Rätt slutsteg? NAD 272, Rotel 1080/1090 eller annat?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Rätt slutsteg? NAD 272, Rotel 1080/1090 eller annat?

Inläggav W201 » 2004-09-25 19:15

Jag söker efter tips och erfarenheter ang. lite större slutsteg.
Tanken är att driva ett par stora, lättdrivna (dB/W) golvhögtalare (basreflex), med låg impedans.
Ett alternativ verkar kunna vara ett NAD C272 per högtalare, en kanal till basen - den andra till mid/diskant.
Ett annat alternativ kan vara ett Rotelsteg i normal konfiguration.

(Prismässigt ligger 2 NAD:ar under det lilla Rotelsteget.)

Jag söker ett steg med låg dist (speciellt TIM), bra baskontroll, DYNAMIK och bra kvalitet=hållbarhet.

Jag har märkt att NAD-produkter är ömsom vin, ömsom vatten, men hur är C272? Rotelstegen har jag inte hört. (Stegen har ju fått fin kritik av de flesta, men ett NAD per högtalare är kanske väl så bra?)

Denna gången köper jag helst nytt.

Alla synpunkter mottages tacksamt...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-26 15:25

Om högtalarna är lättdrivna, som du säger, så hade jag kanske satsat mer på kvalitet än bara på råstyrka i slutsteget. Men jag antar att du är ute efter att kunna spela med kontroll på vansinnesvolymer eller så? Tror inte att ljudkvalitén kommer bli lika bra med två bryggade NADar som med ett ensamt, dyrare Rotel-steg. Men sedan handlar det lite om vad är det för karaktär på dina högtalare och cd också, och vad det är för karaktär du är ute efter totalt sett.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2004-09-26 22:00

Tack för svaret! :)
Först och främst; NAD:arna skulle inte bryggas, utan Bi-ampas!
Jag är inte ute efter ett slutsteg med speciell karaktär. Helst skall det inte färga ljudet alls, men om det färgar, så är det bättre om det "drar bort" än "lägger till".
Men jag behöver hög effekt; jag vill inte att dynamiktopparna blir grötiga eller låter ansträngt!

Är Rotelstegen lika "dynamiska" som NAD? :?:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-27 11:06

All right. Biamping kan vara bra, eller eventuellt inte göra någon större skillnad (därom tvistar de lärda) men tänk på att du inte får "dubbel effekt" såvida du inte kör med aktiva delningsfilter. Annars är det bara strömstyrkan som dubbleras, vilket iofs kan ge förbättrad kontroll över elementen.

Jag skulle nog tippa att många upplever Rotel-stegen som mer dynamiska än de nya från NAD. Åtminstone när det gäller deras integrerade vet jag att det är många som upplever ljudet som lite "platt". Men detta är nog mycket en smaksak och inget man kan läsa sig till av effektspecifikationer och liknande.

Återgå till Köpråd