DIY vs. Färdigbyggt (spec. Focal C600/LTS F1)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
labrat
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2005-01-15

DIY vs. Färdigbyggt (spec. Focal C600/LTS F1)

Inläggav labrat » 2005-01-16 13:44

Dags att köpa nya högtalare, har ca 6000:- att spendera.
Kollade först in följande:
B&W DM309
Wharfedale Emerald 97
JMLab Chorus 716s
AudioPro Black Diamond V.2

Upptäckte sedan att HIFIKIT har intressanta byggsatser, är speciellt intresserad av Acoustic Focal C600 och LTS's sats F1. Har tyvärr intemöjlighet att provlyssa dessa då jag bor långt ifrån stockholm så ber er om råd.

Först och främst, satsa på färdigbyggt eller ett kit? Jag har fått uppfattningen att jag kommer få mer valuta för pengarna om jag köper en byggsats, bättre ljud kommer alltid att gå före snygg låda. Hurpass bra håller sig de två ovannämnda kiten jämfört med färdigbyggda högtalare i samma prisklass?

Andra frågan, om ni tycker jag skall satsa på ett kit, vilket är bäst? :D Har läst mycket gott om båda på olika forum. Har även sett kommentarer om att LTS F1 spelar skjortan av C600, och tvärtom. Vad tycker ni? Är allätare när det gäller musik men det blir först och främst progressiv rock/70-talsrock (men även elektroniskt, akustiskt osv).

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-01-16 14:07

tycker du borde lyssna på högtalarna innan du köper.. att fråga andra om vad du gillar för högtalare är kanske inte det recept som ger dig "de bästa högtalarna du hört"..

av de butikshögtalare som du räknat upp skulle jag nog föredra JMLab. Möjligtvis Audio Pro. Har dock inte lyssnat på just dom där modellerna utan det är utifrån mina tidigare kontakter med märkena.

Användarvisningsbild
labrat
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2005-01-15

Inläggav labrat » 2005-01-16 14:48

Jo, jag vet men kommer ju inte ha möjlighet att lyssna på byggsatserna inom en överskådlig framtid och tänkte därför att om de generellt sett anses vara mycket mer prisvärda/bättre än de färdigbygda alternativen så skulle jag nog våga mig på att köpa grisen i säcken. :)

MrWallentino
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2004-08-26
Ort: Hofterup

Inläggav MrWallentino » 2005-01-17 23:56

Jag har ett par fula LTS-F1 samt ett par snyggare LTS-3v-F1. Det går bra att provlyssna ifall du bor i närheten. Kunde inte se vart du kommer ifrån.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster