NAD C315Bee + C515Bee

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

NAD C315Bee + C515Bee

Inläggav Ranefjord » 2008-04-21 22:56

Stark rekommendation!

Har precis köpt ovanstående kombo och jag är fullständigt såld. Detta måste vara världens mest prisvärda kombo idag! 5000:- och jag känner mig mycket nära high-end i diskant- och mellanregisteråtergivningen. Basen är bra men kunde vara ytterligare artikulerad. Efter lite tweakande med kablar, rack och inställning av korrekt nätfas, så ger jag den 5 Carlssonvibbar av 5 möjliga. Spelas tillsammans med Carlsson OA50.2. Och är den inte snygg så säg! Skivspelarkombon Rega P3 - Elys2 - Fono mm verkar vara en mycket bra match.

Bild

Mvh
/Lillhövdingen
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-04-22 11:59

Trevligt! :)

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-04-22 17:02

Ser fint ut :D . Man kan ju hoppas att C372:an kommer uppgraderas till en BEE snart!

Ranefjort:
Jämförde du med 355Bee när du köpte kombon? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-23 08:35

kul för dig :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-04-23 08:59

Jag jämförde inte med något annat eftersom jag enbart var intresserad av den billigaste kombon :).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Bra grejor, fel diod- och textfärger...

Inläggav Greensleeves » 2008-04-23 17:14

Stort grattis till pris- och ljudvänligt köp!

En personlig reflexion ang utseendet på NADs nya prylar, är följande. När nu firman har hittat en så behaglig färg som antracit/grafit (en slags snygg, matt, mörkgrå färg), hur snyggt och behagligt hade det inte varit om de hade behållt de gröna dioderna från de äldre, militärgrå-gröna NAD:arna, och dessutom lag in grön textfärg mot svart bakgrund i displayen..?

Nu får världens NAD-diggare istället blå dioder och blå textfärg. Lysande... :cry:
Senast redigerad av Greensleeves 2008-04-24 13:12, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-04-24 12:47

Håller med an.g lysdioderna. Stärkaren har gröna dioder, men CD'n blåa. Jag stör mig inte så mycket på den blåa, men man borde ju med enkla medel kunna byta ut den mot en grön. Ska fundera på det :).

Jag skulle vilja ha tillbaks de gröna on/off-knapparna också.

Mitt nästa inköp är en Trends TA-10.1. Ska bli intressant. Jag har ju hört fin T-ampen från Sonic impact och den låter bra om man inte pressar den för hårt. Trends'en ska visst vara ytterligare lite bättre, bl.a i basen där Sonic Impact var lite entonig (vill jag minnas). Kommer att spelas med *trumvirvel* Reference 3A Dulcet.

Billig hifi är skoj 8).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Billig hifi, gröna knappar, gröna dioder...

Inläggav Greensleeves » 2008-04-24 13:18

Ranefjord skrev:Håller med an.g lysdioderna. Stärkaren har gröna dioder, men CD'n blåa. Jag stör mig inte så mycket på den blåa, men man borde ju med enkla medel kunna byta ut den mot en grön. Ska fundera på det :).... Jag skulle vilja ha tillbaks de gröna on/off-knapparna också... Billig hifi är skoj 8).

Billig hifi är definitivt skoj; jag kommer aldrig riktigt att vänja mig vid att köpa dyra saker... dylika aktioner skapar liksom ärr i själen... 8O

NAD:s gröna on/off-knappar från forna tider får gärna återinföras. Vem vet; de knapparna skulle kanske gå utmärkt ihop med dagens grafitfärg..? :wink:

Om du eller någon annan hjälte provar att byta ut era nuvarande dioder mot ex gröna dito, och patienten/hifi-pjäsen överlever operationen, får du gärna beskriva ingreppet här på faktiskt.se..!
I text.
Med bilder.
Utan blod.
8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-24 14:11

du valde nad istället för quad-prylarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-04-24 14:37

Ljudmässigt, nej (men NAD'en har faktiskt kvaliteter), prismässigt, ja :). Mycket högre mervärde i NAD'en än i Quad'en. Samt, Carlsson-NAD är min vardagsanläggning. Behöver inga dyra apparater där :). Den ska bara spela musik.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-04-24 17:05

Jag vill revidera förra inlägget en aning. NAD'en är bättre på Quad99an som jag hade tidigare på vissa punkter. På enklare sing-song/blues/jazz m.m undrar jag om jag inte föredrar NAD'en. Vad Quad 99 gör bättre än att reda ut komplicerade passager, samt tonalt i basen. Naden är lite kinkigare uppåt i frekvensen, men jag vill inte ge några slutgiltiga besked än eftersom det blir bättre för varje dag (inspelning) samt ytterligare tweakade. NAD-kombon är utan konkurerns det mest prisvärda hifi-köpet jag någonsin gjort. Man kommer mycket långt på 5000:- idag. Om inget annat kan man köpa kombon om man tycker att en andra billigare anläggning (som bara spelar) hade varit skönt som alternativ till den dyrare (som man ibland har svårt att sluta analysera).

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-04-27 17:21

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-27 18:24

marantz och cambridge ska oxå vara fina budgetalternativ, har ni jämfört?
Bikinitider

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-04-27 22:07

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-28 00:42

må så vara, men det finns väl likvärdigt specade apparater som har mer fläsk och kontroll - det verkar iaf så när jag läser recensioner
Bikinitider

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite om Reference 3A...

Inläggav Greensleeves » 2008-04-30 19:54

Ranefjord skrev:Jag vill revidera förra inlägget en aning. NAD'en är bättre på Quad99an som jag hade tidigare på vissa punkter. På enklare sing-song/blues/jazz m.m undrar jag om jag inte föredrar NAD'en. Vad Quad 99 gör bättre än att reda ut komplicerade passager, samt tonalt i basen...

Intressant att du trivs med 'Quad CD-P', eftersom jag lite grann har funderat på Quad-prylar till och från i något års tid. Vad gäller just en signalkälla från denna firma, lär det väl i så fall vara 99 CDP-2 som känns aktuell.

En annan sak jag noterade ang. din finanläggning förutom spelaren Quad CD-P, var högtalarna Reference 3A Dulcet. Får jag försiktigt fråga hur du kom att fastna för denna modell..? Har du - eller någon annan läsare av denna tråd - lyssnat på fler modeller från den kanadensiska hifi-producenten Reference 3A..?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-05-02 10:57

CD-P är helt ok, men jag skulle nog snegla på Rega också.

Uppdatering NAD-kombon. Njaaaaa är väl mitt omdöme efter en tids lyssning. Skenet kan bedra och jag erkänner att jag föll för första intrycket. NAD-kombon är bra, men inte SÅ bra. Anledningen:

Basen är för oartikulerad. Den är kort och gott onyanserad. Överlag upplever jag ljudet över hela spektrat som stelt, eller hårt. NAD'en är inte bra på musikaliskt flöde, takt, m.m. Diskanten är ibland för påträngande, beroende på musikval. Oftast blir det tydligt om man spelar lite högre. NAD'en är troligtvis knappast ett muskelknippe, utan är ganska medelmåttig vad gäller dynamik. Mellanregistret är förstärkarens starka kort. Detta märks på närvaro, storlek och renhet. Ska tillägga att NAD'en fortfarande är under inspelning. Vem vet, kanske karaktären ändras till det bättre.

R3A Dulcet är kort och gott en av världens bästa musikförmedlare. De spelar rätt in i hjärtat. Anledningen till att jag sålde mitt förra par, var hifi-politiskt. Audio Concept förlorade generalagenturen och givetvis skulle jag ha högtalare som ingick i AC's sortiment. Dumt av mig, jag vet. Man lär sig. Lyckligtvis stötte jag på ett par för ett par veckor sedan och jag kunde inte motstå dem. De låter bara förbannat bra. Vi lyssnade med en Sugden-förstärkare och det blir troligtvis en sådan för min del. Egentligen mår väl R3A bäst av att drivas med rörförstärkare, men eftersom rören medför så mycket problem i form av driftsäkerhet, så tappar jag intresset. Rörförstärkare låter bra när de fungerar. Eventuellt kanske jag köper en billig Audion sterling SE bara för att :).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 13:39

Basen är för oartikulerad. Den är kort och gott onyanserad. Överlag upplever jag ljudet över hela spektrat som stelt, eller hårt. NAD'en är inte bra på musikaliskt flöde, takt, m.m. Diskanten är ibland för påträngande, beroende på musikval. Oftast blir det tydligt om man spelar lite högre. NAD'en är troligtvis knappast ett muskelknippe, utan är ganska medelmåttig vad gäller dynamik. Mellanregistret är förstärkarens starka kort. Detta märks på närvaro, storlek och renhet. Ska tillägga att NAD'en fortfarande är under inspelning. Vem vet, kanske karaktären ändras till det bättre.

hifi&musik skrev att stärkaren var basfet, oföljsam och odynamisk och inbäddad i ljudet, men riktigt kraftfull

91w 8ohm
133w 4ohm
155w 2 ohm
132w 1 ohm

ström 42/37 ampere

vad tycker du om dom billigare naim och roksan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Greensleeves

Quad, Rega, NAD, Reference 3A Dulcet, och transistorer...

Inläggav Greensleeves » 2008-05-03 14:14

Ranefjord skrev:CD-P är helt ok, men jag skulle nog snegla på Rega också...

Rega Saturn för ca 19 000 riksdaler, antar jag..?

Ranefjord skrev:... Uppdatering NAD-kombon. Njaaaaa är väl mitt omdöme efter en tids lyssning. Skenet kan bedra och jag erkänner att jag föll för första intrycket. NAD-kombon är bra, men inte SÅ bra..

Jag beklagar. I mitt sinne spelar dock detta mindre roll, då jag helt subjektivt och helt sonika har valt bort NAD pga. av att märket har börjat med blå dioder. Så subjektiv är jag. Host.

Ranefjord skrev:... R3A Dulcet är kort och gott en av världens bästa musikförmedlare. De spelar rätt in i hjärtat...

Intressant!

Ranefjord skrev:... Anledningen till att jag sålde mitt förra par, var hifi-politiskt. Audio Concept förlorade generalagenturen... Lyckligtvis stötte jag på ett par för ett par veckor sedan och jag kunde inte motstå dem...

Undrar om det är i fall som detta, det går att säga att den person det gäller har undvikit att låta ett misstag bli ett misslyckande..? :wink:

Ranefjord skrev:... De låter bara förbannat bra. Vi lyssnade med en Sugden-förstärkare och det blir troligtvis en sådan för min del...

Hm, Sugden... en kompis som är smått hifi-tokig, anglofil, och i de flesta lägen tycks prioritera brittisk hifi framför... eh... resten av världens hifi-produktion, har till och från talat om förstärkare från just Sugden. Ett klassiskt märke, så vitt jag förstår.

Ranefjord skrev:... Egentligen mår väl R3A bäst av att drivas med rörförstärkare, men eftersom rören medför så mycket problem i form av driftsäkerhet, så tappar jag intresset...

Precis min inställning. Om jag ex. köpte förstärkare från en erkänd rörhifiprodukt-tillverkare som McIntosh, skulle jag köpa någon av deras transistor-modeller.

Från NAD till McIntosh, är måhända steget långt, men vi måste ju börja någonstans. Amen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-04 19:03

Ranefjord: blev svagheterna i apparaterna för påträngande?
2021 maj på Spotify

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-05-17 18:19

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-17 19:36

eller kanske skippar citeringen
om någon skulle sakna den så håjta till bara så fixar jag det :wink:
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2008-05-19 14:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-17 20:56

shit, va e det där? 8O
Bikinitider

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-05-17 23:18

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Här regerar det tekniska..!

Inläggav Greensleeves » 2008-05-19 13:29

celef skrev:shit, va e det där? 8O

Tja. Här, om inte förr, fick vi bekräftat att faktiskt.se nog lika mycket som någonting annat framstår som ett tämligen teknikorienterat forum.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-05-19 13:58

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-07 06:52

Jens, kvarstår intrycken om Nad-förstärkaren?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-07 22:27

Jag har aldrig förstått varför hifi ska vara något som är förbehållet ”teknister”, för det är de som tar gott om utrymme.
Är det ”bara” den här kategorin av människor som lyssnar på musik och som har behov av god återgivning?
Jag tror inte det, men det här får nog bli en annan debattråd.

visst är det så att det är "teknister" som sysslar med hifi och kallar sig audiofiler, en audiofil överkonsumerar ny hifiapparatur medans musikälskaren överkonsumerar ny musik

en musikälskare kan noter, en audiofil kan kretscheman
Bikinitider

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-08 06:48

Trams skrev:Jens, kvarstår intrycken om Nad-förstärkaren?

Kanske är apparaterna till salu? 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-08 10:23

Trams skrev:
Trams skrev:Jens, kvarstår intrycken om Nad-förstärkaren?

Kanske är apparaterna till salu? 8)

De var till salu ett tag i alla fall.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Köpråd