Bra dataljud billigt...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jahfor

Bra dataljud billigt...

Inläggav jahfor » 2008-10-20 13:43

Hej!

Jag vill ha bra dataljud till stereon. Squeezebox kan vara ett alternativ men jag vill gärna ha en billigare lösning. Jag är nämligen inte beroende av display och fjärr. Kan en Separat AD/DA vara lösningen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158271 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=246092 ? Kom gärna med förslag. Billigt är ledordet ;)

Mvh //J

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2008-10-20 15:38

Ett bra ljudkort måste väl vara billigaste lösningen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-20 15:52

Instämmer med föregående talare... ett ljudkort om pris är viktigare än tex bekvämlighet.

E-MU 0202 - kan vara något att titta på (och du kan söka här på forumet).

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-20 16:41

M-audio Audiophile 2496

PCI eller USB går att få för ca 400-600 kr beg. Det är nog riktigt svårslaget.

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-10-20 17:23

robertzimmerman skrev:Ett bra ljudkort måste väl vara billigaste lösningen.

Det kan nog vara sant, jusst nu kör jag med ett M-Audio Fast Track USB ljudkort (ja e lite fusk musiker också...) Men om jag jämför ljudet på det och min enkla cd-spelare så är ljudet från cd-spelaren ganska mycket bättre fast jag kör Foobar med Asio drivisar. Det är mycket högre ljud med cd:n men också bättre diskant och mera tryck i basåtergivningen...

//J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-20 19:58

SB3 begagnat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 20:05

Kaffekoppen skrev:SB3 begagnat.

Böjd att hålla med. En SB3:a låter hos mig mycket bättre än mitt inbyggda ljudkort (Realtek AC97) och Creative Extigy. Dessutom bättre än min Linn Mimik och Pioneer PD-S06 CD-spelare.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-20 21:03

jusst nu kör jag med ett M-Audio Fast Track USB ljudkort (ja e lite fusk musiker också...) Men om jag jämför ljudet på det och min enkla cd-spelare så är ljudet från cd-spelaren ganska mycket bättre fast jag kör Foobar med Asio drivisar. Det är mycket högre ljud med cd:n men också bättre diskant och mera tryck i basåtergivningen...

Jag skulle gissa att det mest beror på skillnaden i volym. Om du justerar in så att de låter lika högt så borde skillnaden vara mycket liten.
Redan i en Fast Track så är nog DAC:en av ganska god kvalitet. Jag skulle gissa att den DAC:en är minst lika bra som den som sitter i SB3:an.
Nu vet jag inte vad du kör för CD, så den kanske är mycket bättre.
Generellt så är ljudet i samma prisklass bättre på 2-kanals saker eftersom de behöver mindre saker. Detta gäller förståss även för ljudkort.

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-10-20 21:39

silvervarg skrev:
jusst nu kör jag med ett M-Audio Fast Track USB ljudkort (ja e lite fusk musiker också...) Men om jag jämför ljudet på det och min enkla cd-spelare så är ljudet från cd-spelaren ganska mycket bättre fast jag kör Foobar med Asio drivisar. Det är mycket högre ljud med cd:n men också bättre diskant och mera tryck i basåtergivningen...

Jag skulle gissa att det mest beror på skillnaden i volym. Om du justerar in så att de låter lika högt så borde skillnaden vara mycket liten.
Redan i en Fast Track så är nog DAC:en av ganska god kvalitet. Jag skulle gissa att den DAC:en är minst lika bra som den som sitter i SB3:an.
Nu vet jag inte vad du kör för CD, så den kanske är mycket bättre.
Generellt så är ljudet i samma prisklass bättre på 2-kanals saker eftersom de behöver mindre saker. Detta gäller förståss även för ljudkort.

Du kan ha rätt, men det skulle ju betyda att jag har fel så det tvivlar jag på ;) Cd-spelaren är av modell Pioneer PD-107. Det är svårt att jämföra med lika hög volym eftersom ja blir tvungen att sänka volymen på förstärkaren för att få samma volym från cd-spelaren, det hade varit lättare om det vore tvärt om.

Vad beror det på att utnivån är så mycket högre på en cd-spelare än på ljudkortet?

//J

Återgå till Köpråd