Tips på första anläggning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-03-24 16:58

Nya rörstärkare. Nja... inte till de priserna du letar i. :) Skulle jag köpa en ny förstärkare för 5000:- skulle jag tittat närmare på Rega. väljer du att titta efter beggad rör-häck så är det viktigt att du provar så att effekten verkligen räcker till. trioden ovan ger nog 8W eller så. 8)

Rega Brio 2000: ca 4000:- 38W. En billigt val för den som vill ha en *musikalisk stärkare för en billig peng. :)
http://www.rega.co.uk/index2.htm


*omdebatterat ord, betyder att den spelar musik på ett medryckande sätt. :)
Senast redigerad av Ranefjord 2004-03-24 17:05, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2004-03-24 17:03

Om man vill ha en prisvärd budgetrörförstärkare så borde denna vara ett hett alternativ?
Bild
http://www.cattylink.com/PRO-MC34-B.htm
MC34-B $398.00, lär bli ca 5000 SEK inkl. frakt etc. :wink: :oops:

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 17:07

Jag börjar fatta att detta inte är något enkelt 8O
Jag skall i alla fall prova högtalarna ikväll, ska be honom att ta med förstärkaren som han hade också.
Visst bövelen :!: det är ju ikväll Jönssonligan ska göra mos av Timrå :twisted: :twisted: :twisted: :wink:
Ja vi får se om det blir tid över efter matchen.
Var det någon som hört talas om ONIX :?: (inte jag iaf)
Ingen reaktion på hornhögtalare 8O

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 17:11

Hotspur: Budgetförstärkare :?: låter den med andra ord inte som dyrare förstärkare som är köpta i sverige :?:
Hur gör man för att importera dessa, jag menar betalning osv.
Har man någon sorts garanti att dom i alla fall funkar när man får dom :?:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-03-24 17:22

an.g hornhögtalare. Jag trodde redan du hade bestämt dig. 8) Antar att du lyssnat på en del 'vanliga' lådor oxo, eller? :) Typ, Monitor Audio, Dynaudio, b&w, quad m.m. Horn är ju lite fräckare iallafall, och eftersom de oftast är lätta att driva så är ju kul att kunna köra rör. :) Rör är ju trots allt rör. :) vinyl på det och sen är du hemma ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 17:40

Ranefjord: Var bara nyfiken på vad ni "experter" tycker om hornhögtalare, då jag respekterar dom som vet mer än jag :)

Vad menar du med vinyl :?:
Skulle det vara bättre än en cd-spelare 8O
Nu hänger jag inte riktigt med, har jag missat nå`t :roll:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-03-24 17:48

Jag föredrar (för det mesta) ljudet från vinyl framför CD. Jepp. :) Hornhögtalare har jag för lite erfarenhet av dock. :) Men jag tror på idéen!! 8) De riktiga experterna menar dock att CD låter bättre än vinyl ;).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-03-24 17:54

Problemet med horn i basregistret är att sådana inte ryms i ett normalt vardagsrum 8O Sedan tillkommer, i förekomande fall, problem med kompression i hornhalsen (med 2:a-tons dist som konsekvens), latjo utstrålningsegenskaper med mera.

Att vinyl skulle vara bättre än CD ser jag som en något dogmatisk ståndpunkt, då det är mycket lätt att visa att så inte är fallet 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-03-24 18:00

En CD spelare är bättre eftersom en vinylspelare inte kan spela dina CD-skivor. :wink:

Vad är det för hornhögtalare som du ska prova? Det säger mig inte så mycket om jag inte får veta hur själva "horn"-ordet är implementerat i högtalarna. Är det bashorn eller "kompressiondrivers" med horn monterat för mellanregister eller diskant? Är det ett bredbandselement i en hornlåda? Tvåvägs? Vilka element? Är det hemmabygge om inte vilket märke/modell är det på högtalarna?

Generellt sett om man börjar mixtra med horn så uppstår en rad problem, med spridning, resonanser mm, men det beror på hur det är gjort så att säga. En horndiskant behöver inte vara dåligt i sig.

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 18:02

oups :!: Då kanske man får damma av den gamla skivspelaren då 8O
Har ju för sjuttsicken 3 gamla drickbackar fulla i LP-skivor, halleluja :!: undrens tid är inte förbi :D
Enl, polaren så är hans konstruktion på högtalare från 1930-talet 8O
Detta då tillsammans med vinylspelare å rörförstärkare kanske inte bara blir en nostalgitripp, det kanske låter riktigt bra också :D
Jag som trodde att cd-skivan/spelaren var oslagbart mycket bättre än vinylskivor, där ser man 8O
Kanske man missar hockyn ikväll bara för det :cry:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-03-24 18:03

Förutom då
problem med kompression i hornhalsen (med 2:a-tons dist som konsekvens), latjo utstrålningsegenskaper med mera.
så är det rätt många som fortfarande envisas med horn, och anser att dessa har fördelar. (Det samma gäller vinyl, fast med andra tekniska argument emot då förstås.) Frågan i detta fallet är vad Tascam tycker efter att han lyssnat runt lite. :) Än så länge verkar ju hornen ligga bra till. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-03-24 18:08

Fast så många horn finns väl inte va? :wink: Ang. vinyl så har jag hittills inte hört så mycket som ett endaste hållbart tekniskt argument som talar för att vinylen skulle vara av högre dignitet 8) Nu bortser jag helt från Ivors dogm om "hackad oxfilé" 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-03-24 18:09

Med tanke på dina tre backar vinyl så...
skyndar jag att bli först av oss att rekommendera vinylspelaren Rega P2 med Rega Bias puppa! 8) 3400 + 700 = 4100:-.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-03-24 18:10

Morello: andra tekniska argument EMOT :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 18:15

Här är högtalarna som min polare byggt.
Ringde honom och fick denna adress på nätet.
http://www.valutronic.se/vh1.html


Jag ber om ursäkt om jag är otydlig, men jag fattar "nada" när det gäller "hifi" än så länge.
Men hav tålamod, med den hjälpen som man får på detta forum så ska jag snart köra över er :wink:

Högtalare jag lyssnat på är: CANTON och QLN (tror jag dom heter)
Samt ett annat märke som jag inte kommer ihåg.
Dom låg i prisklassen 6-10 tusen, och jag tycker trots det att polarens hemmabygge tilltalade mej mest, så det är därför som jag funderar på att bygga ett par sådana, men det får vi se ikväll, om det låter lika bra hemma hos mej som hos honom.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-03-24 18:17

Tascam: Håll oss gärna uppdaterade! :) Vi vill gärna veta hur det går! :P 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 18:22

Ranefjord: Det kan du vara helt säker på att jag gör 8)
Detta var det mest givande forum jag besökt någon gång.
Ett stort plus till dom involverade :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-03-24 18:43

De största svagheterna med högtalarna som du namner är sannolikt delningsfiltret som består av en kondensator:

Bild

och högtalarelementen som används (valfria). Du kommer att få väldigt olika resultat beroende på vilka element du använder, inte för att de är mindre bra eller dåliga i sig utan för att filtret inte är designat specifikt till dem. Filtrets uppgift är att frekvensgångskompensera elementen monterat i lådan och göra så att fasen mellan elementen är kontrollerad. Det är ganska känsliga saker och blir inte bra av en slump. Krävs att man lägger ner mycket mer energi på filtret för de specifika elementen än bara en kondensator i serie med diskanten.

Mit tips är att låna hem ett par andra bra högtalare samtidigt som hornen och jämföra sida vid sida. Lyssna på hur tydligt ljudet är, om något sticker ut/fattas och testa att röra dig runt i rummet/ställa dig upp mm ändras ljudbilden? Går det fortfarande att placera ut var instrumenten och sångarna står? Eller är de lite var stans och förflyttar sig ständigt?

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 19:02

Elementen som han använt har han beställt just från denna sajt som jag visade förut.
Jag har precis själv varit inne på den och läst lite.
Det var tydligen så att dessa lådor var uppmätta eller konstruerade just efter dessa högtalare.
Varför är det skillnad på element och element :?:
Är inte en ex,vis 8-tums bas lika oavsett vilket märke den har :?:
Om jag måste byta en högtalare i en låda som gått sönder, kan man då inte bara springa iväg till första bästa affär och köpa en som "passar" i lådan som har rätt watt och ohm ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-03-24 19:08

Nejnejnejnej :!: Ett element, av godtycklig storlek, beskrivs av hundratals parametrar. Likheten mellan två godtyckliga 8-tummare är ungefär lika stor som likheten mellan två godtyckligt valda bilar med 4 hjul 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-03-24 19:19

Varför är det skillnad på element och element
Är inte en ex,vis 8-tums bas lika oavsett vilket märke den har
Om jag måste byta en högtalare i en låda som gått sönder, kan man då inte bara springa iväg till första bästa affär och köpa en som "passar" i lådan som har rätt watt och ohm ?


Nä. Det beror på att olika element som kanske ser likadana ut och på pappret har ganska lika värden(ett fåtal uppmätta värden) kan ha helt olika frekvensrespons och spridningsegenskaper. Ta sedan och sätt ett element i en låda och det kommer att bete sig helt annorlunda pga lådans geometri. Det är en konst att få en högtalare att fungera som man vill helt enkelt.

Exempel: Om bas/mellanregister-elementet har en "normal" genomsnittlig frekvenskurva och du sätter det i en "normal" låda så kommer du få en kraftig höjning i mellanregistret. Detta för att basens längre våglängder även "smiter runt" lådan på andra sidan medans högre frekvenser får stöd av lådans framsida och sprids i huvudsak framåt. Ganska förenklat. I verkligheten är det mera komplext än så. Poängen är att om man inte gör något åt detta, tex sätter en spole i serie med basen så kommer du få en stor höjning i mellanregistret.

Detta är bara en av 1000-tals aspekter som man bör ta hänsyn till i en högtalare om man vill uppnå ett bra resultat.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-03-24 19:37

Man får känslan av att "det är inte så noga" när man läser beskrivningen av högtalarna. Det liksom fattas en massa utav de viktigaste aspekterna hos högtalare överhuvudtaget som dom inte alls tar upp. :roll:

Jag tycker det speglar lite gängse inställningen man hade till högtalare (och hifi överhuvudtaget) fram till 80-90-talet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-03-24 19:45

Håller med Martin. Om en 8-tummare och en diskant (såg ut vara en klassisk peerless och om så är fallet är det en crap-diskant med över 5% THD), så krävs extrem omsorg vid val av element.
Det finns exempel på högklassiga högtalare där konstrutören klarat sig med bara en serie-konding till diskanten, men då handlar det om konstruktioner där konstrktören även dimensionerat elementen. 8)

Sen kan man ju ifrågsätta konstruktörens kompetens när man implementerat en zener-limiter (som är tänkt att kortsluta systemet så att säkringen brinner) som griper in vid 36 volt. En högklassig 8-tummare tål i alla fall närmare 100 volt innan det blir problem med mekanisk och/eller termisk överstyrning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 20:13

Nu ska jag gå och skämmas i några timmar känner jag :oops:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-03-24 20:24

Nu ska jag gå och skämmas i några timmar känner jag

Nejdå, det tycker jag inte alls. Ska man skämmas för att man lär sig saker man inte visste förrut? I så fall skäms jag sen jag föddes!

Det är väldigt nyttigt att lära sig vad man ska lyssna efter och hur. Det är sånt man blir bättre på med tiden. Så fråga om du får låna hans högtalare nån dag extra och så lånar du hem ett par schyssta högtalare från någon affär och jämför. Det säger förvånansvärt lite att bara lyssna på ett par högtalare åt gången för det blir liksom referensen för öronen efter en kvart, när man har vant sig vid ljudet och då vet man inte vad man missar.

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 21:17

Nu är det halvlek, så jag tänkte skriva några rader.
Följande kommer att testas ikväll (kanske långt in på småtimmarna känns det som för tillfället , men kul är det :D
Högtalare 1 hornhögtalare (voighthorn)
högtalare 2 technics sb-cs6(orginal till hustruns stereo)
högtalare 3 Canton Karat M10-DC(frågar du mej så ser dom ut som skokartonger :D )

förstärkare 1 technics su-x101
förstärkare 2 asl "någonting" en separat förs, per kanal (rör)
förstärkare 3 min gamla "expert" förstärkare

cd-spelare 1 Technics sl-pj27
cd-spelare 2 "polarns" Pioneer PD-S904

Nu börjar hockyn igen !
Vi kopplar under tiden vi kollar.
Återkommer !

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-03-24 21:18

8O Hockey 8O Finns ju musik :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 21:49

Oj va svårt det är att konsentrera sig med så spännande hocky.

Detta har hänt,
Borta ur leken är:

högtalare 2 technics sb-cs6(orginal till hustruns stereo)
förstärkare 3 min gamla "expert" förstärkare

nämnas kan att "hornen" låter fantastiskt.
Dom spelar musik med en sådan "live" känsla så det står härligan till :D

Återkommer !

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 21:52

Morello: Man kan väl ha två intressen :wink:
Överger inte FBK för alla förstärkare i världen 8) :D

tascam(inaktiv)
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 2004-03-18

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-03-24 22:47

Jaha ! vad kan man säga, nej jag ska inte prata hocky mer.
Det blev inte så mycket mer lyssnande under matchen.
men jag glömde nämna att det finns en förstärkare till, nämligen
onix 120 och inte 60 som jag skrev förut.
Men jag återkommer under morgondagen med mer info.
Nu ska här lyssnas :D

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster