Moderator: Redaktörer
Kjell skrev:Hej! Jag har börjat använda hörlurar mer när jag flyttat till lägenhet och inte vill störa grannar med hög musik sent på kvällen. Jag har läst de trådar som finns i arkivet och kombinerat den informationen med annan och kommit fram till följande lista. Det jag främst är intresserad av är god återgivning (för hörlurar) och bra komfort för långvarig användning. Priset är också en viktigt faktor. Jag ligger helst under eller strax över 1000 kr.
(* AKG K271 Studio: verkar dock ha utgått ur sortimentet och ersatts av (dyrare) versionen MkII)
* AKG K240 Studio
* Sennheiser HD555
Är någon av dessa ett bra och prisvärt alternativ. Finns det andra som är bättre? Tacksam för svar.
/Kjell Jorner
Kjell skrev:Silvervarg: Nej, jag behöver inte ha slutna hörlurar. Jag har ett par Grado SR-60 (som tyvärr blir ganska obekväma i längden) nu som jag har hört ska släppa ut ganska mycket ljud för att vara öppna, och de kommer inte upp i några farliga nivåer alls vad gäller störning av grannar.
JB: Jag har läst många som har jämfört HD555 med HD595 och menat att skillnaden är mycket liten eller försumbar eller hursomhelst inte värd prisskillnaden. Just nu verkar prisskillnaden ligga på ca 400-500 kr.
Kjell skrev:Är det någon som har provat Goldring DR100/150? De säljs på Hifi-klubben.
silvervarg skrev:Jag finner det underligt att så många hyllar Senn 555. Jag har bara lyssnat på dem i butik och tycker inte alls att de är i närheten av bättre lurar.
Det kan möjligen vara så att dessa inte var ordentligt inspelade eftersom jag bara lyssnat i en butik. Det var i alla fall deras demo-exemplar, så helt nya var de inte.
Piotr skrev:¨RubyRed skrev:jag har även testat en hybrid SACD skiva i båda anläggningarna och blev lite förbluffad när SACD ljudet i NAD-Yamma kombon lät mer påverkat ( sämre) än CD ljudet i pioneer - Lavry kombon.
Varför blev du förbluffad över det?
/Peter
Musikbörsen 995 kr skrev:AKG K240Studio
Den uppdaterade och studio anpassade varianten av K240. Ruggigt bra lur som dessutom är väldigt lättdriven! Type: semi-open, circumaural - Frequency range: 15Hz-25kHz - Impedance: 55 ohm - Sensitivity: 91dB/mW - Power handling: 200mW - THD: <0.25% - Connector: gold-plated, 1/8” stereo mini jack and 1/8”-1/4” adapter - Net Weight: 8-1/2 oz.
RubyRed skrev:Piotr skrev:¨RubyRed skrev:jag har även testat en hybrid SACD skiva i båda anläggningarna och blev lite förbluffad när SACD ljudet i NAD-Yamma kombon lät mer påverkat ( sämre) än CD ljudet i pioneer - Lavry kombon.
Varför blev du förbluffad över det?
/Peter
Jag var helt säker på att det "bättre" formatet SACD skulle låta bättre än CD ljudet , men icke då.
Rubyred:
Jag argumenterar inte mot din upplevelse av 555 utan ville bara visa att elektroniken inann hörlurarna är viktig.
Kjell skrev:Hej igen! Jag tänkte ge en liten utvärdering av HD555 som jag har använt från och till i nästan en vecka nu. Jag begränsar mig till följande:
* Jämfört med mina Grado SR-60 (som jag varit nöjd med) har de lite djupare bas och lite djupare ljudbild.
* De fungerar bättre med mitt X-fi Xtreme Music-ljudkort än med mitt inbyggda Realtek. Basen är lite djupare och det förlorar en lätt "ihålighet" som fanns med det andra ljudkortet. (Detta har jag dock inte blindtestat.)
* Med min förstärkare (HK3480) brusar det störande mycket (oavsett nivå och ingång på förstärkaren). Är det någon som har någon idé här?
* De klämmer inte åt öronen som Grado-lurarna gör i längden. Det är fortfarande skönare utan, men inte något störande.
Överlag är jag nöjd med köpet och skulle ranka dem lite högre än mina tidigare Grado. Speciellt med kammarmusik och opera har jag uppskattat dem mer.
Transwave skrev:Har liknande tankar som trådskaparen, så jag undrar hur pass står Sony MDR-CD780 lurarna mot de som folk har rekomenderat här (Senn i första hand)?
Transwave skrev:Miles: Oki, fast jag var mest nyfiken på vad andra ansåg om mina nuvarande lurar. Ska jag köpa nya lurar blir det HD650.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster