Uppgradering - Förstärkare eller högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dantheman

Uppgradering - Förstärkare eller högtalare?

Inläggav dantheman » 2005-01-16 20:17

Vill gärna ha lite tips om lämplig uppgradering.

Jag har Dali 350 (1"+6.5") som drivs av en Yamha AX490 (2x80W?).

Högtalare:
Har länge varit mycket nöjd med mina Dalihögtalare men har flyttat till större lägenhet och skulle vilja ha lite mera tyngd i basåtergivningen. Även mera öppen och detaljerad diskant vore trevligt. Men helst åt det mjuka men ändå öppna hållet. Funderar starkt på Dali Evidence 470 som jag hört en gång. Dock fundersam på avståndet de kräver till bakomvarande vägg då jag har begränsat utrymme åt det hållet och inte vill ha en alltför dominerande bas heller.

Förstärkare:
Antar att min Yamaha köpt för 3500:- en gång i tiden ej är något strömstarkt monster men tycker den fungerar hyggligt. Volymen står vanligen vid "klockan nio" trots högtalarnas låga känslighet på 86dB! "Bruksen" anger samma effektsiffror som en NAD C352. Men är tveksam till ifall de är jämförbara. Antar att NAD står för betydligt mera seriös strömstyrka?

Var börja:
Så var hämtar jag störst förbättring? Byte till större högtalare med högre känslighet eller finns mycket att hämta från en mera seriös förstärkare i "mellanklass" Kanske NAD eller Rotel? Kan jag räkna med stor skillnad i ljud tack vare en rejälare förstärkare? Kan tänka mig att det ger bättre kontoll över basen. Men hur är det med detaljerad diskant? Måste jag byta upp mig till en dyrare serie på högtalaren för att få detta?

Tacksam för goda råd.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-16 22:40

Min erfarenhet säger att Yamaha gör bra förstärkare. Faktiskt bland dom allra bästa, enligt mig!

Dali däremot har jag inga positiva erfarenheter av, alls. Så jag rekomenderar byte av högtalare. Är man fräck köper man begagnade högtalar och kan då köpa riktigt fina grejjor för en billig penning. Snell E3, äldre NHT, en del B&W med flera är riktigt bra köp.
För den sparsamme och händige kan man bygga själv, t.ex. den 3-vägare som LTS låtit ta fram. För 10kkr får du då en högtalare som är mycket bra!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-17 01:41

Jag har lyssnat mycket på Dalis högtalare för några år sedan, även din modell, 350. Har haft ett par Dali 808. Jag tycker inte att de gör särskillt bra högtalare även om de låter ok. Det finns mycket renare och mer högupplösande högtalare med bättre stereoperspektiv. Tror att det är högtalarna som är svaga biten i ditt system (som vanligt) :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-17 09:57

Tycker 350 är en av de absolut bästa modeller Dali någonsin gjort.
Har du sandfyllt den - det ger lite extra stadga.

Skulle nog hellre rekommendera du skaffade subwoofer till dem för att bättra upp basområdet än att gå och byta ut dem - i så fall får du gå upp ganska långt i pris. Evidence 470 tycker jag inte är en bättre högtalare än 350 - även om den har lite större omfång nedåt.

Visst kan en förstärkare som orkar mer förbättra kontrollen i basområdet. ( Den lär dock inte få dem att spela djupare. ) Det som primärt händer är att långa basutbrott inte faller av i kraft för att stärkaren kör slut på effektreserv - utan ligger kvar på fullnivå. Kontrollen ökar också, men det är inte det som är mest markant i min uppfattning.

En bra 200W-stärkare skulle passa bra till 86dB
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dantheman

Gärna bra begagnattips

Inläggav dantheman » 2005-01-17 18:26

Tack för era intressanta synpunkter!

Kan tillägga att vid ev. uppgradering är det mycket väl tänkbart med begagnat.

Användarvisningsbild
dantheman

Ang. högtalare

Inläggav dantheman » 2005-01-17 18:35

Ang. högtalare:
Japp jag har sandfyllt mina 350'or. Stramade upp främst basen en del. Kul att kunna göra en sådan enkel förbättring ett tag efter köpet. :)

Håller med er som menar att högtalarna ger största skillnaden. Så har jag känt vid provlyssning. Men å andra sidan har jag aldrig jämfört några riktigt seriösa förstärkare med kraft i överflöd för att höra hur mycket den biten ger.

Verkar vara både bra och dåliga kommentarer kring Dali.
Har ej kollat in t.ex. B&W speciellt mycket då jag hört recensioner som pekar mot att jag kanske finner diskanten lite väl "vass". Det är ju en avvägning det där mellan upplösning/värme. Jag vill gärna ha en så mjuk men ändå detaljerad diskant som möjligt. Men jag kanske får värdera om och ge mig ut på provlyssningar. Har bara hört Evidence 470 som hastigast och det var flera år sedan så jag minns ej ifall diskanten kändes bättre och mer upplöst än på de jag har. Största intrycket var en stor skillnad i basens fyllighet och att ljudet kändes som det kom fram helt utan ansträngning. Vet ej ifall det beror på den högre känsligheten eller ifall det hänger mycket på förstärkaren? Tipsa gärna om modeller som bör kollas in. Helst modeller runt 10kkr som kan hittas begagnade för ca 5kkr.

Användarvisningsbild
dantheman

Ang. förstärkare

Inläggav dantheman » 2005-01-17 18:48

Ang. förstärkare:
Kul att höra positiva ord om Yamaha. ;) Har inte testat så många andra och framförallt inga med riktigt hög effekt. Är lite osäker kring behoven med tanke på den låga känsligheten så jag vet ej ifall förstärkaren är en begränsning. Kan säga att den verkar aldrig "tappa andan" eller ge distortion och volymen räcker gott med ratten runt "klockan nio". Upp till "tio" behöver jag aldrig gå även om den funkar bra även på såpass hög volym. Det jag funderar över är ifall en riktigt strömstark förstärkare kan ge mera basvolym även när man ligger på lägre nivåer. Har fått för mig att god strömstyrka kan jämföras med bra vridmoment hos en bilmotor.

Tänker på "Nattlordens" inlägg att en bra 200w förstärkare skulle passa bra till 86dB känslighet. Finns några generella tumregler här kring strömstyrka/effektbehov kontra känslighet? Kanske får försöka göra ett test med en stadigare förstärkare. Ge gärna något tips på aktuella förstärkare som finns i butik nu så jag kan testa. Och sedan lite bra begagnattips som jag kan hitta på annons ;)

Användarvisningsbild
dantheman

Ang. subwoofer

Inläggav dantheman » 2005-01-17 18:57

Ang. subwoofertipset:
Den lösningen känns lite som ett andrahandsval för mig men det kanske fungerar väl så bra? Har bara fått för mig att jag helst vill ha bra golvhögtalare som klara "hela skivan" själva. Hur som helst bör jag väl inte ta den billigaste subwoofern utan en som hänger med bra i tempot och klarar de lite högre kraven vid musiklyssning jämfört med hemmabio?

Vet ej hur den skulle kopplas in dock. Antar att vi pratar om en aktiv bas? Har ingen speciell utsignal eller pre-out på min stereoförstärkare. Skall en sub matas med vanlig lågnivåsignal? Det finns utgångar som väljs med ett vred för rec-out, går de att använda?

Mvh Dan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Ang. förstärkare

Inläggav paa » 2005-01-17 19:11

dantheman skrev:Kul att höra positiva ord om Yamaha.

Tänkl på att Yamaha specar effekten vid fyra ohm och alla seriösa vid 8 ohm!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Ang. förstärkare

Inläggav Martin » 2005-01-17 19:36

paa skrev:
dantheman skrev:Kul att höra positiva ord om Yamaha.

Tänkl på att Yamaha specar effekten vid fyra ohm och alla seriösa vid 8 ohm!
Känns som att kopplingen därifrån till kvaliteten är rätt avlägsen. Att de vågar ange effekten i 4 ohm trots att alla vet att förstärkare lämnar mindre spänning och måste lämna mer ström är väl bara betryggande och positivt.

Återgå till Köpråd