Rekommendation på Ortofon MC?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeke

Rekommendation på Ortofon MC?

Inläggav Zeke » 2004-10-20 22:07

Jag har tidigare haft 2 stycken Ortofon Jubilee, men på båda säckade cantilevern ihop efter c:a 1 års drift. OK, i det första fallet var det jag som lyckades orsakade det, men i det andra fallet begriper jag inte varför den säckade ihop. Jag har varit i kontakt med generalagenten som säger att jag antingen inte har justerat in tonarmen ordentligt eller också har jag helt enkelt haft otur.

Men jag har givetvis varit mycket noggrann med alla inställningar. Har både nålvåg och vinkelmallar etc. Nåltryck, antiskating och VTA har varit korrekta. Jag har haft otaliga pickuper sedan tidigt 70-tal, både billiga och dyra men det är första gången som jag varit med om att cantilevern ger sig. Någon som har någon uppfattning om Ortofon MC är känsligare än andra pickuper?

Hur som helst är det dags att köpa en ny pickup nu. Jag har varit mycket nöjd med ljudet från Jubileen så länge den fungerade. Om det inte vore för att den är i dyraste laget och att två ex. har gått sönder så skulle jag inte tveka att köpa en till. Kontrapunkt A och B får ju också mycket bra kritik, och är dessutom snäppet billigare. Är det någon som jämfört dessa 3 pickuper och som kan uttala sig om hur stor skillnaden är mellan dem? Är det trots allt värt pengarna att satsa på en Jubilee igen, eller får jag nästan lika bra ljud med någon av Kontrapunkterna?

Skivspelare: Nottingham Analogue Spacedeck med Spacearm

Trafo: Audio Note

Försteg: Krell KSP-7B med inbyggd RIAA (försteget renoverat och tweakat av Peter Steindl (Bremen Produktion) så det låter klart bättre än det gjorde nytt)

Slutsteg: Krell FPB-300

Högtalare: Martin Logan reQuest

Jag spelar företrädesvis klassisk musik, men även en del jazz och rock.

/Zeke

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-20 22:51

Hello. :)

Jag har hört Spacedecket med Kontrapunkt A och Kontrapunkt H. Klart och rent ljud, aningen aningen mörkt kanske. DOCK... tycker jag att det låter lite tråkigt om de kontrapunkterna jag hört. H verkar vara den bättre av dem. Jubileen har jag hört på en Linn LP12a och det är en av mina favvo-spelare! Jag hade inte köpt en Kontrapunkt till Spacedecket även om det överlag låter bra. Spelglädjen KAN bli bättre! :) Sen har jag hört Spacedecket med en billigare Dynavector på köpenhamsnmässan och det var spännande! Kanske nått att titta närmare på... annars kan du ju alltid chansa på en Jubilee igen! Den låter ju förbaskat bra! :)
Senast redigerad av Ranefjord 2004-10-20 23:09, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-20 22:56

Men jag har inte hört jubileen på en spacedeck (även om jag tjatat om att få göra det).

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-10-20 23:53

Tack för synpunkterna. Även jag tyckte inledningsvis att Spacedecket lät aningen mörkt, kanske inte så mycket med Jubilee som med den betydligt billigare Nottingham-pickup jag fick med på köpet. Jag gjorde dock en rumble-test på så vis att jag tog bort drivremmen, satte igång motorn och lade ned nålen i skivspåret då skivtallriken stod helt stilla. Sedan vred jag volymen i botten. Ett svagt men tydligt motorljud hördes.

Eftersom jag har haft otroligt goda resultat av att placera diverse komponenter på sorbothane-puckar provade jag att lägga en puck under vart och ett av skivspelarens ben. Den fjärde pucken klöv jag i tre lika stora tårtbitar och lade under motorn. Nytt rumble-test: dödstyst! Men inte bara det, ljudet blev ett klart snäpp bättre också. Lite ljusare, mer luftighet, djupare soundstage m.m. Ljudet med Jubilee var snarare en aning åt det ljusa hållet efter den modden. Jag kan inte tänka mig att ta bort sorbothane-puckarna, såpass mycket bättre upplever jag att det blir.

Jo, jag kanske ska chansa på att en Jubilee håller lite längre nästa gång. Tredje gången gillt kanske...

/Zeke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-21 00:06

Hde en MC10 Super MkII en gång i tiden. Den var bra. 8) Van den Hul-nålen spårade superbt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-21 00:08

Tufft tweak! :) Jag har själv ägt en Spacedeck modell äldre men bytt den mot en Rega P7. Inte fått hem den än dock. Längtar. Själv använde jag Tracer2an till Spacedecket. Jag tycker den är mer spelglad men kanske inte riktigt lika 'hifi' som Kontrapunktnålarna. Säljs inte längre ändå så... Men dynavector tror jag är värt att kolla upp. Tror Karat ligger på ca 8000. Var du på Arkenmässan? Jag hörde en dyrare Dynavector där, ca14000, med medtagen vinyl på Nordic-spelaren. Gillade vad jag hörde! :)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-21 00:32

Lite intimitet med...

Bild blott $749 på
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?cat=&sku=ADYNA17D2

8)

eller den stora tra-la-la..

Bild
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-10-21 11:22

Hmm, det var många rekommendationer av Dynavector. Har ingen som helst erfarenhet av det märket och inte alls funderat på det tidigare, men jag hittade nu en recension av 17D2 som var mycket positiv.

Jag ska faktiskt till Tokyo rätt snart, så om jag bara kan hitta den till bra pris så slår jag nog till. Fast min erfarenhet är att butikerna sällan har dyrare pickuper i lager i Japan. De brukar bara ha några billigare Denon och Audio Technica hemma, annat får man beställa. Men å andra sidan brukar ju transporterna gå fort i Japan.

Tack för tipsen!

/Zeke

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2004-10-21 11:34

Morello skrev:Hde en MC10 Super MkII en gång i tiden. Den var bra. 8) Van den Hul-nålen spårade superbt.

Hela Super MkII-serien är bra. I mina öron betydligt bättre än den nyare Supreme-serien.

I Danmark, och ett fåtal andra länder, säljs faktiskt Super MKII-serien fortfarande parallellt med Supreme-serien. Det intressanta är att pickuperna i Super MkII-serien är något dyrare än sina motsvarigheter i Supreme-serien.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-21 15:31

Pipes,

Håller med. MC10 supreme har - hör och häpna - en elliptisk nål 8O
Fördelen med Supreme är att man vinner 6 dB SN om allt annat är lika.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2004-11-15 23:16

Jag lyckades faktiskt få tag i Dynavector 17D2 MKII i Tokyo, trots att tillverkaren inte var särskilt hjälpsam på att informera om någon butik som säljer märket. Mostsvarande 4000 SEK gick den på, vilket ju är en bra bit mindre än i Sverige. Dessutom är det hälften av vad det skulle gått på att byta ut min Ortofon Jubilee, så jag är klart nöjd med besparingen jag gjort.

Jag monterade den igår så jag har inte hunnit lyssna särskilt mycket ännu. Men förstaintrycket är ändå att ljudet är väldigt precist, en mycket stadig och bra soundstage. Frekvensgången känns väldigt rak, väldigt likt CD så att säga. Diskanten känns dock en aning betonad i mitt system. Den kan ju eventuellt bero på mindre optimal matchning mot min Audio Note transformator som bara går att ställa mellan 0.75 och 40 ohm, medan Dynavector anger att den skall anslutas till impedanser över 100 ohm.

Hur låter den jämfört med min gamla Ortofon Jubilee? Egentligen svårt att säga eftersom det nog var 1 1/2 år sedan den klappade ihop. Jag får alltså gå på ljudminnet jämfört med CD, vilket inte är helt lätt då jag dels har en bättre transport idag och försteget har renoverats, vilket har givit en otrolig ljudförbättring rent generellt. Dessutom har jag ett helt annat lyssningsrum än tidigare. Men ändå, Dynavector är nog ärligare mot vad som finns på plattorna rent frekvensgångsmässigt. När det gäller soundstage vågar jag inte riktigt yttra mig eftersom min anläggning låter så annorlunda idag. Däremot är det helt klart att Jubilee hade en mer finessrik diskant. Det var mer luft och utsträckning i diskanten. Dynavector känns en aning plåtigare och stummare, särskilt när det gäller stråkar och piano. (With Jubilee there is more "there" there, skulle Sam Tellig ha sagt.) Faktum är att när jag jämför samma inspelning på vinyl och CD är det den senare som ger luftigast ljud. När jag jämförde exakt samma plattor på Ortofon-tiden var det vinylen som var luftigare än CDn. Å andra sidan är Ortofonen betydligt dyrare, så det vore väl konstigt om den inte hade åtminstone någon fördel framför Dynavectorn.

Hur som helst är jag hittills väldigt nöjd med detta budgetkap och hoppas att den skall hålla betydligt längre än mina Jubileer gjorde.
Tack för rekommendationerna!

/Zeke

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-11-21 17:11

finfint :) 4000 är ett bra köp! ...Jubileen är bra. :) Inget snack om den saken.

Återgå till Köpråd