Hifi-fynd du inte bör missa!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-11 15:43

Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav juanth » 2022-02-11 17:28

BellsnWhistles skrev:
RolffRojs skrev:Pink Floyd fans bör nog kasta ett öga på dem: https://www.soundonsound.com/music-busi ... lips-rh544

"But, I suspect you're now asking, what has Philips' curious motional feedback active hi-fi speaker range got to do with professional audio and music recording? Well, what if I told you that a number of classic Pink Floyd albums, including The Wall, were mixed on a pair of Philips RH544s?"


Allvarligt?
Och jag som lyssnade på hela Animals idag.
Kul kommentar @RolffRojs



Jag har ett par RH544, de låter osannolikt bra. Självklart så har det spelats PF på dem. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Knuttebaloa » 2022-02-13 18:09

Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-16 12:12

Första gången någonsin jag ser dessa till salu i Sverige, kan inte finnas många par.
Har inte hört dem men hört Apogee Duetta samt ägt Apogee Stage, båda mycket imponerande högtalare.
Lite 80-tals nostalgi för mig.
Rätt stora dock :D

https://hifitorget.se/visa_annons.php/apogee_acoustics_diva_148625.htm
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav RolffRojs » 2022-02-16 13:46

BellsnWhistles skrev:Första gången någonsin jag ser dessa till salu i Sverige, kan inte finnas många par.
Har inte hört dem men hört Apogee Duetta samt ägt Apogee Stage, båda mycket imponerande högtalare.
Lite 80-tals nostalgi för mig.
Rätt stora dock :D

https://hifitorget.se/visa_annons.php/apogee_acoustics_diva_148625.htm


Samma högtalare här: https://www.audiogon.com/listings/lisaf ... sh-planars
Dock står det att dem finns för upphämtning i USA i denna annonsen. Tillhörande förstärkare är märkta 120V.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav jonasp » 2022-02-16 13:51

RolffRojs skrev:
BellsnWhistles skrev:Första gången någonsin jag ser dessa till salu i Sverige, kan inte finnas många par.
Har inte hört dem men hört Apogee Duetta samt ägt Apogee Stage, båda mycket imponerande högtalare.
Lite 80-tals nostalgi för mig.
Rätt stora dock :D

https://hifitorget.se/visa_annons.php/apogee_acoustics_diva_148625.htm


Samma högtalare här: https://www.audiogon.com/listings/lisaf ... sh-planars
Dock står det att dem finns för upphämtning i USA i denna annonsen. Tillhörande förstärkare är märkta 120V.


Ja Connecticut ligger inte på Gotland….
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2022-02-16 14:00

jonasp skrev:
RolffRojs skrev:
BellsnWhistles skrev:Första gången någonsin jag ser dessa till salu i Sverige, kan inte finnas många par.
Har inte hört dem men hört Apogee Duetta samt ägt Apogee Stage, båda mycket imponerande högtalare.
Lite 80-tals nostalgi för mig.
Rätt stora dock :D

https://hifitorget.se/visa_annons.php/apogee_acoustics_diva_148625.htm


Samma högtalare här: https://www.audiogon.com/listings/lisaf ... sh-planars
Dock står det att dem finns för upphämtning i USA i denna annonsen. Tillhörande förstärkare är märkta 120V.


Ja Connecticut ligger inte på Gotland….


Lånad bild kanske?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-16 14:51

Säkert bluff, tänkte på det redan när jag läste texten, den lät översatt.
Så kanske skulle lagt demn i den andra tråden, saker som man BÖR missa.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav RolffRojs » 2022-02-16 14:58

hifikg skrev:
jonasp skrev:
RolffRojs skrev:
Samma högtalare här: https://www.audiogon.com/listings/lisaf ... sh-planars
Dock står det att dem finns för upphämtning i USA i denna annonsen. Tillhörande förstärkare är märkta 120V.


Ja Connecticut ligger inte på Gotland….


Lånad bild kanske?

Jo, men en lånad bild när det är så lätt att ta en bild i dessa tider? Säljaren heter Vallis i Hifitorgets annons. På förstärkartestet i den andra annonsen är testaren Wallis?
Sen samma färg på båda: "Denna sällsynta modell kommer i en underbar, anpassad marmorfinish."

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav RolffRojs » 2022-02-16 15:00

BellsnWhistles skrev:Säkert bluff, tänkte på det redan när jag läste texten, den lät översatt.
Så kanske skulle lagt demn i den andra tråden, saker som man BÖR missa.

Det är nog ingen bluff, men tillhörande förstärkare är för 120V vilket ställer till det.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-16 15:21

https://hifitorget.se/?l=17&t=1
Alla annonser "från Gotland" verkar vara från samma person utifrån de märkliga objektbeskrivningarna.
Men alla har olika namn som kontaktperson.
Jag är tveksam till att detta är schysst, jag har blivit blåst en gång så därför ser jag rött om jag misstänker något.

Men visst kan det vara ok.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2022-02-16 15:29

RolffRojs skrev:
hifikg skrev:
jonasp skrev:
Ja Connecticut ligger inte på Gotland….


Lånad bild kanske?

Jo, men en lånad bild när det är så lätt att ta en bild i dessa tider? Säljaren heter Vallis i Hifitorgets annons. På förstärkartestet i den andra annonsen är testaren Wallis?
Sen samma färg på båda: "Denna sällsynta modell kommer i en underbar, anpassad marmorfinish."


Det luktar gravad hund, men sådana pjäser måste väl avhämtas, har han aktier i Gotlands Rederiet o hoppas få sälja extra biljetter till hugade spekulanter? Kan ta tid att sälja såna där. De kräver sitt rum.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-16 15:38

hifikg skrev:Det luktar gravad hund, men sådana pjäser måste väl avhämtas, har han aktier i Gotlands Rederiet o hoppas få sälja extra biljetter till hugade spekulanter? Kan ta tid att sälja såna där. De kräver sitt rum.


Ett vanligt förekommande moment är att man betalar en handpenning så att säljaren håller produkten (för att det är ju så många intressenter).
Gotland är bra då det för alla fastlänningar är ett meck att åka dit, och för att göra det så vill man ju vara säker på att produkten inte är såld när man kommer till ön, därför handpenning (eller för all del full betalning...).

Och när pengarna är betalda så försvinner både annonsen och säljaren, ev. telefonnummer kan också försvinna.
Utstuderat.
Som sagt så har jag varit med om detta :evil:
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2022-02-16 15:47

BellsnWhistles skrev:
hifikg skrev:Det luktar gravad hund, men sådana pjäser måste väl avhämtas, har han aktier i Gotlands Rederiet o hoppas få sälja extra biljetter till hugade spekulanter? Kan ta tid att sälja såna där. De kräver sitt rum.


Ett vanligt förekommande moment är att man betalar en handpenning så att säljaren håller produkten (för att det är ju så många intressenter).
Gotland är bra då det för alla fastlänningar är ett meck att åka dit, och för att göra det så vill man ju vara säker på att produkten inte är såld när man kommer till ön, därför handpenning (eller för all del full betalning...).

Och när pengarna är betalda så försvinner både annonsen och säljaren, ev. telefonnummer kan också försvinna.
Utstuderat.
Som sagt så har jag varit med om detta :evil:


Klarade mig nyss med blotta förskräckelsen på Tradera, men det känns som att det är ett ämne för en annan tråd :)
Sitter nöjd :)

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav RolffRojs » 2022-02-16 17:04

BellsnWhistles skrev:Ett vanligt förekommande moment är att man betalar en handpenning så att säljaren håller produkten (för att det är ju så många intressenter).
Gotland är bra då det för alla fastlänningar är ett meck att åka dit, och för att göra det så vill man ju vara säker på att produkten inte är såld när man kommer till ön, därför handpenning (eller för all del full betalning...).

Och när pengarna är betalda så försvinner både annonsen och säljaren, ev. telefonnummer kan också försvinna.
Utstuderat.
Som sagt så har jag varit med om detta :evil:


Nu på https://hifitorget.se

"Vi får många anmälningar om bedrägeriförsök för tillfället. Bedrägerierna gäller även köpesannonser där personer kontaktar annonsörer med "rätt" produkt. Bilder på pass eller körkort är inte någon garanti för att säljaren är seriös. Vi gör vad vi kan för att hindra den här typen av annonser men var försiktiga om ett erbjudande låter för bra för att vara sant och särskilt om en produkt plötsligt befinner sig utomlands."

Jag såg en liten möjlighet att det inte skulle vara bluff men drog en annan slutsats efter BellsnWhistles inlägg. Själv lägger jag aldrig handpenning.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav RolffRojs » 2022-02-16 19:43

Ser nu när jag läser mina inlägg att jag är extremt otydlig. Bilderna från Hifi-torgets annons är självklart samma som i dem från audiogon, dock fanns möjligheten att flytten bar till Sverige.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2022-02-16 20:15

RolffRojs skrev:
BellsnWhistles skrev:Ett vanligt förekommande moment är att man betalar en handpenning så att säljaren håller produkten (för att det är ju så många intressenter).
Gotland är bra då det för alla fastlänningar är ett meck att åka dit, och för att göra det så vill man ju vara säker på att produkten inte är såld när man kommer till ön, därför handpenning (eller för all del full betalning...).

Och när pengarna är betalda så försvinner både annonsen och säljaren, ev. telefonnummer kan också försvinna.
Utstuderat.
Som sagt så har jag varit med om detta :evil:


Nu på https://hifitorget.se

"Vi får många anmälningar om bedrägeriförsök för tillfället. Bedrägerierna gäller även köpesannonser där personer kontaktar annonsörer med "rätt" produkt. Bilder på pass eller körkort är inte någon garanti för att säljaren är seriös. Vi gör vad vi kan för att hindra den här typen av annonser men var försiktiga om ett erbjudande låter för bra för att vara sant och särskilt om en produkt plötsligt befinner sig utomlands."

Jag såg en liten möjlighet att det inte skulle vara bluff men drog en annan slutsats efter BellsnWhistles inlägg. Själv lägger jag aldrig handpenning.

Jag stormvarnar för Blocket när det gäller att lägga ut köpesannons. Gör inte detta om du nu inte kan åka och hämta produken Jag har flera gånger blivit kontaktad av svin som håller på och blåser folk där, men inte nappat som tur är. Här är en mycket intressant lista. https://www.gelki.com/Blocket-bedragare/ Och folk som är med på den håller på för fullt med att försöka lura folk ändå. Har har mailat listan till 2 bedragare och då blev det tyst....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-16 21:56

Blocket är skumt. Sonen har blivit lurad, hade spelat in samtalet med säljaren som bekräftade att han skickat varan, Polisanmälde och det tog förövaren. Inga pengar tillbaks då förövaren var medellös. Samme säljare härjar fortfarande på Blocket! Med Blocketpaketet är det säkrare och hoppar då säljaren av, då är skumt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2022-02-16 22:49

RogerGustavsson skrev:Blocket är skumt. Sonen har blivit lurad, hade spelat in samtalet med säljaren som bekräftade att han skickat varan, Polisanmälde och det tog förövaren. Inga pengar tillbaks då förövaren var medellös. Samme säljare härjar fortfarande på Blocket! Med Blocketpaketet är det säkrare och hoppar då säljaren av, då är skumt.

Och straffet blev ? Gick väl inte till rättegång... Det är sådant som brukar hamna underst i Polisen högar med småbrott. :roll: Polisen säger ju rakt ut idag att de skulle inte kunna utreda skjutningarna ordentligt i Stockholm om de inte fick in extra poliser ifrån övriga landet, och med det så förstår man att småbrott hamnar i högar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Belker » 2022-02-17 23:30


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2022-02-17 23:46

Belker skrev:Fynd vet jag inte, men fränt kit!
https://www.blocket.se/annons/stockholm/quad_esl_57/99652063


Jag ska inte samla, jag ska inte samla, jag ska inte... men fasen vad coola de där rörisarna är! Och hela kombon. Låter säkert alldeles fantastiskt om man inte är basknarkare och inte är i behov av de allra högsta frekvenserna längre. Prisvärt paket om allt funkar.
Sitter nöjd :)


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2022-02-19 22:40

Idag hittade jag ett par Tandberg-högtalare på en loppis o ringde en polare som diggar sånt, men tyvärr var det ingen modell som fick håret att resa sig, men nu vet jag vad som kan få en sådan diggare att digga extra hårt, så nästa gång...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav distad » 2022-02-21 19:52

BellsnWhistles skrev:
hifikg skrev:Det luktar gravad hund, men sådana pjäser måste väl avhämtas, har han aktier i Gotlands Rederiet o hoppas få sälja extra biljetter till hugade spekulanter? Kan ta tid att sälja såna där. De kräver sitt rum.


Ett vanligt förekommande moment är att man betalar en handpenning så att säljaren håller produkten (för att det är ju så många intressenter).
Gotland är bra då det för alla fastlänningar är ett meck att åka dit, och för att göra det så vill man ju vara säker på att produkten inte är såld när man kommer till ön, därför handpenning (eller för all del full betalning...).

Och när pengarna är betalda så försvinner både annonsen och säljaren, ev. telefonnummer kan också försvinna.
Utstuderat.
Som sagt så har jag varit med om detta :evil:

Köp endast av dem som erbjuder frakt till fastlandet med någon de känner inom närtid och som inte kräver större summor i förskott. Jag har sett några sådana och de går nog att lita på.

De som håller på att blåsa folk på blocket idag har oftast bråttom med affär pga. att de ska resa bort eller jobba på annan ort så de ej är hemma på 5 dagar.
Jag har blivit blåst en gång och det var nog 10år sedan jag fick en DVD spelare som var totalt trasig, (den gick inte att få liv i alls och släden var intryckt) (kartongen hel)och det var nästan så jag hade lust att åka till Göteborg och ringa på... :twisted: För personen "fanns" där och han hade nog satt i system att skicka trasiga grejer Sverige runt. Kan man tjäna 1500kr på varje affär och säljer långt ifrån Göteborg så går det kanske vägen i längden.
Jag gjorde en större affär en gång med en Göteborgare och då delade vi på soppan och jag åkte till honom och vi lyssnade en massa och hade en trevlig måltid på stan. Tyvärr så finns inte den killen i livet längre, men sådana personer är det jätte trevligt att göra affär med när man delar hobbyn.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-22 22:25

Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2022-02-22 22:27

BellsnWhistles skrev:Kan det bli mer vintage än detta?
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... h/98998725


Wow... Mary had a little lamb, så verkligt att folk svimmar. Den där vore nästan kul att inneha.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-24 22:13

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... _/99733407
Någon byggde ett par värstingar till pojkrummet för 20 år sedan…..
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav oa51 » 2022-02-25 00:31

OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav hifikg » 2022-02-25 00:39



En sån avstod jag från att köpa för 500 på en lokal loppis, fast jag borde ha förstått att det var ett fynd med tanke på tyngden :) Hoppas den kom till ett bra hem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav eljulio » 2022-02-26 19:28

[quote="Belker"]Fynd vet jag inte, men fränt kit!
https://www.blocket.se/annons/stockholm/quad_esl_57/99652063[/quote

Fasen så coolt.... behöver ett rum till. Dessa låter riktigt trevligt om man inte har höga krav på tryck. Snygga som tusan också.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster