Thorens TD 320, bra val? Det blev en TD166.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalledisco

Thorens TD 320, bra val? Det blev en TD166.

Inläggav Kalledisco » 2008-12-22 13:31

En kompis har en Thorens TD320 ståendes som han inte använder. Jag frågade lite lätt om han kunde tänka sig och sälja den, och det kanske han var.

Har idag en Thorens TD 166 mkII, och har förstått att det är ganska stor skillnad på dessa spelare. Min TD166 är modiferad med dämpat chassi och subchassi en gång i tiden.
Vinner man något på att byta spelare? TD320 har väl autostop om jag inte minns fel. Kan ju vara bra ibland och ha det, så slipper man höra innerspåret "spela" när man somnat ifrån spelaren :)

Därför jag funderar på att byta spelare är för att min börjar och bli deppig i fjädringen och nya går inte att få tag på.

Så, är det någon som har erfarenhet av Thorens TD320?
Senast redigerad av Kalledisco 2009-01-04 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-22 14:34

Jo den har automatiskt stopp/lyft. Men ingen mer automatik än så.
Såg just en till salu på hf-magsinet för 900, men då utan tonarm.

Så om fjädring i din gamla börjar ta slut så är det absolut inget fel på en 320.

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-12-22 15:53

2-ch skrev:Jo den har automatiskt stopp/lyft. Men ingen mer automatik än så.
Såg just en till salu på hf-magsinet för 900, men då utan tonarm.

Så om fjädring i din gamla börjar ta slut så är det absolut inget fel på en 320.

Japp, det är samma som ligger på Blocket just nu.
Någon som vet några moddningar som behöver göras på en sån spelare?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-23 08:35

Eftersom det är en 320 och inte en 321 så är den redan modifierad.

1985 kom bägge dessa modeller, med den skillnaden att TD320 levererades med tonarm och TD321 utan.
Om du inte redan har en tonarm som passar (SME) så blir det rätt dyrt.
Jag skulle leta vidare efter en annan i originalskick.
Moddade saker kan vara bra, men bara när man exakt vet vilka modifieringar som är gjorda och helst av vem också.

Som en jämförelse kan jag säga att jag fick överta en förtärkare. Den hade ett visst nätbrumm. Efter ett tag i min ägo öppnade jag upp den för att kika på vad det kunde vara.
Jösses 8O 8O 8O Tror inte det var många komponenter kvar från originalet på den. Det sitter både kort och förbindningar i den som absolut inte kan vara original.
Alla försök att ens med hjälp av servicemanualen hitta eventuella problem i den är rökta.
Nu är ju en skivspelare en förhållandevis enkel konstruktion. Men jag vill bara belysa problem som kan dyka upp med moddar för den som inte gjort dom själv. (Alla som moddar borde lägga en lapp i burken som talar om vad som har ändrats och varför)

En bild på en TD320
Bild

och en TD321
Bild

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-12-23 09:02

Vad jag vet så är den här elt standard, vad jag vet så har dom inte använt på ca 4-5 år iallfall.
Tror t.o.m att det är samma ABBA lp legat på skivtallriken under dessa år :D
Så den lär ju behöva en översyn med ny rem, har nog en liggandes som passar, och olja i lagret.
Får väl lägga ett vanligt snålt västgötebud :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-12-23 09:50

Har själv en td318 mk2, och det är riktigt stabila verk. Försök att töm lagret på olja och gör rent det innan du spelar på allvar. Använd sen standard helmineral motorolja.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-12-23 10:05

Vee-Eight skrev:Har själv en td318 mk2, och det är riktigt stabila verk. Försök att töm lagret på olja och gör rent det innan du spelar på allvar. Använd sen standard helmineral motorolja.

Jag har köpt "Svalanderolja", han är inte bara HIFIguru utan också oljemagnat nu förtiden.

MFE

Inläggav MFE » 2008-12-25 21:49

Ok, med risk för att få skit:
Ja! Köp 320:n. Nu.
Kolla tonarmen å se till sen att du har en bra pu.
(Vad jag har? Ortofon MC 30 Super.)

Har spelat på min 320 åtminstone en gång varannan vecka sen jag köpte min 1990. Har inte gjort ett s**t med den - inte ens bytt rem.
Fasen - folk moddar sönder sina grejer å tappar glädjen i musiken.
Frun å jag dansade till musik från 320:n så sent som förra helgen....
Tillsammans med Carlsson 52.3:orna gör Thorénsspelaren oss båda (och utvalda vipgäster) knäsvaga. Ibland spelar jag piano till Lill Lindfors vinylinspelningar åxå. Det ni....

Enda lockelsen är byte med kollegan som inte spelar längre på sin LP12/Ekos/Arkiv.... Stackarn!

Go fortsättning till alla f'ressten!

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-12-26 14:15

MFE skrev:Ok, med risk för att få skit:
Ja! Köp 320:n. Nu.
Kolla tonarmen å se till sen att du har en bra pu.
(Vad jag har? Ortofon MC 30 Super.)

Har spelat på min 320 åtminstone en gång varannan vecka sen jag köpte min 1990. Har inte gjort ett s**t med den - inte ens bytt rem.
Fasen - folk moddar sönder sina grejer å tappar glädjen i musiken.
Frun å jag dansade till musik från 320:n så sent som förra helgen....
Tillsammans med Carlsson 52.3:orna gör Thorénsspelaren oss båda (och utvalda vipgäster) knäsvaga. Ibland spelar jag piano till Lill Lindfors vinylinspelningar åxå. Det ni....

Enda lockelsen är byte med kollegan som inte spelar längre på sin LP12/Ekos/Arkiv.... Stackarn!

Go fortsättning till alla f'ressten!

Jag skall köpa den om priset blir det rätta;-)
Pick upen som kommer att sitta i den isåfall är en Ortofon MC15.
God fortsättning på er;-)

Sen undrar jag, varför skulle du få skit? Alla har väl rätt att ha sin uppfattning om saker och ting här i världen? Annars skulle väl vi aldrig komma framåt om alla satt på forum och skrev samma saker hela tiden;-)

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2008-12-27 18:41

Hur byter man olja på en vinylsnurra?? oljeplugg på undersidan lr?

Skämt åsido, har kommit över en 318 MK 2:a (gratis), hur byter man olja på den? vet inte om det behövs, men kul att veta ändå.

MVH.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-12-27 20:05

mrexxet skrev:Hur byter man olja på en vinylsnurra?? oljeplugg på undersidan lr?

Skämt åsido, har kommit över en 318 MK 2:a (gratis), hur byter man olja på den? vet inte om det behövs, men kul att veta ändå.

MVH.

Man tar bort subplattern, dvs stora remhjulet i plast som alu-tallriken vilar på. Sedan tar man en trasa och försöker få bort så mkt av oljan som möjligt i hålet samt på axeltappen. Är oljan hartsad och har lämnat rester så försök att tvätta rent med avfettning. När allt är hyffsat rent så dutta i några droppar helmineral motorolja. Smörj in även axeltappen. Försök sedan mycket försiktigt att skjuta in axeln i lagret igen, så rakt som möjligt för att förhindra skrap mot bussningens sidor. Vill inte subplattern inte sjunka ned, och fjädrar pga komprimerad luft i lagret, så sätt snurr på den och vänta. Den sjunker så småningom.

Vet inte huruvida det kan behövas med oljebyte, men det skadar ju inte att vara försiktig. Bytet är ju inte så himla svårt heller.

Lycka till!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

MFE

Inläggav MFE » 2008-12-27 22:58

Härligt - gå till affär bara!
Å angående att ta skit.... Well, jag har alltid stått för mina åsikter å erfarenhetsmässigt sett har det lett mig till rätt beslut , så jag kommer fortsätta med det.
Men:
- Jag är relativt ny på forumet, och
- Jag inser att det är >100 personer som är väldigt mycket mer insatta i produktspecifika detaljer än jag.

Men samtidigt står jag (som ingenjör) för grunduppfattningen: "if it ain't broke, don't fix it". Har sett åtskilliga åtgärder (inte minst avs stereo-HW) som stöder denna tes.

Notera att detta inte avser "direkt underhåll". Till denna kategori kan läggas andra close-to-life-aktiviteter, tex;
"Byt olja å filter i bilar som du njutit av att köra i terräng (tex landrovern) eller bilar som du pressade hårt i somriga hårnålar (typ 993:an)."

Eller att nån gång per årstid överraska partnern med blommor....

Mne vem vet, och vem är jag att döma; för aficionados är ovanstående möjligen detsamma som att bevaka oljestatusen i skivspelarlagret.... ;-)

Anyway, lycka till - å detsamma till mig; imorrn kväll spelar jag nämligen nolimit med LP12-ägarn....

Gott slut!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-12-28 10:32

Mja, menade att med omedelbart oljebyte så röjer man alla tvivel att få problem med lagret, även om det troligen är >75% av alla förekommande spelare inte är i behov av det. Det är en så enkel grej att göra dessutom.

MFE; dina synpunkter är givetvis värdefulla, trots att det tycks finnas många kunniga småpåvar redan på forumet. Just bring 'em on! :D

Välkommen iaf!
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2009-01-02 00:23

Fick idag veta att det inte var en Thorens TD320, utan en TD316.
Men det verkar ju inte vara någon stor skillnad på dom.

Undrar om Thorens jobbade ihop med BMW på dessa modeller, 316,318,320,325 är ju alla modeller från 80talets BMW e30, fattas bara en Thorens M3 :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-01-02 14:07

Kalledisco skrev:Fick idag veta att det inte var en Thorens TD320, utan en TD316.

Förutom att nypriset var ett annat för 316...
Det borde rimligtvis vara något mer som skiljer, någon annan här vet säkert mer om det.

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2009-01-02 16:40

2-ch skrev:
Kalledisco skrev:Fick idag veta att det inte var en Thorens TD320, utan en TD316.

Förutom att nypriset var ett annat för 316...
Det borde rimligtvis vara något mer som skiljer, någon annan här vet säkert mer om det.

Det lutar åt att det blir en Thorens TD146, som sades vara en TD 166 :D
Men det enda som skiljer dom åt är att TD146 har autostop och lyfter tonarmen när skivan är slut. Har fått nys om en TD321 med en SME 3009 också.
Får se vem som har bästa priset av dessa.

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2009-01-04 22:29

Jag får tacka för alla som lagt in sina erfarenheter här.
Men det belv ingen TD321, det belv en likdan TD166 som jag har, det som var fel på min var bra den jag hittades.
500:- fick jag ge för den. Kommer att fräscha upp den och sen sälja den.

Återgå till Köpråd