Årets DAC klipp??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Årets DAC klipp??

Inläggav Sondek » 2011-04-19 21:12

http://www.kjell.com/?item=98777&path=470000000,491020000

Tre ingångar för 799 kr låter helt okej :)

Men frågan är vad den presterar.. :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-04-19 21:25

I hop med denna...

http://www.kjell.com/?item=98771&path=470000000,491020000

kopplad till ett par Mupps så har man en smutt liten anläggning
:wink:
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-04-20 18:05

Dom ser ju trevliga ut! :)

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-04-20 19:01

kan ni inte köpa å lyssna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2011-04-20 19:09

Vad är grejen med DAC?
Enda problemet jag har kopplat direkt till hötlursutgången är att att nivån inte blir tillräcklig alltid.

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2011-04-20 19:52

subsand skrev:Vad är grejen med DAC?
Enda problemet jag har kopplat direkt till hötlursutgången är att att nivån inte blir tillräcklig alltid.


Detta har jag också funderat många gånger på, när skall/bör man ha en DAC?
Är det för att signalnivåerna skall matchas bättre eller är det för att "man tror" att ljudet blir bättre?

Jag har inte ens fattat vad man skall med en "transport via DAC till reciever/slutsteg" till?

Hur bra rum måste till för att man skall höra att en DAC avgjort gör en verkligt stor skillnad? Att "bara" slänga in en DAC kan väl inte spela någon större roll om man inte har ordning på hur ljudet går i rummet, eller?

Annars blir det: DACars dom som satsar på DAC när det uppDACas att det inte hjälper... :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-04-20 20:22

Jag skaffade min Dac därför att jag tyckte ljudet min mediaspelare förmedlade via min analoga förförstärkare, var bedrövligt :? .
Samma låtar lät skit, när jag jämförde med min Cd-spelare.
Det blev mycket bättre när jag skaffade Dacèn :) .
Men sen är det ju skillnad på Dac`s också. Min Cdspelare låter fortfarande snäppet bättre än datorn via Cambridge, och Beresford dacàrna.
Jag har två just nu,för att jämföra...
Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken :?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-04-20 20:41

nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken :?


Kanske via Windows Update?




:twisted:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-04-20 21:33

Maccis skrev:
nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken :?


Kanske via Windows Update?
:twisted:


Förklara dig gärna!

Jag är ingen fena på Windows eller datorer för den delen :?

Skulle en windowsuppdatering kunna ge mig bättre ljud, menar du? :)

jannemannen
 
Inlägg: 2580
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Kungliga huvudstaden

Inläggav jannemannen » 2011-04-20 22:03

Grejen med DAC ? Det är väl att man får ett bra och smidigt ljudkort till en musik-dator tex. :)

DAC'en är ju i princip inget annat än ett bra externt ljudkort med flera ingångar...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-04-20 22:09

jannemannen skrev:Grejen med DAC ? Det är väl att man får ett bra och smidigt ljudkort till en musik-dator tex. :)

DAC'en är ju i princip inget annat än ett bra externt ljudkort med flera ingångar...

Mvh/Janne


En dac är en del av ett ljudkort.
Alla ljudkort har en inbyggd dac, men alla externa dacar har inte fler funktioner än just D/A omvandling.

Utan en dac kan du inte få ljudet ifrån en digital källa ut i högtalarna som är analoga.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-04-20 22:13

nadifierad skrev:
Maccis skrev:
nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken :?


Kanske via Windows Update?
:twisted:


Förklara dig gärna!

Jag är ingen fena på Windows eller datorer för den delen :?

Skulle en windowsuppdatering kunna ge mig bättre ljud, menar du? :)


Du skulle uppgradera plånboken.

Då kanske windows update fungerar...

(IRONI)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-04-20 23:34

Maccis skrev:
nadifierad skrev:
Maccis skrev:
nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken :?


Kanske via Windows Update?
:twisted:


Förklara dig gärna!

Jag är ingen fena på Windows eller datorer för den delen :?

Skulle en windowsuppdatering kunna ge mig bättre ljud, menar du? :)


Du skulle uppgradera plånboken.

Då kanske windows update fungerar...

(IRONI)


Ahaa! :D
Det hade varit något det!

jannemannen
 
Inlägg: 2580
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Kungliga huvudstaden

Inläggav jannemannen » 2011-04-21 15:42

adzer skrev:
jannemannen skrev:Grejen med DAC ? Det är väl att man får ett bra och smidigt ljudkort till en musik-dator tex. :)

DAC'en är ju i princip inget annat än ett bra externt ljudkort med flera ingångar...

Mvh/Janne


En dac är en del av ett ljudkort.
Alla ljudkort har en inbyggd dac, men alla externa dacar har inte fler funktioner än just D/A omvandling.

Utan en dac kan du inte få ljudet ifrån en digital källa ut i högtalarna som är analoga.


He ! Jo, jag vet ! :) Det jag menade var att en DAC med USB-ingång fungerar som ett väldigt bra ljudkort...

Det är lite lustigt att billiga produkter likt denna kallas ljudkort: http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0192

Medans denna kallas DAC: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1635&menu=1

Dom gör exakt samma sak. Fast är den lite "lyxigare", då är det helt plötsligt en "DAC"...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Schull
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm/Huddinge

Inläggav Schull » 2011-04-21 16:09

Den blev jag sugen på att testa.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-04-21 16:51

jannemannen skrev:
adzer skrev:
jannemannen skrev:Grejen med DAC ? Det är väl att man får ett bra och smidigt ljudkort till en musik-dator tex. :)

DAC'en är ju i princip inget annat än ett bra externt ljudkort med flera ingångar...

Mvh/Janne


En dac är en del av ett ljudkort.
Alla ljudkort har en inbyggd dac, men alla externa dacar har inte fler funktioner än just D/A omvandling.

Utan en dac kan du inte få ljudet ifrån en digital källa ut i högtalarna som är analoga.


He ! Jo, jag vet ! :) Det jag menade var att en DAC med USB-ingång fungerar som ett väldigt bra ljudkort...

Det är lite lustigt att billiga produkter likt denna kallas ljudkort: http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0192

Medans denna kallas DAC: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1635&menu=1

Dom gör exakt samma sak. Fast är den lite "lyxigare", då är det helt plötsligt en "DAC"...

Mvh/Janne


Ahh jo, just produktplaceringsmässigt så är det lite konstigt.

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2011-04-21 19:47

Skumt att det är helt omöjligt att få veta vilken DAC som sitter i den (förutom Cirrus Logic)....men om man mailar dem kanske...

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Inläggav ChristianAndersson » 2011-04-22 00:05

Skaffa Kjells nyhetsbrev;
så fås just nu 20% rabatt på en valfri vara.
Shatterer of words

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-04-22 13:23

Sondek skrev:I hop med denna...

http://www.kjell.com/?item=98771&path=470000000,491020000

kopplad till ett par Mupps så har man en smutt liten anläggning
:wink:


Är det klass- D ?

Det är bristande info om förstärkaren på länken.

Annars var den ju prisbillig, liksom dacen.
Odogmatisk sekt- granskare

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-04-22 22:55

Tillverkare..
http://www.brik-audio.com/

Ser ut att importeras av Kjell & Komp + Transient Design.

http://www.transientdesign.se/lev.htm

Konstaterat att nätdelen inte ingår. Finns dock en Brik nätdel som kan försörja flera enheter men det går nog bra att välja en annan nätdel.

Här kan man se fler enheter i samma serie.

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=1785&grp=890672
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Schull
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm/Huddinge

Inläggav Schull » 2011-04-23 15:37

Jag köpte dacen :)

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-04-23 16:11

Schull skrev:Jag köpte dacen :)

/L


Kul! :)
Återkom gärna med omdöme.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Inläggav misanplass » 2011-04-23 17:50

Sondek skrev:Konstaterat att nätdelen inte ingår. Finns dock en Brik nätdel som kan försörja flera enheter men det går nog bra att välja en annan nätdel.


??? Enligt produktbeskrivningen på Kjells hemsida medföljer nätadapters till både DAC och förstärkare.

DAC
Coax/optisk/USB
DAC med USB. Lämpligt när analog förstärkare skall kopplas till datorn eller annan digital ljudkälla. Anslutningar för tre källor: USB samt optisk och koaxial SPDIF. Kan även användas som uppgradering av förstärkare eller ljudkälla (CD/DVD etc.) som redan har D/A-omvandlare men av lägre kvalitet. D/A-omvandlaren som sitter på datorns ljudkort har normalt en upplösning på 8 till 16 bitar och en samplingsfrekvens på omkring 48 kHz. Denna externa D/A-omvandlare är betydligt bättre än så, med en upplösning på 24 bitar och en samplingsfrekvens på 192 kHz. Detta innebär att den klarar av att skapa en analog signal som är betydligt mer trogen det originalljud som en gång spelades in. D/A-omvandlare och DSP (Digital Signal Processor) kommer från Cirrus Logic. Ingångar: USB, optisk digital toslink och koaxial digital. Utgångar: 2 x RCA. Mått: 140 x 48 x 160 mm. Vikt: 1,0 kg. Levereras med nätadapter. USB-ljudkortet är kompatibelt med Windows XP, Vista, 7, Mac OS X samt Linux.


Förstärkare Stereo
Renodlad och prisvärd stereoförstärkare i snygg aluminiumfinish med imponerande ljud. Passar perfekt för att driva ett par passiva högtalare med ljud från t.ex. dator eller mp3-spelare. Anslut enkelt källan med RCA- eller 3,5 mm-kablage samt högtalarna med vanlig högtalarkabel (ingår ej). Förstärkaren kan med fördel användas tillsammans med nedanstående DAC för en ännu bättre ljudupplevelse. Front i borstad aluminium. Anslutningar: 1st 3,5 mm-anslutning i fronten, 2 st RCA stereo-anslutningar på baksidan samt anslutningar för två passiva högtalare på baksidan. Frekvensomfång: 20 Hz - 20 kHz.Levereras med nätadapter. Mått: 140 x 48 x 160 mm. Vikt: 1,1 kg.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Nip
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-03-21
Ort: Halland

Inläggav Nip » 2011-04-23 20:46

screen skrev:
subsand skrev:Vad är grejen med DAC?
Enda problemet jag har kopplat direkt till hötlursutgången är att att nivån inte blir tillräcklig alltid.


Detta har jag också funderat många gånger på, när skall/bör man ha en DAC?
Är det för att signalnivåerna skall matchas bättre eller är det för att "man tror" att ljudet blir bättre?

Jag har inte ens fattat vad man skall med en "transport via DAC till reciever/slutsteg" till?

Hur bra rum måste till för att man skall höra att en DAC avgjort gör en verkligt stor skillnad? Att "bara" slänga in en DAC kan väl inte spela någon större roll om man inte har ordning på hur ljudet går i rummet, eller?

Annars blir det: DACars dom som satsar på DAC när det uppDACas att det inte hjälper... :)


Har man digital ljudkälla så har man ju en DAC någonstans på utgångarna.

Så frågan är väl: När skall man skaffa en separat DAC och varför?

Svar varför: En högkvalitativ DAC kostar lite slantar. Att t.ex köpa en högpris cd-spelare för att få bra DAC i utgångarna till den och sedan högpris DVD för att få bra ljud ihop med videokälla osv osv är ju att betala flera ggr för samma sak - omvandling digital ström till analog.
Eller man kanske skaffar förstärkare med digitala ingångar och då får pröjsa extra slantar för att få riktigt bra kvalisort där med.

Separat DAC löser alla dessa fenomen - och du kan lägga den extra slanten en gång och få bra resultat med alla ljudkällor.

Det finns skillnader i bra cd-spelare men den är väldigt liten. Du kan i princip köra billigköret på spelaren om du har bra DAC.

Svar När: När du uppskattar bra ljud t.ex att du inte bara slölyssnar skvalmusik jämt utan kanske bringar några timmar i taget då och då du bara lyssnar på musik.

Men din skepticism är relevant - det blir inte bättre ljud bara för att det är separat DAC. Jämfört med en dators inbyggda ljudkort är det säkert det dock.


Kommentar ljudkort: Med ljudkort menar man att du också har A/D-omvandlare som ingångar för att få digitaliserat analogt ljud.

Kraven på ljudkort är mycket större vad gäller latency - dvs fördröjning från en viss digital sample visar sig på analoga utgången.

När du spelar in och vill ha medhörning via datorns inspelningsprogram så krävs fördröjning från analog ingång runt i digitala sfären till analogt på utgång igen inom sådär 10ms(roundtrip latency). Detta för att inte uppleva släpning i ljudet du spelar till.

En DAC avsedd bara för avspelning av musik spelar ingen roll om fördröjning från digital källa till analog signal är 1s eller mer. Ja, såvida du inte kör video och vill ha läppsynk då. Det börjar väl märkas vid sådär 20-30ms så det stör.

Ett bra ljudkort har sådär 3ms fördröjning ena vägen mot utgången.

Nå't sån't....

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-04-23 21:17

Jag köpte dacen Smile

/L


Ja du får så lov och återkomma med en rapport/utlåtande om denna förhållandevis billiga produkt? :)

Vilken typ av nätdel följer med? Väggbula?
Enligt Akelius webb shop så levereras samtliga enheter utan extern nätdel så Kjell verkar köra med en egen variant.

Ser också att Kjell har ett lägre pris än dom andra butikerna. En Vinbox skiljer det ungefär :D

Sen har dom en kombinerad FM och Streamer enhet som verkar intressant men den verkar det inte som att Kjell tar in.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2011-04-23 21:17

Ni som har köpt är det via windows man får dsp:n? Hur många band?
Framgår inte riktigt av manualen....

Användarvisningsbild
Schull
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm/Huddinge

Inläggav Schull » 2011-04-24 00:40

[/quote]
Ja du får så lov och återkomma med en rapport/utlåtande om denna förhållandevis billiga produkt? :)

Vilken typ av nätdel följer med? Väggbula? [/quote]


Japp, återkommer med en lysnings rapport.

Nätdelen är "väggbula"

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2011-04-24 08:24

Själv har jag använt följande "DAC" ett tag och är riktigt nöjd.

http://www.audiopro.se/templates/audio_pro_products/?id_products=534#

Använder den till datorn, som alternativ till Squeezebox Duet.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-04-26 10:36

Schull skrev:
Japp, återkommer med en lysnings rapport.

Nätdelen är "väggbula"

/L

Låter?

Sondek
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-10-02

Inläggav Sondek » 2011-04-26 14:33

Nu börjar man bli lätt nyfiken på vad denna DAC kan tänkas prestera :)
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster