Nytt hemmabioförsteg ?!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ypsilon
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Stockholm

Nytt hemmabioförsteg ?!

Inläggav Ypsilon » 2003-10-06 22:41

Någon som har några tips på vad man ska uppgradera till ?
Jag har idag TagMclaren AV32Rex som jag är mycket nöjd med, däremot saknar modellen jag har 5.1 ingång för SACD-DVDaudio.

Ska jag isåfall ta och uppgradera den jag har till 5.1 ingång och nya DACar för ca 10´, och fortfarande ha en gammal modell ? Eller ska jag fläska på rejält och få nya processorer och få den mera framtidssäker för ca 30´ då och på köpet få rumskorrigeringen.

Vad finns det för alternativ i rimlig prisklass, 30´ känns lite för mycket för en uppgradering nämligen ?

Bygga en dator som hemmabioförsteg ?

/Magnus

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-10-06 22:59

Att bygga en dator är nog inte så dumt :)

Sören (finns han här :?: ) bytte sin Meridan mot en dator och tyckte inte skillnaden var så stor 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
dec_alpha
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Göteborg

Inläggav dec_alpha » 2003-10-06 23:02

En lösning är ju att skaffa nya dac, 5.1analog bypass.
Sedan köper du dig en separat Parametrisk EQ för basen (för det är ju oftast där de STORA rumsproblemen ligger)
De billiga Parametriska Equalisers som finns ute är som sagt dåliga på höga frekvenser, men i basområdet så är de inte alls dåliga på att manipulera signalen utan "oönskat" tillskott i signalen.

Lägg resten på rumsakustiska åtgärder och skivor/filmer 8)
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Inläggav hali » 2003-10-06 23:07

Jag skulle direkt kika på en Meridian processor.
Utan tvekan de bästa processorerna jag har lyssnat på. Båda 5-serien och 8-serien känns väldigt prisvärda.

En bekant rekommenderade Lexicons mellansteg, MC-8, som ska vara mycket kompetent och välljudande. Dock inga egna erfarenheter av den, endast av MC-1 som lät grymt bra på sin tid.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Nytt hemmabioförsteg ?!

Inläggav Bamsefar » 2003-10-06 23:27

Ypsilon skrev:Ska jag isåfall ta och uppgradera den jag har till 5.1 ingång och nya DACar för ca 10´, och fortfarande ha en gammal modell ?


Exakt så, och om du har problem med basen, så köp en parametrisk EQ till just basdelen i så fall....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sir_Woren
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Inläggav Sir_Woren » 2003-10-07 16:40

Att använda datorn till försteg skulle inte jag rekomendera (inte om det är till film), jag har själv en hemmabio uppbyggd på datorn och har haft en del problem med kopieringsskydd på filmer. Det är inte lite tråkigt att valt ut en film som man är sugen på att se och att det sedan inte funkar.. :(

Användarvisningsbild
Ypsilon
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Stockholm

Inläggav Ypsilon » 2003-10-18 17:00

Första steget är taget nu, den är inskickad för 5.1 ingång och nya DACar. Får se hur lång tid man blir utan maskinen.

//Magnus


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster