Pickup till Technics SL-12XXMK2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-06-16
Ort: Borgholm, Öland

Re:

Inläggav elektronikfreak » 2019-07-02 00:29

Laila skrev:
CODY skrev:OBS! Det är Laila som bestämmer på forumet vad man får göra med sin
SL1200MK2. Skulle inte köpa innan hon gett sitt utlåtande. :D


Naughty you ! :evil: :evil: :evil:

Men ok, jag tycker att den här
spelar fantastiskt bra(oavsett pengar) på min SL1200:a :oops: :D
Kan nämna att jag tycker att fästskruvarna bör dras "relativt tight"
för att det skall låta riktigt bra enl. lilla mig(gäller även DenonDL160).
:oops: :D

Jag får be om ursäkt för att jag lyfter en nästan 10 år gammal tråd med min fråga gäller just AT95SA som nämns i inlägget ovan för $188.- hos lpgear.com.

Hittade en i the UK för £145.- hos snvinyl.co.uk och undrar om detta verkligen är samma PU?

Har nämligen ramlat över en gammal (privatanvänd) SL1200 Mk2 i mycket fint skick och tänkte byta PU till något roligare.

Rent ekonomiskt är det ju billigare att handla från EU med tanke på Postnords nya ockeravgifter sedan 1 1/2 år tillbaka. :cry:

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav EmuMannen » 2019-07-02 12:32

Värt att notera är att Audio Technica slutat tillverka AT95-serien och ersatt den med AT-VM95-serien. Den finns även i ett "Shibata" utförande och heter då AT-VM95SH.

När det gäller inköp från utlandet så har jag en AT95E inköpt från Tyskland (Thakker) där ena kanalen föll bort intermittent redan efter några veckor. Efter något år så var ena sidan heldöd och när jag väl insåg att det var pickupen och inte tonarms-kablaget så orkade jag inte reklamera den (det hade förmodligen varit lättare om jag köpt den lokalt i Sverige).

Ps. Det finns en rätt informativ tråd om AT-VM95-serien på VinylEngine...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-06-16
Ort: Borgholm, Öland

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav elektronikfreak » 2019-07-04 12:27

EmuMannen skrev:Värt att notera är att Audio Technica slutat tillverka AT95-serien och ersatt den med AT-VM95-serien. Den finns även i ett "Shibata" utförande och heter då AT-VM95SH.

När det gäller inköp från utlandet så har jag en AT95E inköpt från Tyskland (Thakker) där ena kanalen föll bort intermittent redan efter några veckor. Efter något år så var ena sidan heldöd och när jag väl insåg att det var pickupen och inte tonarms-kablaget så orkade jag inte reklamera den (det hade förmodligen varit lättare om jag köpt den lokalt i Sverige).

Ps. Det finns en rätt informativ tråd om AT-VM95-serien på VinylEngine...

Det där var ju onekligen en fruktansvärd besvikelse för dig. Det måste jag säga. Har faktiskt aldrig ens hört talas om att en PU kan gå "sönder" eller bli fel på. Dvs att en kanal kan falla bort. Har inte spelat nämnvärt många skivor på en vinylspelare sedan slutet av 90-talet trots att jag äger två stycken Thorens svarvar. Har faktskt mest streamat direkt från datorn då ljudkvaliteten på FLAC-filer idag håller hyfsad kvalitet. Idag är jag mest musik- och vinylsamlare. Men ska återuppta vinylspelandet nu när jag fått tag i en SL1200 Mk2. Så nu är det bara en PU som saknas.

Så sett ur dina upplevelser håller jag med om att sverigeköp är att föredra. :wink:

Har letat runt lite på många olika forum. Vad sägs om Ortofon 2M Blue eller Audio Technica AT440MLa? Lyssnade på en Ortofon 2M Blue hos Retro Stereo igår och tyckte den lät riktigt bra. Sedan hur den funkar ihop med en SL1200 Mk2 är ju en annan fråga. :?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav EmuMannen » 2019-07-04 13:37

elektronikfreak skrev:Har faktiskt aldrig ens hört talas om att en PU kan gå "sönder" eller bli fel på. Dvs att en kanal kan falla bort.

Det kan inte jag heller komma ihåg att jag hört talas om tidigare trots att jag spelat vinyl sedan 70-talet. Det var därför jag först misstänkte tonarmskablaget i min Thorens TD-150. Det var också därför jag vart så förbryllad när jag inte kunde hitta några fel på kablaget (jag testade även med ett flertal olika förstärkare). Till slut sökte jag på nätet och testade något i stil med Shures Testing a phono cartridge body:

Shure skrev:Using an ohmmeter, you can check the continuity of a Shure phono cartridge body.

1. Remove any wires connected to the cartridge. You will test at the pins on the rear of the cartridge.
2. Set the ohmmeter so it can read up to 10,000 ohms.
3. Connect the ohmmeter leads to the white pin (L) and the blue pin (LG). The meter should read above 100 ohms and below 10,000 ohms.
4. Connect the ohmmeter leads to the red pin (R) and the green pin (RG). The meter should read between 100 ohms and below 10,000 ohms. The ohm reading should be the about the same as step #3 above.
5. Connect the ohmmeter leads to the white pin and the red pin. The meter should read "infinity" or "open".
6. Connect the ohmmeter leads to the blue pin and the green pin. The meter should read "infinity" or "open".

If you get different results, the cartridge might have an internal defect. If you get similar results to the the numbers listed above, the cartridge is OK and the problem lies after the cartridge output.

Efter det var det rätt uppenbart att ena kanalen var helt körd så jag gick och hämtade en annan PU och då fungerade båda kanalerna. Hur den kunde gå sönder har jag ingen aning om för den hade bara spelat på samma skivspelare, mot samma phono-ingång på samma förstärkare när den började krångla och det var i princip från den dag jag fick den (men det var mer sällan i början så jag trodde det var glapp i kontakterna mellan tonarm och PU)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav roon » 2019-07-05 18:52

Jag har som förslag Grado Gold 2 som antagligen skulle passa bra till 1210:an, köp den här i Sverige. Vi har ett mycket mer fördelaktigare pris på Gradon än amerikanarna själva. Needle doctor tar 260 $ för den och här kan du köpa den för 1490 ink frakt. Jag skulle själv aldrig sätta en MC på 1210:ans arm. Men man kan ju t ex sätta på en Rega arm på den. Och om du tänker sätta på en MC så tillkommer det ofta ett " hyffsat bra " MC riaa

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav roon » 2019-07-06 17:50

Vill du komma riktigt billigt undan så är följande cartridge

https://www.ebay.co.uk/itm/183714175219

ett bra budgetval.

Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-06-16
Ort: Borgholm, Öland

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav elektronikfreak » 2019-07-09 15:26

EmuMannen skrev:
elektronikfreak skrev:Har faktiskt aldrig ens hört talas om att en PU kan gå "sönder" eller bli fel på. Dvs att en kanal kan falla bort.

Det kan inte jag heller komma ihåg att jag hört talas om tidigare trots att jag spelat vinyl sedan 70-talet. Det var därför jag först misstänkte tonarmskablaget i min Thorens TD-150. Det var också därför jag vart så förbryllad när jag inte kunde hitta några fel på kablaget (jag testade även med ett flertal olika förstärkare). Till slut sökte jag på nätet och testade något i stil med Shures Testing a phono cartridge body:

Efter det var det rätt uppenbart att ena kanalen var helt körd så jag gick och hämtade en annan PU och då fungerade båda kanalerna. Hur den kunde gå sönder har jag ingen aning om för den hade bara spelat på samma skivspelare, mot samma phono-ingång på samma förstärkare när den började krångla och det var i princip från den dag jag fick den (men det var mer sällan i början så jag trodde det var glapp i kontakterna mellan tonarm och PU)...

En fundering från mig som bor på Öland med vår fuktiga havsluft... kan det inte bara blivit oxidering någonstans inne i pickupen? Just detta med oxidering är något som drabbar mig väldigt ofta tycker jag. Allt ifrån vippbrytare till både vrid- och dragreglage. Det börjar med att det börjar knastra och efter en tid lägger de helt av. Lite kontaktspray brukar alltid lösa problemet.

Har du pickupen kvar idag?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav Harryup » 2019-07-09 19:33

Allt kan gå sönder. Eller råka ut för en kallödning. Eller beroende på att allt inte rör sig så kan man få avbrott.
Om man jobbat med pickuper så vet man att det är en del kassation.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Pickup till Technics SL-12XXMK2

Inläggav EmuMannen » 2019-07-09 23:24

elektronikfreak skrev:Har du pickupen kvar idag?

Jag har den kvar men tror precis som Harryup att det helt enkelt var ett måndagsexemplar. Jag litar på Thakker så jag hade nog bara otur. :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster