Första stereoanläggningen

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henkeman

Första stereoanläggningen

Inläggav Henkeman » 2005-01-20 23:26

Hejhej!

Har precis bestämt mig för att skaffa en stereoanläggning som är något att hänga i julgran, men behöver lite hjälp med val av delar.

(Är inte hemma på det här med hifi...) :roll:

Det är så att jag har kollat runt lite i forumet och kommit fram till att en NAD C320BEE-förstärkare i kombination med en NAD C521BEE-cdspelare är det som verkar bäst och mest prisvärt i den prisklass som jag har tänkt mig. (Rätt eller fel?)

Men en liten fundering har dykt upp i mitt huvud: Just nu har jag i mitt rum en liten JVC-grunka, inget avancerat (förstärkarsteg, cd-spelare, kasettspelare och radio i ett), och ett par Jamo D 160 i kombination med högtalarna jag fick med apparaten (jag har alltså parallellkopplat så att ja har 4 stycken högtalare in på en ingång för två, vilket inte är så speciellt bra kan jag tänka mig... :oops: Det ger väl ingen bättre ljudbild för det egentligen?) Det jag i alla fall undrade över var om Jamo D högtalarna (160 W, 8 ohm) är kompatibla med det nya system jag tänkt mig? Jag har läst att högtalare med hög effekt kan vara "tungdrivna" ( :?: ) vid användning av en förstärkare med låg ut-effekt. I och för sig så ger den apparaten jag har nu bara 30 W i effekt och jag kan inte påstå att jag tycker att någonting låter konstigt (eller så vet jag bara inte hur det ska låta när det låter bra :wink: ) Bör jag kanske uppgradera till en ny högtalaruppsättning som passar NAD-systemet bättre?

Annars så är jag väldigt musikintresserad och vill få ut så mycket som möjligt av mitt nya system. Har bred musiksmak, men det blir mest hårdrock, metal o dyl., finns det då något speciellt system som kanske passar/låter lite bättre till denna typ av musik? Fast det kanske är en sådan sak man får utforska och upptäcka själv...

Tack så mycket på förhand!!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-21 01:09

nja, man måste bestämma sig

om man ska hålla på med HiFi är det bara jazz som gäller. Patricia Barber är bäst

Gillar du nåt annat så köp en distbox istället. Den kopplas bäst till diskmaskinen och ger en väldig medelvolym

en kompressor för pumpning av bildäck är också bra att ha
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-21 01:26

Effektmärkningen säger inget om högtalarna annat (eventuellt) än hur mycket effekt kan kan trycka på dom utan att dom går sönder. Det låter i regel apa långt innan...

Jag känner inte till jamo-högtalarna. Jag vet dock att jamo producerat allt fårn billigt junk till riktigt prisvärda, bra högtalare. Även dyra, mindre bra och inte "helt prisvärda" produkter...
När du ändå är på hifiklubben och köper NAD-grjjor, kan det kanske vara läge att kika på nya högtalare? Hifi-klubben har ett brett utbud av govare från svinbilligt och uppåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-21 01:36

När dom på andra forum säger att stora högtalare med stora element måste ha en stark förstärkare för att orka driva dom så brukar jag säga att dom har fel. Då brukar dom säga att jag är dum i huvet. Så jag säger inte så längre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-21 16:51

paa skrev:När dom på andra forum säger att stora högtalare med stora element måste ha en stark förstärkare för att orka driva dom så brukar jag säga att dom har fel. Då brukar dom säga att jag är dum i huvet. Så jag säger inte så längre.

Max säger: Folk på andra forum har noll koll. Dom som hade koll är avstängda (eller har slutat självmant) eftersom det var störande med folk som sade emot och dessutom kunde beskriva teoretiskt att dom hade rätt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-21 17:17

måste säga det var otroligt lite svar på frågorna här..

först säger du inget om vilken budget du är intresserad av. Från de föreslagna NADgrejjorna kan man sluta sig till en budget runt 7000??
Som sagts tidigare på andra ställen här i forumet så är biorecievers det som ger mest valuta för pengarna. Denon AVR-1905 ger tex 7x80 watt för samma peng som den stärkaren du uppger. Då får du dessutom radio och surround plus en massa annat lullull (vars användbarhet kanske kan ifrågasättas).
En DVD ger också en hel del mer för pengarna än en CD. De flesta är nog minst lika bra som många CD-spelare och vissa anses ju tom vara bättre än alla CD-spelare som finns. Pioneer har ju sin modellserie. Den billigare DV-470 får du för 1100 och då regionfri och med divx-stöd (www.fyndborsen.se). Hur den ljuder vet jag inte men jag misstänker att den låter väldigt likt den större modellen som blivit så höjd till skyarna (dv668)
Jamo D-160 verkar vara nån PA-inspirerad historia som kanske inte ger det absolut sista i välljud. Även om det formodligen inte är rent skräp så kanske jag skulle velat ha nya högtalare iaf..
Exakt vad kan ju disskuteras då det är mycket en smaksak. Vet inte hur Gale låter som hifibutiken saluför. Verkar ge rätt mycket för pengarna (kvantitet) i vilket fall.. en trevägare med 8tums bas för 3500 är ju inte dyrt direkt. IOfs säljer fyndbörsen Audio Pro Black Diamond för 3200 vilket förmodligen ger mer välljud får samma peng..
Det kan ju dock vara en ide att köra med högtalarna du har tills du har pengar nog att köpa ett par lite bättre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 19:21

Style skrev:nja, man måste bestämma sig

om man ska hålla på med HiFi är det bara jazz som gäller. Patricia Barber är bäst

:lol: :lol: :lol:

paa skrev:När dom på andra forum säger att stora högtalare med stora element måste ha en stark förstärkare för att orka driva dom så brukar jag säga att dom har fel. Då brukar dom säga att jag är dum i huvet. Så jag säger inte så längre.

Hehe, det beror ju på vad man menar. En större högtalare brukar ha både större effekttålighet och känslighet. Man måste därför ha en större förstärkare för att kunna spela så starkt som högtalarna kan, men för att spela lika starkt som på den mindre högtalaren behöver man mindre effekt. Inget är lätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-21 21:02

det där med effektmärkning på högtalare är lite roligt.. det är ju en ren "sales point" för de oinvigda.. 300 watt högtalare måste ju vara bättre än 150watt?? att effektmärka högtalare och få det att tro att det har något med förstärkareffekt är ju löjligt. det tragiska är att folk slukar det med hull och hår. stereon blir ju bättre också ju mer effekt den har eller hur?? man har dragit detta så långt att man har datorhögtalare av måtten 10x20cm som ger 100watt PMPO vilket ska utläsas PeakMusicPowerOutput en helt sjuk märkning men de måste ju vara bra när de är på 100watt???

Sjukt värdelöst att vileseleda kunder på sånt vis..

Men lite mer råd ang hifiprylar kanske är välkommet i denna tråd? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 21:11

Kraniet skrev:det där med effektmärkning på högtalare är lite roligt.. det är ju en ren "sales point" för de oinvigda.

Ja, det kan man ju instämma i. Det är lite märkligt att verkningsgrad inte har nått hyllorna på samma sätt, eftersom den har precis samma påverkan på ljudstyrkan. Kanske är det för att den är så låg, eller för att den inte går att uttrycka i begripliga storheter. Vem vill köpa en högtalare som bara är 1/25 så bra som en moppe?

Men nu är vi OT igen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Henkeman

Inläggav Henkeman » 2005-01-23 13:47

Så en DVD-spelare kan alltså ge lika mycket ljudmässigt som en CD-spelare för samma pris? Någon hake måste ju finnas... :?

Och antagandet om prisklass var helt korrekt, runt en 6-7000 kr.

Högtalare skall också bytas så fort pengar finns... Men än så länge nöjer jag mig med dessa, då jag har fått de gratis. :) Tack för råden om effektmärkningen. Av era svar så utgår jag då från att man inte "tappar" någonting av ljudet och kvaliteten för att man har ett par överdimensionerade högtalare.

Vad är det som skiljer en förstärkare från en receiver då? Har jag fattat rätt om det är så att förstärkare och renodlade CD-spelare ger ett marginellt bättre resultat för just musik, men att ni tycker att jag inte behöver det för att jag har fel musiksmak? :lol:

:P

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-23 14:08

Så en DVD-spelare kan alltså ge lika mycket ljudmässigt som en CD-spelare för samma pris?

I bästa fall, ja, men det är väldigt ovanligt! :twisted:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-23 14:11

En receiver har inbyggd radiodel. Det borde ju betyda att den blir dyrare alternativt sämre, men pga de betydligt större tillverkningsserierna är det inte så enkelt. Lika är det med CD vs DVD-spelare. Och vid digital överföring av ljudsignalen till receivern så spelar DVD-spelaren ganska liten roll för ljudkvaliten.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Henkeman

Inläggav Henkeman » 2005-01-23 14:15

Så om det blir en DVD-spelare istället så är det en schysst receiver jag ska satsa på för ljudkvalitetens skull?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-23 14:29

vid digital överföring av ljudsignalen till receivern så
spelar DVD-spelaren ganska liten roll för ljudkvaliten

Rätt.
Så om det blir en DVD-spelare istället så är det en schysst
receiver jag ska satsa på för ljudkvalitetens skull?

Nej, jag känner inte till någon stereo-receiver med digital ingång...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-23 15:10

Hotspur skrev:
Så om det blir en DVD-spelare istället så är det en schysst
receiver jag ska satsa på för ljudkvalitetens skull?

Nej, jag känner inte till någon stereo-receiver med digital ingång...
Men det finns schyssta AV-receivers med digitalingång. Se kraniets inlägg här uppe. Jag blev själv väldigt imponerad av ljudet hos Öhman med Denons AV-receiver (utan 208:an ansluten).
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 15:50

Henkeman: Ett bra tips gällande förstärkare/receivers är begagnat! Då får du väldigt mycket mer förstärkare för pengarna!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Henkeman

Inläggav Henkeman » 2005-01-23 15:51

Ni får ursäkta min okunskap... :oops:

Om vi nu säger att jag skaffar mig den dvd-spelaren samt den receivern som Kraniet föreslår (Pioneer DV-470 + Denon AVR-1905), kommer detta då att fungera som ett vanligt stereosystem förutom de extra funktionerna som tillkommer? Kan man koppla in två högtalare, eller måste man använda systemets flerkanalsutgångar och skapa en hemmabioljudanläggning?

Vore väldigt snällt om någon kunde rekomendera den DVD-spelare (max 4000 kr.) med bäst funktion som vanlig musik-CD-spelare, då detta ändå är det viktigaste för mig.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 15:55

Henkeman: Alla var vi nybörjare från början. Det är de som inte vågar fråga saker som fortsätter att vara det :wink:

Receivern kommer ge samma funktion som en tvåkanalsförstärkare, skillnaden är att du har inbyggd radio, och om du om några år vill uppgradera till hemmabio, då behöver du inte byta receivern!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-23 15:56

Mitt tips är att ska du köpa beggat köp tvåkanaligt (för förstärkningen) men ska du köpa nytt köp flerkanaligt. Då ger det automatiskt signalkällorna oxå. D v s beggat så är det bättre med CD och nytt så är det ok med DVD.

Varför man inte ska förakta flerkanaliga recievrar framför tvåkanaliga idag kommer i en annan tråd... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-23 16:14

Vore väldigt snällt om någon kunde rekomendera den DVD-spelare (max 4000 kr.) med bäst funktion som vanlig musik-CD-spelare, då detta ändå är det viktigaste för mig.

Alltså, skall du köra digitalt till en AV-receiver behöver inte DVD-spelaren kosta mer än 800:-...

Användarvisningsbild
Henkeman

Inläggav Henkeman » 2005-01-23 23:00

Okej.. Tacktack!

Så från en DVD-spelare tar man alltså ut signalen digitalt till receivern och omvandlar till analog signal där? (det fanns även analog ljudutgång från Pioneers DV-470, men den antar jag att man använder om man vill koppla till en vanlig stereoförstärkare :?: )

Det enda problemet med DV-470 verkar förövrigt vara just att den låter illa, men det är inget jätteproblem eller?

Hittade en bra artikel om just högtalare/stärkares effektmärkning på Hi-Fi Klubbens hemsida:

http://www.hifiklubben.com/se/Info/Arti ... rfakta.htm

(Om någon annan var intresserad? Antar att många här redan läst den/vet hur det är, men ändå... :roll: )

Ni vet annars ingen bra nybörjarsida för Hi-Fi, där man kan få lite mer grundläggande info och reda ut en del begrepp?

//Henkeman

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-23 23:49

det här var riktigt underhållande

"Överfört på exemplet med bilen så motsvarar en förstärkares volymkontroll en bil som inte har något stopp för gaspedalen – och där föraren kan trycka ned gaspedalen igenom golvet för att få bilen att köra fortare än sin maximala hastighet. "

hifi-klubben kan det där med förklaringar
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-24 01:03

Style skrev:"Överfört på exemplet med bilen så motsvarar en förstärkares volymkontroll en bil som inte har något stopp för gaspedalen – och där föraren kan trycka ned gaspedalen igenom golvet för att få bilen att köra fortare än sin maximala hastighet. "
Dom har blivit inspirerade av Flåklypa Grand Prix, ingen dålig inspirationskälla, det är också den som ligger till grund för Königseggs superbilar! Se den om ni inte gjort det!
Så hemskt dålig var väl ändå inte HIFIklubbens lilla text, även om Svante fick till det bättre på typ två rader.
En annan text som kanske inte skadar är:
http://www.lts.a.se/ovrigt/lts_faq.pdf
Annars är det bara att fortsätta fråga, någon kanske verkar lite jobbig i sina svar, men det finns tillräckligt många här som trots allt vill hjälpa även en nybörjare. Och strunta i vad dom sa om musiksmaken, ingen tycker lika här om sånt i alla fall.
Numera pensionär.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-24 08:51

Det enda problemet med DV-470 verkar förövrigt vara just
att den låter illa, men det är inget jätteproblem eller?

Nej, inte om du tänkt köra digitalt till en AV-receiver (eller som drive till en DAC)...
Mycket tack vare dina frågor så börjar t.o.m. jag sakta men säkert förstå poängen med att använda just en AV- istället för en stereoreceiver/förstärkare: Det finns ju stora pengar att spara på CD-spelarsidan, om man står ut med de flesta DVD-spelares sega handhavande. Det är ju lätt att hitta en DVD-spelare som låter alldeles utmärkt (digitalt) för ett tresiffrigt belopp medan du måste upp mot den tredubbla prislappen för att hitta en välljudande CD-maskin att koppla analogt, eller digitalt. Återstår således "bara" att finna en AV-receiver som håller måttet... :wink:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-01-24 09:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-24 09:53

Mitt tips: www.rega.co.uk

Mycket musikupplevelse. HiFi utan att bli ruinerad. Relativt snyggt. Bra generalagent - digitalbild.

Den nya högtalarserien ryktas vara riktigt trevlig.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Henkeman

Inläggav Henkeman » 2005-01-24 20:49

Hotspur skrev:

Nej, inte om du tänkt köra digitalt till en AV-receiver (eller som drive till en DAC)...

Jag tänkte mer på själva mekaniken, alltså att den låter mycket när den laddar/spelar upp... Men det verkar (efter att ha kollat runt lite) som att detta fenomen verkar vara olika utbrett, vissa klagar jättemycket medan andra säger att det inte är farligt.

Vad menas förresten med att köra en DVD som drive?
"I'm the beating of your heart; the footsteps of an assassin..." -Mr. Doctor

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-24 20:53

Henkeman skrev:
Hotspur skrev:

Jag tänkte mer på själva mekaniken, alltså att den låter mycket när den laddar/spelar upp... Men det verkar (efter att ha kollat runt lite) som att detta fenomen verkar vara olika utbrett, vissa klagar jättemycket medan andra säger att det inte är farligt.

Vad menas förresten med att köra en DVD som drive?

Det betyder att man använder drivverket, men inte ljudelektroniken.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nightranger

Inläggav Nightranger » 2005-01-24 23:09

Ett tips är ju å bestämma dig för vad du ska ha din anläggning till, om du bara ska lyssna på musik så behöver du inte köpa en dyr hemmabioreceiver med en massa funktioner du inte behöver utan istället satsa på en ren 2-kanals anläggning. Har du däremot tänkt använda din anläggning för film osv så köp en flerkanals reciever.

Jag lyssnar bara på musik genom en tvåkanalsförstärkare och använde min dvd från början innan jag skaffade en separat cd spelare och det blev verkligen ett lyft! Mitt råd om du bara ska lyssna på musik är en H/K-675 förstärkare och en Marantz CD6000.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-24 23:26

Nightranger skrev:köpa en dyr hemmabioreceiver

det är ju just det som gör saken så rolig.. Hemmabiorecievern är ju inte dyr! :) för samma mängd pengar ger den tom mer effekt! 8O så man kan ju undra hur dumt köp det är..

men visst kan jag hålla med.. det kanske är mer "puristiskt" med ren tvåkanal och kanske är det så att det blir bättre ljud med tvåkanal men man bör nog ha med multistärkarna i tankarna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-24 23:50

Man kan spara 2-3000:- från en bättre CD-spelare som man kan investera i receivern istället, eftersom den har minst lika bra DA-omvandlare som en mellanklass CD-spelare. Det plus att hemmabiogrejorna satsas på både vad gäller utveckling och har betydligt (jättemycket) större serier med rationellare tillverkning och större konkurrens osv.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Köpråd