Hifi-fynd du inte bör missa!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-01 15:31

Detta är okej högtalare, och annonsen är lite rolig. : https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... 172930.htm Dali 808 - Sonos-dödare! :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2023-02-02 01:19

Skynda fynda... jag vill inte ha en silverfärgad, annars hade jag varit sugen själv

https://www.referenceaudio.se/produkt/chord-electronics-hugo-m-scaler
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2023-02-02 16:28

Lite sugen på att bjuda hem Sladd tillsammans med den här

https://hifitorget.se/visa_annons.php/prima_luna_evo_400_kt_150_173037.htm

Men jag hör Eriks varnande ord om att man inte ska placera rör för tätt... Vackert är det i varje fall. O tänk vad Mr Sladd skulle bli förvånad över att det inte behövs dyra Transparent-kablar! Vore skoj att utsätta honom för fejkväxlingar o se om han njuter mer när han får tro att det finns en låda på magen. Rubriken skulle bli "Carlsson lyssnar på Carlsson"
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Morello » 2023-02-02 16:32

Databladet till 6550 stipulerar ett minsta avstånd om 100 mm; apparaten på bilden är alltså helt åt helsike i detta avseende.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-02-02 18:26

Läser extrem autobias i annonsen,vad är det för fiffigt?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-02 20:22

hifikg skrev:Lite sugen på att bjuda hem Sladd tillsammans med den här

https://hifitorget.se/visa_annons.php/prima_luna_evo_400_kt_150_173037.htm

Men jag hör Eriks varnande ord om att man inte ska placera rör för tätt... Vackert är det i varje fall. O tänk vad Mr Sladd skulle bli förvånad över att det inte behövs dyra Transparent-kablar! Vore skoj att utsätta honom för fejkväxlingar o se om han njuter mer när han får tro att det finns en låda på magen. Rubriken skulle bli "Carlsson lyssnar på Carlsson"

hifik och Carlsson lyssnar på Carlsson. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2023-02-02 20:49

Hjalmar_Branting skrev:Läser extrem autobias i annonsen,vad är det för fiffigt?


Är det Prima Lunan så handlar det om Adaptive Auto Bias, väldigt avancerat. Det hade min också. Det innebar att man kunde peta i vilka rör som helst, som passade i socklarna, o tuta o köra. Det fanns ingen garanti för att det skulle låta bra, men grejorna skulle hålla! Den jag har nu törs jag inte peta i t ex 2A3 rör i.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav peterh » 2023-02-02 21:50

FBK skrev:
hifikg skrev:Lite sugen på att bjuda hem Sladd tillsammans med den här

https://hifitorget.se/visa_annons.php/prima_luna_evo_400_kt_150_173037.htm

Men jag hör Eriks varnande ord om att man inte ska placera rör för tätt... Vackert är det i varje fall. O tänk vad Mr Sladd skulle bli förvånad över att det inte behövs dyra Transparent-kablar! Vore skoj att utsätta honom för fejkväxlingar o se om han njuter mer när han får tro att det finns en låda på magen. Rubriken skulle bli "Carlsson lyssnar på Carlsson"

hifik och Carlsson lyssnar på Carlsson. :)

Primaluna har kostat mig 8 KT88 då dess autobias skenade. Då jag ej kunde få fram schema så avråder jag från köp.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2023-02-02 22:14

peterh skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Lite sugen på att bjuda hem Sladd tillsammans med den här

https://hifitorget.se/visa_annons.php/prima_luna_evo_400_kt_150_173037.htm

Men jag hör Eriks varnande ord om att man inte ska placera rör för tätt... Vackert är det i varje fall. O tänk vad Mr Sladd skulle bli förvånad över att det inte behövs dyra Transparent-kablar! Vore skoj att utsätta honom för fejkväxlingar o se om han njuter mer när han får tro att det finns en låda på magen. Rubriken skulle bli "Carlsson lyssnar på Carlsson"

hifik och Carlsson lyssnar på Carlsson. :)

Primaluna har kostat mig 8 KT88 då dess autobias skenade. Då jag ej kunde få fram schema så avråder jag från köp.


Ajdå, hade iofs aldrig vågat rulla med andra rör än de sorter som satt i, men bruksanvisningen påstod att det skulle gå. Den enkla, rena, kabeldragningen och layouten i lådan borde vara enkel att följa för någon som begriper:

insideprimaluna.jpg
insideprimaluna.jpg (122.72 KiB) Visad 2681 gånger


Och nu ser jag att det står "coil" jag som fyllde på "oil" i tid och otid... ooops!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Morello » 2023-02-02 22:44

hifikg skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Läser extrem autobias i annonsen,vad är det för fiffigt?


Är det Prima Lunan så handlar det om Adaptive Auto Bias, väldigt avancerat. Det hade min också. Det innebar att man kunde peta i vilka rör som helst, som passade i socklarna, o tuta o köra. Det fanns ingen garanti för att det skulle låta bra, men grejorna skulle hålla! Den jag har nu törs jag inte peta i t ex 2A3 rör i.


Det är inte avancerat, men fungerar tveksamt av orsaker jag redogjort för i en annan tråd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2023-02-02 23:19

Ta en chokladbit som tröst, kineserna är kluriga :)
Bilagor
chokomorello.jpeg
chokomorello.jpeg (91.27 KiB) Visad 2663 gånger
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-02-03 11:07

Låter fräsigt med "Extrem" som beskrivning :roll:
Kommer ihåg att någon grillade just med en sådan Autobias men det kanske inte var Extremvarianten :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Morello » 2023-02-03 11:25

Morello skrev:
Vad så kallad "auto-bias"(ej att förväxla med katodförspänning) anbelangar kan det enkelt konstateras att det inte fungerar speciellt bra. Det hela bygger på att man känner spänningen över (och därmed strömmen genom) katodmotstånden, integrerar sagda spänning för att sedan återkoppla till rörens styrgaller. Så länge man inte spelar någon musik eller slik signal fungerar detta alldeles utmärkt, men när signal påförs räcker det med att rören har jämna ordningens övertoner (vilket de de facto har), att signalen är asymmetrisk och/eller att rören arbetar i klass AB/B för att medelströmmen i rören skall avvika från noll. Denna avvikelse kommer att integreras och återkopplar till rörens styrgaller, varför det inte fungerar som kanske hoppats på. Man kan tillgripa vissa abrovinker för att mildra detta oönskade beteende, men riktigt bra (som en korrekt inställt potentiometer) blir det aldrig.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Mirage » 2023-02-08 21:28

Komplett Muse stereo för 16 kkr. Det tror jag är ett bra pris för de grejerna!
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /106782608

Försteg Muse - Model three signature med separat strömförsörjning.
Slutsteg Muse - Model one hundred sixty.
DVD/CD -spelare Muse -Model nine signature (uppdaterad).
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-09 20:56

Mirage skrev:Komplett Muse stereo för 16 kkr. Det tror jag är ett bra pris för de grejerna!
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /106782608

Försteg Muse - Model three signature med separat strömförsörjning.
Slutsteg Muse - Model one hundred sixty.
DVD/CD -spelare Muse -Model nine signature (uppdaterad).

Man kan verkligen se olika också på vad som är fynd. Jag tycker det är dyrt, och inte värt den slanten. Har haft slutsteget och det var hel okej. Men 16 för allt, nej. Tror jag gav och sålde mitt slutsteg för 5 tusen. Låter försteget bra så max 12 för allt. Jämförde steget emot bla. Classé CA-200 när vi hade en träff på Hififorum.nu och det steget är himlen för mig, jäklar vad bra det är.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-09 21:15

FBK skrev:
Mirage skrev:Komplett Muse stereo för 16 kkr. Det tror jag är ett bra pris för de grejerna!
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /106782608

Försteg Muse - Model three signature med separat strömförsörjning.
Slutsteg Muse - Model one hundred sixty.
DVD/CD -spelare Muse -Model nine signature (uppdaterad).

Man kan verkligen se olika också på vad som är fynd. Jag tycker det är dyrt, och inte värt den slanten. Har haft slutsteget och det var hel okej. Men 16 för allt, nej. Tror jag gav och sålde mitt slutsteg för 5 tusen. Låter försteget bra så max 12 för allt. Jämförde steget emot bla. Classé CA-200 när vi hade en träff på Hififorum.nu och det steget är himlen för mig, jäklar vad bra det är.

Måste säga att jag är enormt imponerad av din förmåga att hålla koll på begagnatpriser. Så otroligt insatt och kunnig.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-09 22:59

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:
Mirage skrev:Komplett Muse stereo för 16 kkr. Det tror jag är ett bra pris för de grejerna!
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /106782608


Man kan verkligen se olika också på vad som är fynd. Jag tycker det är dyrt, och inte värt den slanten. Har haft slutsteget och det var hel okej. Men 16 för allt, nej. Tror jag gav och sålde mitt slutsteg för 5 tusen. Låter försteget bra så max 12 för allt. Jämförde steget emot bla. Classé CA-200 när vi hade en träff på Hififorum.nu och det steget är himlen för mig, jäklar vad bra det är.

Måste säga att jag är enormt imponerad av din förmåga att hålla koll på begagnatpriser. Så otroligt insatt och kunnig.

Jag är av den konstiga sorten, lite skruvat är det. :oops: :) Men jag har alltid tyckt det är kul att lyssna på "allt möjligt", därav så har jag lyssnat på "mycket olika grejer" genom åren hos folk och även hemma och det är synd att jag inte har plånbok att använda det nu. :mrgreen: Men då skulle det innebära Hifi samling i hemmet...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-09 23:24

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:Man kan verkligen se olika också på vad som är fynd. Jag tycker det är dyrt, och inte värt den slanten. Har haft slutsteget och det var hel okej. Men 16 för allt, nej. Tror jag gav och sålde mitt slutsteg för 5 tusen. Låter försteget bra så max 12 för allt. Jämförde steget emot bla. Classé CA-200 när vi hade en träff på Hififorum.nu och det steget är himlen för mig, jäklar vad bra det är.

Måste säga att jag är enormt imponerad av din förmåga att hålla koll på begagnatpriser. Så otroligt insatt och kunnig.

Jag är av den konstiga sorten, lite skruvat är det. :oops: :) Men jag har alltid tyckt det är kul att lyssna på "allt möjligt", därav så har jag lyssnat på "mycket olika grejer" genom åren hos folk och även hemma och det är synd att jag inte har plånbok att använda det nu. :mrgreen: Men då skulle det innebära Hifi samling i hemmet...

Tycker det är intressant när du skriver om olika fynd, priser och dina lyssningsintryck. Personligen är jag oerhört dåligt insatt i priser på begagnat. Därför är det kul när du skriver och delar med dig av din kunskap, så fortsätt gärna med det.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav juanth » 2023-02-19 18:46

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107067448

Transportskadade Larsen 4.2 för 2100:-

Bör vara lätt att laga.
Bilagor
3DBBA4F0-755C-4368-894F-E1BB2330B380.jpeg
3DBBA4F0-755C-4368-894F-E1BB2330B380.jpeg (613.96 KiB) Visad 2094 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2023-02-19 19:30

FBK skrev:Jag är av den konstiga sorten, lite skruvat är det. :oops: :) Men jag har alltid tyckt det är kul att lyssna på "allt möjligt", därav så har jag lyssnat på "mycket olika grejer" genom åren hos folk och även hemma och det är synd att jag inte har plånbok att använda det nu. :mrgreen: Men då skulle det innebära Hifi samling i hemmet...


Du är dessutom väldigt bra på att minnas OCH beskriva hur olika saker låter. Du borde skriva i H&M eller något liknande. Starta en Youtube-kanal :) Pengarna skulle ramla in! Finns väl bara en massa tok på amerikanska. Själv kommer jag knappt ihåg hur JBL lät på mässan igår :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav juanth » 2023-02-19 19:41

hifikg skrev:
FBK skrev:Jag är av den konstiga sorten, lite skruvat är det. :oops: :) Men jag har alltid tyckt det är kul att lyssna på "allt möjligt", därav så har jag lyssnat på "mycket olika grejer" genom åren hos folk och även hemma och det är synd att jag inte har plånbok att använda det nu. :mrgreen: Men då skulle det innebära Hifi samling i hemmet...


Du är dessutom väldigt bra på att minnas OCH beskriva hur olika saker låter. Du borde skriva i H&M eller något liknande. Starta en Youtube-kanal :) Pengarna skulle ramla in! Finns väl bara en massa tok på amerikanska. Själv kommer jag knappt ihåg hur JBL lät på mässan igår :)


Ja, FBK har väldigt bra kalibrerade öron. Svår att lura, vet jag då jag försökt :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-19 19:43

Ljudminnet är ju kort och även om man kommer ihåg hur något lät och i vilket sammanhang, det är ändå lite sviktande hos de flesta. Hur vet man hur något låter isolerat? Det är ju hela kedjor av apparater man lyssnar på och att utifrån en sådan separera enskilda komponenter är inget jag kan. Dessutom har vi det där med syngergieffekter mellan olika delar. En komponent kan låta bra tillsammans med en del andra men inte alltid likadant med vad som helst. Möjligen kan man säga ett detta främst förekommer eller åtminstone är mest tydligt mellan slutsteg och högtalare. En del högtalare kräver inte alls några muskedunder till slutsteg som man kan svetsa med. En del galet konstruerade högtalare måste ha dessa monster med prislappar som mindre hus. I slutändan har vi även det där med att anläggningen står i ett rum och det kan låta rätt annorlunda i ett annat rum. Ibland är anläggningen inte alls anpassad eller inställd för optimal återgivning i valt rum. Vi vet alla hur det kan bli på mässor.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-20 21:10

hifikg skrev:
FBK skrev:Jag är av den konstiga sorten, lite skruvat är det. :oops: :) Men jag har alltid tyckt det är kul att lyssna på "allt möjligt", därav så har jag lyssnat på "mycket olika grejer" genom åren hos folk och även hemma och det är synd att jag inte har plånbok att använda det nu. :mrgreen: Men då skulle det innebära Hifi samling i hemmet...


Du är dessutom väldigt bra på att minnas OCH beskriva hur olika saker låter. Du borde skriva i H&M eller något liknande. Starta en Youtube-kanal :) Pengarna skulle ramla in! Finns väl bara en massa tok på amerikanska. Själv kommer jag knappt ihåg hur JBL lät på mässan igår :)

8O Ska tänka på saken. Men jag skulle inte göra bort mig jämte Cheap audio man, som härjar där borta :mrgreen: Det är en riktig stolle, som man blir mörkrädd av att titta på. :roll: Det är synd att han fått fäste bland folk.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-20 21:12

Sedan såg jag nu att man kan handla billigare på Hifitorget än Tradera. https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 174395.htm Den här har de krävt över 1000kr för på Tradera, jag vet för jag budade på en. Säljaren vill ha 1500kr 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-20 21:16

juanth skrev:https://www.blocket.se/annons/stockholm/larsen_4_2/107067448

Transportskadade Larsen 4.2 för 2100:-

Bör vara lätt att laga.

Det var billigt, och de försvann också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Mirage » 2023-02-20 21:33

Mirage M5 SI, cd-spelare Micromega stage 3, radiodel rotel, Rack Apollo. Hifi kablar
ingår i köpet.

Alltihop för 4 000 kr. Det tycker jag att bara ett par Mirage M-5si är värda.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 174398.htm

Eftersom den inte nämns så utgår jag från att förstärkaren på bilden inte ingår.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Mirage » 2023-02-20 23:06

2 st BMS 18N862 för bara 10 kkr: https://hifitorget.se/visa_annons.php/2 ... 174410.htm

Vill man inte bygga IB så är det bara att läsa den här tråden: viewtopic.php?f=3&t=72458
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-21 01:33

Det här är kan vara intressant när det gäller förstärkaren. https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /107085337 Harman Kardon förstärkare HK 6900, CD-spelare HD 7325 samt tuner TU 930.
Högtalare JBL LX66
Förstärkaren är en klassiker för folk som älskar Harmon Kardon och högtalarna är lite för ljusa i min smak. Men man kan kanske byta diskant och få bättre ljud ur dem. Men skulle han lägga upp förstärkaren på Tradera så kan den "segla iväg" i pris. Resten är inte värt så mycket så jag tror han kommer få bud på 6900:an
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2023-02-21 01:42

Hur mycket högtalare kan man förvänta sig för 1500kr ? Jag tycker att dessa för 1500kr är ett mycket vettigt köp. Dali 808 https://www.blocket.se/annons/skane/gol ... /107060966
De låter bättre än JBL:arna i mitt inlägg innan detta.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav VintageHiFi » 2023-02-21 01:58

FBK skrev:Det här är kan vara intressant när det gäller förstärkaren. https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /107085337 Harman Kardon förstärkare HK 6900, CD-spelare HD 7325 samt tuner TU 930.
Högtalare JBL LX66
Förstärkaren är en klassiker för folk som älskar Harmon Kardon och högtalarna är lite för ljusa i min smak. Men man kan kanske byta diskant och få bättre ljud ur dem. Men skulle han lägga upp förstärkaren på Tradera så kan den "segla iväg" i pris. Resten är inte värt så mycket så jag tror han kommer få bud på 6900:an


Diskanterna i LX serien är kända för att få problem med åren då dämpningen bakom membranet "ruttnar"
bort på liknade sätt som foam kanterna på basarna. Jag har LX166 modellen det är samma element som
LX66 men med betydligt mer påkostat kabinett med glastopp & riktigt faner istället för folierade lådor.
Att många tycker dom låter illa i diskanten beror nog mycket på ovanstående problem nu när dom
har +30 år på nacken. Så med åtgärdade diskanter samt genomgångna filter är det helt ok högtalare.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster