Multikanal högupplöst och video med så få burkar som möjligt

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Multikanal högupplöst och video med så få burkar som möjligt

Inläggav lennartj » 2009-03-16 00:17

Söker råd och tips kring hur man kan spela ALLA digitala format inklusive högupplösta, multikanal och kopieringsskyddade med så få burkar och så strulfritt som möjligt.
Kör i nuläget 4.1 utan äkta multikanalstöd, genererar skillnadssignal analogt till bakhögtalarna (Ambiofoni) med separat förstärkare från 2-kanalsljud.
Har en mycket välutrustad gammal DAC (Marantz DA12) med massor av SPDIF och Toslink in- och utgångar som stöder max 48 kHz 16 bit 2 kanaler.
Till den är anslutet:
CD-drive (Marantz CD12)
DAB-tuner (Pure DRX-702ES)
HD PVR (Humax HDPVR-1000C)
DVD (Pioneer DV-565A)
DAT in+ut (Technics SV-DA10)
Dator in+ut (Edirol UA-25EX)

Jag är inte speciellt filmintresserad och har en mycket tidig LG 32LP1R LCD-TV med strulande HDCP-stöd på HDMI-ingången, kör Component.

Hade hoppats kunna bygga en HTPC som stöder HD-TV från ComHem och flera program samtidigt, men har fått ge mig - det går inte för närvarande - och har skaffat Humax-boxen. Har hittills inte lagrat någon större mängd musik och annat på hårddisk, men när jag köpt SAN med RAID kan det bli mer.

Sannolikt kommer jag att behöva en ny drive som stöder SACD multikanal och Blueray med både DTS-HDMaster Audio och Dolby TrueHD samt alla tidigare DTS- och Dolby-format. Två format kan jag tänka mig att avstå, HDCD och DVD-A, däremot vill jag på något sätt kunna spela högupplöst 2-kanalsmaterial som HR-X från ReferenceRecordings med 176 kHz 24-bit och andra 192/24.

Dessutom ska Internetradio, IPTV och eventuellt andra distributionsformer från internet hanteras.

Oppo lär ha någon intressant drive på gång igen, men frågan är vad som är bästa interface mellan drive och Preceiver, vanlig HDMI?
Sony har kommit med en dessvärre proprietär lösning kallad HATS (High quality digital Audi Transfer System) som ska minimera jitter i HDMI-överföringen, är det något att sikta på, eller vad finns det för andra möjligheter för optimal överföring av SACD- och Blueray-format mellan drive och Preceiver?

Jag får en känsla av att gränsdragningen mellan vad som är en HTPC (disklös) och en Preceiver blivit flytande.

Hur mycket uppspelningsfunktionalitet kan man klara av idag (eller om 1 år) via Preceiver med HDMI ansluten multiformatsdrive och Ethernetanslutning?
Internetradio utan hjälp av PC?
IPTV utan hjälp av PC?
Uppspelning från SAN med eller utan Slimserver? - Även högupplöst audio/video ?

Är separat DAC med FireWire eller USB till PC en dyr återvändsgränd?

Kan man göra sig oberoende av PC för all uppspelning och bara använda den för rippning, eller blir det för svårt att hitta på SAN'et och Internet?
Är det smartare göra sin lösning PC-centrisk och låta preceivern sköta nästan bara audio?
I det senare fallet, ska man ha något slags pekskärm som användarinterface, kanske rent av en TabletPC som klient till HTPC'n.

Det kan bli rätt dyrt, vad sparar man mest pengar på att avstå från önskelistan?

Kanske för många frågor för att någon ska orka läsa och ha synpunkter på allt, men se det inte så, kommentera de bitar just Du har någorlunda koll på så får vi se var vi hamnar, men jag vill försöka ta ett helhetsgrepp på multikanal, högupplöst och video.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-16 12:16

Intressanta problemställningar, onekligen!

Förutom att jag tycker det är rejäl overkill att ha ett SAN hemma (menar du NAS?) så tror jag att minsta antalet burkar för uppspelning blir två. En dvd-spelare som klarar SACD, DVD-A och HDCD samt en HTPC som klarar "resten". Hur HTPC'n bör vara konfigurerad, både hård- och mjukvarumässigt, blir sedan en fråga i sig.

Därmed inte sagt att det blir det smidigaste handhavandet för just dig i alla lägen. Många föredrar ju t.ex. Squeezeboxen för musik (inte jag, jag tycker foobar och ett trådlöst tangentbord är överlägset. Tyvärr behöver man en skärm, men det verkar ju du ha.).

Användarvisningsbild
lennartj

NAS

Inläggav lennartj » 2009-03-16 19:32

Ja, NAS menar jag nog. Alltså disk-array anslutet till mitt vanliga nätverk, inte att separat nätverk för en massa diskar (helst i olika byggander för säkerhets skull). Fast egentligen vore det inte så dumt att göra ett upplägg med en kompis så att vi korsvis backar upp varandras data över nätet mellan vår NAS-burkar, och då blir det ju halvvägs SAN. :idea:

Återgå till Köpråd