen ett kanonpris och om jag var säljaren skulle jag aldrig dela på dem! De skall användas i par :)

De kanske framstår sån stora, men begrunda djupet på dem. De är inte alls tokiga placeringsmässigt.

Och ett perfekt slutsteg har du redan :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-17 16:34

dwain1 skrev:Jag vill helst inte blanda in min hemmabio med hifin. Och visst den ska ju gärna funka till musik okej. Men prion är mkt tryck och till film.

På vilket sätt menar du att dina krav skiljer sig mellan musik o film?

akelius

Inläggav akelius » 2008-02-17 18:07

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/T ... x?Key=5512

KÖP 2ST.
Bästa sub för pengarna,oavsett vad andra säger 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-17 21:20

Niklas: Ja du jag har egentligen inget vettigt svar där. Det enda jag kan säga är att i musik så vill man kanske inte ha en bas som mullrar bra. Utan en bas som spelar rent rappt och snabbt. I film är det så att det ska mullra mer och bara vara maffigt. Mycket bas istället för kvalitet. Men jag vet inte kanske jag är ute och cyklar.

Akelius: Skulle du vilja försöka dig på en recension? Berätta lite om hur dom låter. Tror du att 2 st sådana istället för en av den stora kan göra susen även i film? Och hur upplever du djupbasen? Men viktigast av allt hur upplever du ljudtrycket?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-17 21:59

dwain1 skrev:Niklas: Ja du jag har egentligen inget vettigt svar där. Det enda jag kan säga är att i musik så vill man kanske inte ha en bas som mullrar bra. Utan en bas som spelar rent rappt och snabbt. I film är det så att det ska mullra mer och bara vara maffigt. Mycket bas istället för kvalitet. Men jag vet inte kanske jag är ute och cyklar.

Men om det är muller i musiken så vill du väl höra det? På samma sätt som om basen på filmen du ser är "rapp och snabb" så ska det låta rappt o snabbt alltså? Jag tycker nog inte att kraven på återgivning skiljer sig så mycket mellan musik o film (i alla fall inte så mycket som hifitidningarna vill påskina). Möjligtvis har jag något högre ljudtryckskrav när det gäller film, men kör man på samma anläggning så funkar den ju till musik också. :)

Om du vill ha en bas (eller hellre två) som återger den inspelade signalen med låg dist och klarar höga ljudtryck så finns det nog inte nåt bättre än kaffekoppens alternativ för dom pengarna. Jag har själv 4 st sådana. Tyvärr verkar annonsen vara borta nu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 01:03

niklas skrev:Tyvärr verkar annonsen vara borta nu.
Då är det någon som gjort sig ett förbaskat bra kap :)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-18 14:52

ja det var nog ett kap. Fasen att jag velade jag skulle slått till direkt. 15hz är inte att leka med vilket dom tydligen skulle göra.

Men det börjar bli mer och mer så att jag köper en xtza med 12an i kanske den med dspn. Någon som har koll på vad den kostar med dspn i?

Sen måsste jag ställa en fråga. Som det är nu kör jag mina tangband subbar på ett infinity steg som lämnar runt 50w 2ohm. (jag kör basarna paralellkopplade). Och denna kombination tycker jag låter bättre än om jag nyttjar på 2x200w slutsteg en till varje bas. Hur kan det bli så? När jag kör 2x200w så känns det inte som där finns kraft nog. Det går inte att spela så högt utan att det tryter.

Är det faktumet att ett subslutsteg är gjort för att just driva basar som har med den saken att göra?

Och tror ni att om jag köper hypex stora steg eller kanske 2 st 150ws proson steg att mina tangband basar kan funka på ett bra sätt till film?

Som det är nu när jag maxar det hela så slutar helt plötsligt basen att öka. Alltså det blir inte högre i basen och elementen rör sig inte direkt till musiken längre heller utan flaxar en hel del bara.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-02-18 20:43

Jag köpte nummer två för 2000kr, tyvärr hade han sålt den ena redan.... :(
Förvånansvärt lättplacerad då den är så grund, bara 26 cm.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-18 21:37

dwain1 skrev:Ragnwald: Hmm ja asså kanske 30hz räcker jag har ingen aning. Dom basmodulerna jag kör nu spelar ner till 24hz i mitt rum och det är utmärkt till musik som dom används till men kanske film inte har nytta av den där extremt djupa basen.

Hur vet du att dina nuvarande basar förmedlar 24Hz, har du testat med tonsvep 100Hz - 20Hz ? Hur upplevde du frekvensgången (ljudtrycksvariation) på vägen dit ner, lika starkt hela vägen ?
Du har nog själv svaret på din fråga med hjälp av en test-cd, om du inte har möjlighet att ansluta datorn (gratisprogram).
Använd volymkontrollen och upprepa svepen på allt starkare volym, man märker förvånansvärt enkelt vad en subwoferhögtalare går för och om man önskar sig något annat.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-18 22:00

jo kör jag ett frekvenssvep så låter det som att det är lika starkt ner till 24hz. Jag ska pröva nu och ha baslådorna lite annorlunda placerade den ena vid sängen och den andra på ett annat ställe för att se vad som händer i basen.

Men det lutar starkt åt en xtza bas om pengarna finns. :)

Återgå till Köpråd