Vill gärna ha lite tips om lämplig uppgradering.
Jag har Dali 350 (1"+6.5") som drivs av en Yamha AX490 (2x80W?).
Högtalare:
Har länge varit mycket nöjd med mina Dalihögtalare men har flyttat till större lägenhet och skulle vilja ha lite mera tyngd i basåtergivningen. Även mera öppen och detaljerad diskant vore trevligt. Men helst åt det mjuka men ändå öppna hållet. Funderar starkt på Dali Evidence 470 som jag hört en gång. Dock fundersam på avståndet de kräver till bakomvarande vägg då jag har begränsat utrymme åt det hållet och inte vill ha en alltför dominerande bas heller.
Förstärkare:
Antar att min Yamaha köpt för 3500:- en gång i tiden ej är något strömstarkt monster men tycker den fungerar hyggligt. Volymen står vanligen vid "klockan nio" trots högtalarnas låga känslighet på 86dB! "Bruksen" anger samma effektsiffror som en NAD C352. Men är tveksam till ifall de är jämförbara. Antar att NAD står för betydligt mera seriös strömstyrka?
Var börja:
Så var hämtar jag störst förbättring? Byte till större högtalare med högre känslighet eller finns mycket att hämta från en mera seriös förstärkare i "mellanklass" Kanske NAD eller Rotel? Kan jag räkna med stor skillnad i ljud tack vare en rejälare förstärkare? Kan tänka mig att det ger bättre kontoll över basen. Men hur är det med detaljerad diskant? Måste jag byta upp mig till en dyrare serie på högtalaren för att få detta?
Tacksam för goda råd.