Dynavoice M-65 + Förstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dinox

Dynavoice M-65 + Förstärkare

Inläggav dinox » 2008-05-08 18:06

Nu ska det bli dags för mig att köpa mina första (riktiga) högtalare, har livnärt mig på ett 2.1system från biltema får 299kr i ett år nu och vill ha bättr och större ljud. En polare har köpt ett hemmabiopaket innehållandes dynavoice m-65 och jag fick lov att lyssna på högtalarna i stereomode, de lät helt godkänt för min budget.

Nu till problemet, jag behöver en förstärkare till dessa. Fynda säljer två prismässigt attrakiva paket, ett men proson rv2050 och ett med Sherwood RX-4109.

Länkar:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2967
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=3245

Båda paketen kostar 3000kr.

Paketet med Sherwood passar mig bättre då jag gillar färgen på högtalarna mer samt så tilltalar Sherwood som märke mig mer.

Det högsta min budget på förstärkare + högtalare kan sträcka sig till är 4000kr.

Finns det något bättre köp än denna kombination, är förstärkaren rent skräp så jag borde spara lite till? Vilken förstärkare tycker ni passar mig bäst?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-08 18:48

det där är ju jättesvårt att svara på, ungefär lika svårt som att rekommendera dig en viss tröja i en specifik storlek

men gå på magkänslan, det brukar bli bäst så

begagnat kanske är ett alternativ?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2008-05-08 20:27

Du hittar nog fler folk som har erfaranheter av Dynavoice grejer på http://www.minhembio.com/forum/
Fynda brukar även svara på frågor, så du kan ju fråga dem om råd också.
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 20:33

Det går säkert att byta och få andra faneren med paketet om man vill.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-05-08 20:41

Halbermensch skrev:Du hittar nog fler folk som har erfaranheter av Dynavoice grejer på http://www.minhembio.com/forum/

Eftersom fyndas ägare så vitt jag förstår, rätta mig om fel, står bakom dynavoice och många av de andra märken de saluför så är att ställa en fråga direkt till dem lika trovärdigt som att fråga tele2 om de har det billigaste bredbandet :D

Kommer bli svårt att få ett neutralt utlåtande.

Hmm... kanske kan vara en ide. Tillverka en billig prisvärd produkt och hylla den på alla möjliga (och omöjliga sätt) för att sprida hur fantastisk den är. Genom alla möjliga metoder se till att den får bra omdömmen på de ställen folk kollar, såkallad HIFIpress och exempelvis prisjakt. Då kommer försäljningen gå av sig själv. Så länge produkten är tillräckligt okej och inte har några tydliga svagheter.

Men vänta.... det är ju redan gjort :o

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-05-09 14:32

proson reality 63mk2 köööööööööp. Och sen en beggad stärkare till det. Sen pillar du i lite mer dämpmaterial och lite asfaltsmatta och så är du i hamn. Jag kör dessa själv nu och är grymt nöjd. Kusligt bra högtalare till pengarna jag vill hävda att ska du ha ett par golvare som klår dom i moddat skick så får du kliva upp och lägga en bit över 10000kr. Men detta är min högst personliga åsikt. Åk och lyssna är mitt råd :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Wolfeye

Inläggav Wolfeye » 2008-05-13 21:26

Har aldrig tyckt om Fyndas högtalare och jag har lyssnat på ett antal.
Fynda ligger i Falkenberg och det är där jag råkar bo...

Tycker inte ljudkvalitén står sig. Generellt har högtalarna extremt bullrig bas och vass diskant.
Men med tanke på komponenterna dom använder kan man väl inte vänta sig för mycket...

Har man billiga högtalarelement verkar det dock som att man kan kompensera det med att använda flera. Designen på Fyndas högtalare kan få en att tro det i alla fall.
Specsen är antagligen något dom plockar direkt ur luften för dom har en tendens att grovt försköna sanningen.
Men vad jag har hört är Fyndas ägare ett oärligt as så det kanske har något med saken att göra.

Proson, JWS och Genexxa tillverkades tidigare i Falkenberg men idag ligger allt i asien.

Användarvisningsbild
dinox

Inläggav dinox » 2008-05-13 22:41

Hmm, nu blev jag lite osäker. Har mejlat fynda och här är svaret jag fick:
Hej!

Förstärkaren kan man nog säga vara likvärdig med Proson RV-2050.
Om den räcker till högtalarna är en bedömingsfråga och är därför svårt att svara på.
Givetvis blir det ännu bättre med en starkare förstärkare men den har ändå inga problem att driva dessa högtalare.

De svarta beräknas in om ca 2 månader.

Med vänliga hälsningar

(förstärkaren det pratas om är Sherwood RX-4109)

Det där låter lite läskigt. Enligt många omdömen jag läst så skall högtalarna vara ovanligt lättdrivna, och då ska ju en förstärkare specad till 2*100W (20-20khz, 8ohm) knappast ha några problem att driva dem, om inte specen är gjord av kalle anka. Dessutom bad jag honom jämföra med några surroundförstärkare i olika prisklasser men det hoppade han tydligen över.

Shiiit... jag som tänkte komma billigt undan :roll:

Har ni några bra förslag på högtalare (inkl. stärkare) som låter bra, högt och inte kostar mer än absolut max 5000kr? Kanske begagnat? Vad ska man titta efter?

Jag kommer isf få spara till dessa ett tag så jag inte kan lägga mycket vid sidan när jag går på studiebidrag. Ändå så vill jag ju ha något som fortfarande spelar om 10 år.

Tack för alla svar hitills![/b]

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2008-05-13 22:58

emil_fh skrev:
Halbermensch skrev:Du hittar nog fler folk som har erfaranheter av Dynavoice grejer på http://www.minhembio.com/forum/

Eftersom fyndas ägare så vitt jag förstår, rätta mig om fel, står bakom dynavoice och många av de andra märken de saluför så är att ställa en fråga direkt till dem lika trovärdigt som att fråga tele2 om de har det billigaste bredbandet :D

Kommer bli svårt att få ett neutralt utlåtande.

Du har helt klart poänger där men jag har faktiskt fått några hyfsat ärliga svar så man ska inte alltid tro att man bara får höra försäljarsnack :)
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Återgå till Köpråd