av Blue » 2004-08-02 11:11
Ptjaa... det där med mycket och/eller bra bas är ju ett ständigt tvisteämne...
Jag tror det handlar mycket om vad man är van vid. Har man lyssnat mycket på stora, eh... bullriga högtalare krävs det en viss omställning för att kunna leva med stativare. Men när man vant sig tror jag att det i längden är viktigare att en högtalare är välkonstruerad och väl avstämd än att den har stora/många element (om det är vad du tror saknas hos t.ex. Quad?).
Ibland hör man att "det bästa är om musiken låter som en live-konsert". Jag ställer mig personligen lite tveksam till detta påstående, åtminstone när det gäller musik av rockliknande karaktär. Live är det inte bara extremt högt, ljudet är också lite väl betonat i basen och diskanten i mina öron. Ett par Quad 12L låter förstås väldigt annorlunda denna liveupplevelse, men enligt mig, på ett positivt sätt.
Klipsch då, visst, där kommer man lite närmare en liveupplevelse. Jag lyssnade på RF-35 hos Ljudmakarn för några veckor sedan. Dom låter inte fy skam alls, men jag tycker kanske att ljudet kan kännas lite för energiskt och påträngande i längden. En bra grej med Klipscharna är ju annars den höga verkningsraden som gör dom tämligen oberoende av förstärkareffekt.
Vad man inte ska bry sig om i 10.000 kr-klassen? Själv hade jag faktiskt satt B&W 603 där. Där tycker jag nämligen att man verkligen kan känna avsaknaden av bas och värme. En annan besvikelse under mina provlyssningar har varit JM-Lab, lite samma sak som B&W, känns för kallt och sterilt i min öron.
Men som du vet, när det gäller högtalare gäller regeln "smaken är som baken" mer än någonstans inom hifi-världen...