Nya högtalare med vad?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Marantz_freak

Nya högtalare med vad?

Inläggav Marantz_freak » 2004-07-27 11:58

Hejsan.

Behöver lite tips på passande golvhögtalare.

Har följande utrustning:
Förstärkare: Marantz PM7000
CD: Marantz cd-17 mk II
Radio: Marantz st-17
Kabel: Van der Huul

Lyssnar mest på blandad musik, mycket radio samt en hel del hårdrock i den tyngre skolan. Gillar även Nick Cave och Bach så jag behöver en bra allroundhögtalare för 2 kanal. Denna skall användas i ett rum på ca.20-30 m2 och prisklassen på högtalaren skall vara runt 10 Kkr.

Har lyssnat på följande:
Stativ: B&W 602 S3

Golv: B&W 603 S3 samt Infinity Alpha ( stora modellen)

B&W tyckte jag lät bra, både golvaren och stativhögtalaren men fick avsmak för det plastiga utseendet. Fick tips att köpa separat subbas till stativaren men är osäker på om jag vill ha den lösningen. Infinity högtalaren lät instängd och musiken kom aldrig fram i bilden. Sugen på att testa ett par Klipsch RF-35 och vad mer?

Vill ha tips på bra högtalare som både låter bra men även ser skapliga ut. Tror jag har en musikstil som kräver en hel del bas men jag lyssnar oftast på relativt låga volymer då lägenheten är lyhörd. Vill vidare köpa ett par nya högtalare, ej beg denna gång.
10 000 är trots allt ganska mycket pengar och jag vill ha både fröjd för ögat och örat.

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 12:08

Utseendet var nog det jobbiga här... annars de små Carlsson.

Vet inte om Canton Ergo RC-K fortfarande finns i produktion.

Von Schweikert VR-1 borde väl gå att få under 10 lakan.

Samtliga är kanske inte att betrakta som golvare, men presterar i alla fall som sådana.

--

Välmenat råd, i alla fall vad det gäller högtalarkabeln, byt ut VdH här... den gör visst sitt jobb som lätt romantisk och trevlig avrullare, men du kan få mer ut av musiken med något mindre färgande. Marantz egen gosighet borde väl räcka tycker man?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-07-27 12:11

Ahh...

Signalkabeln är van der Huul...

Högtalarkabel är just nu Supra 2,4 ( rätt? ) men ska ev. byta denna alternativt köpa mer av samam sort så jag kan köra biwire

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 12:13

Okej. Då kan du glömma min kommentar då. :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-27 14:10

Canton Ergo RC-L förstås!

Går att importera från Tyskland för ca 750 euro paret, inkl. frakt!!!
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=50142&st=30&searchtime=

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-07-27 15:14

Vet du eller någon annan om de säljs på något ställe i Sverige? Letade lite på nätet men hittade ingen återförsäljare.

Användarvisningsbild
Comus

Inläggav Comus » 2004-07-27 16:49

Hej Marantz_freak!

Jag slog nyligen till och köpte ett par Carlsson OA-58 och är väldigt nöjd med dem, de spelade bra från första början och det kommer nog bara att bli bättre.

De kostade 6000:- vilket känns billigt för en så pass kompetent högtalare, ett litet tips utifall du vill spana in inhemska prylar.

Mvh / Comus

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-28 13:55

Jag slog nyligen till och köpte ett par Carlsson OA-58 och är väldigt nöjd med dem, de spelade bra från första början och det kommer nog bara att bli bättre.

Kul! Du har gjort ett mycket bra köp! :) OA58an är den jag oxo brukar rekommenderar i den prisklassen tillsammans med oa50.3(2). OA58 är faktiskt riktigt bra och ju mer jag lyssnar å den, ju mer gillar jag den. Föredrar dock fortfarande OA50.3! Man kan inte få allt för 6000:-, men i OA58 får man iallafall väldigt mycket för pengarna. Så enkelt är det. :) Där är ett jävla 'ös' i den högtalaren och det om nått är ju viktigt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Comus

Inläggav Comus » 2004-07-29 18:22

Jodå jag gick från ett par Gale4 som jag suttit nöjd med i många år, fattade inte vad jag missade :oops:

Har spelat mina kära vinyler utan hejd de senaste de senaste dagarna (fick OA-58orna i fredags) och blir lika glatt överraskad för varje skiva jag lägger på, jag är tvärnöjd.

Mvh / Comus

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-07-29 18:57

Nån som vet var man kan lyssna på OA-58 i närheten av Göteborg?

Verkar som man "måste" höra dem. Vem vet, kanske dax att byta... :wink:

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Comus

Inläggav Comus » 2004-07-31 18:27

Hej Sanny_x!

Enligt Carlssonplanet finns de på:

HiFi-Art på Linnégatan i Stockholm
HiFi-Punkten i Trollhättan.
Dirty Music i Kristianstad

Men man tycker ju att det borde finnas fler affärer som för dem, köpte själv mina ohört från Hifi-punkten då jag behövde lite tröst för att semestern tagit slut (frakten ingick i priset).

Mvh / Comus

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-07-31 22:16

Comus

OK, tack. Blir väl att ta en tripp till Trollhättan nån dag.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2004-08-01 20:19

Hifipunkten har ett par OA58 stående inne.
I vart fall hade de det förra helgen.

Om det är intressant med fika och carlssonlyssning så är det bara att höra av sig, vi är ju ett gäng Carlssonfånar (Vee-Eight & AVR7000 bland annat) som håller till här uppe...

/Pontus
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-08-01 20:37

Tux___

Tack :D Nån ny träff på gång?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-02 01:10

Givetvis ska du checka in Quad 12L (stativare) och 21L (golv). Dom låter kanon och säljs till lustigt nog till extra vettiga priser just i Sverige! Finns på Hi-End i Stockholm och säkert några ställen till?

Annars tycker jag att Monitor Audio Silver 6 eller 8 är väldigt bra, och dom finns ju för provlyssning på lite fler håll. En annan idé skulle kunna vara ett par Audio Vector M3, på utförsäljning någonstans kanske?

Cantons giganstiska golvare är jag tvkesam till i ett rum av så pass "normal" storlek. Behöver mer luft för att funka som bäst skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-02 03:26

Mina intryck av Canton är tyvärr negativa.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-08-02 07:40

Mina intryck av Canton är tyvärr negativa

...och då menar Morello förstås att de mäter konstigt och att han därför inte ens bemödat sig med att lyssna på dem? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-02 07:45

Hotspur skrev:
Mina intryck av Canton är tyvärr negativa

...och då menar Morello förstås att de mäter konstigt och att han därför inte ens bemödat sig med att lyssna på dem? :wink:

Har tyvärr inte sett några mätningar - bara lyssnat :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-02 10:14

Sanny_X:

JAA! Klart du skall komma på besök! Vi hjälper gärna till att fåna till dig (dvs att bli Carlsson-fåne). Vi har också skivor som låter extra övertygande på just Carlsson som vi kan ta med vid besöket på Punkten. :D

Välkommen!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-08-02 10:20

Hmm...

Blir nog mer och mer rådvill.... Om jag väljer att omformulera min fråga och istället frågar vad jag INTE ska köpa för högtalare för ca 10 000:-

Någon med neg erfaranehter av Klipscharna? Lite skraj att det kan bli för mycket bas med dom men samtidigt är det relativt basrik musik jag lyssnar på och är rädd att Carlson högtalarna och Quad inte klarar detta med jag har endast utgått från tekniska spec dvs. INTE LYSSNAT ännu... Bor i linköping så jag får försöka åka runt lite och testa...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-08-02 11:09

skivor som låter extra övertygande på just Carlsson

De skivorna är jag väldigt glad att jag slipper höra! :wink:
vad jag INTE ska köpa för högtalare för ca 10 000:-

Du bör inte köpa någon högtalare till "normalpris" för den summan
i någon svensk butik, importera själv eller köp demo/begagnat...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-02 11:11

Ptjaa... det där med mycket och/eller bra bas är ju ett ständigt tvisteämne...

Jag tror det handlar mycket om vad man är van vid. Har man lyssnat mycket på stora, eh... bullriga högtalare krävs det en viss omställning för att kunna leva med stativare. Men när man vant sig tror jag att det i längden är viktigare att en högtalare är välkonstruerad och väl avstämd än att den har stora/många element (om det är vad du tror saknas hos t.ex. Quad?).

Ibland hör man att "det bästa är om musiken låter som en live-konsert". Jag ställer mig personligen lite tveksam till detta påstående, åtminstone när det gäller musik av rockliknande karaktär. Live är det inte bara extremt högt, ljudet är också lite väl betonat i basen och diskanten i mina öron. Ett par Quad 12L låter förstås väldigt annorlunda denna liveupplevelse, men enligt mig, på ett positivt sätt.

Klipsch då, visst, där kommer man lite närmare en liveupplevelse. Jag lyssnade på RF-35 hos Ljudmakarn för några veckor sedan. Dom låter inte fy skam alls, men jag tycker kanske att ljudet kan kännas lite för energiskt och påträngande i längden. En bra grej med Klipscharna är ju annars den höga verkningsraden som gör dom tämligen oberoende av förstärkareffekt.

Vad man inte ska bry sig om i 10.000 kr-klassen? Själv hade jag faktiskt satt B&W 603 där. Där tycker jag nämligen att man verkligen kan känna avsaknaden av bas och värme. En annan besvikelse under mina provlyssningar har varit JM-Lab, lite samma sak som B&W, känns för kallt och sterilt i min öron.

Men som du vet, när det gäller högtalare gäller regeln "smaken är som baken" mer än någonstans inom hifi-världen...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-02 11:14

Bara för att demonstera det: B&W 603 är väl en av de få B&W som inte är kall/steril! 8O 8O

Har alltid tyckt den var fantastiskt trevlig för prislappen.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2004-08-02 12:13

Sanny_X:

Träff och träff, man får väl passa på när tillfälle ges... :D

Hotspur/Fridefors:

Vågar du inte testa något svensktillverkat?
Eller är det för att de inte går att importera som det tar emot? :wink:

/Tux
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-02 12:22

Hotspur skrev:
skivor som låter extra övertygande på just Carlsson

De skivorna är jag väldigt glad att jag slipper höra! :wink:

Då är det inte många skivor kvar man har att välja på... :wink: :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-08-02 12:35

Blue

Hade ett par Tannoy högtalare som var stativare och de lät riktigt bra men det var dessvärre bara lånehögtalare...

Anledningne till att jag tror att jag vill ha stora membran är att jag vill ha det fylliga ljudet, dock är ju normala lyssningsvolymen relativt svag och kanske borde därför stativare räcka gott ändå?

Kanske lite insnöad på det som vissa hifihandlare rekomenderat, nämligen att blandmusik med inslag av hårdrock måste ha minst 6" för att låta bra. Följer med intresse vidare diskussioner..

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-08-02 15:08

Monitor Audio Silver S8!

Erfarenhet någon? Ska försöka lyssna nästa helg.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-03 10:14

Jo men jag hade ju med Monitor Audio Silver S8 på shortlisten hörru!

Jag tyckte nämligen att dom lät mycket bra när jag hörde dom hos Hifi Skåne. Kolla även in lillebror dvs S6, lite mindre och med två sextummare istf tre. I butikens lilla lyssningsrum funkade nog S6 bäst, men skillnaden var inte jättestor. Jag blev grymt impav av vilket "stort" ljud dessa slanka britter kunde förmå. Och gillar du bas med "snärt" lär du inte bli besviken.

Jag tror nog att du skulle gilla dessa MA och att dom passar din musiksmak, se om du kan få testa dom hemma på något sätt. Det är ju först då du kan höra hur dom funkar i ditt rum och med din anläggning.

PS. Det där om att det krävs minst en sextummare för att göra en bra "rockhögtalare" är väl inte helt galet (det är ju också just vad som finns i Quadarna). Men mindre högtalare, med bara en femma för bas/mellan eller så, kan ju då hjälpas upp med en sub.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-08-03 12:00

Vågar du inte testa något svensktillverkat?

Been there, done that... har ägt fyra versioner av QLN Signature,
QRS Tellus, Audio Pro A4-14 och TPA-150, SAT Amplifix och CDfix..

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-08-03 15:03

Blue:

jope... bara jag som blir lite blind framför burken. Får helt enkelt pallra mig iväg till Braskens audio och lyssna lite...

Vad kan tänkas vara rimliga kablar till dessa? har 2 x 3m supra ply 2,0mm som jag ev tänkte använda till diskant/mellan reg och sedan köpa Spura ply 3,4S till basen. kul att höra andras råd / tips!

Nästa

Återgå till Köpråd