Är det värt att byta cd-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-16 17:51

Oki du kanske har rätt. Jag har ju inte kollat det så noga.

//jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2003-09-16 18:22

Att transformera från 220 till 110 är ju ingen konst.

En Powerplant är i självaverket en effekt tongenerator. Den gör om inspänningen till likspänningen för att seden med hjälp av vågfunktioner (inte bara sinus, den kan göra fler) skapa en ny växelspänning som är helt (iaf nästintill) störningsfri.

Powerplanten är alltså ingen transformator. Tyvärr är den inte helt effektiv utan rätt många procent försvinner på vägen.

Att bygga om logiken i Krellspelaren lär ju inte heller var så lätt. Audionord byter chipset och traffo. Ibland byter de inte ens traffo då den som finns är begåvad med dubbla primärlindningar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-09-16 19:36

Rydberg skrev:Audionord byter chipset och traffo. Ibland byter de inte ens traffo då den som finns är begåvad med dubbla primärlindningar.


:o :o :o :o
Snacka om rippoff! Det kan ju knappast vara värt de summor som det har pratats om tidigare. Biltillverkanra fick ju bakläxa när de tog tio papp för att byta ut elektronikboxarna på bilarna när det konstaterades att de bara kostade några hundra att tillverka. Dessa kretsar torde vara ännu billigare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2003-09-17 11:34

Nagref> Helt säkert så. Enligt vad jag hörde från Krell tillverkas det bara 110v spelare som sedan bara kopplas om och man byter chipset. Att de tar så högt pris har inget med självkostnad att göra utan är ett sätt att stoppa privatimport. :x

Nä, köp en powerplat i usa för en fjärdedel av priset här och köp försteg och cdspelare från staterna, lönar sig garanterat. Om det skulle gå sönder är det ju synd, har dock inte ägt en pryl än som gått sönder, risken är ju ganska liten..... 8)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2003-09-17 11:43

Audionord är ganska kända för absurda priser 8O
Glömmer aldrig den gång en polare ringde till Häggis för att få prisuppgift på renovering(bytre av tråd) av ett par Maggies.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2003-09-17 12:02

Morello> Jag tror de har fatta vinken, efterträdaren till Krell Kav-300iL är betydligt billigare. Om den är betydligt billigare än sin föregångare även i Usa vet jag inte men jag tvivlar på det. Det betyder i så fall att de har fattat att man inte kan ha en så gigantisk prisskillnad, bra för oss konsumenter.

Användarvisningsbild
SamuelRönnqwist
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav SamuelRönnqwist » 2003-09-30 19:25

Kemppi använder toroider i sina svetsar. Och nu talar vi inte om något slutsteg utan en verklig svets :P

Användarvisningsbild
Sentinel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Gävle

Inläggav Sentinel » 2003-10-04 14:08

Om vi snabbt gör en avstickare till kärnfrågan igen. :wink:
Jag sitter också och funderar på att byta ut min nu smått antika Pioneer Cd. Frågan är då om man ska satsa på en DvD audio eller Sacd litare istället för en ren Cd. Just nu känns Sacd som det mest logiska inköpet eller :?: Kom gärna med förslag, pris upp till 10K ny eller beg.
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster