Kan Proson Reality Sat 31 SA stå för sig själv?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lekimpa

Kan Proson Reality Sat 31 SA stå för sig själv?

Inläggav lekimpa » 2005-02-08 16:17

Hej, hur har jag kunnat missa detta trevliga forum?

Inleder min närvaro med en fråga.

Jag har för avsikt att komplettera mitt kök med någon form av välljud. Min sovrumsanläggning är lämplig som ljudkälla. Jag tänkte använda en högtalar-switch och dra kablar från denna till köket.

Först och främst så tycker jag det verkar vara ont om switchar på nätbutikerna (eller så söker jag illa). Har hittat denna på NetOnNet:

Bild

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=15752

Någon som vet om den är bra? Samt söker även tips på konkurrenter.

Högtalarna jag kikat så smått på är dessa:

Bild

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1206

Dock så vet jag inget om dem, eller Proson för den delen. Någon som har åskiter/idéer?

Klarar dom att stå för sig själv om man inte har allt för höga (låga :)) krav på bas?

Tacksam för hjälp!

/Kimpa

Användarvisningsbild
lekimpa

Inläggav lekimpa » 2005-02-09 16:43

Ingen som vet något om dessa Proson-burkar?

Mitt syfte är inte att använda dem som riktig HiFi utan som "köksutrustning" men det skulle ändå vara kul att veta hur kvaliteten kontra pris står sig för de är onekligen billiga och ser ut att ha en fin finish.

Ett alternativ i typ samma prisklass som jag inte heller vet så mycket om men som i alla fall testats med godkänt resultat i HiFi & Musik 10/2004 är Pod Speakers:

Bild

http://www.hifiklubben.com/se/Produkter/Hoegtalare/Stativhoegtalare/detail/PODSPEAKERS_Micropod_Hoegtalare.htm?id=4314#

Vilka av dessa två modeller skulle ni ha valt?

Tack på förhand!

/Kim

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2005-02-10 19:36

Min röst faller förstås på podarna, men bara för att de är coola. Ljudkvaliteterna hos dina kontrahenter har jag ingen uppfattning om...

Podarna kändes dock lite plastiga när jag såg dem hos Hifiklubben. Prisvärdet kanske blir högre med Proson, men de är förstås inte lika balla.

manw

Tveksam till Proson

Inläggav manw » 2005-02-10 20:01

Tittade på Fynda på lösa element, kul med billiga element tyckte jag.

Kunde dock konstatera att de flesta element har "tokhögt" Qts (magneter är dyrt), bland annat de element som ser ut som baselementen i burkarna på bilden (kan dock med säkerhet inte säga att det är dessa).

Jag kan gissa mig till att det ger ett ganska tråkigt basljud om det är som jag tror...

Jag skulle nog tveklöst satsa på Pod-arna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-10 20:24

Såg att två Poddar kostar 996:-
Vill man ha försäkring kostar den 595:-
Är det bra med en sån försäkring? :?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

manw

Det beror på vad försäkringen täcker?

Inläggav manw » 2005-02-10 21:21

Skall du exempelvis åka på skidresa, och försäkringen i fråga täcker alla kostnader för sjukvård vid benbrott, överfallsskydd etc. så tycker jag att det är en aldeles utmärkt försäkring :!: :P

...eller så när jag skriver detta i denna tråd så förstår du nog vad jag tycker :wink:

Tycker det är ett sätt att lura pengar av folk, då den i regel inte gäller om t.ex. högtalarnas talspolar ha bränts, så vad skall man då ha den till? Fabrikationsfel? Det är ganska osannolikt att båda högtalarna skulle vara behäftade med fabrikationsfel, att spara 600 kr är det väl i så fall värt att ta chansen!

Skulle EN högtalare vara behäftad med fabrikationsfel, köp en ny och få 100 spänn över!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Det beror på vad försäkringen täcker?

Inläggav Haakan_W » 2005-02-10 21:28

manw skrev:
Skulle EN högtalare vara behäftad med fabrikationsfel, köp en ny och få 100 spänn över!

garanti?

manw

OFF TOPIC!

Inläggav manw » 2005-02-10 22:38

garanti?

Japp, till och med det. Enligt konsumentköplagen har man 2 års garanti när man köper något av en näringsidkare. Den "garanti" man får från säljaren på ett år, med namn och allt, är egentligen en friskrivning, eller nedskrivning av ansvaret från säljaren sida.

Så med andra ord kan säljaren först friskriva sig från konsumentköplagen genom att lämna en "garanti" på ett år, sedan säljer samme säljare exvis 2 extra års garanti (egenligen då bara ETT) för t.ex. 600 spänn.

Någon som blev förbannad?

Fast värst är "bredbandsleverantörerna", har svårt att begripa att konsumentlagstiftningen inte går in och gör nåt här...

Återgå till Köpråd