av staffann » 2008-05-01 22:26
Härligt, en klassiskt förstärkare och Hifi&Musik vinnare! Själv har jag en A-656MkII, alltså den direkta föregångaren, i ett skåp här hemma. Den lyckades driva mina Audiovector M3 Signature utan att skämmas alltför mycket men kan naturligtvis inte mäta sig med min nuvarande anlägging.
Angående Legato Link så var det väl något special man gjorde i den digitala domänen. Normalt sett så har man sedan den första (?) spelaren uppsamplat för D/A omvandling. Det betyder att man lägger till extra samples mellan de som finns på skivan. Det gör att vikningen (låga frekvenser viks upp till högre runt halva samlingsfrekvensen) sker vid en högre frekvens. Vitsen är att man flyttar upp den oönskade outputen från D/A omvandlaren högre upp i frekvens så att man sedan kan filtrera bort den med ett enkelt analogt filter. Legato Link avvek från detta och hade några konstigheter för sig och skickade ut signal högre upp i frekvens än vad CD skivan innehåller utan att filtrera bort det. Jag kan tänka mig att det kan skilja klart mellan olika utrustning hur bra den hanterar detta.