LTS 3v-f2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2008-03-12
Ort: Vänersborg

Inläggav Falken » 2008-08-17 00:30

Jag får väl planera in nån helg framöver för provlyssning av åtminstånde
pi60 coh LTS för att bilda mig en egen uppfattning.

Morellos blir ju lite svårare att lyssna på.

Kommer det några HIFI-mässor eller liknande i STHLM-trakten under hösten?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-17 00:37

Morello har Morellosar ;)

Användarvisningsbild
Syntesis
 
Inlägg: 608
Blev medlem: 2005-04-14

Inläggav Syntesis » 2008-08-17 02:25

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:
paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Förövrigt håller jag Morellos 3-vägare högre än pi60 för den delen - till ett mycket lägre pris. Men den innehåller ju till 75% element från Ino :)
Och resten från LTS-högtalaren?


Britt-Gunnar skrev:Scanspeak diskant tror jag


Mycket riktigt Scanspeak 9700


Är den bättre än SEAS/LTS-diskanten då?


Japp. Lugnt. Oavsett distnivå känns den (9700) mer naturlig i återgivningen.

Väljer även Pi60 alla gånger över LTS 3-vägarn. Den låter instängd och alldeles för mellanregisterintensiv för min smak.

Morellos burkar har jag ingen direkt åsikt om, har ej hört.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-17 10:29

Det är rysligt svårt att bedömma återgivningen av en diskant då den är väldigt beroende av implementationen.

Jag håller med om att 9700 är en högkvalitativ återgivare, men det kan ju vara så att du föredrar den tidigare avrullningen hos en tyddome också.

Var har du hört LTS nya 3-vägare? Vore kul att höra dem i samma omgivning som pi60 vilket du tydligen gjort :)

Användarvisningsbild
Syntesis
 
Inlägg: 608
Blev medlem: 2005-04-14

Inläggav Syntesis » 2008-08-17 15:12

Kaffekoppen skrev:Det är rysligt svårt att bedömma återgivningen av en diskant då den är väldigt beroende av implementationen.

Jag håller med om att 9700 är en högkvalitativ återgivare, men det kan ju vara så att du föredrar den tidigare avrullningen hos en tyddome också.

Var har du hört LTS nya 3-vägare? Vore kul att höra dem i samma omgivning som pi60 vilket du tydligen gjort :)


Tygdomar är fina. Men metalldomar fungerar även de utmärkt, det är just AX2.5 jag har nåt emot. Jag tycker inte den låter bra helt enkelt.

Antar att du gillar ljudet från nya 3-vägarn?

I ärlighetens namn har jag bara hört den gamla varianten, men det är väl bara basdelen som är ändrad till den nya versionen? Basen i burkarna är riktigt bra, det kan jag hålla med om. Det är högre upp den tappar.

Det är sant att det är svårt att bedöma diskanter eftersom det är så olika mellan olika konstruktioner. Har dock provat 9700 med bara en kondensator inkopplad i serie och bedömt den även så.

:)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-17 20:02

Syntesis skrev:Antar att du gillar ljudet från nya 3-vägarn?


Jag har inte tillräckligt underlag för att bedömma designjusteringarna, dvs bytet av basfundament på annat sätt än att basen imponerade. Har inte hört den spelandes i ett normalt vardagsrum.

LTS diskanten har jag däremot bara gott att säga om, så smaken är som baken. Jag tycker varken den lägger till eller drar ifrån något utan är utomordentligt lågdistroerande och riktigt välingenjörad.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2008-08-18 07:52

Syntesis skrev:....I ärlighetens namn har jag bara hört den gamla varianten, men det är väl bara basdelen som är ändrad till den nya versionen? Basen i burkarna är riktigt bra, det kan jag hålla med om. Det är högre upp den tappar.

:)


Det är rätt stor skillnad mellan nya 3-vägaren och 'gamla' 2-vägaren.

I övrigt finns det några gamla trådar om ämnet:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=lts3v

och denna som ger mer beskrivning:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=lts3v

/M
som hört de flesta av dessa varianter i samma rum, vid samma tillfälle och under samma förhållanden, (nåt annat räknas imho inte i mina ögon, -om man skall prata skillnader), -dock inte tillräckligt mycket eller blint.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2008-03-12
Ort: Vänersborg

Inläggav Falken » 2008-08-18 12:54

I övrigt finns det några gamla trådar om ämnet:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=lts3v

och denna som ger mer beskrivning:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=lts3v

Det e ju 2 identiska trådar?????? :)
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Syntesis
 
Inlägg: 608
Blev medlem: 2005-04-14

Inläggav Syntesis » 2008-08-18 15:54

Maarten skrev:
Syntesis skrev:....I ärlighetens namn har jag bara hört den gamla varianten, men det är väl bara basdelen som är ändrad till den nya versionen? Basen i burkarna är riktigt bra, det kan jag hålla med om. Det är högre upp den tappar.

:)


Det är rätt stor skillnad mellan nya 3-vägaren och 'gamla' 2-vägaren.



Ja alltså jag pratar inte om den gamla 2 vägaren, utan om 3vägaren med den gamla uppsättningen basar.

Gillar faktiskt den gamla 2-vägs golvmodellen F1 bättre i diskanten.
Dvs Seas H534 med bortklippt mittplupp.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2008-08-18 16:42

Handen på hjärtat, hur låter dessa jämfört med t.ex. ett par b&w 683, 704 eller 803 ? Vilka är mest prisvärda?

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Inläggav Lennart » 2008-08-18 20:04

-Jag är själv ägare av ett komplett "LTS-högtalarsystem" Och min egen reflektion när jag har besökt div. hifi-affärer och mässor under åren är att systemet hemma står sig väl mot det mesta... (men det kanske alla tycker eller 8) )

Läser också att någon användare tycker att LTS-3vf1 har en tonal obalans med för hög nivå på mellanregistret, själv tycker jag att det nästan är för lite, tvärsom - högtalaren kan uppfattas som lite för "varm" i klangen.

Eller som IÖ ungefär skrev för länge sen, högtalaren har "blod" i återgivningskaraktären. IÖ tom. designade en alternativ filterlösning för att få ner värmenivån och öka nedre mellanregistret något.

När det sen gäller LTS-3vf2 är tydligheten och artikulationen klart förbättad i basområdet. Och ljudtryckresurserna mer än väl tillräckliga i ett "normalt" 25 m2 rum. (extra subbasar är nog overkill för dom flesta)

För den nyfiken så finns en tråd med en del bilder och andra kommentarer till "f2-varianten"

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7196&postdays=0&postorder=asc&highlight=lts3vf1&start=0

/Lennart

Användarvisningsbild
tian
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 2005-06-09

Inläggav tian » 2008-11-20 19:40

Är det någon annan som har dessa skapelser ?
Hur kapabla är dom igentligen, SPL, -3db gränsen ?

Gillar ljud med bra dynamik,djupbas, låg distorsion (mycket headroom) är dessa skapelser nått för mig?.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-20 22:27

Pinnick skrev:Handen på hjärtat, hur låter dessa jämfört med t.ex. ett par b&w 683, 704 eller 803 ? Vilka är mest prisvärda?


Prisvärt? LTS-högtalaren är en byggsats. Det gör att försäljningspriset är väldigt, väldigt lågt jämfört med en färdigbyggd produkt.
Sedan är det upp till dig att fixa till montering och ytbehandling.
Prisvärt? Ja, jag skulle nog säga att LTS 3-vägare är mer prisvärt än i princip något på öppna marknaden. Väldigt bra och relativt lågt pris. En bra kombination. Enda haken är just att det är en byggsats.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
theSaint
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2005-01-28
Ort: Torskabäck

Inläggav theSaint » 2008-11-24 23:46

Jag har också LTS-3v-f2. Hade LTS-F1 tidigare. Jag blev dock lyssningstrött av dem. Upplevde dem som något skrikiga/ljusa (tillsammans med den anläggning jag hade på den tiden). Min son är dock nöjd med dem ;)

LTS-3v-f2 passar mig mycket bättre. Helt enkelt ytterst behagliga att lyssna på. Kan lyssna i timmar. Har ingen aning om hur de står sig mot andra högtalare då jag inte tagit hem några för att jämföra. Hos mig blev basmodulen överflödig.

Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2008-03-12
Ort: Vänersborg

Inläggav Falken » 2008-11-26 06:06

Ja det skulle vara kul att lyssna på dessa och se hur de presterar

i "hemmamiljö" vanligt vardagsrum.

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2008-11-26 08:23

Håller med. Synd inte LTS har så stora finanser att det hade funnits demolokaler på ett antal ställen i landet med alla modeller till belyssnande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: LTS 3v-f2

Inläggav distad » 2021-06-24 22:54

Lyssnade på dessa högtalare idag och jag blev positivt överraskad då jag har hört någon LTS högtalare för en massa år sedan som lät kantigt i diskanten. Lät mycket bra med ett Nad 275Bee som jag köpte. Killen skulle sälja högtalarna också och jag tyckte det var mycket högtalare för pengen. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/96091287
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: LTS 3v-f2

Inläggav Hotspur » 2021-07-14 19:08

FBK skrev:Lyssnade på dessa högtalare idag och jag blev positivt överraskad då jag har hört någon LTS högtalare för en massa år sedan som lät kantigt i diskanten. Lät mycket bra med ett Nad 275Bee som jag köpte. Killen skulle sälja högtalarna också och jag tyckte det var mycket högtalare för pengen. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/96091287

Verkar ju vara ett smärre kap?!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: LTS 3v-f2

Inläggav distad » 2021-07-14 21:52

Hotspur skrev:
FBK skrev:Lyssnade på dessa högtalare idag och jag blev positivt överraskad då jag har hört någon LTS högtalare för en massa år sedan som lät kantigt i diskanten. Lät mycket bra med ett Nad 275Bee som jag köpte. Killen skulle sälja högtalarna också och jag tyckte det var mycket högtalare för pengen. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/96091287

Verkar ju vara ett smärre kap?!

Ja det är det! Hade jag haft pengarna så hade jag köpt då de lät bra. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: LTS 3v-f2

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-07-23 22:06

FBK skrev:Lyssnade på dessa högtalare idag och jag blev positivt överraskad då jag har hört någon LTS högtalare för en massa år sedan som lät kantigt i diskanten. Lät mycket bra med ett Nad 275Bee som jag köpte. Killen skulle sälja högtalarna också och jag tyckte det var mycket högtalare för pengen. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/96091287


Bra skit det där, men man skall vara beredd på att de är stora.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: LTS 3v-f2

Inläggav Lennart » 2021-07-24 21:19

Har tittat lite närmare på bilderna och det är inga ”riktiga LTS 3v-f2” Baselementen är lika f1 och f4 dvs. inga Ino basar med helt andra prestanda. Ser också att lådan inte kommer från Hifi-kit.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: LTS 3v-f2

Inläggav Lennart » 2021-07-25 12:02

Här kommer lite bilder på uppgradering från "f1" till"f2" och då byts originalbaselementet ut mot två stycken INO-Audio baselement. Jag har glömt beteckningen men det är ett subbaselement med lång slaglängd och hög "pumpförmåga"
Sen öppnas kaviteten för delningsfiltret upp på "undersida" för att utöka tillgänglig volym för baselementen. Och sist så epoxi limmas en rund ferritstav i centrum på den ena luftlindade spolen till lågpassfiltret istället för att byta till en större spole.

LTS3v_old_versusnew element1.jpg
LTS3v_old_versusnew element1.jpg (101.96 KiB) Visad 2051 gånger



LTS3vf2_holenewcamber.jpg
LTS3vf2_holenewcamber.jpg (109.89 KiB) Visad 2051 gånger



LTS3vf2_lowpassfilter.jpg
LTS3vf2_lowpassfilter.jpg (113.62 KiB) Visad 2051 gånger



LTS3vf2_newelement.jpg
LTS3vf2_newelement.jpg (90.58 KiB) Visad 2051 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: LTS 3v-f2

Inläggav paa » 2021-07-25 13:45

Det gamla elementet hade väl papperskon, och det nya aluminiumkon?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: LTS 3v-f2

Inläggav Lennart » 2021-07-25 14:12

Japp,

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: LTS 3v-f2

Inläggav distad » 2021-07-25 16:37

Stort tack för infon Lennart :!: Det här höll på att gå fel..men det är inte varje dag man ser begagnade LTS högtalare heller. Och dessa kan nog vara ännu svårare att hitta beg än ett par OA52. Tur att jag inte behöver ett par, på ett bra tag.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: LTS 3v-f2

Inläggav hifikg » 2021-07-25 23:27

Hotspur skrev:
FBK skrev:Lyssnade på dessa högtalare idag och jag blev positivt överraskad då jag har hört någon LTS högtalare för en massa år sedan som lät kantigt i diskanten. Lät mycket bra med ett Nad 275Bee som jag köpte. Killen skulle sälja högtalarna också och jag tyckte det var mycket högtalare för pengen. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/96091287

Verkar ju vara ett smärre kap?!


Prissänkta till 6000 nu... kanske läge att slå till?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: LTS 3v-f2

Inläggav distad » 2021-07-25 23:47

Får inte plats med golvhögtalare nu utan högtalarna kommer stå på en skänk, inte optimalt jag vet men bästa lösningen i nästa boende. Och jag är så gott som pank när det gäller hobbyn (ska sälja lite grejer) och det jag har kommer jag lägga på skivor. Så det blir längre fram när man har jobb igen osv... Och då kommer jag antingen hoppa på Carlsson tåget eller "kanske" LTS burkar.. :) Nu får man lyssna runt och fundera på framtiden... :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: LTS 3v-f2

Inläggav Hotspur » 2021-07-28 11:38

hifikg skrev:
Hotspur skrev:
FBK skrev:Lyssnade på dessa högtalare idag och jag blev positivt överraskad då jag har hört någon LTS högtalare för en massa år sedan som lät kantigt i diskanten. Lät mycket bra med ett Nad 275Bee som jag köpte. Killen skulle sälja högtalarna också och jag tyckte det var mycket högtalare för pengen. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 2/96091287

Verkar ju vara ett smärre kap?!


Prissänkta till 6000 nu... kanske läge att slå till?


Jag sitter med ett par välljudande stativare redan och vad jag förstod av de senare inläggen så är detta inte dem som annonsören påstår?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Drakir
 
Inlägg: 340
Blev medlem: 2010-11-06

Re: LTS 3v-f2

Inläggav Drakir » 2021-07-28 18:46

Oj
Kan ni utveckla ang att dessa inte är lts.
Accepterade prexis 6000kr innan jag såg inläggen här.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: LTS 3v-f2

Inläggav Lennart » 2021-07-28 20:34

Säljaren har säkert köpt dom i tro att högtalarna är ”LTS 3v-f2” som Ingvar Öhman designade dom för LTS räkning. Lite bakgrund: I.Ö har designat en hel serie välkonstruerade högtalare åt LTS och dess medlemmar. Hifi-Kit har hanterat försäljning av kompletta träbyggsatser, element, färdiga filter från tyska InterTechnic mm.

När det gäller dom på nämnda ”LTS 3v-f2” på blocket så har dom inte rätt baselement. Elementen är lika ”f1” och ”f4” Och vad jag vet så finns ingen ”officiell” filterlösning för denna ”f2” bestyckning för dessa element. Sen kan man se att lådan är ingen träbyggsats från Hifi-Kit. Den saknar rundade frontbaffelhörn vertikalt. Och basreflexporten är inte infräst i bakstycket, dvs. den ligger inte ”kloss” med bakstycket. Mer att efterfråga, hur ser delningsfiltret ut? Helt enligt originaldesign eller? För LTS 3v-f2 är det 3 stycken viktiga komponentändringar på lågpassfiltret som är anpassade för dom nya Ino Audio baselementen.

Men jag kan tänka mig att dom säkert låter utmärkt, jag levde i många år med ”f1” varianten. Så 6000.- kan dom vara värda ljudmässigt men jag skulle fråga hur lågpassfiltret är omkonstruerat för 2 st CX-21 baselementen. CX21 har en nominell impedans på runt 5 ohm som innebär att dom nog måste vara seriekopplade.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster