Förstärkare till piP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Förstärkare till piP

Inläggav enJohn » 2005-02-11 11:25

Å nej! Inte ännu en tråd om förstärkare!
Å nej! Inte ännu en tråd om piP!

Så, då var det avklarat. Som rubriken antyder har jag ett par piP som råkat bli av med sin förstärkarkompis. Jag söker därför er hjälp med att finna förstärkare enligt listade kriterier. Bakgrund återfinns nedanför, om någon är intresserad.

:idea: Tillräcklig effekt för normal spelning i lägenhet av främst rock, men även lite försiktig country/jazz mm.
:idea: Gärna billig. Har mellan 5000 och, ja säg kanske 8000 att spendera.
:idea: Begagnad. Eller ny.
:idea: Klara att driva genom 2*10m högtalarkabel, men det kanske alla kan?
:idea: Bra ”maggropskänsla”, enligt vilken definition som helst
:idea: Barnvänlig, (dvs. helst inte rör)
:idea: Förslag, tips, erbjudanden och idéer emottages tacksamt av ALLA slag! Gärna med inköpsställe, annons el. dyl.

På heta listan finns bl.a. den Denon 2105 som omtalats här på forumet. Ja, vad säger ni om denna egentligen? Jag har inga möjligheter till hemmabio nu, utan söker en tvåkanalare i första hand. Men… tja, kanske. Hm…

Bakgrund:
Köpte mig ett par piP i höstas för att dessa bedömdes klara både inredningspolitiska och ljudmässiga krav. De ersatte en golvhögtalare som jag tyckte mycket om, men som (sannolikt) inte uppvisar en i närheten av samma ljudåtergivningsegenskaper som Ino’s modeller. Jag är i princip en ”subjektivt” inriktad musiklyssnare, men imponerades och fascinerades av både piP och pi60S vid lyssning i den berömda källaren i Täbytrakten. Jag har därför börjat utforska den variant av ljudideal som brukar sammankopplas med LTS. Mest av nyfikenhet, ska tilläggas.

Förstärkaren som varit i min ägo fram till nyligen var en Audio Analogue Puccini SE, som jag upplevde fungerade bra med mina golvare. Däremot så fick jag uppfattningen att den inte matchade piP lika bra. Min upplevelse är att Puccinin med golvarna gav en ljudåtergivning mer lik den jag hörde hos Öhman, än Puccinin med piP. Detta är dock helt subjektiva skattningar, märk väl! PiP får heller inte stå helt optimalt, dvs. inte helt mot bakvägg, utan mot bokhylla mot vägg. Konsekvenserna av detta är jag inte helt säker på, men antar att det är basen som blir lidande.

Vis av erfarenhet från högtalarförsäljning insåg jag att man ibland får vänta på ”rätt” köpare, varför det kan ta relativt lång tid att få saker sålda på begagnatmarknaden. Så var inte fallet denna gång. Puccinin lämnade staden fortare än beräknat i ett läge där jag inte har mycket tid att ägna åt provlyssning eller hemlån. Jag tvingas därför köpa lite på chans. Men det kan ju också vara kul! Blir det inte helt rätt så blir jag åtminstone en hifi-erfarenhet rikare!

Tackar på förhand er som orkar ta er an detta långa inlägg i ännu en tråd av denna typ!

/en john med hörlursfrilla

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 11:29

Centrum Titan 500 blir säkert perfekt? :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-11 13:58

Sentec PA 9 är underbara. Grattis till försäljningen av Puccinin f ö, den är nog bland det sunkigare jag lyssnat på 8O
11010000

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Förstärkare till piP

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 14:03

enJohn skrev: PiP får heller inte stå helt optimalt, dvs. inte helt mot bakvägg, utan mot bokhylla mot vägg. Konsekvenserna av detta är jag inte helt säker på, men antar att det är basen som blir lidande.
Testade precis samma uppställning med mina piP och det blev pannkaka av det hela.

Beträffande förstärkare så kör jag själv just nu med Denon 3805 och den klarar att sätta fart på burkarna men precis innan jag fick hem Denon:en så hade jag haft Pass Labs X350 och GamuT D200 MkIII hemma och båda dessa stegen spelar i en helt annan (högre) division är 3805. Skulle jag varit dig hade jag nosat upp en riktigt bra integrerad 2-kanalare faktiskt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 14:04

Mr_Ekan skrev:Sentec PA 9 är underbara. Grattis till försäljningen av Puccinin f ö, den är nog bland det sunkigare jag lyssnat på 8O
Enligt "mätdoktorn" så var det väldigt stor skillnad på de första Puccini och de senare, den första SE:n hade tydligen väldigt låg dist etc

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-11 14:40

Ber att få tacka för svaren!

Mr_Ekan:
Ja, jo, men var kan man köpa dom? Finns ju inte så många på beg-marknaden, vad jag sett?

Hotspur:
Är lite osäker hur jag ska tolka ditt tips? :roll: :?:

Rydberg:
Tackar för tipsen! Har du nåt förslag på en bra tvåkanalare i rimlig prisklass?
Är också väldigt nyfiken på dina erfarenheter av piP-placeringen! Vilken typ av pannkaka blev det? Kan det hjälpa att sätta dämpning bakom?
Angående Puccini så finns delade uppfattningar. Den tidiga SE'n var tydligen bättre och "mätdoktorn" hade också vänligheten att (redan på HF) skicka mig länk till en sida med moddningsförslag för att få mkII mer lik mkI i vissa avseenden. Blev dock aldrig någon modd för min del.

Mera förslag!

/en john

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 15:22

Det blev pannkaka på så sätt att högtalarna inte alls fick det stödet de ville ha. Jag hade dem placerarade på exakt samma vägg innan och det lät kanon sen byggde jag ihop hyllorna som skulle stå där och satte piP framför och ljudet blev mycket sämre.

Beträffande förstärkare så är exempelvis en sådan här ett kap för de pengarna:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=21907

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2005-02-11 16:26

Kolla säljes på Hififorum.nu
Där finns en Roksan Caspian MkII till salu för 7 loppor. Har en likadan själv och den spelar fantastiskt bra tycker jag...

MVH

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-12 15:02

Har noterat dessa två tips! Tackar för dom! Jag tar gärna emot argument för era förslag, om någon känner sig hågad. Blir lite lättare med maggropskänslekriteriet då, om ni förstår vad jag menar... :D

Rydberg: Hur blev din slutliga lösning på placering (om någon)?

/en john som tar sig en funderare på ännu en ommöblering

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-12 15:27

Angående placeringen av piP. Har piP:arna placerade långt från vägg (1.4 m) i mitt rum. Ensamma utan hjälp av basmodul blir det en rejäl utfasning i basen, 45-60 Hz. I övrigt är det full nivå ända ner till 30 Hz i mitt rum (rummets dimensioner ger en resonans vid 33 Hz). Med basmodul ståendes mot vägg försvinner utfasningen. Mitt råd är att de ska stå nära vägg om du inte använder någon subbas. Med subbas blir friheten i placering betydligt större.

Återgå till Köpråd