Vad har ni för tips på LP-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audix

Vad har ni för tips på LP-spelare?

Inläggav Audix » 2004-09-26 15:13

Har inte ägt en lp-spelare sedan jag gav bort den jag hade när jag köpte CD 86... Något man har ångrat flera gånger men då jag inte har så många LP-skivor har jag inte gjort något åt det.

Men oftare och oftare har jag funderat på om det inte skulle vara roligt att kunna spela de skivor som står nere i källaren... samt att det förstås är kul att kunna vrålshoppa massa goa skivor till fyndpriser som man kan göra ibland! :P

Då jag har nollkoll på märken och annat man skall titta efter tänkte jag snylta på kunskapsbanken här på forumet.

Kraven är hyfsat höga men det behöver inte vara någon toppmodell eller något exklusivt. Nytt eller begagnat går lika bra.

Thorens? Rega? Stereophile har en billig Project med på sin rekommenderade lista om det nu säger något. :oops:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-26 15:27

Klart du ska börja med vinyl igen! Hur mycket ungefär kan du tänka dig att lägga?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-26 15:33

Rega och Projekt är väl två bra spelare, väl värda sina pengar. Det finns ju dessutom ett antal modeller av varje så dom kan väl täcka upp nästan varje önskemål om budgetramar :-)

Lägg gärna ditt inköp i en bra butik även om det kostar några hundralappar extra, för en bra monterad pickup och en kompetent justerad skivspelare låter mycket bättre! Tänk också på att kanske inte köpa det allra billigaste och skräpigaste RIAA-steget, om du nu behöver ett sådant. Leta hellre efter en bättre begagnad.

Det gäller även skivspelaren, men pickupen skulle jag nog helst vilja ha en ny. Dels åldras upphägningen och den låter inte lika bra efter några år, dels för att vara säker på att den inte sliter mer än nödvändigt på mina dyrbara vinyler.

Lycka till och välkommen tillbaka till vinylgänget!

/ B

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-09-26 15:36

Blue skrev:Klart du ska börja med vinyl igen! Hur mycket ungefär kan du tänka dig att lägga?

Ingen aning... var går gränsen för en anständig spelare? :oops:

Då den absoluta majoriteten av mitt spelande kommer vara från digitalt media känns det kanske lite lyxigt att lägga så där värst mycket, men skall man ändå skaffa något får det ju vara hyfsat ok.

Tittade lite på Hifimagasinet. Finns ett antal gamla Thorens för inte allt för mycket pengar. Hur är dessa?

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-26 16:09

Audix

Var bor du ?? funderar på att sälja min Thorens TD 166 MK II en bra vinylssvarv med en bra Shurepickup :) Själv bor jag i NV Skåne

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-26 19:26

Max säger: Det finns bara två skivspelare på marknaden. Technics 1200 och alla andra.

Många audiofiler hävder att 1200an inte duger till HiFi, att det är en DJ-spelare. Det är fel. 1200an byggdes från början för HiFi, men blev poppis bland DJs för sin fantastiska hållbarhet, startsnabbhet, och allmänt enkla och bra handhavande. Vill du byta varvtal så trycker du bara på en knapp och vipps, så har spelaren bytt! Inget trams med remmar som ska lyftas upp och ned, väntan i en halv minut på att skivtallriken ska få upp ångan och annat blaj man tvingas stå ut mid på vissa så kallade High End-produkter.

Ljudt är förståss i 1a klass.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-27 09:26

Kan bara hålla med Max_Headroom för jag har haft min Technics sedan 1981 och den går helt utan problem. Jag tror att skälet till att Technics fått dåligt rykte beror nog på att alla DJ´s använder SL 1200:an och då är den inte fin nog i de övre hifi kretsarna. Jag har själv en SL1000 och inte änns den är fin nog.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-27 11:18

Visst, Technicsen är bra och underbart trevlig att använda. Definitivt en fördel om man kör mycket med 45or. Men den låter definitivt inte bättre än t.ex. en Rega P3, möjligen i härheten av lika bra. (Jag har haft bägge två så jag talar av egen erfarenhet).

Om du mest lyssnar på fullängdare, satsa på en Rega, Pro-Ject eller kanske en gammal Thoréns, och definitiv med ny pickup, som någon sa. Om du kör mycket med 45or, vill kunna pitcha och sånt, kanske vill testa att dj:a så småningon, satsa på en Technics.

Sedan är det ju också en fråga om vad man gillar utseendemässigt. Gamla Thoréns är klassiskt rejäla skivspelare - lite retro-coola, Rega är snygga sin totala enkelhet tycker jag, Technics ser lite mer hi-tech ut, men också klassiska på sitt sätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 19:16

Max_Headroom skrev:Max säger: Det finns bara två skivspelare på marknaden. Technics 1200 och alla andra.
Vill du byta varvtal så trycker du bara på en knapp och vipps, så har spelaren bytt! Ljudet är förståss i 1a klass.

Mjae, detta gäller även för min Linn LP12:a. Trycker jag på en knapp så blir det 45 rpm. Att det tar några sekunder innan tallriken fått upp farten gör inget, motsvarande tid tar det att få upp skivan ur fodralet :-) Låter superbt gör den också!

Men det är klart, LP12:an är väl kanske inte så mycket att DJ-scratcha med - hahaha!

Jag ser inte ner på Technics- spelarna för att de används av DJ´s, tvärtom borde det borga för robusthet och driftsäkerhet. Men jag är ingen större vän av direktdrift, jag har haft ett par sådana och inte varit nöjd. Bland annat försökte jag ställa en spelare (Technics, men jag minns inte version. Tidigt 80-tal i alla fall) på avfjädrande muka fötter för att jag hade problem med återkoppling. Men då stod hela spelaren och svajade i sidled! Helt klart en för stark och osofistikerad motor i en för lätt plint.

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-27 20:06

Jag har hört en Rega P2 med en SuperBias puppa mot en technics 1200 (vet inte vad det var för nål).

P2an var helt klart mitt val i det fallet!

Rent allmänt är Regorna väldigt trevliga spelare (och lätta att ställa in!). Helt klart min rekommendation. Annars har vi ju Nottingham Analogue Horizon med RB250 för 9000:- Låter mycket trevligt med tex en Sumiko Bluepoint SE för ca 4000:-
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
yahriel

Inläggav yahriel » 2004-09-28 11:56

Jag tycker nog som så att om man bara ska ha en skivspelare att lyssna på gamla skivor med och inte införskaffa nya så kan man köpa någon bekväm modell med 45/33 varvs omställning via knapp samt automatisk armlyftning när skivan är slut. Jag tror att om man inte är förälskad i vinylformatet kommer annars dessa moment att förstöra för en och man kommer så småningom lyfta ned vinylerna i källaren igen. Men det är ju vad jag tror det....

Själv skulle jag satsa på en Rega i dom lägre prisklasserna (5k) eller en Avid om man ska upp i pris (10k+).

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-28 18:35

yahriel: Det ligger nog mycket i det du säger. Dock har inte Rega-spelarna som även du tipsar om hastighetsändring via knapp. (Däremot hittar man det ju på beggade Thoréns som man kan komma över billigt, och på Technics förstås).

Själv har jag ett gäng gamla singlar, men det är inte precis musik av den typen jag gärna lyssnar på till vardags (mestadels otäcka 80-talshits som jag köpte när jag var typ 12 år). Så för mig funkar det utmärkt att flytta remmen vid de få tillfällen då jag spelar några singlar. Som Rega själva skriver i sin lilla manual (som om möjligt är ännu mer avskalad och puritansk som själva skivspelarna): "for the rare occasion of playing a 45 rpm record".

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-28 18:38

PS. Köper man istället en av Pro-Jects mellanmodeller (priser kring 5.000) kan man köpa till en söt liten Speed-box som löser problemet för en tusing extra.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-10 12:03

Blev det nån skivspelare eller? :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

manw

Ljudskillnad mellan Rega P2 och P3

Inläggav manw » 2004-10-27 09:39

Någon som har en erfarenhet av ljudskillnad mellan Rega P2 och P3? Det skiljer ju 2000:- och spelarna är förvillande lika.

Var och tittade på ett par "beggade" igår, men P3:an var i för dåligt skick tyvärr.

Spelar inte så mycket vinyl så man vill inte lägga en förmögenhet på det, men när jag gör det vill jag att det skall låta bra! Rega P3 kostar 5500:- utan pickup, känns lite mycket för något man använder så sällan.

Har sneglat lite på Thorens också, begagnade 166-or verkar man kunna få för rimliga priser, vet inte ljudmässigt hur de är jämfört med Regorna? Har aldrig varit så där heltänd på Thorens design heller, visuellt tycker jag de ser lite ut som Philips a la 80 tal.

Vad jag har idag är en gammal Pioneer PL518X men vad som irriterar mig där mest är att skivtallriken är mindre än LP-storleken, och byter man ut gummiunderlägget mot kolskivan, så blir en kant kvar runt tallriken som är det enda som skivan ligger på egentligen, tror inte att det är speciellt bra...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-27 10:47

manw: Alla Rega-spelare är bra enligt min erfarenhet. Går man från P2 och uppåt går man från "mycket bra" till "ännu bättre" skulle man kunna säga. Vad man får extra i P3 tror jag är bättre motor, tonarm och tallrik (rätta mig någon om jag har fel). Skillnaden hörs tydligt, förutsatt att man har bra förstärkeri och högtalare förstås. Har själv en P3 som jag är mycket nöjd med!

Återgå till Köpråd