av AndersP » 2004-09-14 00:55
Jag har ett Sentec EC 8 " Stero Electronic Crossover " av den gamla typen och har alltid tyckt att det låtit fint, även HP-delen.
Diskret byggt från början till slut. Enda IC,n i den sitter i nätdelen - stabbar förstås. DIN-kontakter på in och utgångar så man måste löda egna sladdar eller använda konverteringskontakter.
Karaktäristiken är 18db/oct Butterworth.
Det sitter 4 utbytbara kort i den. Kortet bestämmer delningsfrekvens. På alla kort sitter en attenuator, i form av tredelad dipswitch, som dämpar 0 - (-6 db ) i en db-steg Ett hp och lp-kort för varje kanal. Korten som sitter i nu delar vid 80 Hz.
På 80-talet hade Sentec en ordning där man mot en avgift kunde byta ut kortet mot något som passade bättre. Skulle tro det blir svårt att få fram sånna kort i dag så delningsfrekvensen får nog betraktas som låst. Ett bra subfilter helt enkelt, made in Sweden.
Kom ihåg att slå på det innan slutstegen för annars smäller det ganska elakt i hela anläggningen.
Jag behöver det inte längre nu när jag köpt processor. Om nån tycker det låter intressant kan ni ju PM:a mig.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM
"I see you've got the blues in your alligator shoes"