Surroundreceiver för KEF Cresta, BK elec Sub.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh

Surroundreceiver för KEF Cresta, BK elec Sub.

Inläggav emil_fh » 2008-04-28 16:35

Hej, jag har suttit och lusläst i på faktiskt.se i närmare ett år, men har aldrig kommit mig för att skapa ett konto. Mycket pågrund av att de frågor jag har tänkt ställa ofta finns besvarade :)

Nu har det dock dykt upp en tanke i mitt huvud. En specifik tanke som behöver ett specifikt svar.

VAD ska jag köpa för surroundreceiver som grund för mitt system? Samt en hel del andra sekundära frågor som konstigt nog kommer först för att hålla intresset uppe :wink:

Mitt system består idag av:

Fronthögtalare: KEF Cresta 30.
Centerhögtalare: KEF Cresta 20C.
Planerade Surround: KEF Cresta 10.
Subwoofer: BK Electronics XLS200-DF MK2 på ingående (ska bli roligt att testa) :o

http://www.kef.com/products/cresta/crestahome.asp

Mina är i lönn 8)

Jag är nöjd med mina val. Kef Cresta 30 tycker jag spelar mycket bra, speciellt för priset. kan inte säga att jag har alltför mycket att jämföra med, men gillar det jag hör, speciellt, renheten och torrheten som jag beskriver det bäst. I stereo använder jag en TA-10.1 vilket fungerar mycket bra. Dock lät det MYCKET bättre i min tidigare lägenhet så jag måste se över akustiken en del. Jag blir lätt lyssningstrött nu, det hände aldrig tidigare.

Hur som helst, jag byggde på med en center vilken jag tycker fungerar bra, den är inte ens inspelad så tycker fortfarande den är lite tåkig, men blir nog bättre. Jag upplevde en stor förbättring med mina frontar. Som surroundhögtalare ska jag köpa ett par Cresta 10, dock inte helt säker. Bland fördelarna kan nämnas: Helt matchat system (är medveten om att ljudet från dessa jämfört med frontarna inte kan blir helt klangmatchat då de inte har samma lådvolym men samma element.) , dock inte bara ljudmässigt utan också utseendemässigt, vilket också väger in. Nackdelar är: dålig spridning, stora, samt att basreflexporten sitter båkat. Med en subwoofer kan jag köra dessa slutna med skumgummi i så det är inte det största problemet. Ska jag köra på dessa eller införskaffa ett par dipoler eller något liknande detta?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127760

Alternativt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=21162

TILL SAKEN :) vilket märke tycker ni jag ska inrikta mig på när det gäller receiver? Jag har ännu inte bestämt mig för de nya formaten men tror det kan vara dumt att inte köra på dem när jag ny gör en investering.

När jag frågar efter märke så undrar ni såklart vilket ljud jag föredrar, inte sant? Då svarar jag: transparant, dynamiskt osv osv. Självklarheter för oss alla men mer personligt kan vara att jag vill ha ett högupplöst ljud med värme utan att låta dovt. Viktigt är att diskanten är silkesslen, mjuk, full av detaljer och inte vass. Höga krav? Jag är medveten om mina högtalares begränsningar. Mest då angående ljudtryck och bas, det är där subwoofern kommer in. Jag är nöjd med detaljskärpan och ljudbilden, behöver bara en receiver som framhöver dessa och inte är för kall. Sammanfattat: TORR, kontrollerad bas, Varmt, rikligt, mellanregister ,högupplöstdetaljerad diskant. Jag vill ha en transparent återgivning, men jag tror inte att mina högtalare är helt transparenta (långt ifrån) , så jag måste matcha rätt.

Vad är det jag behöver? Vad är KEF Cresta för typ av högtalare? Styrkor? Svagheter? Vad framhäver de (110hz :wink: ) och vad döljer de?

NAD? Denon? Onkyo? Yamaha? osv osv.

Frågorna är många och jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig på traven angående svaren!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-28 17:06

jag kan ingenting om det där, men lts och carlssonplanet listar en hel drös med denonapparater som väldigt bra, kan ju vara värt att kolla upp
Bikinitider

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-04-28 20:54

Alla svar är bra även de dåliga :wink:

Jag ska kolla in de tips du ger. Denon kan vara något, ljudkvaliteten i Stereo är även den viktig. Vad tror ni om NAD och KEF cresta? Har ett litet kärleksförhållande till just NAD.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-28 21:37

men då behöver du inte tänka jö, kör hårt på nad! onkyo verkar vara poppis i england så dom vill du kanske inte missa att testa, och yamaha
Bikinitider

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-04-28 21:57

Det kan mycket väl blir NAD, men jag har inte lyssnat på dem tillsammands med KEF, och har ingen möjlighet att göra det i närheten =( Ska försöka fixa det. Jo onkyo ska jag försöka testa, får ju bra betyg överallt, men den är ju så ful! Svart är okej iofs. Tack för tipsen!

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-04-29 07:59

Det kan mycket väl blir NAD, men jag har inte lyssnat på dem tillsammands med KEF, och har ingen möjlighet att göra det i närheten =( Ska försöka fixa det. Jo onkyo ska jag försöka testa, får ju bra betyg överallt, men den är ju så ful! Svart är okej iofs. Tack för tipsen!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-29 19:47

Jag kan verkligen rekommendera några av Marantz receivrar. Har ju själv en SR8001, 7x125W, som jag är mycket nöjd med. Jag tror nog att de billigare - läs effektsvagare - även skulle fungera mycket bra till de högtalare du har.

Ett stort plus på Marantzen, är fjärren, som är "lärbar" till att funka med i princip alla typer av fjärrstyrda AV-produkter.

Kanske en SR7002 ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-29 20:02

Jag skulle vilja rekommendera minst fyra bakhögtalare. Om man kör 5.1 kan man parallellkoppla dom två och två. Två bakhögtalare avslöjar sig som strålande punkter när man rör det minsta på huvudet, för öronen kan inte bilda en sammanhängade ljudbild bak åt av så få punkter för så stor rymdvinkel. Det blir mycket jämnare ambiens i rummet med flera bakhögtalare än två, och redan fyra funkar ganska bra, även om det blir ännu lite bättre med sex eller åtta, men då kan man eventuellt få problem med impedansen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-04-29 20:05

Jag lyssnade på Marantz tillsammans med Cresta på hifibutiken i Östersund. Vet inte vilken modell det var utan var mest ute efter att testa centerhögtalaren i serien. Jag tyckte inte riktigt om vad jag hörde. Jag saknade detaljer och upplevde ljudet som ganska jobbigt och hårt men samtidigt varm, lite bullrigt kanske, troligvis berodde det mycket på rummets akustik, men jag är inte övertygad av Marantz hitills. Dessutom tycker jag att den verkar lite dyr, just den modellen du länkar till. De billigare finns ej med stöd för avkodning av HD-ljud som jag förstår det.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-29 20:06

emil_fh skrev:Det kan mycket väl blir NAD, men jag har inte lyssnat på dem tillsammands med KEF, och har ingen möjlighet att göra det i närheten =( Ska försöka fixa det. Jo onkyo ska jag försöka testa, får ju bra betyg överallt, men den är ju så ful! Svart är okej iofs. Tack för tipsen!

Det är väl bara å köra på nad..Den har väl inga problem att dra runt keffarna! Fungerar med all säkerhet alldeles lysande. Bättre alternativ än onkyo iaf. Speciellt om du är ute efter Ljudet. Jag upplever Onkyo som mer inriktade på en massa fina features numer.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-04-29 20:09

paa skrev:Jag skulle vilja rekommendera minst fyra bakhögtalare. Om man kör 5.1 kan man parallellkoppla dom två och två. Två bakhögtalare avslöjar sig som strålande punkter när man rör det minsta på huvudet, för öronen kan inte bilda en sammanhängade ljudbild bak åt av så få punkter för så stor rymdvinkel. Det blir mycket jämnare ambiens i rummet med flera bakhögtalare än två, och redan fyra funkar ganska bra, även om det blir ännu lite bättre med sex eller åtta, men då kan man eventuellt få problem med impedansen.

Okej, tack för tipset. I sådana fall så är nog en 7.1 receiver att föredra. Parallelkoppling kan vara något men varför inte 7.1? Nackdelen med din variant med flera högtalare är priset för extra högtalare, men väger det upp? Att kosta på ett paket med en center för 1850 många extra stativare för 2500/paret känns aningen felprioriterat, jag lägger hellre pengarna på en bättre (läs dyrare) :roll: receiver. Vad tror du då om de Nanosat jag länkade till? De borde ge en bra spridning, frågan är hur klangmatchning och ljudbild upplevs med dem.

Tack för en ny infallsvinkel :)

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-04-29 20:21

meanmachine skrev:
emil_fh skrev:Det kan mycket väl blir NAD, men jag har inte lyssnat på dem tillsammands med KEF, och har ingen möjlighet att göra det i närheten =( Ska försöka fixa det. Jo onkyo ska jag försöka testa, får ju bra betyg överallt, men den är ju så ful! Svart är okej iofs. Tack för tipsen!

Det är väl bara å köra på nad..Den har väl inga problem att dra runt keffarna! Fungerar med all säkerhet alldeles lysande. Bättre alternativ än onkyo iaf. Speciellt om du är ute efter Ljudet. Jag upplever Onkyo som mer inriktade på en massa fina features numer.

Oj Oj många svar på en gång :D

Nad innebär dyrt med stöd för HD (?). Ärligt talat vet jag ej om Nad har någon modell ute med stöd för avkodning HD-format, rätta mig om fel 8O . Har även läst (ingen källa - brittiskt forum) att Kef tillsammans med Nad kan upplevas lite väl agressivt. Jag håller med angående Onkyo, jag gillar: funktioner, priset. ogillar: utseendet, det i mina ögon inte mindre namnkunniga märket (i sig), och enligt andras utsagor ej förstklassiga ljudet, vilket är det som kommer först för mig.

Jag ska försöka lyssna på NAD. Har du erfarenhet av Nad och Kef kombinerat?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-29 20:36

emil_fh skrev:
paa skrev:Jag skulle vilja rekommendera minst fyra bakhögtalare. Om man kör 5.1 kan man parallellkoppla dom två och två. Två bakhögtalare avslöjar sig som strålande punkter när man rör det minsta på huvudet, för öronen kan inte bilda en sammanhängade ljudbild bak åt av så få punkter för så stor rymdvinkel. Det blir mycket jämnare ambiens i rummet med flera bakhögtalare än två, och redan fyra funkar ganska bra, även om det blir ännu lite bättre med sex eller åtta, men då kan man eventuellt få problem med impedansen.

Okej, tack för tipset. I sådana fall så är nog en 7.1 receiver att föredra. Parallelkoppling kan vara något men varför inte 7.1? Nackdelen med din variant med flera högtalare är priset för extra högtalare, men väger det upp? Att kosta på ett paket med en center för 1850 många extra stativare för 2500/paret känns aningen felprioriterat, jag lägger hellre pengarna på en bättre (läs dyrare) :roll: receiver. Vad tror du då om de Nanosat jag länkade till? De borde ge en bra spridning, frågan är hur klangmatchning och ljudbild upplevs med dem.

Tack för en ny infallsvinkel :)

Jag tycker två bakhögtalare är så dåligt så det är inget alternativ. Lika illa som med bara en subwoofer, två ska det vara (eller fler).
Vet inte riktigt hur det fungerar med 7.1, om det blir ljud i alla bakhögtalarna med alla ljudformat, men någon annan vet kanske. Jag har inte hört dom högtalarna som du skriver om, så jag kan inte uttala mig om dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-04-29 20:52

Okej, jag förstår, 4 st sådana jag länkade till kanske kan vara något 4k känns rimligt. Jag vet att du inte lyssnat på dem, efter vad jag hört ska spridningen och omfattaningen vara bra. Alternativt 4 st "fynda.se" högtalare, har lyssnat på f-6 magic och de har faktiskt kvaliteteter, billiga om inte annat :wink: Kanske kollar över billiga dipoler också och kör 7.1 med 2 st bakom och 2 st på sidan om.

Sant, de allra flesta filmer är så vitt jag vet inspelade i 5.1, jag kan ändå inte se någon nackdel med 7.1 förutom priset.

Jag svarar snabbt, sitter på jobbet och har konstigt nog tid och möjlighet att sitta och spana in min tråd emellan åt :)

EDIT: Angående dubbla subwoofers tror jag mycket på det. Anledningen till att jag köpte en enkel var framför allt att jag tyckte det var den biligaste subwoofern som uppfyllde mina önskemål (läs krav) :twisted: Hellre då en bra sub med möjlighet att bygga ut med en extra senare än 2 sämre nu , vilka inte uppfyller mina grundkrav.

Se denna mätning:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... f-mk2.html

Grupplöptiden är i en klass för sig. Distorsionen är tillräckligt låg. Samma gällande Frekvensomfånget, den går djupt för att vara en 10" i sluten låda. Frekvenssvarskurvan i brist för ett bättre uttrck är perfekt i ett inte allför stort rum med den roomgain ett mindre rum innebär. Jag gillar det jag ser. Den nackdelen jag ser är att de SPL som går att uppnå inte är de allra högsta men med dubbla subwoofers så räcker det nog mer än väl för mig :D .
Senast redigerad av emil_fh 2008-04-29 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-29 20:58

Jag har haft dipoler samt det mesta men nu ett par Pioneer vägghända som ger ett mer rundstrålande ljud och upplever inga problem alls med könslighet. Det är nog ett problem som jag tycker att jag känner igen med mer traditionella högtalare samt om man placerar dem för brett isär eller för nära örat. I mitt fall blev det att sätt upp dem på höjden så de sitter snett ovan huvudet och ljudbilden är klart diffus i mening att jag inte kan skilja dem åt. Så det finns säkerligen flera vägar till Rom. mirage nanosat är säkert spännande...Eller ännu hellre omnisat. Detta är ett system jag finner rätt trevligt till film.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-05-04 15:30

meanmachine skrev:Jag har haft dipoler samt det mesta men nu ett par Pioneer vägghända som ger ett mer rundstrålande ljud och upplever inga problem alls med könslighet. Det är nog ett problem som jag tycker att jag känner igen med mer traditionella högtalare samt om man placerar dem för brett isär eller för nära örat. I mitt fall blev det att sätt upp dem på höjden så de sitter snett ovan huvudet och ljudbilden är klart diffus i mening att jag inte kan skilja dem åt. Så det finns säkerligen flera vägar till Rom. mirage nanosat är säkert spännande...Eller ännu hellre omnisat. Detta är ett system jag finner rätt trevligt till film.

Nu sitter jag med ett par tillfälliga burkar och det är svårt att få den rätta omfattningen på det ljud som strömmar ur surroundburkarna.

Nu har jag i alla fall fått hem min Subwoofer. En svart BK Electronics XLS200-DF MK2 och det är det bästa jag hört i subwooferväg. Har lysnat på velodyne minivee, klipsch men inget kommer i närheten när det gäller precision. Via högnivåingången så får all musik ett extra klipp och djup och det går inte att urskilja att ljudet kommer från subwoofern, bra filter, jag delar vid 80hz. Jag uppfattar som att bastonerna kommer från mina vanliga golvhögtalare även när jag står tätt intill och lyssnar riktigt noga. Plötsligt låter allt mycket bättre, så mycket mer verklighetstroget. Trodde aldrig skillnaden skulle vara så stor. Till film är det storslaget, plösligt duger min gamla sony receiver till, inlevelsen är nära perfekt, jag kan inte spela speciellt högt tyvärr då ljudet blir vasst, behöver mer kraft. Det gäller då inte basen, där finns det kraft så det räcker, och det i ett rum på drygt 20 kvadrat. Mitt bästa köp.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-04 15:44

Roligt att du är nöjd Emil! Du får nästan göra en medlemspresentation med bilder snart tycker jag :)
2021 maj på Spotify

Återgå till Köpråd