Bygge av hyllor med högtalare.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Anders_Backen

Bygge av hyllor med högtalare.

Inläggav Anders_Backen » 2008-03-22 13:10

Verkar som ett bra forum att posta i.

Jag håller på att bygga lite till vardagsrummet. Jag gillar att sätta ihop saker och se vad som händer.
Nu är det så att jag håller jag på med en bokhylla runt TVn och har fått för mig att operera in högtalare i den. Har aldrig byggt ljud förut. Men sysslat en del med musik.
De ska användas till Stereon och TVn och jag vore tacksam för konkreta tips om hur jag ska tänka för att lyckas och vad jag behöver.

Det kommer att bli ett avstånd av en och en halv meter mellan högtalarna knapt och c:a två och en halv till soffan (vanligaste avlyssningsplatsen). Allt ljud kommer att gå igenom min Pioneerstereo, en VSX-405RDS. (som jag tänker nu iallafall, Behöver jag något mer/annat?)

Jag gillar varmt ljud, tycker att ljud ska komma någorlunda framifrån när man tittar på film (om det inte förbannat bra). Det är viktigt att ljudet ska fungera till musik också.
Hur många och vilka högtalare behöver jag?
Nytt/ Begagnat?
Hur ska jag koppla?

Kan nästan inget om el och sånt men har en bror som är vass, brukar köra med honom.
Jag kan tänka mig att lägga några tusenlappar.
Jag har säkert glömt något, men svarar gärna men efter förmåga.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-03-22 17:57

nu är jag ju ingen expert på området. men jag hadde nog byggt in ett par activa 8" basar nere vid golvet och sen byggt in nått känt konsept (tex hfls 1, piP mm) i höjd med centrum på tv:n.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-22 18:02

Spräcker budgetten åtminstone rejält.

Har inga egentliga råd, jag vet för lite vad som egentligen önskas, men kanske två http://www.hifikit.se/index.php?id=187 skulle kunna duga för dig?

Edit: Har tydligen utgått och ersatts av http://www.hifikit.se/index.php?id=1083

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-03-22 18:23

hfls-1 2800:- / par sen kan man ju köra med en sonundbarrier 10 mk2 2795:-. Frågan är ju hur man tolkar några tusen. för mig är några tusen upp till ca 5-6. Ska man använda anlägningen primärt till film så skulle i varje fall jag vilja ha en rejäl bas.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
Anders_Backen

Inläggav Anders_Backen » 2008-03-23 02:34

Tack för tipsen!
Håller på och kollar på högtalare och var man kan provlyssna.
Om jag ska ha en sub, vad ska jag ha? vad ska man tänka på? Tycker om bra grejer, men jag har tyvärr inte en budget som tillåter vad som helst. 6000:- nånting för alltihop är väl rimligt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-23 10:28

Kaffekoppen skrev:Spräcker budgetten åtminstone rejält.

Har inga egentliga råd, jag vet för lite vad som egentligen önskas, men kanske två http://www.hifikit.se/index.php?id=187 skulle kunna duga för dig?

Edit: Har tydligen utgått och ersatts av http://www.hifikit.se/index.php?id=1083

Har du erfarenheter/har hört de där, koppen? Tycker de verkar vara intressanta!

/Jocke

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-03-23 22:19

Anders_Backen skrev:Tack för tipsen!
Håller på och kollar på högtalare och var man kan provlyssna.
Om jag ska ha en sub, vad ska jag ha? vad ska man tänka på? Tycker om bra grejer, men jag har tyvärr inte en budget som tillåter vad som helst. 6000:- nånting för alltihop är väl rimligt.

Hifikitt har ju rätt mycke uppstält i butiken för provlysning....rummet dom står i är dock inte direkt optimalt. Glömm inte att ta med egna cd skivor. Dom som jobbar där borde ju även kuna tippsa om någon bra lösning för dig.

Återgå till Köpråd