pickup eller nål

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nils_inaktiv

pickup eller nål

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-16 06:20

jag hade tänkt byta ut min OM 10 nål på Rega P2:an snart framöver, den är säkert både sliten och skitig.

Jag hade samtidigt tänkt uppgradera ett steg. Kanske till OM 30 nålen, men är inte helt säker.

Min fråga är då om man bör byta ut pickupen samtidigt? eller räcker det att byta nålen? Isåfall, när är det dags att byta pickup ... finns det nån tumregel; typ "var 3:e nålbyte skaffa ny pickup också".

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-16 12:27

Om du vill byta till OM30 så är det bara att köpa nålen. Det är bara själva nålen som slits och behöver bytas ibland. Jag kan ju säga det att jag har både OM20 och 30, jag köpte båda för att kunna jämföra. Det var ingen som helst skillnad så köp du en OM20 så kan du köpa lite skivor för resten.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-16 15:46

tack för svaret, Nagrania.

han jag köpte skivspelaren av (och pickupen samtidigt) tyckte inte det var nån skillnad på OM 10 och OM 20 heller.

Så...... det kanske blir fler skivor o köpa! :D

finns det nåt annat (som ni personligen) skulle anse som bättre alternativ än OM 30 om man kan tänka sig punga ut en tusenlapp för en nål? (inser att jag måste skaffa ny pickup då också).

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-16 17:07

Vore jag du hade jag istället bytt till en Rega-pickup. Förslagsvis Super-Bias (strax under tusingen) tror jag, eller Bias som är något billigare. Bättre driv och dynamik än i de billigare Ortofon-picuperna i mitt tycke, och så är dom gjorda för att passa perfekt till Regas tonarmar!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-16 19:50

Blue skrev:Vore jag du hade jag istället bytt till en Rega-pickup. Förslagsvis Super-Bias (strax under tusingen) tror jag, eller Bias som är något billigare. Bättre driv och dynamik än i de billigare Ortofon-picuperna i mitt tycke, och så är dom gjorda för att passa perfekt till Regas tonarmar!

Utan att någonsin ha lyssnat på en Rega-pickup, men gilla deras "ljudfilosofi" så håller jag med Blue. Varför? Därför att jag aldrig har gillat Ortofons pickuper. För mig känns dom som lika tråkiga sömnpiller son Denons förstärkare... Det händer ju ingenting!

Men om du har möjlighet, besök någon seriös handlar som kan dema lite olika pickuper.

/ B

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 19:57

OM-40 är ju en av de allra bästa 8O

Men om ni har mycket pengar i madrassen och har lämplig arm och riaa så att ni kan köra mjuka saker med mycket låg utnivå, då så säger jag... Dynavector Karat 23:an !!!

"Bäst's värsta fiende" :)
Inaktiverad användare!

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-16 19:59

rega's nål var faktiskt det jag hade i baktanken som alternativ...
men alltid kul att veta att fler gillar dom.

jag har dock sneglat på dom med ett snett öga för jag har lite svårt för deras "färglada filosofi" :P

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 20:01

Oh... Dynavector hade man inte bangat för. Låter definitivt inte som ortofon heller ;). Annars ställer jag mig hos Rega-gänget. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 20:02

Gissa vem som har en Karat 23:a :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 20:04

mattepatte :!: Oh, vill vill vill! Är den lika intim och känslosam som jag minns dem?! 8O 8O 8O. Jag har hört två av deras modeller. Den billigaste (röda saken) och den lite dyrare för runt 15'. Verkar spåra otroligt djupt de där rackarna. Grattis liksom!!! 8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 20:08

Jo den rackarn är magisk och nålen är så liten så den knappt syns.
Sme III armen är lämplig kamrat till den, annars vet jag inte så många armar som passar faktiskt. :)

Kul att kunna sukta med något :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 20:11

Mmm.. här är man avis... Min kökskompis lindvall kommer snart att bli tvungen att köpa ny puppa. Jag VET att han är lite sugen på Karaten... Du kanske kan hjälpa mig att trycka på lite när det blir dags? ;) :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 20:13

Absolut, nu tar vi honom...tummis ! :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 20:14

hihihihihihihihi! Jaaaaaa! *fniss* :D

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-17 15:47

"Jo den rackarn är magisk och nålen är så liten så den knappt syns.
Sme III armen är lämplig kamrat till den, annars vet jag inte så många armar som passar faktiskt"

Nä, precis... och någon klockren matchning till skivspelaren Rega P2 skulle jag nog inte gissa att den är precis... Till P2:an gör man nog klokt i att hålla sig till enklare, spelglada MM-modeller.

För övrigt är ju Rega-pickuperna supersnygga! Särskilt den näst mest exklusiva, Super-Bias, klarblå och fin...

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2004-10-18 09:52

Jodå, det finns flera andra armar som passar bra.

Om vi ska nämna lite äldre armar, som liksom SME series III är lite lättare, så skulle troligen Black Widow och Formula 4 passa alldeles utmärkt. Troligen skulle en nygammal arm som hadcock 228 också passa bra. Jag är dock lite tveksam till att köra Dynavector i alltför lätta armar.

Flera av Dynavectors pickuper har raporterats fungera bra i Well Tempered armar, vilket möjligen också skulle indikera att de fungerar bra i Nordic References arm då åtminstone konstruktionen är likartad.

Jag har under en period kört en Dynavector Karat 17D2 i en rega arm, också detta fungerade tillfredsställande.

Om vi sedan rör oss upp i de högre prisklasserna så finns det säkerligen fler armar som skulle passa bra.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-18 12:54

Okej, men även om det skulle funka rent tekniskt så känns det ju lite tokigt att lägga 10 papp eller vad det nu är vi snackar om på en puppa till en skivspelare för 3.000. Känns mer motiverat på en spelare för det tiodubbla tycker jag. Eller är ni av annan uppfattning?

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-24 21:23

när man kollar bilderna på rega's pickuper/nålar ser de inte ut som seperata delar. eller är dom det?

det är ju jobbigt om man ska justera pickupen varje gång man behöver byta. istället för att bara byta en nål, som är mer "plugn-n-play".

speciellt om man inte vet hur man använder en sån där "protractor" :oops:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-24 21:59

Nils: Nu är jag nog inte riktigt med. Själva pickupen behöver du inte göra någon justering på. Det är armen som ska justeras beroende på vilken pickup man använder.

Men det stämmer att Regas pickuper är gjorda i ett stycke, och det finns inga utbytesnålar. Lite dumt kan tyckas, men Rega tycker väl att fördelarna att bara ha "one piece" i deras konstruktioner överväger. Men visst, när en Rega-pickup är utsliten får man skaffa sig en helt ny pickup. Som tur är tar det ganska lång tid att slita ut dom dock. 1000 speltimmar brukar man väl säga som ett riktmärke tror jag (?)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-24 22:42

armen? jo man måste väl ställa om nåltrycket.

men man måste ju använda ett sånt där "protractor schema" när man skruvar fast pickupen. det är detta som verkar jobbigt. men o andra sidan 1000 speltimmar är ju rätt mycket som du säger.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-24 22:59

Just precis, man ställer in nåltryck och motvikt, på en del andra spelare kan man även justera armens höjd (dock ej på Rega).

Jag visst inte ens att det hette "protractor-schema" men att montera en Rega pickup på en Rega-spelare är inte särskilt knivigt. Nålen ska helt logiskt så att säga "sitta rakt" i förhållande till skivspåren (vilket man kan använda medföljande linjerade pappersbit för att få rätt på). Motvikten är enkelt att flytta manuellt på millimeternivå, och nåltrycket som du ska ställa in står angivet i bladen som medföljer till pickupen.

Vid osäkerhet kan säkert Rega-försäljarna bistå med ytterligare hjälp!

monoman

Inläggav monoman » 2004-10-25 09:15

Nils. SÅ jobbigt är det nog inte att justera sin pickup. Första gången man gör det så får man väl fundera litet men en normalt begåvad person klarar av det galant. Dessutom så kan du inte vara övertygad om att den är rätt inställd nu om du inte vet hur man kollar. Eller?

Sen tycker jag du skall investera i en bra testplatta t.ex. Hi-Fi News.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-25 12:06

Det finns skäl att kolla sin inställning då och då eftersom cantilerupphängningen tröttnar över tiden.
Mna sliter mycket mer på skivorna med en felinställd pickup så det borde kunna finnas motivation för att göra det rätt.
Testskiva är ett måste om man vill minimera felen i sina inställningar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-25 18:16

Är också på gång att kasta ut min OM-10 med nålen före... uschel puppa! Har lyssnat lite närmare på en Grado Gold och jag gillar den. En Rega skulle vara intressant också.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-25 19:33

monoman, det är säljaren som ställt in den. som den är nu. men jag vill lära mig så jag fixa sånt här på egen hand. så det ska bli kul o se om jag är en normalbegåvad person :wink:

monoman

Inläggav monoman » 2004-10-25 19:46

Vee-Eight: En OM-10 här likaså på väg ut. Jag funderar på en Goldring 1042.

Återgå till Köpråd