Å nej! Inte ännu en tråd om piP!
Så, då var det avklarat. Som rubriken antyder har jag ett par piP som råkat bli av med sin förstärkarkompis. Jag söker därför er hjälp med att finna förstärkare enligt listade kriterier. Bakgrund återfinns nedanför, om någon är intresserad.

På heta listan finns bl.a. den Denon 2105 som omtalats här på forumet. Ja, vad säger ni om denna egentligen? Jag har inga möjligheter till hemmabio nu, utan söker en tvåkanalare i första hand. Men… tja, kanske. Hm…
Bakgrund:
Köpte mig ett par piP i höstas för att dessa bedömdes klara både inredningspolitiska och ljudmässiga krav. De ersatte en golvhögtalare som jag tyckte mycket om, men som (sannolikt) inte uppvisar en i närheten av samma ljudåtergivningsegenskaper som Ino’s modeller. Jag är i princip en ”subjektivt” inriktad musiklyssnare, men imponerades och fascinerades av både piP och pi60S vid lyssning i den berömda källaren i Täbytrakten. Jag har därför börjat utforska den variant av ljudideal som brukar sammankopplas med LTS. Mest av nyfikenhet, ska tilläggas.
Förstärkaren som varit i min ägo fram till nyligen var en Audio Analogue Puccini SE, som jag upplevde fungerade bra med mina golvare. Däremot så fick jag uppfattningen att den inte matchade piP lika bra. Min upplevelse är att Puccinin med golvarna gav en ljudåtergivning mer lik den jag hörde hos Öhman, än Puccinin med piP. Detta är dock helt subjektiva skattningar, märk väl! PiP får heller inte stå helt optimalt, dvs. inte helt mot bakvägg, utan mot bokhylla mot vägg. Konsekvenserna av detta är jag inte helt säker på, men antar att det är basen som blir lidande.
Vis av erfarenhet från högtalarförsäljning insåg jag att man ibland får vänta på ”rätt” köpare, varför det kan ta relativt lång tid att få saker sålda på begagnatmarknaden. Så var inte fallet denna gång. Puccinin lämnade staden fortare än beräknat i ett läge där jag inte har mycket tid att ägna åt provlyssning eller hemlån. Jag tvingas därför köpa lite på chans. Men det kan ju också vara kul! Blir det inte helt rätt så blir jag åtminstone en hifi-erfarenhet rikare!
Tackar på förhand er som orkar ta er an detta långa inlägg i ännu en tråd av denna typ!
/en john med hörlursfrilla