Andrastereo i myshörnan.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Andrastereo i myshörnan.

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-23 23:09

Är på jakt efter ett stereopaket till myshörnan. Rummet är väldigt litet (3x3m), men vill fortfarande ha så "bra" ljud som möjligt. Som huvudstereo kör jag en Copland duo, Audiovector M3 Sig, samt ett par Celestion subbar och diverse trådar och surroundpryttlar där emmellan :wink: Vill ha ett litet välljudande musikpaket med CD, Stärkare och ett par stativare max 10000-12000:- och gärna begagnat. Har kollat runt lite på, Quad 12L, Totem, Ino, B&W, Audiovector, Dynaudio. Elektronik som NAD Bee, Rotel, Cambridge, Arcam, Marantz osv. Jag gillar INTE högtalare/elektronik som är lite laidback/mörka/mjuka?, utan mer åt det luftigare/klarare/öppnare hållet? Stereo/djupperspektiv och att hötalarna försvinner i ljudbilden är första val. Hört mycket gott om Totem (för trögdrivna?), Quad (mörk klang?), Ino (måste köpa ohört?) osv. Hoppas på lite hjälp att selektera, så att jag slipper att springa runt och lyssna på varenda märke :D Rummet är som sagt litet, men riktigt bra akustiskt.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-23 23:16

Mycket svårt att köpa Ino olyssnat. Måste ju hämtas för hand, och då får man sig en demo per automatik. :wink: Såvida man inte skickar någon... Normalt brukar det vara betänketid efter demo innan man får köpa, t.o.m.

Nog för att jag tycker det är ett absolut givet köp, lyssnat som olyssnat... Men det är ju jag det. :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-23 23:17

köp inte några inohögtalare för då kommer du inte vilja lyssna på dina audiovector :) (även om adiovector läter riktigt bra)
Lite pinsamt om man hllre lyssnar på sin andrastereo än sin primära.. :oops:

Arcam skulle jag säga är bästa alternativet när det gäller elektroniken du nämner. Gillar du Audiovector så gillar du definitivt Arcam. Cambridge likaså men det är ju strået sämre än Arcam. Å andra sidan sparar du en del pengar.. Ett par Totem till det eller Audiovector (när du redan verkar gilla dom)..
Inos piP är ju den bästa högtalaren du kan köpa för vettiga pengar annars.. Kan ju köpa dom till huvudsteron och kör M3 Sig i andrastereon! :P

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-23 23:31

Kraniet, tror du verkligen att M3 Sig funkar i ett 3x3 stort rum :wink: :D
Kan ju tänka mig att en Ino ihop med en Nad 320Bee/Cambridge Azur/Denon PMA-655 och en Pioneer/NAD 521Bee CD kan bli en grym stereo för i runda slängar 10000:-. Och då är det nypris 8O
Och jag tar gärna att det blir pinsamt om den låter bättre än i huvudstereon. Får väl kränga av den och köpa ett paket till, och tjäna lite pengar :D Fungerar piP´en i ett så litet rum? Vettig förstärkare? Skulle någon våga sig på att säga något om ljudkaraktären eller icke karaktären :wink: på piP´en?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-24 00:02

piP fungerar bra i litet rum, även om det blir bättre med lagom stort lyssningsrym, givetvis. Men det torde inte orsaka några problem, tycker jag.

Testa att koppla piP till Denons D-M31:a:
http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|149 ... 27|pdetail

Och du har en söt , högpresterande stereo för runda 7.6k ungefär. (Monterar och fixar finish på piP själv, då.) :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-09-24 08:51

Jesus vad all vill sälja in Piplutt! Den låter bra (jo jag har varit i Täby) men visst finns även annat, Quads minsta, Epos nya lilla (finns i oslo), Linn Kan, Totem (dyrt iofs) eller nåt annat.

Om du ändå skall bygga lådan själv så kan ju EPS-1 på diy delen funka kanon till ett ännu bättre pris. Nästan lika lätt.
Ha en rimligt trevlig dag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-24 09:16

jag skulle nog vilja påstå att piP låter bättre än allt under MYCKET pengar. Linn tex (som jag lyssnat mycket på eftersom jag gillar linn) har ingen högtalare i sin serie som kan sätta emot.. Akurate kommer kanske rätt nära när det gelelr upplösning i mellan/diskant men då lider den av nån slags färgning också.. Dessutom är dom ju tokdyra..

Nej för pengarna finns det absolut inget annat. Har man inte pengar till att köpa några av dom större Ino modellerna så finns det inget annat egentligen.
Sen om man vill ha sound är det ju en sak men personligen är jag inte intresserad av att förvränga ljudet från cdn utan få fram det så lite förvrängt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-24 10:04

piP när jag lyssnade på den lät förvånansvärt likt mina Canton Digital 1.1 - och de kostade ett antal ggr mer.

Instämmer till fullo att jag aldrig hört något i piPs prisklass som kommer i närheten. Skulle inte alls banga för att rekommender dem mot i stort sätt vilken högtalare under typ 40,000:-

Så jag skulle nog säga att det vore "tjänstefel" att inte rekommendera dem...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-09-24 10:15

Håller inte riktigt med..även piP har ett "sound" trots allt snack om annat. Den har samma begränsningar som andra små högtalare och låter som en liten högtalare gör. Men det betyder inte att de inte är prisvärda.

Att de skulle vara det enda högtalar-alternativet förutom pi60 eller uppåt måste man vara ganska renlärig för att smacka i sig utan att tänka en egen tanke eller lyssna själv. "Tjänstefel" - ?? - i vems tjänst menar du? Jag skulle hellre säga att alla andra råd än att lyssna på olika produkter i eget rum är att begå "tjänstefel" om man uppfattar JonasNilsson som uppdragsgivaren.

Jag vill se fler mätningar på piP och resten av sortimentet dessutom, vet nån var dessa kan finnas? En man som IÖ borde knappast ha nåt emot att offentliggöra lite mätningar :roll: Papprena på bordet nu :D
Senast redigerad av Prozac 2004-09-24 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-24 10:24

Senast redigerad av Hetsporren 2004-09-24 10:46, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-24 10:27

Prozac skrev:"Tjänstefel" - ?? - i vems tjänst menar du?

Kan du på allvar påstå att du inte förstår vad som menades? Och då menar jag med "tjänstefel" och inte i vems tjänst...

Prozac skrev:Jag vill se fler mätningar på piP och resten av sortimentet dessutom, vet nån var dessa kan finnas? En man som IÖ borde knappast ha nåt emot att offentliggöra lite mätningar :roll: Papprena på bordet nu :D

Det är väl bara att kontakta IÖ och höra med honom i stället för att gnälla här... :roll:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-09-24 10:38

Kan du på allvar påstå att du inte förstår vad som menades?

Jag ifrågasatte rådet.

[/quote]Det är väl bara att kontakta IÖ och höra med honom i stället för att gnälla här.[quote]

Sorry om jag kom fram som gnällig - det var bara en uppriktig fråga eftersom alla tycks tycka lika, har man inget svar på frågan behöver man inte kommentera. -alla "the only sound" påståenden gör mig :evil:
Senast redigerad av Prozac 2004-09-24 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-24 10:46

Ett andrapaket för max 10-12 000:-? Då kan kanske detta vara nåt:

Bild

Cambridge 640-duo säljs ihop för 6000:- på Hifi Klubben (1000:- rabatt), det ger 4-6000:- över till högtalare. För dessa pengar finns många bra bokhyllehögtalare, särskilt på begagnatmarknaden... Vill du köpa nytt så kan t.ex. ett Gale-system kanske passa, då blir det ju extra enkelt att handla allt på ett ställe samt att man kan köpa till en längre försäkring, som då gäller alla prylar och kan ses som prisvärd för den ängslige (å andra sidan får du 2,5 års garanti om du reggar din mejl på "Cybertainment")...

GALE 3020 kostar 1500:-/par och är mkt bra för pengarna:

Bild

GALE 3080W Subbas kostar 2500:-, vet dock ej hur bra den är:

Bild
Bild

Så här stannar paketet på 10 000:-, exkl. kablar, och det måste anses som oerhört mkt för pengarna?!

Edit: Strunta i Gale och lägg på 2000:- så kan du ju få OA58:or...
Senast redigerad av Hetsporren 2004-09-24 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-24 10:51

Piparna har ju trots allt sina begränsningar vad gäller ljudtrycksnivå, det måste man vara medveten om. I jämförelse med större Inuburkar, så har de en viss liten "klang" i toppen som sknas på de större. Men om man funderar på vad konkurrenterna i piP:s prisklass pysslar med, då är det inte särskilt svårt att välja. Själv skulle jag kunna tänka mig att ha piP som andrahögtalare i t.ex. köket, på landet eller vid datorn, men inte i huvudriggen.

piP fungerar bra som närfältsmonitorer då de har så liten strålande yta. Därför är en idé att man kan sitta ovanligt nära dem, och på det sättet minska lyssningsrummets inverkan. Det är förresten ett kul experiment som alla bör prova. Har man större högtalare med elementen mer utspridda, brukar det dock inte bli så lyckat.

Alternativ är annars Carlsson OA58 med någon billig hembioreceiver exempelvis den kommande Denon AVR-1905 med 7.1 och en DVD för 500 spänn, så har man utbyggnadsmöjligheter för framtiden.

Annars finns det ett par rätt så trevliga högtalare som heter Chario Syntar 200. De kostar 3 - 4 tusen med äkta fanér och kan poppa på så att grannarna både övanför och snett ovanför börjar klaga (vet jag av erfarenhet). De låter dock lite orent, och förstås mer orent då man spelar starkare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-24 10:54

Prozac skrev:Jag ifrågasatte rådet.

Jo, och det är det ingen som ifrågasätter. Dock kändes slutklämmen på ifrågasättandet onödig.

Sorry om jag kom fram som gnällig - det var bara en uppriktig fråga eftersom alla tycks tycka lika, -alla "the only sound" påståenden gör mig :evil:

Jag tror inte nån här säger att du inte behöver gilla Ino-högtalare. To each his own. :)

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-09-24 10:59

Men jag gillar dem.........bland annat. Suck :roll: (på svenska)

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-24 11:07

Prozac skrev:Men jag gillar dem.........bland annat. Suck :roll: (på svenska)

Men om du gillar dem, borde du kunna tänka dig att rekommendera dem och då förstår jag inte varför du ifrågasätter rekommendationen. :)

Äh, det här börjar bli förvirrat (eller är det bara jag?). Jag tycker vi enas om att det kan vara smart att lyssna på annat än piP, även om det är en riktigt trevlig högtalare.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-09-24 11:16

Prozac skrev:
Men jag gillar dem.........bland annat. Suck (på svenska)

Men om du gillar dem, borde du kunna tänka dig att rekommendera dem och då förstår jag inte varför du ifrågasätter rekommendationen.

Äh, det här börjar bli förvirrat (eller är det bara jag?). Jag tycker vi enas om att det kan vara smart att lyssna på annat än piP, även om det är en riktigt trevlig högtalare.

Det är nog bara du :) Det var rådet att lyssna på olika saker jag ville förfäkta samt att jag ville meddela att alla av mig avlyssnade h-talare dras med färgningar nånstans (imho).

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-24 11:25

Prozac skrev:Det är nog bara du :)

:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-24 11:26

Hoppsan Kerstin! Här tog det fyr!

Prozac - jag kan haspla ur mig en massa andra rekommendationer också. :wink: Dock inte som jag finner ha samma prestanada i prisläget. Eller prestanda/pris. Letar man efter ett speciellt sound för att matcha egen smak eller har utseendekrav så finns det mycket annat.

Jag måste nog dock protestera mot att den skulle låta liten! Vi spelade musik med ordentlig djupbas som många golvare inte går djupt nog för att få tag på som piP frambringade med den äran.
(Spår 2 & 3 på Caroline Lavelles "Spirit")

Jag kan nyansera om mig och säga: Om jag bara får lov att rekommendera en enda högtalare, så blir det piP.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-24 11:36

Hejsan,

Ja du kan läsa och dra erfarenheter från tråden ang Piooners DVD spelare! Tycke och smak kommer som en bredsidetackling och vipps upptäcker du att du har köpt "fel".

* HFLS-1
* PiP
* QRS Luna
* Quad'arna
* DynAudio

Listan är nog egentligen lika lång som Pioonertråden (!) men där har du ett par alternativ. I ovan lista kan JAG direkt plocka bort två. Men vilka kan du plocka bort? Och vilken kan du INTE plocka bort?

Ta hem. Lyssna. Bedöm. Därefter är det ju knappast malplacerat med ännu en tråd där dina erfarenheter kommer fram och stöd för "rätt" beslut kan sökas.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-24 12:08

är man van vid audiovector och gillar det "soundet" så ska man inte ens gå nära Chario.. maken till färgat ljud.. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-24 12:15

Var det inte Chario som H&M skrev det poetiska "solnedgång över Venedig" som ljudbeskrivning på? :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-24 12:26

ja och alla vet vi ju hur mycket färg det ingår i en solnedgång.. :)

därmed inte sagt att färgande prylar inte kan vara roliga att lyssna på men nog är det väl så att man tröttnar i längden?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-09-24 12:52

piparna fungerar fint om man inte ska lira så högt som sagt, räcker nog till för din "myshörna". Dock inte den lättaste högtalaren att köpa då du måste boka tid och hämta dem i Stockholm samt löda och skruva ihop dem själv om du inte vill köpa ett färdigt par med en väntetid på upp mot ett år beroende på kö.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-24 13:32

Nattlorden skrev:Var det inte Chario som H&M skrev det poetiska "solnedgång över Venedig" som ljudbeskrivning på? :wink:

Hmm, jag tänker mest på någon gamal gympa-dojja som guppar runt i det brun-skitiga vattnet i motljus... Så såg solnedgångrna ut när jag var i venedig.

Åk till Gardasjön eller Como istället!

On-topic (lite i alla fall): Synd att inte Energy's högtalare säls i sverige. Dom fanns dock ett tag och var riktigt bra!
Snell hade också fina högtalare förr i angenäm prisklass. J och K-serien. Tidigt 90-tal. Ett par begagnde sådana sopar banan med t.ex. dynaudio audiens 42 eller vad dom där upphausade små burkarna heter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-24 13:34

Max_Headroom skrev:Snell hade också fina högtalare förr i angenäm prisklass. J och K-serien. Tidigt 90-tal. Ett par begagnde sådana sopar banan med t.ex. dynaudio audiens 42 eller vad dom där upphausade små burkarna heter.

Instämmer!

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-24 13:39

EngelholmAudio, orkar inte ta hem och lyssna på en massa olika kombinationer, bara för och ha som andrastereo i myshörnan. Hoppas att komma ner på 2-3 olika, orkar inte angarera så mycket.
Hoppas på eran hjälp i stället :wink: :D
piP´en går bort om det är 1 års väntetid. Löda och skruva ihop själv orkar jag inte med. Jobb, barn, villa och fru tar alldeles för mycket tid, eller alldeles lagom tid :wink:
Fortsätt att ge tips. Det är nästan roligare att köpa budget hi-fi än "vanlig". Finns grymt mycket kul på begagnatmarknade, men även som nya.
Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-24 14:06

Orkar du med att köpa begagant finns mycket gamla fina grejjor med "kult-status".

Snell högtalarna jag nämde ovan är ett kap. Gamla JPW är kan också vara prisvärda saker.
Men som förstärkare ska du förståss han en gamal fin reciver! Med en stor upplyst "stationsskala". Leta efter sent -70tal eller tidigt 80 då designen var som finast, innan radiodelar med nåt jävla omanligt sifferfönster blev populärt (!) och förstörde marknaden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-24 14:20

Hejsan,

Passar på att skicka in en länk till min egna butikshylla:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17066

Jag har ett par Entro
Bild
...som ståendes demoex som skall säljas.
En suverän högtalare för mindre rum med basförstärkning.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Nästa

Återgå till Köpråd