Cyrus CD6

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sir_Woren
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Cyrus CD6

Inläggav Sir_Woren » 2003-10-04 14:10

Hejsan! Tänkte börja min medverkan i dettta forum med en fråga.:)

Är det någon som har lyssnat på denna CD? I så fall tror ni att den kan passa i mitt system? Jag upplever mitt system att det kan bli lite skrikigt med viss musik, så jag skulle vilja ha det lite lugnare med ljusheten. Ni kanske har några alternativ som skulle kunna funka.

Min budget för byte är 10000 kr

Jag lyssnar på det mesta i musikväg förutom klassiskt.

Mitt system består av:

Mission 782
Cyrus 7
Cyrus PSX-R
Sony XB930
Supra Ply 3.4/s
Supra EFF-ISL Anniversary

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2003-10-04 14:20

Du är nog rätt ute med att byta CD, eller så kan du låta modifiera den (ex. hos Harmony Design). Det är nog den mest kostnadseffektiva uppgradering du kan göra, efter att du hittat bättre högtalarkablar;)

PS: Har inte hört nämnde Cyrus CD-spelare...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Inläggav hali » 2003-10-04 17:57

Jag lyssnade en gång i tiden på en Cyrus Quattro på Mozart i Linköping när det fanns. En mycket trevlig cd-spelare, väldigt brittisk ljudkaraktär. Kändes prisvärd.
Har tyvärr inte lyssnat på nämnda CD7.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Sir_Woren
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Inläggav Sir_Woren » 2003-10-04 18:45

Det känns som om det får bli en resa ner till GBG och provlyssna.. :)

Fridefors: Jag kan hålla med om att högtalarkablarna inte är mycket att hänga i granen (märkte ingen större skillnad när jag köpt dom), däremot gillar jag signalkabeln skarpt.. :D

Användarvisningsbild
freann
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav freann » 2003-10-07 14:07

Jag har en Sony XB930 som nu är förpassad till garderoben... Jag uppfattar den som följande: bra upplösning, hyfsad bas och stor, men disig ljudbild. Tonalt ljus men lite grå (typiskt icke-hi-end Sony mao).

En ny cd för 10000 blir npg ett stort steg - CD6 är en riktig höjdare var jag förstår!

Tips... kika på vibrationskontroll av cd OCH förstärkare..!

mvh/Fredrik

Användarvisningsbild
Sir_Woren
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Inläggav Sir_Woren » 2003-10-07 16:31

freann: När du menar vibrationskontroll är det typ squashbollar och liknande under då? Jag har ett Atacama EQUINOX rack som prylarna står i, det borde nog ta bort det mesta av vibrationerna..Fast det skadar kanske inte att pröva.

Användarvisningsbild
freann
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav freann » 2003-10-07 19:36

Squashbollar är nog det enda jag INTE prövat :-) Det händer mycket saker när man ändrar på interaktionen mellan apparat och underlag...

Jag har tagit inspiration av Symposium (www.symposiumusa.com/main.shtml) samt Max Townsends Seismic Sink (www.townshendaudio.com/ www.audioexcellenceaz.com/townshendaudio.htm).
Ingen av dessa produkter finns mig veterligt i Sverige. Fanns de det skulle jag inte ha råd ändå..!

Vad jag har gjort är följande (från apparaten sett):

1. Metallkoner, spetsen uppåt
2. En "puck" för att göra ytan större. Jag använder tempurafärgkakor ("vattenfärg"). Som material är dessa *mycket* lika pressad grafit - totalt resonansdöda!
3. Ett 100mm tjock block av frigolit
4. En styck cykelslang

Verkar vansinnigt? Inte alls - kolla in Symposium..!
Ok, receptet går att förfina avsevärt. Näst steg blir att laminera ett inte fullt så tjockt lager frigolit med tunn plywood/MDF ovan och på undersidan. Nästan patentintrång hos Symposium ;-)

Gummislangen underst hjälper mycket eftersom jag har ett väldigt resonant trägolv.

Nåååå... låter det något då?
Skillnaden i 3-d, upplösning och transienter vågar jag nog beskiva som dramatisk. Man får en helt anna genomlysning av nyanser i tonhöjd och variation. Känslan av närvara blir verkligen väldigt på taglig. En skiva jag alltid haft svårt att få att låta bra - Wrecking Ball med Emmylou Harris, får nu en stor och skir ljudbild med härlig rumsverkan. Emmylous röst framstår inte längre som vass och plåtig. Överlag så framstår ljudet som mycket mera lättfotat och alert. Mitt system ser verkligen för jävligt ut just nu (det är frigolit överallt..!), men det är färbaskat roligt att lyssna på musik!!!

Oj, vad långt det här blev... Jag kan bara rekommendera att börja experimentera med olika "set ups" - spikar, koner, bollar... Man blir förvånad!

mvh/Fredrik

Användarvisningsbild
Sir_Woren
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Inläggav Sir_Woren » 2003-10-07 20:07

Det låter onekligen som om man skulle börja att exprimentera mer..

Fast jag tror att jag börjar med squashbollarna, hör jag någon skillnad så ska jag helt klart pröva ditt "recept", det kan ju inte bli annat än bra.. :D

Användarvisningsbild
freann
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav freann » 2003-10-07 20:20

Gör det! :D Testa sedan med metallkoner eller de självhäftande "SuperSpikes"...

/Fredrik

Användarvisningsbild
Jakob_S
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Jakob_S » 2003-10-23 01:54

Har inte hört CD6:an än.. kanske ska lyssna på den nu på fredag.. Quattron låter precis som hali skrev riktigt trevligt & är värd att fundera på. Även Quad 99CDP låter riktigt bra.. Det jag tror om de ovan nämnda spelarnas ljud är att CD6:an är den som är mest åt perfektionisthållet, Quattron är mest spelglad & att Quaden är en blandning av de båda, men med lite mer vinylkaraktär över ljudet. (?)

//jakob


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster