Vilket aktivt delningsfilter ska jag köpa till mina LTS3v-f1

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Lennart

Vilket aktivt delningsfilter ska jag köpa till mina LTS3v-f1

Inläggav Lennart » 2004-08-29 14:56

Som rubriken säger: Vilket aktivt delningsfilter ska jag köpa till mina LTS3v-f1? Ska dela 2-vägs, dvs. bas - mellan/hög.

LTS har under lång tid pratat om detta men tiden rusar iväg så jag får nog försöka få till något "själv" med förhoppningsvis råd från Er forummedlemmar

/Lennart

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-08-29 15:01

LTS har väl ett basfilter? Jag har åtminstone köpt ett av Naqref, som jag tror har att göra med LTS, det hittar du här iaf.

Filtret är säkert jättebra, men Naqref skickade filtret till en kille som skulle skicka det och lite andra grejor till mig, och jag har fortfarande inte fått filtret, samtidigt som killen sagt upp sitt telefonabonnemang 8O Nåja 8)
Common sense is not that common.

Lennart

Inläggav Lennart » 2004-08-29 17:58

Hur ska filtret vara konfigurerat? Är 18 db för både låg/högpass ok? Skam man välja 170 hz som den passiva orginaldelningen eller ska man gå ner något i frekvens?

/Lennart

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-30 23:25

18dB butterworth högpass+lågpass. Det går säkert att ändra frekvens, kanske Naqref eller Morello kan ge förslag?

Lennart

Inläggav Lennart » 2004-08-31 05:57

Har fått svar från Nagref att ett anpassat aktivt filter med kompensering i basområdet är på gång ev. under 2004......

Därför så är det kanske bäst att avvakta om inte tiden rinner
iväg.....

/Lennart

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-31 09:09

Beror på vad det får kosta, men ett filter av typ BSS366T begagnat kostar ca 12-15000. Väldigt dyrt kan tyckas tills man börjar använda det. Har alla möjliga inställningar med valfria brantheter, karakteristik, steglös inställning av fas och tidskompensering.
Det skulle vara mycket svårt att "växa ur" ett sådant om man kör för hemmabruk. För en hemmabyggare så får man en helt ny verktygslåda med inställningsmöjligheter inklusive rumskorrektion också.
Och BSS har även mindre filter också förstås.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 12:04

jag har ett par embla filter.. dock omlödda för mid/treb.. :x

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2004-09-14 00:55

Jag har ett Sentec EC 8 " Stero Electronic Crossover " av den gamla typen och har alltid tyckt att det låtit fint, även HP-delen.

Diskret byggt från början till slut. Enda IC,n i den sitter i nätdelen - stabbar förstås. DIN-kontakter på in och utgångar så man måste löda egna sladdar eller använda konverteringskontakter.

Karaktäristiken är 18db/oct Butterworth.

Det sitter 4 utbytbara kort i den. Kortet bestämmer delningsfrekvens. På alla kort sitter en attenuator, i form av tredelad dipswitch, som dämpar 0 - (-6 db ) i en db-steg Ett hp och lp-kort för varje kanal. Korten som sitter i nu delar vid 80 Hz.

På 80-talet hade Sentec en ordning där man mot en avgift kunde byta ut kortet mot något som passade bättre. Skulle tro det blir svårt att få fram sånna kort i dag så delningsfrekvensen får nog betraktas som låst. Ett bra subfilter helt enkelt, made in Sweden.
Kom ihåg att slå på det innan slutstegen för annars smäller det ganska elakt i hela anläggningen.

Jag behöver det inte längre nu när jag köpt processor. Om nån tycker det låter intressant kan ni ju PM:a mig.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Köpråd