Tips på internt ljudkort?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

matson

Tips på internt ljudkort?

Inläggav matson » 2004-08-07 09:19

Tjenis!

Håller på och bygger ihop en lite roligare PC till mig själv och undrar vilka ljudkort man bör kolla in.

Jag skall nog mest använda digitalutgången, men även en del amatörmässiga mätningar av mina missfoster till hembyggen samt lite mätningar på rummet..... :P

"Full duplex" läste jag nånstans att det skall man ha....kommer dock varken ihåg varför eller vad det är 8O

Flerkanalsstöd(typ dolbydigital och DTS), men det har väl alla ändå?

WBT-kontakter....nej, skoja bara..... :wink:

Finns det någon som har kollat in detta nyligen och har ett hum?

Internt kort skall det vara förresten(PCI naturligtvis).

Budgeten.....så nära noll som möjligt, men vid behov kan väl kanske både en och 2 tusenlappar fiskas upp.

Mvh

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-08-08 03:43

#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-08-08 12:59

Det enda som du egentligen behöver kolla upp angående digital-utgången är att kortet inte resamplar signalen till 48kHz och sen åter ner till 44.1kHz igen. Vissa kort gör nämnligen det, t.ex. Soundblaster Audigy 1.

Se diskussion här: http://www.hydrogenaudio.org/forums/lof ... 11725.html

Själv äger jag ett Terratec DMX 6fire LT och är mycket nöjd. Man kan även "låsa" digitalutgången vid en viss frekvens, (jag har låst min till 44.1kHz). Då sker resampling till den frekvensen om källmaterialet skulle vara på någon annan frekvens. Och du slipper få klickljud (från den enhet som tar emot digitalströmmen) vid start av uppspelning av ljud. Nu skickar ljudkortet ut en digitalström kontinuerligt oavbrutet, vare sig jag använder ljudkortet eller inte.

Mängden strul med detta kort är väldigt liten. Har dock dålig erfarenhet (drivrutinsmässigt) av Creative AWE64 samt Aureal Vortex 2.

Återgå till Köpråd