Ännu fler frågor gällande Marantz och Denon surround reciver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chori

Ännu fler frågor gällande Marantz och Denon surround reciver

Inläggav chori » 2008-05-02 23:43

Ju mer man läser, pratar, desto fler frågor tycks det bli. Hoppas ni inte tröttnat på att svara, hittills har ni varit underbara :).

Provlyssnade en Denon 2308 hos hifiklubben tillsammans med ett par B&W stativare (DM686 eller om det var DM685) samt tillsammans med DALI Concept 6. Båda varianterna tyckte jag gav mycket bra ljud även om Dali gav ett något vassare ljud.
Efter det provlyssnade jag en Marantz 6001 hos Lefflers tillsammans med Primus 360 och slutligen tillsammans med Audiovector K1.

Ursprungligen kändes Denon bättre, utan att jämfört dem, men nu vet jag inte längre. Kändes som att Marantzen tillsammans med både Primus 360 och K1 hade ett klarare mellanregister än Denon hade med B&W eller Dali. Men hur mycket kan detta ha berott på receivern och hur mycket berodde det på högtalarna? Säljaren på Lefflers, som jag litar på, menade att samma ljud förmodligen skulle gå att åstadkomma med Denon och att om jag köpte Denon tillsammans med K1 eller Primus 360 så skulle det förmodligen inte bli någon jättestor skillnad.

Finns det några åsikter om dessa högtalare i kombination med recivers? Just nu uppskattas alla åsikter och idéer :)

Marantzen kan jag få för 6000kr förutsatt att jag köper den imorgon. Denon kostar ju också det så det är ingen prisskillnad.

Slutligen en fråga om hdmi, datorer och marantz/denon. Säljaren på Lefflers sa något som jag sedan började tänker mer på. Går det att köpa ett grafikkort som har hdmi utgång för både grafik och ljud för att med enbart en kabel få in ljud och bild till receivern?

Edit: och i sådant fall, är det enklare att få en bit-perfect ström över hdmi? Går det att skicka 2-kanaligt ljud?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-04 07:13

Det är säkerligen ingen jätteskillnad mellan de båda receivrarna.
Skillnaderna du upplevde var säkerligen de skillnader som högtalarna och rummet genererade.

Du måste låna hem förstärkarna och jämföra med dina egna högtalare för att se om den ev. skillnaden gör någon skillnad, för dig.

H. Richard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-04 09:00

Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-04 12:05

marantz 6001 är nog en utgående modell så jag hade hellre valt den nya 6002 för det är mycket tuffare med en renodlad stärkare än en reciever, andrahadsvärdet kanske är bättre för denon tack vare lts och carlssonplanet
Bikinitider

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-04 12:23

Jag bytte från Marantz SR7500 till Denon 1908 och den senare är betydligt bättre (min upplevelse är att det gäller såväl för- som slutsteg). Jag hade också möjlighet att jämföra försteget i SR7500 mot försteget i en Denon PMA 2000AE och det var ingen tvekan om att någon hade stoppat bomull i Marantzen.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Återgå till Köpråd