piP eller pi60?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

piP eller pi60?

Inläggav niklas » 2004-11-14 14:52

Skall köpa nya högtalare, men har ännu inte riktigt bestämt mig för vilka. Har lyssnat en hel del på piP och lite grann på pi60 och tycker båda låter mycket bra, med övertag för pi60. Har dock inte hört pi60 i mitt lyssningsrum så viss reservation har jag. Tid för demo är redan inbokad hos Ino...

Tankarna går just nu kring ett par pi60 eller ett par piP + PP-2 (alt. PX-2). Blir ungefär samma pris om man räknar in filter + slutsteg för det delade systemet.

Lyssningsummet är 4,8 * 3,7 m (17,76 kvm) och det är normalmöblerat (på längden) med soffa o soffbord, trägolv med ganska stor matta, nån bokhylla å så...

Kringutrustning till högtalarna är Denon AVR-1802, Nad 208 och Pioneer DV-575. Högtalarna kommer främst användas till 2-kanalslyssning, men det kommer troligtvis inskaffas bakhögtalare i ett senare skede. EPS-W verkar spännande...

Vad tror ni skulle fungera bäst? Det är massa saker som jag går runt o funderar på, t.ex. dessa:

* Är det flexiblare möbleringsmässigt med piP + PP-2?
* Är pi60 svåra(re) att få till placeringsmässigt i ett vanligt vardagsrum utan (alltför mycket) akustikregleringar? Nästan exakt samma fråga som förra... ;)
* Kommer den lägre ljudtryckskapaciteten (än pi60) för piP bli något problem? Har lite svårt för att omsätta t.ex. 108dB till hur högt det faktiskt upplevs. Är lite grann "bara en siffra" för mig...
* Hur nära en tv (crt) kan man ha dem (icke-lågstrålande versionen alltså)?
* Hur stor är egentligen den ljudmässiga skillnaden mellan pi60 och pi60s?

Alla tankar o idéer mottages varmt!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-14 15:14

pi60 ska väl låta bättre. men ska du använda eps-w som bakhögtalare kommer de nog fungera bättre med piP.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-14 15:46

Kraniet skrev:men ska du använda eps-w som bakhögtalare kommer de nog fungera bättre med piP.

måste då fråga: Varför då? ( :) ) (tänker du på fasgången?)

Själv lyssnade jag på piP och pi60s i Öhmans källare. pi60s låter ju lite* renare och hade bättre ljudbild tyckte jag (testet var inte blint :) ). Vet dock inte hur skillnaden är mellan pi60 och 60s..

*vet inte om man skall skriva lite eller mycket... beror ju på vad man jämför med..

edit: en fördel med separata basmoduler är ju att man kan ha en eq till dom och inte påverka övriga registret.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-11-14 17:05

En ytterligare parameter i sammanhanget är ju skillnaden i leveranstid :wink:
Om du har bråttom så är det nog piP som gäller. Har du tid på dig skulle jag rekommendera pi60/pi60s eftersom piP är lite begränsad i jämförelse med pi60/pi60s.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 18:26

norman skrev:edit: en fördel med separata basmoduler är ju att man kan ha en eq till dom och inte påverka övriga registret.

ytterligare fördel är att man kan optimera placeringen av respektive modul oberoende av varandra. Rätt placering av en basmodul är ju inte säkert den bästa för resten av registret.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 18:42

PiP + X-2. Beställ samtidigt ett par pi14s. Dom borde leveras om ett år eller så, lagom tills du sparat ihop mer pengar. Med pi14s och X-2 har jag svårt att tänka migatt du inte skulle vara nöjd.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-14 21:48

Leverenstiden kan man nog bortse ifrån eftersom jag har tänkt fixa lådorna själv för att hålla priset nere.

Bill, du tycker att ett delat system är att föredra alltså? Jag är lite grann inne på samma tanke... Samtidigt låter pi60 jäkligt bra o man vill ju ha maximal valuta för sina surt förvärvade. :wink:

Max tanke är inte så dum... Köpa i omgångar så att säga... Fast jag utgår ifrån att du menar i14, eller finns det ett fullregistersystem som heter pi14? Signatur-modellerna är inget alternativ egentligen. De är dels rejält mycket dyrare och dels går de inte att köpa utan kabinett (vilket innebär över ett års väntetid).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 22:17

niklas skrev:Bill, du tycker att ett delat system är att föredra alltså? Jag är lite grann inne på samma tanke... Samtidigt låter pi60 jäkligt bra o man vill ju ha maximal valuta för sina surt förvärvade. :wink:

Min reflektion var mer av akademisk/teoretisk art. Ska man bedömma saken ur "mest/bäst ljud för pengarna" hamnar saken i ett annat läge.

Jag har brottats med högtalarplacering ett antal gånger, i mina försök att få en jämn basåtergivning tillsammans med en tilltalande ljudbild. Det underlättades betydligt när jag gick över till aktiv drift av baselementen, med en liten möjlighet att anpassa frekvensgången i basen (justering av lägsta bas med +/- 5 dB, justering av delningsfrekvensen).

Nu hänger det väldigt mycket på delningsfrekvensen och filtrets branthet om olika placering av "subba" och resten är möjlig. Låter pi60 bra i ditt rum med den placering du hittar, är det onekligen ett enklare alternativ att få välljud :-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-15 09:17

Öhman skriver i sin produktbeskrivning:

"Ett konceptet med toppsystem + basmodul kan dock även tillgripas för att nå akustiska fördelar framför fullregister-system, men ambitionsnivån måste då givetvis ligga minst lika högt som för det kvalificerade fullregister-systemet man jämför mot.

Bra skäl för att välja toppsystem + basmodul:
Vinsten med en, nota bene väl utformad, kombination toppsystem + basmoduler är flerfaldig. Dessa är de främsta fördelarna hos ett optimalt utformat S+B-system:

● Det är en effektiv metod att isolera det mycket krävande registret under 80 Hz från huvudhögtalarna i distorsionssänkande syfte.

● Det medger ett optimalt utnyttjande av de motstridiga akustiska egenskaperna hos ett lyssningsrum över respektive under ca 80 Hz.

● Det fungerar som en flexibel lösning för att medge noggrann anpassning till olikheterna mellan olika lyssningsrum.

● Det möjliggör tonkurvejusteringar i basen mellan olika inspelningar (värdefullt mest i hemmabiosammanhang).

● Konceptet med basmodul + toppsystem (p + i) ger både ett kraftigt utökat praktiskt dynamikområde och förbättrade överstyrningsegenskaper. Ett p + i -system drivet av två 2 * 100 W förstärkare tappar typiskt orken vid ungefär samma ljud-tryck som ett fullregistersystem drivet av en förstärkare på 2 * 400 W.

Men, en toppsystem-/basmodullösning är kostsammare än ett fullregistersystem. Det är därför svårt att få vettig ekonomisk verkningsgrad på mycket enkla och billiga S+B-system. Är priskravet mycket strängt drabbas ljudkvaliteten alltid illa. Dess-utom ställer en S+B-lösning höga krav på en nogsam installation i lyssningsrummet för att komma till sin fulla rätt (en tjänst som givetvis går att ta i anspråk från Ino Audio).
Vår uppfattning är att det i de flesta fall blir bäst att konfigurera ett S+B-system när det handlar och mycket ambitiösa sy-stem, där installation ingår i budgeten och där kraven på dynamikområdet är högt ställda. Det finns även gott om exempel på att ett mindre basmodulsystem kan passa bättre än ett större fullregistersystem. I praktiken är det ont om användbara tumregler. Vill man vara säker på att välja det bästa är det nästan tvunget att göra en noggrann analys av önskemål, an-vändningsområde, ekonomi och akustiska förutsättningar i varje enskilt fall."

Tycker det ger dessa svar på dina frågor:

1. Ja
2. Ja
3. Du tänker på piP ensam eller? piP ensamma eller tillsammans med P-2 är skillnad. 108 dB är inte grannvänligt i hyreskasern eller radhus.
4. Högtalare av den här kalibern placeras brett isär. Hamnar då inte direkt inte intill TV:n
5. Ingen erfarenhet men prisskillnaden är betydande. Med tanke på att ditt lyssningsrum inte är precis optimalt storleksmässigt (borde vara större), skulle jag tro att den vanliga versionen skulle vara fullt tillräcklig.

Har själv hört pi60 och piP hos Öhman. Använder nu piP med subbas. Hittar ingen placering för fullregistersystem i mitt lyssningsrum som ger dessa rättvisa.

Användarvisningsbild
Audix

Re: piP eller pi60?

Inläggav Audix » 2004-11-16 01:10

* Är det flexiblare möbleringsmässigt med piP + PP-2?

Ja, en av de stora fördelarna med ett aktivt delat system är just möbleringsmässigheten.

* Är pi60 svåra(re) att få till placeringsmässigt i ett vanligt vardagsrum utan (alltför mycket) akustikregleringar? Nästan exakt samma fråga som förra... ;)

Nja, beror förstå på. pi60 är klart enklare än ett par piP, men kör du aktivt delat system blir det förstås lite enklare.

Största påverkan är troligtvis ditt rum och hur du hanterar akustiken. Studera Ingvars "enkla" åtgärder i hans demorum när du är där.

* Kommer den lägre ljudtryckskapaciteten (än pi60) för piP bli något problem? Har lite svårt för att omsätta t.ex. 108dB till hur högt det faktiskt upplevs. Är lite grann "bara en siffra" för mig...

För mig skulle det vara det, men troligen inte för de flesta, i alla fall om man bor i lägenhet.

110 db är mycket högt och olidligt om systemet inte klarar av att prestera utan distorsion.

* Hur nära en tv (crt) kan man ha dem (icke-lågstrålande versionen alltså)?

Tror det står i produktkatalogen. Men kanske en halv till en meter?

* Hur stor är egentligen den ljudmässiga skillnaden mellan pi60 och pi60s?

Liten, men den finns där. Prisskillnaden är ju rätt stor, så det lönar sig troligen att lägga mer pengar på rummet.

Mitt råd skulle vara att skaffa ett par pi60. Jag har mycket svårt att tro att du inte blir nöjd eller att de inte skulle räcka till länge. Om du sedan vill gå vidare kan du ha kvar dem och skaffa ett par pX-2 och köra aktivt delat. (Alternativt skaffa i14 + pX-2 direkt.)

Lycka till! :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-16 07:45

Tja, vad skall jag lägga till? Audix och Bill50x samr Roger har redan svarat på det mesta. Dock skulle jag vilja tillägga att hellre ett par piP med basar än bara pi60.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-11-16 10:17

markih skrev:Dock skulle jag vilja tillägga att hellre ett par piP med basar än bara pi60.

Tycker det är rätt svårt att göra en generell rekommendation, för det är egentligen inte piP eller pi60 man väljer mellan utan om man vill ha ett enkelt system med ett slutsteg, två slingor kablar och två högtalarare eller om man vill ha dubbla slutsteg, ett aktiv filter, dubbelt så många högtalare och en hel hög kablar.

För de absolut flesta skulle jag rekommendera ett par pi60 för det är så mycket smuttare och har man inte svåra placeringsmöjligheter och/eller ett väldigt dåligt rum går det troligen att få det riktigt bra.

Läs gärna det Roger skrev flera gånger för att fundera om anledningen att man vill ha ett delat system är vettigt eller något man "tror sig villa ha".

Oavsett så är det två bra alternativ så resultatet blir säkert kanon! :P

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-16 11:14

Oavsett så är det två bra alternativ så resultatet blir säkert kanon!

Ja, det är väl så. Lite ilandsproblem över det hela...

Tackar för era åsikter hursomhelst. Har gett mig lite mer att gå på.
Återkommer när jag varit hos Öhman å lyssnat!

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-16 14:41

Har lyssnat mycket på både pi60s och pipP. Två mycket fina högtalare, men valet är lätt - jag tar hellre ett par pi60 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-16 14:47

Morello: Vem skulle inte göra det, men så är de ju fem ggr dyrare också... 8) Jag har bara lyssnat fort på pi60s och de lät bra. I samma anläggning lyssnade jag på piP. I diskaten tycker jag inte pi60s var extremt mycket bättre. Som sagt så lyssnade jag bara kort och är själv väldigt svag för stativare.. :lol:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-16 14:48

Glöm förresten inte att piP är mycket snyggare.. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-16 15:28

Där håller inte jag med marbrink :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-16 15:33

Jag håller med marbrink!

(fast i56s är ännu snyggare)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-16 16:20

pi60 låter en smula bättre än piP, det säger väl det mesta vilken man bör välja antar jag. Glöm ej de kuliga basstöden bs60 som man kan addera till ett par pi60. Då generarar du bas från fyra punkter i rummet vilket ger ännu mer artikulerad basåtergivning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-11-16 16:25

Niklas,

Det är såklart bara du som kan avgöra om det för dig är värt de extra pengarna som pi60 kostar över piP, lyssningen hos Öhman kommer ge dig svar!

För min egen del tyckte jag ljudskillnaden var stor nog att motivera prisskillnaden så jag köpte pi60. Jag har redan sagt det men jag tyckte inte den största skillnaden* mellan piP och pi60 låg i basen utan i mellan och diskantregistret där pi60 låter mera oansträngt och rent. Ljudbilden är också bättre definierad och fönstret mot musiken är klarare och små nyanser är lättare att urskilja. Detta står klart när man byter till pi60 från piP men blir ännu klarare då man byter tillbaka från pi60 till piP, verklig skillnad!

Eftersom pi60 är bättre i mellan och högregistret tror jag inte att skillnaderna mellan piP och pi60 kommer att maskeras av rummet, pi60 kommer alltid vara bättre! Och till och med piP med sina 35Hz kommer att träffa på rumsmoder i de flesta rum så jag tror inte pi60 är svårare att integrera i ett normalt rum än piP. Med basmoduler blir det ju kanske lättare men basmoduler kan man ju ha till både piP och pi60...

Rekommendationen blir alltså tveklöst pi60. Så behöver du heller inte sitta med piP och fundera på hur mycket bättre pi60 skulle varit... Och har du behov det kan man ju alltid lägga till ett par basmoduler till sina pi60.

* Missförstå mig rätt, det är också tydlig skillnad i basen!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-11-16 21:27

Fler inlägg har ramlat in här ser jag... :D

Kan ju nämna igen att det alltså är piP plus basmoduler kontra pi60 som är frågan. Inte piP alena. Prisskillnaden mellan piP o moduler jmft med pi60 är försumbar om man räknar in (beg.) slutsteg och filter.

Tyckte om Lindroos idé. Han blickar framåt... :wink:

Som sagt, lyssning får avgöra, men era tips o idéer är väldigt värdefulla!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-16 21:42

Kan inte Pi60 spela högre och renare dynamiskt dessutom? En faktor att väga in i så fall.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-16 22:35

piP+basmoduler känns som ett steg på vägen. Man skaffar sig det för att köpa i14/s/i16z eller någon annan modell senare. pi60 är mer komplett. Man kan stanna där, liksom. Även om jag kan tro att många skulle kunna vara nöjda med piP+basmoduler. :wink:

Spelar man inte alltför högt så är piP ett alternativ. (Med basmoduler alltså.) Men öser man på då är de en flaskhals. Särskilt 80-140Hz där de bara är speccade till 104dB max. Har fått piPs bas att slå igenom med vissa Safri Duo-låtar, t.ex, trots delningen och... Öööh... Inte lagom lyssningsnivå. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-17 00:51

Har lyssnat mycket på både pi60s och pipP.

"pipP"??? Ny modell motivlackad med lättklädda flickor? Skola avnjutas i röd belysning? 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-17 00:54

"pipP"- the choice of the true pimp

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-17 09:02

[quote
Spelar man inte alltför högt så är piP ett alternativ. (Med basmoduler alltså.) Men öser man på då är de en flaskhals. Särskilt 80-140Hz där de bara är speccade till 104dB max. Har fått piPs bas att slå igenom med vissa Safri Duo-låtar, t.ex, trots delningen och... Öööh... Inte lagom lyssningsnivå. :wink:[/quote]

104dB klarar ett par piP ensamma ner till 34 Hz (på 1m) enligt specifikationen. Kör man i kombination med subbas t.ex. P-2 ökar ju tåligheten p.g.a. att det aktiva delningsfiltret skär i piP's lägsta
frekvensområde. Har inte fått mina piP att bottna ens ensamma så jag antar att du skrämmde halva grannskapet....

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-17 12:31

300 meter till närmsta granne... :D

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2004-11-17 12:53

Tank skrev:300 meter till närmsta granne... :D

Och han blev döv... :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-17 13:17

RogerGustavsson skrev:104dB klarar ett par piP ensamma ner till 34 Hz (på 1m) enligt specifikationen. Kör man i kombination med subbas t.ex. P-2 ökar ju tåligheten p.g.a. att det aktiva delningsfiltret skär i piP's lägsta
frekvensområde. Har inte fått mina piP att bottna ens ensamma så jag antar att du skrämmde halva grannskapet....

hmm spelar du hyffsat lågt eller är det musikmaterial som är orsaken? jag tycker inte det är speciellt svårt att få dom att bottna..

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-17 13:33

Naxos version av Grieg - Bergakungens Sal, och den där afrikanska(?) avarten som inte var basfiltrerad... Kommer du på några mer, Kraniet?

Nästa

Återgå till Köpråd