Provlyssnade en Denon 2308 hos hifiklubben tillsammans med ett par B&W stativare (DM686 eller om det var DM685) samt tillsammans med DALI Concept 6. Båda varianterna tyckte jag gav mycket bra ljud även om Dali gav ett något vassare ljud.
Efter det provlyssnade jag en Marantz 6001 hos Lefflers tillsammans med Primus 360 och slutligen tillsammans med Audiovector K1.
Ursprungligen kändes Denon bättre, utan att jämfört dem, men nu vet jag inte längre. Kändes som att Marantzen tillsammans med både Primus 360 och K1 hade ett klarare mellanregister än Denon hade med B&W eller Dali. Men hur mycket kan detta ha berott på receivern och hur mycket berodde det på högtalarna? Säljaren på Lefflers, som jag litar på, menade att samma ljud förmodligen skulle gå att åstadkomma med Denon och att om jag köpte Denon tillsammans med K1 eller Primus 360 så skulle det förmodligen inte bli någon jättestor skillnad.
Finns det några åsikter om dessa högtalare i kombination med recivers? Just nu uppskattas alla åsikter och idéer
Marantzen kan jag få för 6000kr förutsatt att jag köper den imorgon. Denon kostar ju också det så det är ingen prisskillnad.
Slutligen en fråga om hdmi, datorer och marantz/denon. Säljaren på Lefflers sa något som jag sedan började tänker mer på. Går det att köpa ett grafikkort som har hdmi utgång för både grafik och ljud för att med enbart en kabel få in ljud och bild till receivern?
Edit: och i sådant fall, är det enklare att få en bit-perfect ström över hdmi? Går det att skicka 2-kanaligt ljud?