Jag har tidigare haft 2 stycken Ortofon Jubilee, men på båda säckade cantilevern ihop efter c:a 1 års drift. OK, i det första fallet var det jag som lyckades orsakade det, men i det andra fallet begriper jag inte varför den säckade ihop. Jag har varit i kontakt med generalagenten som säger att jag antingen inte har justerat in tonarmen ordentligt eller också har jag helt enkelt haft otur.
Men jag har givetvis varit mycket noggrann med alla inställningar. Har både nålvåg och vinkelmallar etc. Nåltryck, antiskating och VTA har varit korrekta. Jag har haft otaliga pickuper sedan tidigt 70-tal, både billiga och dyra men det är första gången som jag varit med om att cantilevern ger sig. Någon som har någon uppfattning om Ortofon MC är känsligare än andra pickuper?
Hur som helst är det dags att köpa en ny pickup nu. Jag har varit mycket nöjd med ljudet från Jubileen så länge den fungerade. Om det inte vore för att den är i dyraste laget och att två ex. har gått sönder så skulle jag inte tveka att köpa en till. Kontrapunkt A och B får ju också mycket bra kritik, och är dessutom snäppet billigare. Är det någon som jämfört dessa 3 pickuper och som kan uttala sig om hur stor skillnaden är mellan dem? Är det trots allt värt pengarna att satsa på en Jubilee igen, eller får jag nästan lika bra ljud med någon av Kontrapunkterna?
Skivspelare: Nottingham Analogue Spacedeck med Spacearm
Trafo: Audio Note
Försteg: Krell KSP-7B med inbyggd RIAA (försteget renoverat och tweakat av Peter Steindl (Bremen Produktion) så det låter klart bättre än det gjorde nytt)
Slutsteg: Krell FPB-300
Högtalare: Martin Logan reQuest
Jag spelar företrädesvis klassisk musik, men även en del jazz och rock.
/Zeke