Technics sl 1900e

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aolite

Technics sl 1900e

Inläggav aolite » 2005-01-18 17:58

En kompis har en sådan som står och skräpar. För att gå rakt på sak, är det något att ha?
Har inga superkrav men vill ha en ok spelare för att lyssna på vinyl lite då och då...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-18 21:08

Den verkar helt ok... kolla bara att det inte finns några som hellst glapp i arm och att direktdriften inte svajjar. Om det är av samma typ av drift som i sl1210 så skall det inte vara ngt problems i de flesta fall.

Lite brutaldesignad... 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-01-18 23:02

Vee-Eight skrev:Den verkar helt ok... kolla bara att det inte finns några som hellst glapp i arm och att direktdriften inte svajjar. Om det är av samma typ av drift som i sl1210 så skall det inte vara ngt problems i de flesta fall.

Lite brutaldesignad... 8)

För mig som inte är så insatt i vinylspelare :roll: Du menar glapp i infästningen av armen?
En annan relaterad fråga, hur vet man om det är en mm eller mc-pickup? Antar att det kan vara en god idé att byta.

Skulle ha föredragit en mer minimalististk design, men funkar den bara så. :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-19 01:00

Kolla efter beteckning på puppan, men i vilket fall som hellst så är det bra att byta. Puppor åldras. Japp, infästningens mekanik är det jag menar inte skall få glappa, eller på ngt annat vis ha märkbara fel. Svajjet kan man ju enkelt se med strobljuset på sidan av tallriken.

Skulle rekommendera en Grado-pickup, de är bra i pris/prestanda. Jag har iof bara blivit besviken på Ortofon.

Välkommen i en beroendeframkallande värld av vinyl! :twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-01-25 23:00

Vee-Eight skrev:Svajjet kan man ju enkelt se med strobljuset på sidan av tallriken.
:twisted:

:oops: nu hänger jag inte riktigt med... Strobljus? Har inte fått hem den än men skall pusha på honom lite.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-27 00:36

Asså det är ingen discostrob som man har att vänta sig. 8)
Det är helt enkelt en liten lampa som blinkar med en viss frekvens mot skivtallriken som har en massa blanka prickar med jämna mellanrum på sidan, oftast så är de ordnade i flera rader. Mellanrummen mellan prickarna är olika på de olika raderna, detta pga skivspelarens olika hastigheter. Verkar prickarna "stå still" i strobljuset så har man ställt in rätt hastighet på skivtallriken. Jag antar att man kan ställa in det med ngn lämplig ratt eller annat reglage, oftast kallat pitch. Skulle prickarna verka vandra iväg lite plötsligt så har skivspelarn svårt att hålla varvet, dvs det är svaj.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Köpråd