Nautilussub

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nautilus
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2003-09-09

Nautilussub

Inläggav nautilus » 2003-09-10 18:15

Har precis hittat hit, och tänkte omedelbart uppvisa min okunskap inom detta ämne genom att ställa lite dumma frågor :D

Sitter med ett system bestående av NAD S300 + S500 samt B&W N803, och har på senare tid börjat fundera lite på en sub, kanske främst den mindre av de nya Nautilussubarna (http://www.hifiklubben.se/show.php?fold ... t=BWASW800)

Hur kopplar jag, på ett tillfredsställande sätt, in denna Subwoofer i min anläggning? Bör jag låta signalen gå vidare från subwoofern och därigenom endast låta mina 803or ta hand om de övre registren, eller ska jag köpa en förstärkare med lågnivåutgång?

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Inläggav hali » 2003-09-10 18:35

Lustigt att en så dyr förstärkare som S300 saknar pre-out. Hur som helst är det den metoden jag skulle rekommendera. Högnivåkoppling blir oftast sämre och kräver desutom en extra uppsättning högtalarkabel och gör dessa oftast avsevärt längre. Man blir desutom lite låst vad gäller placering av subben, högtalarsnoddarna måste ju flyttas därefter.

Kort och gott; lågnivå! 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-10 20:02

lågnivå via aktivt filter är i mitt tycke det bästa så att dels frontarna kan avlastas (även om de kanske inte behöver det kan man tyckas) för då slipper man tre problem än om de inte delas ordentligt.
1. Avrullning nedåt (hp-filtreringen) blir väldefinierad och mer oavhängig av högtalaren själv så att eventuella problem med mindre lyckad delningsintegrering blir mindre accentuerade.
2. Man slipper interferensproblemen när ljudkällorna är mindre väl optimerade i avstånd från lyssnaren och kan placera både subbarna (för man kör väl alltid med MINST två??? 8) ) och huvudhögtalarna bättre akustiskt.
3. Man får satistiskt större marginal mot klippning. Detta sker eftersom om man ser spänningsmässigt så statistiskt för massa typer av musik så behövs ungefär halva spänningsmarginalen för att mata signaler över 80Hz och andra halvan till att mata signaler under 80Hz. Delar man på dessa signaler aktivt så kan två 100W-förstärkare i praktiken spela lika högt utan att spänningsklippa som en förstärkare på 400W

Det är något att tänka på. Jag delar aktivt och har aldrig hört mina förstärkare klippa! :) 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rebo
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2003-05-26

Inläggav Rebo » 2003-09-11 13:37

Jag kör min REL-storm3 sub via högnivå. Det följer med en spec. kabel för detta och REL rekommenderar också att man i 1a hand använder högnivå ingångarna till deras subbar för musik.

Användarvisningsbild
nautilus
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2003-09-09

Inläggav nautilus » 2003-09-13 12:50

Tack för alla tips! Känns en aning klarare i alla fall. Lutar nog åt ett förstärkarbyte först, att tvångsdriva 803orna med S300an känns som att kasta pärlor för svinen. Då uppstår genast en annan fråga :)

Har, en längre tid, funderat på att köpa ett slutsteg modell kraftigare och sedan införskaffa en cd med digital volymkontroll så jag kan skippa försteget. Skulle detta vara möjligt även om jag ska köra en sub med lågnivå i framtiden?

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Inläggav Fanatic » 2003-09-23 17:14

Du kan inte mena att S300 :an är för klen ? trodde den var ordentligt kraftig ? .. :?: :!:

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2003-09-23 21:35

Lustigt att en så dyr förstärkare som S300 saknar pre-out

Tja, samma öde drabbar exempelvis Gryphon Tabu- eller Accuphase E-211 ägarna... Visst är det dåligt, om man betänker att dessa kostar ca 25 000:-...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster