Squashbollar är nog det enda jag INTE prövat
Det händer mycket saker när man ändrar på interaktionen mellan apparat och underlag...
Jag har tagit inspiration av Symposium (
www.symposiumusa.com/main.shtml) samt Max Townsends Seismic Sink (
www.townshendaudio.com/ www.audioexcellenceaz.com/townshendaudio.htm).
Ingen av dessa produkter finns mig veterligt i Sverige. Fanns de det skulle jag inte ha råd ändå..!
Vad jag har gjort är följande (från apparaten sett):
1. Metallkoner, spetsen uppåt
2. En "puck" för att göra ytan större. Jag använder tempurafärgkakor ("vattenfärg"). Som material är dessa *mycket* lika pressad grafit - totalt resonansdöda!
3. Ett 100mm tjock block av frigolit
4. En styck cykelslang
Verkar vansinnigt? Inte alls - kolla in Symposium..!
Ok, receptet går att förfina avsevärt. Näst steg blir att laminera ett inte fullt så tjockt lager frigolit med tunn plywood/MDF ovan och på undersidan. Nästan patentintrång hos Symposium
Gummislangen underst hjälper mycket eftersom jag har ett väldigt resonant trägolv.
Nåååå... låter det något då?
Skillnaden i 3-d, upplösning och transienter vågar jag nog beskiva som dramatisk. Man får en helt anna genomlysning av nyanser i tonhöjd och variation. Känslan av närvara blir verkligen väldigt på taglig. En skiva jag alltid haft svårt att få att låta bra - Wrecking Ball med Emmylou Harris, får nu en stor och skir ljudbild med härlig rumsverkan. Emmylous röst framstår inte längre som vass och plåtig. Överlag så framstår ljudet som mycket mera lättfotat och alert. Mitt system ser verkligen för jävligt ut just nu (det är frigolit överallt..!), men det är färbaskat roligt att lyssna på musik!!!
Oj, vad långt det här blev... Jag kan bara rekommendera att börja experimentera med olika "set ups" - spikar, koner, bollar... Man blir förvånad!
mvh/Fredrik